13 663 läst · 141 svar
14k läst
141 svar
Planen: 3 gånger fler vindkraftverk i Sverige
Vill du se den typen stolpar kan du göra en kort exkursion västerut och samtidigt kolla en viktig knutpunkt i stamnätet. Rejäla don där de vanliga 400 kV linjerna intill ser små ut.Mikael_L skrev:Det här var oerhört svårt att förstå.
Det var vid första anblick tokfel. En 800kV-ledning består inte av 2st 400kV. Utan ... ja exakt, en 800kV.
Men sen försökte jag läsa om och försökte förstå.
Och nu ska jag ta det jag tänkte skriva nu, jag har för mig att när det planerades 800kV-ledningar i Sverige så hade man redan börjat med 800kV.stolpar när planerna för 800kV skrinlades. Och att man sen istället hängde upp dubbla 400kV-linor i stolparna som var tänkta för 800kV på någon/några linjer.
Jag tar verkligen inte gift på detta, eller lovar äta upp någon Trump-keps, men jag tror jag läst detta någon gång.
Du får kanske ge mig en ledtråd dåGK100 skrev:
Är det någonstans runt västra Aros? Isåfall är det inte så långt att det är någon omöjlighet att planera in en stolpsafari ...
... snacka om smala specialintressen...
Är det bara stolparna du vill se så är det bara att du åker några km mot närmsta stad så ser du dom. Går inte att missa.Mikael_L skrev:
Knutpunkten är stationen Hamra och stolparna ser du som sagt tex tvärs väg 55 mot Enköping.Mikael_L skrev:
Det går ju två olika stolplinjer där, från Forsmark. Är den ena (de större stolparna) ursprungligen tänkt för 800kV.PNO skrev:
Min dotter började hulka en gång precis när vi körde under ledningarna, så jag stannade snabbt och hon kräktes 100 meter efter, det fanns en liten ficka där innan vägen byggdes om.
Så det måste vara ordentliga fält runt dessa, har jag kommit på.
Liknande trådar
-
Electrolux tvättmaskin piper 3 gånger
Vitvaror -
Att få elen levererad kostar 3 gånger mer än själva elen
Olja & El -
Problem med Fibaro-dimmer som registreras 3 gånger i Vera
Villalarm & Hemautomation -
ny ytterdörr behöver justeras 3 gånger - rimlig?
Fönster & Dörrar -
Transformator som vägrar, 3 gånger..?
El