Här börjar jag backa i lutning och lågt batteri. Man hör tydligt hur det skramlar, men det kändes även i ratten :seenoevil:



Jag minns inte varför jag fick för mig att batteriet påverkade, men jag upplevde att det var lättare att påvisa felet då.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Här börjar jag backa i lutning och lågt batteri. Man hör tydligt hur det skramlar, men det kändes även i ratten :seenoevil:

[video]

Jag minns inte varför jag fick för mig att batteriet påverkade, men jag upplevde att det var lättare att påvisa felet då.
Gör du ofta den här typen av backning? Du sliter väldigt mycket på kopplingen som är en oerhört svag punkt i alla VW bilar (ja, det är en automat, men den har en vanlig koppling som i sin tur styrs av lådan) om du inte redan visste det.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Gör du ofta den här typen av backning? Du sliter väldigt mycket på kopplingen som är en oerhört svag punkt i alla VW bilar (ja, det är en automat, men den har en vanlig koppling som i sin tur styrs av lådan) om du inte redan visste det.
Det har ju inte med saken att göra. Min gamla BMW med slitna bakvagnsbussnigar betedde sig likadant, men den var från 1988, inte en modern bil med garanti. Detta scenario framhävde problemet, men det var det när det uppträdde i den vardagliga körningen som jag först reagerade.

Tycker du att jag borde struntat i det?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Gör du ofta den här typen av backning? Du sliter väldigt mycket på kopplingen som är en oerhört svag punkt i alla VW bilar (ja, det är en automat, men den har en vanlig koppling som i sin tur styrs av lådan) om du inte redan visste det.
Jag har en trixig infart med ett krön (bor i en sluttning) så rangera in bilen (backa med släp) in genom grindhålet är nog en kopplingskiller. Det är inte alls kul med en manuellt växlad bil. Mina tidigare Golf7 DSG har fått kämpa i denna situation, skulle säga att det är 10 resor värre än den backning som ses på bilden. Med GTEn så har backningen blivit underbar, då den kör på elmotor istället för kopplingsläge. Lika kunde jag knappt komma iväg på vintern med automatisk handbroms, start på halt underlag och hill hold. Med el så funkar det mycket bättre.

Svaret för mig är att jag skulle inte backa in så med en 5 år gammal privatägd VW med DSG torrlamell, men en ny (leasing)bil med garanti ska klara den typen av körning tycker jag. Jag har backat in med släp med privatägda bilar också, men då manuella och inte VWs lite för klent konstruerade DSG.

Jag har svårt att se varför en GTE inte skulle kunna plågas som fan i backar utan att ta skada då jag uppfattar den går på elmotor. Jag tror det är helt safe att stå och nöta på "dragläget" med GTEn då den verkar hålla med elen och inte kopplingen.
 
Elmotorn använder ju DSG-lådan, det är det som begränsar. Hade det vart som på en riktig elbil att elmotorn driver hjulen direkt hade det inte vart nåt problem.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Elmotorn använder ju DSG-lådan, det är det som begränsar. Hade det vart som på en riktig elbil att elmotorn driver hjulen direkt hade det inte vart nåt problem.
...fast tror du den har dragläget med DSGn? Det tror inte jag, jag upplever att jag kan stå och "gunga" på elmotorn i en backe... Men kanske är detta bara ett problem om man totalt urarmat batteriet? Dock finns ju en reserv som borde kunna tas till bara för starten...
 
DSG´n används hela tiden, det är bara att elmotorn är inkopplad istället för bensinmotorn.
 
Stefan N Stefan N skrev:
DSG´n används hela tiden, det är bara att elmotorn är inkopplad istället för bensinmotorn.
Men dragläge? Det måste vara med el?
 
J JohanLun skrev:
Men dragläge? Det måste vara med el?
Du får tänka att elmotorn sitter på samma sida av drivlinan som bensinmotorn, det vill säga att alla draglägen = slirande med koppling.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det har ju inte med saken att göra. Min gamla BMW med slitna bakvagnsbussnigar betedde sig likadant, men den var från 1988, inte en modern bil med garanti. Detta scenario framhävde problemet, men det var det när det uppträdde i den vardagliga körningen som jag först reagerade.

Tycker du att jag borde struntat i det?
Nej då, vad jag menar är att gör du detta ofta är iaf inte jag förvånad att dsgn gått sönder :)
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Varför det?

En elmotor behöver inte gå på tomgång utan kan starta utan dragläge, därmed bör lådan kunna ligga helt inkopplad vid eldrift.
 
För övrigt har min GTE idag begåvats med nya skivor och klossar bak, samt fått vinterskor.
1100kr material (autodoc, boschdelar). 1500kr arbete (lokal mekare, passade på att byta däcken samtidigt).

Nästa vecka blir det service.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför det?

En elmotor behöver inte gå på tomgång utan kan starta utan dragläge, därmed bör lådan kunna ligga helt inkopplad vid eldrift.
Jadu, varför sitter den då bakom en dsg-låda istället för att driva direkt på utgående axel?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jadu, varför sitter den då bakom en dsg-låda istället för att driva direkt på utgående axel?
Det kan man alltid spekulera i. Jag tror att elmotorn till hybridsystemet även används som startmotor. Men det är en sekundär fråga. Elmotorns kraft passerar en koppling. Men det finns ingen orsak att slira på den kopplingen när elmotorn driver hjulen. Krypkör man med bensinmotorn som drivkraft slirar DSG-lådan på kopplingen. Krypkör man med elmotorn som kraft slirar DSG-lådan inte på kopplingen. Därför att det inte finns någon orsak att göra det. Den har ju kraften från stillastående.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jadu, varför sitter den då bakom en dsg-låda istället för att driva direkt på utgående axel?
För att kunna växla skulle jag gissa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.