Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här var oerhört svårt att förstå.
Det var vid första anblick tokfel. En 800kV-ledning består inte av 2st 400kV. Utan ... ja exakt, en 800kV.

Men sen försökte jag läsa om och försökte förstå.
Och nu ska jag ta det jag tänkte skriva nu, jag har för mig att när det planerades 800kV-ledningar i Sverige så hade man redan börjat med 800kV.stolpar när planerna för 800kV skrinlades. Och att man sen istället hängde upp dubbla 400kV-linor i stolparna som var tänkta för 800kV på någon/några linjer.

Jag tar verkligen inte gift på detta, eller lovar äta upp någon Trump-keps, men jag tror jag läst detta någon gång.
Vill du se den typen stolpar kan du göra en kort exkursion västerut och samtidigt kolla en viktig knutpunkt i stamnätet. Rejäla don där de vanliga 400 kV linjerna intill ser små ut.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Vill du se den typen stolpar kan du göra en kort exkursion västerut och samtidigt kolla en viktig knutpunkt i stamnätet. Rejäla don där de vanliga 400 kV linjerna intill ser små ut.
Du får kanske ge mig en ledtråd då :)
Är det någonstans runt västra Aros? Isåfall är det inte så långt att det är någon omöjlighet att planera in en stolpsafari ...

... snacka om smala specialintressen... :cool:

• Älska
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det någonstans runt västra Aros? Isåfall är det inte så långt att det är någon omöjlighet att planera in en stolpsafari ...

Är det bara stolparna du vill se så är det bara att du åker några km mot närmsta stad så ser du dom. Går inte att missa.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Knutpunkten är stationen Hamra och stolparna ser du som sagt tex tvärs väg 55 mot Enköping.

Mikael_L
PNO PNO skrev:
Är det bara stolparna du vill se så är det bara att du åker några km mot närmsta stad så ser du dom. Går inte att missa.
Det går ju två olika stolplinjer där, från Forsmark. Är den ena (de större stolparna) ursprungligen tänkt för 800kV.

Min dotter började hulka en gång precis när vi körde under ledningarna, så jag stannade snabbt och hon kräktes 100 meter efter, det fanns en liten ficka där innan vägen byggdes om.
Så det måste vara ordentliga fält runt dessa, har jag kommit på. :cool:

harry73
är det denna?
Vy över landskap med kraftledningsstolpar, träd och en väg under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73 harry73 skrev:
är det denna?
[bild]
Ja det är ett exempel på stolptypen.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.