A
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vet inte hur du räknar med pellets kostar ca 80 öre/kWh och jämfört med vår bergvärme som ligger på ca 30 öre/kWh.
pellets är en ganska dyr form av värme..
flis billigare..
ved billigaste..

elen kan vi vara säker på kommer öka i pris, men alla har olika förutsättningar för att värma husen...
 
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vet inte hur du räknar med pellets kostar ca 80 öre/kWh och jämfört med vår bergvärme som ligger på ca 30 öre/kWh.
Betalade för Oktober 1,70 kr/kWh för elen inklusive överföringsavgift, energiskatt och moms.
30 öre/kWh ut skulle då ge COP på 5,7, vilket iallafall jag känner mig rätt säker på att jag inte får ut.

Men visst, nu blev det lite missvisande eftersom jag skrev driftskostnad i samma veva. Bergvärmen är fortfarande billigare om man ignorerar amorteringen på installationskostnaden.
 
C cpalm skrev:
Betalade för Oktober 1,70 kr/kWh för elen inklusive överföringsavgift, energiskatt och moms.
Fr.o.m november fick vi nytt årsavtal med Kundkraft på 84 öre kWh (SE3). Avtalet innan var på 47 öre kWh. De 30 öre kWh jag nämnde inkludera allt dvs moms nätavgifter mm.

C cpalm skrev:
Bergvärmen är fortfarande billigare om man ignorerar amorteringen på installationskostnaden.
Nja, investeringen ink avbetalning brukar man kunna räkna av inom 10 år men ofta tidigare. I vårt fall redan efter ca 5 år dvs 13 år av ren och skär avkastning med väldigt låga uppvärmningskostnader. Vi hade i alla fall en j-la tur som installerade BV 2003 för redan några år senare rusade oljepriset upp till rekordhöga nivåer och toppade 2008 i samband med finanskrisen.

Linjediagram som visar utvecklingen av oljepriset från 1983 till 2021 med pristoppar och fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Gud så skönt. Undrar var tisdagen hamnar, lite kallare jämfört med i morgon..
 
  • Graf som visar elpriset per öre över dygnet med en topp på 545 öre och genomsnittspriset för morgondagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Läser du inte svaren på dina egna frågor? Svarade tidigare.
Jag fattar inte heller varför borran blivit då kall, men det är ju typ 19år med som sagt många hål runt och troligen står grundvattnet helt still, kanske grundvattnet har sjunkit då det inte är så långt aktivt längre. När det är plus ute nästa gång ska jag gräva upp och fylla hålet med trädgårdsslangen och se men det är ju inte så lätt:thinking:
Jodå. Det verkar vara sällsynt olyckliga omständigheter. Om det är ett torrt hål så kan du fylla det med vatten och om det inte sjunker undan så borde det funka.
Annars kan du spräcka det istället för att få in grundvatten, som de med sinade brunnar brukar göra.
Rent tekniskt kan du förstås borra att ett helt nytt, djupare hål. Men jag hade nog börjat med att ta reda på hur långt aktivt du egentligen har.
 
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nja, investeringen ink avbetalning brukar man kunna räkna av inom 10 år men ofta tidigare.
Fast när vi nu gör en "objektiv" jämförelse kan man ju inte tillgodoräkna sig individuella omständigheter som att pumpen redan är avskriven jämfört med oljeeldning och att man ligger på ett fastprisavtal...
Räknar man så kommer min anläggning aldrig betala sig eftersom vi (förra ägaren) bytte från ved till bergvärme.

Fattar inte hur du kan ligga på 84 öre/kWh ink. allt? Jag betalar 69,5 öre/kWh bara i rörliga nätkostnader och energiskatt.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det där förstår jag inte riktigt. BVP omvandlar elen till 3-4 ggr mer värmeenergi. Vad är alternativet?
Med dagens energipriser här i Götaland är pellets, ved och fjärrvärme starka kandidater
 
C cpalm skrev:
Fast när vi nu gör en "objektiv" jämförelse kan man ju inte tillgodoräkna sig individuella omständigheter som att pumpen redan är avskriven jämfört med oljeeldning och att man ligger på ett fastprisavtal...
Räknar man så kommer min anläggning aldrig betala sig eftersom vi (förra ägaren) bytte från ved till bergvärme.
Så är det naturligtvis. Det är ofta svårt att få till en kognitiv samsyn om vad som är en rättvis jämförelse. Ofta gagnar jämförelsen bara ena parten som vill framhålla sitt eget perspektiv.

C cpalm skrev:
Fattar inte hur du kan ligga på 84 öre/kWh ink. allt? Jag betalar 69,5 öre/kWh bara i rörliga nätkostnader och energiskatt.
Jag var otydlig. Avtalet med Kundkraft på 84 öre/kWh gäller enbart elkostnaderna dvs exklusive nätavgifter. Önskar att man kunde börja konkurrera med kostnader för nätavgifter och dyl. Och bort med dubbelbeskattning som tex energiskatten.
 
F fribygg skrev:
Med dagens energipriser här i Götaland är pellets, ved och fjärrvärme starka kandidater
Vad kostar fjärrvärme per kWh där du bor?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad kostar fjärrvärme per kWh där du bor?
På vintern ungefär som nätkostnaden på elen, på sommaren väsentligt mindre
 
Eriksgatan
peterbroberg peterbroberg skrev:
Försöker också hitta en lösning på varmvatten beredaren att bara starta när vi når 1kW produktion.
Så har någon tips på en så lösning är det välkommet, nu blir det manuellt och varmvattnet klara 3 dgr idag utan att vi behöver sätta på det för att duscha = 60kW dygnet normalt i Okt till 40kW idag med solcellerna
Finns solar power diverters. Vi har en Zappi v2 laddbox från myenergi.com som även tillverkar den på länken nedan och de jobbar integrerat med solpaneler. Egentligen bara en smart strömbrytare som styr överskotts-solel att prioritera att värma upp varmvattenberedaren och värmepannan innan resten av överskottet.säljs till marknaden.
myenergi - Eddi Solar Power Diverter CE-EDDI-16A1P01 – Cool Energy Shop
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
F fribygg skrev:
På vintern ungefär som nätkostnaden på elen, på sommaren väsentligt mindre
Ok, jag som trodde fjärrvärme hade fasta priser? Nu säger ju inte nätkostnaden mig så mycket men du kanske har en siffra (inklusive allt som moms, etc) ?
 
Nya rekord imorgon. Hur högt kan elpriset bli? Även om det sällan är värt att binda känns det inte så illa med tanke på utvecklingen om man band i somras
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ok, jag som trodde fjärrvärme hade fasta priser? Nu säger ju inte nätkostnaden mig så mycket men du kanske har en siffra (inklusive allt som moms, etc) ?
Nej, men du kan ju googla priser i Linköping om du känner för det
 
F fribygg skrev:
Nej, men du kan ju googla priser i Linköping om du känner för det
Verkar ligga på 80-100 öre/kWh plus fasta kostnader på mellan 5-8 tkr/år så det var inte speciellt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.