297 332 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
De går ju ut igen på det som kallas re-leasing, man kan "leasa om" samma bil om vill såklart. Annars går de vidare i näringskedjan. Som sagt innan, jag såg att du inte gillade uttrycket, så tror jag ändå bara det är en kort period nu som vi ska igenom, den blir det inte naturligt att binda sig till en bil på det sättet (för de flesta) och TaaS blir normalen. Du kan se på de tjänster som redan finns, tex Lynk & Co, vart hän det barkar.P pmd skrev:
Förutom när körningen blir svår? Då är mänskliga förare bättre?P pmd skrev:Just nu är det kanske det bästa, men utvecklingen står inte stilla.
De flesta bilförare är f.ö. ganska vana. När självkörande biler är normen så kommer vanan hos mänskliga förare att bli mindre, men det gör inte så mycket för vid det laget är de självkörande bilarna bättre än mänskliga bilförare.
Här gjorde jag samma vaga beskrivning av bilförare som jag ifrågasatte i ett tidigare inlägg genom att använda ordet "bättre". Ni ska tolka det som "trafiksäkrare".
Det är ju inte snittkunskapen av förare som tar över utan bara den mänskliga föraren som sitter i bilen.
Hur snabbt tappar en mänsklig förare sin kompetens efter att ha köpt en AI bil?
Hur ska en 18åring någonsin få kompetens?
/ATW
Jag hittade den lite överallt men mest låsta artiklar, så jag länkar till en öppen version, du kan säkert hitta mer, ja, jag tycker det är väldigt intressant. Jobbar en del i Tyskland och jag kan berätta att de inte tar lätt på detta, staten kommer att vara tvungna att ta hänsyn till domen och den påverkar redan: https://supermiljobloggen.se/positiva-nyheter/tyska-staten-falls-for-svaga-klimatmal/P pmd skrev:
Jag tycker man kan se detta tydligt, ta tex Ikea, de är ju världsledande (som Sverige ) och måste förändra före andra för att behålla sin position. Nu har de börjat bygga om i Malmövaruhuset och det är en anpassning till verkligheten, det blir mer showroom och mindre affär, folk kan komma att kika men förväntas i högre utsträckning sedan handla på nätet. Detta är bara ett första steg och en anpassning till att de yngre dvs, nya och kommande kunder, inte har tillgång till bil för transport.P pmd skrev:Jag ser inte någon större vits med att ta mig in till en stadskärna med obekväm kollektivtrafik när jag kan handla i stort sett allting med hjälp av min dator. Matvaror levereras hem till mig. Alkohol kan man också få hemkört. Det mesta kan levereras till min ytterdörr.
Om jag köper någonting skrymmande som inte kan levereras hem så tar jag mycket hellre bilen till ett köpcentrum än krånglar med att köra i en stadskärna. Jag ser inte riktigt hur butikerna i stadskärnor ska kunna överleva om de inte är specialbutiker för folk som bor i närheten.
Ikea öppnar också mindre showroom i stadskärnorna, tex i Stockholm, av samma anledning.
Absolut kan man ha en personlig preferenser, inte bara för klimat, men det görs för många internationella studier där Sverige, och andra länder "uppe till höger", konstant tar tätplaceringar, för att man ska kunna avfärda detta.P pmd skrev:De flesta människor torde ha känslomässiga band till det land de växte upp i, även om alla kanske inte har det klart för sig. Själv avskyr jag svensk vinter och längtar efter att flytta till varmare breddgrader, men jag har lite svårt att hitta ett land i vilket jag kan fortsätta att leva som jag gör i Sverige. Det innebär inte att Sverige objektivt sett är världens bästa land för mig. Jag har helt enkelt svårt att vara objektiv. Något liknande gäller förmodligen för de flesta.
Men det kanske löser sig utan att jag behöver flytta i och med den globala uppvärmningen.
Du verkar vara nyfiken så jag tipsar om en bra bok om flygsäkerhet, som delvis rubbar ens uppfattning: https://www.amazon.com/Tombstone-Imperative-Truth-about-Safety/dp/0743415833P pmd skrev:Om en katastrof var planerad så var det inte en olycka. Givetvis skulle alla olyckor som har inträffat kunnat undvikas om alla inblandande hade full vetskap om vad som skulle hända.
Det viktigaste utfallet av en olycka är den lärdom man kan dra av den. En inträffad olycka ska inte kunna hända igen.
Det är så som flygsäkerheten har blivit så hög som den är. Det finns en mycket bra säkerhetskultur i flygvärlden som alla borde ta efter. Kärnkraftsvärlden har lite av den kulturen, men lite mer fläckvis.
Det är ju jag som sagt det så jag kanske får förtydliga, just nu är det så och det beror delvis på att bilitillverkarna sätter ett köppris som är högt i förhållande till privatleasingavgifternas nivåer, eller tvärtom om du vill. Skulle detta ändras så tar man ett nytt beslut men just idag är privatleasing så pass billigt att köpa inte går att försvara ekonomiskt.P pmd skrev:
Jag undrade tidigare vilka inköpspris man utgått från vid jämförelsen, för listpris är inte riktigt relevant.D djac skrev:Det är ju jag som sagt det så jag kanske får förtydliga, just nu är det så och det beror delvis på att bilitillverkarna sätter ett köppris som är högt i förhållande till privatleasingavgifternas nivåer, eller tvärtom om du vill. Skulle detta ändras så tar man ett nytt beslut men just idag är privatleasing så pass billigt att köpa inte går att försvara ekonomiskt.
Jag vet inte vad du menar, ska det vara tillverkningspris och inte försäljningspris? Visst kan man få lite rabatt men idag är det väldigt lite, prismodellerna till handlare (som nu avskaffas i rask takt), har ändrats ganska mycket.A AndersS skrev: