Nu har det tejpats i flera veckor, men idag blev åtminstone främre väggen klar. Måste sätta smygar och gips högst upp nu innan innertaket kommer på plats. Annars blir det svårt att fästa gipsen ordentligt.
Sen har jag fått såga av alla distanser. Fick hjälp av byggarna med att fästa fönsterna i somras. Av någon anledning har man satt distanserna lite hur som helst :rolleyes:
Person på stege tejpande isolering vid fönsterkarm i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade fönster och fönsterdörrar i en vägg med grönt tejp, synliga distanser och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringsdetaljer och tejpade isoleringsmaterial vid husets fönster under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avsågade plastskenor och distanser på ett byggprojekt efter fönsterinstallation, tejp och sågverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Liten uppdatering. Efter tre misslyckade försök att sätta vindskivan så fick det bli att limma dit en extra 45x45 att skruva i. Sen gick d bra.
 
  • Renoveringsprojekt inne i ett hus med isolermaterial som syns, en stege, träställning och byggmaterial utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synlig träpanel och en blå presenning upphängd av en blå stång, samt extra träbit för vindskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ett lite försenat tips kanske men vill man gå overkill med tejpen finns det ju en blå tejp för lite knappt halva priset som duger för 95% av alla tejpningar där man bara tejpar folie och så sparar man den dyrare till där den behövs ;)
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Nu till en fundering. Jag skall sätta en takdosa i mitten av huset. Någon slags större lampa skall hänga där, eventuellt en tung pjäs. Infästningen blir en gammal överbliven 100x100-stolpe.
Frågan är då vilket djup denna skall monteras på?
Dosan i fråga är 45mm.
Gles plus gips blir 41mm under balkarna. Jag gissar att jag sätter det 5mm upp på balken.

Sen får jag bestämma mig för om det skall vara separat krok eller inte. En dosa pallar väl 15 kg typ...
 
  • Tak med synliga träbalkar och en markerad punkt för en framtida takdosa för tung lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå takdosa med fyra kopplingsrör och fästskruvar, avsedd för installation av tung lampa, placerad på betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var avlastningen för taklampan på plats. Imorgon blir det isolering av två fack till. Har inte bestämt mig för om jag skall sätta takdosan bakom avlastningen i en enklare regel och ha en ordentlig takkrok i den stora regeln eller inte. 15 kg borde räcka ganska långt ändå, fast en takkrok tål ju 100kg...

Börjar för övrigt att bli less på att flytta runt allt material. Är för tillfället att stort j*vla tetris. Åker på att flytta all gips, minst en gång till :rolleyes:
Det går frustrerande långsamt när allt är i vägen hela tiden.
 
  • Avlastning för taklampa på träbjälkar i byggprojekt med isoleringsmaterial och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler funderingar. Skall sätta panel ovanpå gips, bakre vägg. Hoppar man över spackling där då, eller finns det någon hållbarhetsaspekt i att sätta remsor och spackla?

Tänker att panelen i sig kommer bidra med lite hållfasthet också. :thinking:

Men..... panelen kanske blir sne och vind om det inte jämnt under... (kommer ju spika i spackelremsan för att fästa panelen)

Får kanske ”övningsspackla” där ändå.
 
Varför ska du ha gips bakom panelen? :thinking:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför ska du ha gips bakom panelen? :thinking:
brandklassning... det är alltså innervägg
 
Redigerat:
1977bjorn 1977bjorn skrev:
brandklassning... det är alltså innervägg
Aha!

Orkar du verkligen spackla och så ifall du ändå ska täcka med panelen? Du kan ju förskjuta skarvarna på gipsen så de inte hamnar vid panelskarven.
 
Lite gips börjar komma upp...
 
  • Renoveringsarbete med gipsskivor monterade på en vägg i ett bygge, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin_kaxholmen
  • Laddar…
Snyggt! Gips gör stort skillnad snabbt :strong:

Ingen OSB bakom gipsen? :thinking:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Snyggt! Gips gör stort skillnad snabbt :strong:

Ingen OSB bakom gipsen? :thinking:
Nä, det blev inte så. Skall panel utanpå ändå så jag kände att det var onödigt.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Här rullar det på så smått. Lite snickeri med alla foder. Fortsatt mycket saker i vägen, men det blir bättre och bättre...
 
  • Snickeriarbete på takbjälkar och foder samt en stege i ett byggprojekt med isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med isolerade väggar, exponerade bjälkar och snickarutrustning såsom stege och arbetsbock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person utför snickeriarbete på foder i en under renovering interiör med byggmaterial och stegar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete inomhus med person på byggställning och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Renoveringsarbete inomhus med oskyddade väggar, byggstegar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ASKOG och 1 till
  • Laddar…
Isolera tak är ett smörjobb! :p
 
  • Haha
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.