NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Om man inte var tvungen att använda dsg-lådan just för att kunna slira tror jag inte man hade gjort det.
Precis så. Det måste man inte. Så det gör man inte heller.

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag tolkar den tvärtom, att elmotorn och bensinmotorn roterar lika snabbt och därför måste man slira vid start:

"During the start sequence, the DQ400E coordinates the torques of the electric motor and the combustion engine, with the corresponding slip control of the wheel torque-dictating dual clutch"
Bara när bensinmotorn går. Om man kör bara på el så står bensinmotorn still medan elmotorn snurrar. Alltså roterar de inte lika snabbt. Har du kört en GTE någon gång? Har du kört en annan bil med DSG-låda? Jag lovar att det märks när den slirar på kopplingen. Och när man kör på el gör den inte det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hybrider är ju ofta usla kompromisser med mer teknik än vad som behövs på en ren elbil.

Över tid skulle jag aldrig välja en hybrid. Som ny förmånsbil så behöver man inte bry sig om hur det håller ihop och ska repareras över tid.

Eftersom räckvidd och möjlighet till dragkrok i princip inte funnits förrän i år (på annat än TeslaX) så har hybrider ju varit enda vägen till att kunna köra på el och ändå dra släp. Då har man fått ta den kompromissen eftersom en X kostar som två GTE. Så fort batterier kommer ned i pris tror jag de flesta hybrider kommer minska rejält i volym eller försvinna. Givetvis finns fortfarande en liten marknad för de som kör där det inte finns infrastruktur eller drar mycket last långa sträckor där inte tid finns att ladda batterier.

Det finns väl ett antal olika koncept på hybrider där det enklaste är att det är seriehybrid eller parallellhybrid, men i realiteten verkar det vara olika varianter av detta som inte är så rent som i teorin.

Utan att kunna nåt om detta så har jag förstått att tex toyotas gamla prius är en mix med en låda som kan fördela kraften steglöst antingen bara på el eller bara på förbränningsmotor, alltså ingen ren paralellhybrid. Passaten har väl en mer klassisk parallelhybrid. De elbilar med en växel som diskuteras har ju ingen förbränningsmotor att tänka på. En BMW i3 REX antar jag är en seriehybrid, då förbränningsmotorn om jag fattat rätt bara kan ladda batteriet. Jag antar att BMWn är extremt optimerad för eldrift men usel (om ens möjlig) att köra som en prius som totota stolt presenterar som elbil "utan sladd". Jag tror Outlander har nån slags "både och" med att den är 4wd så den kan gå på el utan att involvera fossillinan.

Passaten verkar ha en rätt känslig drivlina, eftersom DSG redan innan hybriddrift var rätt opålitlig.

Jag blir lite sugen på att läsa på om tekniken på de olika fordonen, för ovan är killgissningar på det jag hört sägas om dessa fordon av mer insatta bekanta.
 
A Avemo skrev:
Precis så. Det måste man inte. Så det gör man inte heller.


Bara när bensinmotorn går. Om man kör bara på el så står bensinmotorn still medan elmotorn snurrar. Alltså roterar de inte lika snabbt. Har du kört en GTE någon gång? Har du kört en annan bil med DSG-låda? Jag lovar att det märks när den slirar på kopplingen. Och när man kör på el gör den inte det.
Jag har jobbat med VW och lagat dsg-lådor så lite vet jag, men att man kan känna om en elmotor slirar på en koppling eller driver direkt tvivlar jag på.
Vi får väl vara överens om att vi inte är överens :)
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ja, vid drift av båda motorerna. Annars skulle ju elmotorn dra med sig förbränningsmotorn då dess vridmoment kan överstiga förbränningsmotorns vid låga varvtal. Men det behövs ju inte när bara elmotorn går.
Jag är skeptisk. Skulle elmotorn inte slira vid eldrift tror jag det hade nämnts i texten då det vore en klar fördel och teknisk landvinning.
Nu tycker jag man skriver just tvärtom, men vi kan nog avsluta diskussionen här.
 
