Fråga till övriga som kör med filterbollar:

Hur ofta byter ni bollarna? Och hur länge håller dom? Jag har två uppsättningar, har väl skiftat tre-fyra gånger sedan jag körde igång badet kring midsommar. Är det för sällan?
 
Z zada11 skrev:
Fråga till övriga som kör med filterbollar:

Hur ofta byter ni bollarna? Och hur länge håller dom? Jag har två uppsättningar, har väl skiftat tre-fyra gånger sedan jag körde igång badet kring midsommar. Är det för sällan?
Körde igång midsommarhelgen också och har inte bytt hitintills. Bytte vatten för några veckor sedan och bollarna såg så fräscha ut så de får vara kvar till våren.
 
Z zada11 skrev:
Fråga till övriga som kör med filterbollar:

Hur ofta byter ni bollarna? Och hur länge håller dom? Jag har två uppsättningar, har väl skiftat tre-fyra gånger sedan jag körde igång badet kring midsommar. Är det för sällan?
Jag byter bollar vår (april/maj) och höst (okt/nov) i samband med att jag byter allt vatten och gör rent badet. Det har fungerat bra. Fyller på eller byter ut ca 200l vatten ca 1gång/månad. Kör bollarna i tvättmaskin 30 grader utan medel.
 
Z zada11 skrev:
Fråga till övriga som kör med filterbollar:

Hur ofta byter ni bollarna? Och hur länge håller dom? Jag har två uppsättningar, har väl skiftat tre-fyra gånger sedan jag körde igång badet kring midsommar. Är det för sällan?
Vi har inte bytt sedan vi körde igång i början på augusti. Har backspolat 2-3 ggr. Våra är fortf fina.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Körde igång midsommarhelgen också och har inte bytt hitintills. Bytte vatten för några veckor sedan och bollarna såg så fräscha ut så de får vara kvar till våren.
Själv fick jag akutbyta helgen som var. Hade problem med felmeddelanden och att värmen inte gick igång ibland, varpå tempen sjönk rätt snabbt. Hade precis tvättat filterbollar och bytt vatten några veckor tidigare men kort efter det dök det som sagt upp en massa problem.

Jag plockade isär rör lite här och där. När jag plockade isär röret in mot pumpen hittade jag ett par hopskrynklade små barndykglasögon (som jag inte ens visste att vi hade). De hade tagit sig från poolens utlopp och satt sig precis vid inloppet till pumpen. Ibland gick pumpen. ibland inte.

Från början trodde jag felet kom från för mycket filterbollar men så var det alltså inte.
 
  • Wow
  • Gilla
steelblade och 1 till
  • Laddar…
Någon mer som fått problem med pumpen?
Min jfb började lösa ut för någon vecka sedan. Jag började att felsöka och kom fram till att det hade att göra med poolen.
Efter att jag tömt och demonterat "maskinrummet" då började jag med att kontrollera värmaren, som är ok.
Jag gick sedan loss på pumpen och då började det att forsa ut vatten ur motorn.
Demonterad poolpump med läckage, vatten på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Needas Needas skrev:
Någon mer som fått problem med pumpen?
Min jfb började lösa ut för någon vecka sedan. Jag började att felsöka och kom fram till att det hade att göra med poolen.
Efter att jag tömt och demonterat "maskinrummet" då började jag med att kontrollera värmaren, som är ok.
Jag gick sedan loss på pumpen och då började det att forsa ut vatten ur motorn.
[bild]
Jag föredrar helt plötsligt problemet jag hade med simglasögonen.

Men enda stället som kan läcka är väl från impellern. Borde gå att byta packningen därinne relativt lätt men det mest intressanta är att se vad garantin löser och om pumpen är över ett år gammal (och om elektroniken i pumpen klarat sig).

Se det från ljusa sidan. Det hände inte när det var -17 ute.

/Henke
 
Jag bytte vatten förra helgen. Innan det så passade jag på att stänga av poolen drygt 4 dygn tidigare. Jag ville se hur mycket energi poolen läckte nu när det var så kallt.

På 86 timmar hade poolen sjunkit i temperatur från 38 grader till 31,5 grader. Detta med en medeltemperatur utanför på -5,2 grader.

Om jag räknar rätt nu (säg gärna till annars). Så förlorade jag på denna tid 17,39 kWh energi.

Så med 38 grader i vattnet och -1,5 i utomhustemperatur så drar mitt oanvända bad:
145,5kWh per månad. Det känns väldigt bra!?

Har jag räknat rätt (räknade med 2300 liter vatten i).
 
Tyckte det där lät lite lågt så jag jämförde med min elmätare som sitter på på trefasen för poolen. Såhär ser det ut:

Mätarställning

30 November 2021: 1036 kWh

12 dec 2021: 1111 kWh

= 75 kWh på 12 dagar

motsvarar 188kWh på en månad. Vilket också låter lågt (lägre än vad jag gissade för några kvartal sen här i forumet)

Jag har väl 1,4 m3 vatten vad jag vet.

