394 170 läst · 1 315 svar
394k läst
1,3k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Jag vet inte hur det totala ser ut, men jag ser vårt pris på Rexels hemsida och i Symbrio. Där betalar vi mer än dig. Baksidan med ett så stort bolag som vi är att montörerna har väldigt dålig koll på priser. Arbetsledare lämnar priser, vi gör jobb. Jag vet inte ens vad vi kostar i timmen…J Johnnysv skrev:
Vad vill ni matcha främst.. färg på trädetaljerna på huset.. sockeln eller teglet?Ramnemark skrev:Där ser gamla sopskåpet är ska vi sätta lite panel istället. Dels har vi ingen användning av skåpet, dels har armeringen i teglet sprängt både fogar och sten. Jag tänkte såga ut bredden på skåpet och hela vägen upp till taket. Det kommer nog bli komposit-panel där. Frågan är vilken färg som passar bäst. Jag kände mig skeptisk till grått innan jag testade men tycker att den är bäst nu. Vad tycker ni?
[bild] [bild] [bild] [bild]
Inge fel på nån av färgerna (alla våra dörrar e svarta hehe)
Nä förstår, både för och nackdelar.Ramnemark skrev:
Fortsätt kämpa på med huset!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det finns inte några stenar kvar på vinden eller så? Snyggast skulle väl vara att mura igen hålet. Kanske finns att få tag på likvärdig sten?
Det var väl sådan där typ av sten som var med i något tidigt avsnitt av husdrömmar då Gert sa att stenens ursprungliga syfte var att putsas.
Det var väl sådan där typ av sten som var med i något tidigt avsnitt av husdrömmar då Gert sa att stenens ursprungliga syfte var att putsas.
Ja putsa är ett alternativ. Att göra som dig är ett alternativ. Vi får se i framtiden. Men det blir inte snyggt att tegla igen. Du ser ju övre bandet ovanför skåpet, det är nog bytt för 10-15 år sedan men det smälter inte in färgmässigt ändå. Då tror jag det är bättre att bryta av helt med panelen jag tänkt
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Är teglet bärande eller är det bara fasadtegel? Gissar att det bara är fasadtegel.
Uppenbarligen håller ju väggen utan balken, då den ser ut att ha gjort sitt.
Riv bort skåpet, ta bort balken och dela stenen som går ut utanför hålet så reglar du igen hålet bara eller murat upp med leca och putsar likt sockeln? Du lär väl återställa sockeln oavsett?
Putsen skulle ju då kunna matcha med fogen eller sockeln
Riv bort skåpet, ta bort balken och dela stenen som går ut utanför hålet så reglar du igen hålet bara eller murat upp med leca och putsar likt sockeln? Du lär väl återställa sockeln oavsett?
Det är bara fasadtegel, hela garaget är murat i någon form av lättbetong/hålbetong. Planen var att inte återställa sockeln utan klä igen hålet. Vi får se vad det blir. Hela sopskåpet är fyllt med tegel från gamla huset så det måste tömmas förstrichardtenggren skrev:Är teglet bärande eller är det bara fasadtegel? Gissar att det bara är fasadtegel.
Ingen nytta? Är inte gamla sopskåp den perfekta förvaringsplatsen för däcken som inte sitter på bilen för tillfället?Ramnemark skrev:Där ser gamla sopskåpet är ska vi sätta lite panel istället. Dels har vi ingen användning av skåpet, dels har armeringen i teglet sprängt både fogar och sten. Jag tänkte såga ut bredden på skåpet och hela vägen upp till taket. Det kommer nog bli komposit-panel där. Frågan är vilken färg som passar bäst. Jag kände mig skeptisk till grått innan jag testade men tycker att den är bäst nu. Vad tycker ni?
[bild] [bild] [bild] [bild]