J JohanLun skrev:
Utan att kunna nåt om detta så har jag förstått att tex toyotas gamla prius är en mix med en låda som kan fördela kraften antingen bara på el eller bara på förbränningsmotor, alltså ingen ren hybrid.
Det är varken en ren seriehybrid eller en ren parallellhybrid. Men det finns många lägen på skalan mellan ren eldrift och ren bensindrift som den kan befinna sig på. En ren hybrid måste man väl ändå säga att det är? Det finns ganska mycket skrivet på Wikipedia om systemet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag är skeptisk. Skulle elmotorn inte slira vid eldrift tror jag det hade nämnts i texten då det vore en klar fördel och teknisk landvinning.
Nu tycker jag man skriver just tvärtom, men vi kan nog avsluta diskussionen här.
Det är väl ingen landvinning, det är ju just det som eldriftens fördelar handlar om. Om det INTE skulle vara direktdrift vid start på el skulle jag vara förvånad. Ställ dig i en backe och "gunga" fram och tillbaka med en GTE så känns det som en gummisnodd. Gör samma med en ren förbrännings-DSG och det är en helt annan känsla. Jag blir mycket förvånad om de slirar igång på eldrift - möjligen i ett läge där batteriet är tomt... Men visst, vi gissar väl alla men det kan inte vara svårt att ta reda på detta.

A Avemo skrev:
Det är varken en ren seriehybrid eller en ren parallellhybrid. Men det finns många lägen på skalan mellan ren eldrift och ren bensindrift som den kan befinna sig på. En ren hybrid måste man väl ändå säga att det är? Det finns ganska mycket skrivet på Wikipedia om systemet.
[länk]
Det var vad jag ville säga, att det inte är en ren serie eller en ren parallellhybrid utan nån slags mix... :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag har jobbat med VW och lagat dsg-lådor så lite vet jag, men att man kan känna om en elmotor slirar på en koppling eller driver direkt tvivlar jag på.
Det är tillåtet att tvivla.
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag är skeptisk. Skulle elmotorn inte slira vid eldrift tror jag det hade nämnts i texten då det vore en klar fördel och teknisk landvinning.
Vad för landvinning då? Elbilar som inte behöver någon koppling har funnits i många decennier. Elmotorer är inte oändligt breda i sitt varvtalsområde. De tappar kraft på höga varv och kan därmed ha nytta av en växellåda i vissa lägen. Men de har till skillnad från bensinmotorer ett vridmoment ända från stillastående. Därmed behöver den aldrig slira på kopplingen vid manöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är tillåtet att tvivla.

Vad för landvinning då? Elbilar som inte behöver någon koppling har funnits i många decennier. Elmotorer är inte oändligt breda i sitt varvtalsområde. De tappar kraft på höga varv och kan därmed ha nytta av en växellåda i vissa lägen. Men de har till skillnad från bensinmotorer ett vridmoment ända från stillastående. Därmed behöver den aldrig slira på kopplingen vid manöver.
Jag måste rätta dig här. En elmotor har svårt att få jämnt vrid från stillastående. Det blir väldigt hackigt att leverera effekt när man passerar motorns poler. Testa själv med en EC-skruvdragare (3fas växelström likt GTE) genom att hålla fast chucken samtidigt som du trycker in avtryckaren.
Detta är anledningen till att jag tror den måste slira. Man kan dock lösa det med olika tekniker, alla tillverkare gör olika. Vissa kanske inte alls med äldre teknik som i GTE?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag måste rätta dig här. En elmotor har svårt att få jämnt vrid från stillastående. Det blir väldigt hackigt att leverera effekt när man passerar motorns poler. Testa själv med en EC-skruvdragare (3fas växelström likt GTE) genom att hålla fast chucken samtidigt som du trycker in avtryckaren.
Detta är anledningen till att jag tror den måste slira. Man kan dock lösa det med olika tekniker, alla tillverkare gör olika. Vissa kanske inte alls med äldre teknik som i GTE?
Du har fel. Ingen elmotor använder slirande koppling. Elmotorn snurrar hela tiden direktkopppad mot växellådan. Bilen väljer att trycka in effekt från batterierna till hjulen eller att ta ut effekt från hjul (el bensinmotorn) för att ladda batterierna (generatorfunktion, bromsregenerering). Helt sömlöst, linjärt. Elmotor har väldigt stort startmoment från 0 rpm, Moment minskar sedan med ökat varvtal. Ingen koppling med slirmöjlighet varken finns eller behövs för elmotorns skull.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag måste rätta dig här. En elmotor har svårt att få jämnt vrid från stillastående. Det blir väldigt hackigt att leverera effekt när man passerar motorns poler. Testa själv med en EC-skruvdragare (3fas växelström likt GTE) genom att hålla fast chucken samtidigt som du trycker in avtryckaren.
Detta är anledningen till att jag tror den måste slira. Man kan dock lösa det med olika tekniker, alla tillverkare gör olika. Vissa kanske inte alls med äldre teknik som i GTE?
Din hypotes är alltså att när Volkswagen utvecklade GTE så utgick de från motorn till en borrmaskin och inte befintliga elbilar?