Du har med andra ord en rejält bra isolerad pool eller bor långt söderut. Värdena ovan är visserligen inkluderat dagar med ner mot -17 men snittet på de 12 dagarna ligger säkert runt 4-6 minusgrader.

Så kort sammanfattat har även jag lägre värden än jag trodde jag skulle ha. Men din kanske är bättre isolerad. Jag kör standardisoleringen på 1 dm tjocklek runt hela.

Oklart vilka förlusterna är från värmarna när man som du räknar på det.

Oavsett är det billigare att ha pool än vad jag tidigare trott. 6,25kWh per dag vintertid och lite drygt 4kWh sommartid (vilket å andra sidan låter mycket jämfört med vintertid)

Från 5 maj 2021 till idag så har alltså badet dragit 1111kWh. 7 månader och 7 dagar, vilket motsvarar ungefär 217 dagar vilket ger ett snitt på 5,12kWh per dag. Med ett normalt elpris rör det sig om (1,5 kr / kWh inkl allt) 7,7 kr per dygn. 2800:- per år.

Det låter extremt lite. Men jag har lite svårt att ifrågasätta elmätaren.
 
H henlin431 skrev:
Tyckte det där lät lite lågt så jag jämförde med min elmätare som sitter på på trefasen för poolen. Såhär ser det ut:

Mätarställning

30 November 2021: 1036 kWh

12 dec 2021: 1111 kWh

= 75 kWh på 12 dagar

motsvarar 188kWh på en månad. Vilket också låter lågt (lägre än vad jag gissade för några kvartal sen här i forumet)

Jag har väl 1,4 m3 vatten vad jag vet.

Du har med andra ord en rejält bra isolerad pool eller bor långt söderut. Värdena ovan är visserligen inkluderat dagar med ner mot -17 men snittet på de 12 dagarna ligger säkert runt 4-6 minusgrader.

Så kort sammanfattat har även jag lägre värden än jag trodde jag skulle ha. Men din kanske är bättre isolerad. Jag kör standardisoleringen på 1 dm tjocklek runt hela.

Oklart vilka förlusterna är från värmarna när man som du räknar på det.

Oavsett är det billigare att ha pool än vad jag tidigare trott. 6,25kWh per dag vintertid och lite drygt 4kWh sommartid (vilket å andra sidan låter mycket jämfört med vintertid)

Från 5 maj 2021 till idag så har alltså badet dragit 1111kWh. 7 månader och 7 dagar, vilket motsvarar ungefär 217 dagar vilket ger ett snitt på 5,12kWh per dag. Med ett normalt elpris rör det sig om (1,5 kr / kWh inkl allt) 7,7 kr per dygn. 2800:- per år.

Det låter extremt lite. Men jag har lite svårt att ifrågasätta elmätaren.
Mina värden gällde ju en pool som var helt oanvänd. Varje användning ökar ju såklart på energiförbrukningen. Jag antar att du använder poolen?

Jag har standardisoleringen men har tätat den runtom hela med många lager sträckfilm. Inbillar mig att det hjälper en hel del, särskilt när det är blåsigt.
 
Nej...jag använder den i princip inte alls. Jag har badat i snitt en gång per månad, 3 månader bakåt.

Jag silikonade mellan poolens isoleringsdelar så det luftas ur sämre. Tror också det gör en hel del. Däremot inte i isoleringslådan. Där tätade jag inte alls. Men sen antar jag att det kan skilja en del på lockets passform och annat. Där kan det nog ta sig ut en del
 
Hej en vecka utan att ha klorerat (ej badat). Kloret visar 0 pH 7,4.

slängde i 3 tsk spaklor nu. När kan jag bada tror ni? Det kan väl inte hända nåt om man badar om några timmar?
 
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Hej en vecka utan att ha klorerat (ej badat). Kloret visar 0 pH 7,4.

slängde i 3 tsk spaklor nu. När kan jag bada tror ni? Det kan väl inte hända nåt om man badar om några timmar?
Nej det har jag gjort flera gånger. Ta inte för mycket bara. Jag har även slängt i 1 tesked och badat direkt. Det viktiga är att du inte badar utan klor. Bakterietillväxten kan gå riktigt fort.
 
  • Gilla
Linda Andersson2
  • Laddar…
Här kommer en bild från förra veckan. Har badat varannan dag i snitt! Helt underbart. Särskilt med vädret som varit!
Person i en uppvärmd badtunna utomhus omgiven av snö på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Horgmo och 8 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Här kommer en bild från förra veckan. Har badat varannan dag i snitt! Helt underbart. Särskilt med vädret som varit!
[bild]
Biran håller sig kall :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.