För visst vet du att det finns otaliga tillämpningar där en elmotor har jämnt vrid från stillastående. Till exempel ellok brukar sällan slira på kopplingen. Sedan finns det tillämpningar där det inte spelar så stor roll. Då kan man välja en billigare lösning som på borrmaskinen du provat.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Din hypotes är alltså att när Volkswagen utvecklade GTE så utgick de från motorn till en borrmaskin och inte befintliga elbilar?
:crysmile:

Men om man provat telematiksystemet i GTE som känns komma från en kinesisk brödrost så kunde man ju tro att elmotorn också skulle kommit från nån liknande leksak, men jag är nog benägen att tro att de faktiskt är hyfsade på att göra drivlinor (om än med vissa kvalitetsbrister).


Igår fick jag meddelandet (jag har fått det många gånger förut) "för att spara på bilens 12V batteri kan du bara utföra en operation". Dvs jag kan välja på att slå på kupevärmen eller defrostern på rutan. Eller låsa upp eller slå på värmen. Tänk vad många watt varje byte i telematiksystemet måste ta att ta emot.

Nu har jag ju även en BMW, annars kunde man genom observationer av BMW fordon trott att de haft en liknande funktion "för att spara på bilens krafter kan du välja att använda gaspedalen eller blinkersen".
 
J JohanLun skrev:
Men om man provat telematiksystemet i GTE som känns komma från en kinesisk brödrost så kunde man ju tro att elmotorn också skulle kommit från nån liknande leksak, men jag är nog benägen att tro att de faktiskt är hyfsade på att göra drivlinor (om än med vissa kvalitetsbrister).
Det finns områden där Volkswagens bilar lämnar en del övrigt att önska. Men jag har högre tankar om dem än att de skulle slira på kopplingen när de kör på el.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Här börjar jag backa i lutning och lågt batteri. Man hör tydligt hur det skramlar, men det kändes även i ratten :seenoevil:

[video]

Jag minns inte varför jag fick för mig att batteriet påverkade, men jag upplevde att det var lättare att påvisa felet då.
du kanske redan har fått bra svar, orkade inte läsa alla :) men min uppfattning är att detta är ett vanligt problem som orsakas av mekatroniken i växellådan, något som GTE har haft en hel del problem med.

har sett kanske 20st ägare i GTE-forumet på Facebook som har haft samma problem just vid långsam färd framåt eller bakåt, backar tenderar att göra att det märks mer.
Har enligt min uppfattning inte haft så mycket med körsättet att göra, vissa får det efter 100mil andra efter 25000.
 
M
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ja, vid drift av båda motorerna. Annars skulle ju elmotorn dra med sig förbränningsmotorn då dess vridmoment kan överstiga förbränningsmotorns vid låga varvtal. Men det behövs ju inte när bara elmotorn går.
både bensin och elmotor sitter på axeln mot växellådan.
Genomskärningsbild av en hybridbil som visar både bensinmotor och elmotor längs axeln mot växellådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite mer rättvisande bild på en GTE.

Översikt av en GTE-bil med genomskinlig kaross som visar inre komponenter och motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.