Badrummet? Någon som sett bilder? Köket var väl lite torftigt inklämt på liten yta, synd...
 
Får inte ihop det.
Halvvägs in i programmet upptäcker de armeringsjärnen. Då är stålstommen på plats men den "hänger i luften". Finns utrymme att gjuta på platta redan då.Verkar ju vara planerat för att gjuta på till utedelen, är det TV-produktionen som ville skapa någon slags dramatik?..
I övrigt, inte tilltalande vare sig utsida eller insida.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 3 till
  • Laddar…
SandraPeter SandraPeter skrev:
Varför vill man inte prata om vad det kostade? Pratar man pengar i början bör man göra det även i slutet! Alla fattar att de drog över budgeten rejält men det har väl alla hus i GD gjort? Bara löjligt att undanhålla den uppgiften!
Verkligen, nu tror folk att det kostade 3 mille, tar in offert och blir sur när det kostar 4.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tror inte fyra mille räcker. Med så dålig koll kan det mycket väl ha hamnat på 5-6 mille.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tror inte fyra mille räcker. Med så dålig koll kan det mycket väl ha hamnat på 5-6 mille.
Det hade ju varit intressant att veta för folk som funderar på nåt liknande projekt, så kan dem bedöma offerter som innefattar detta arbete.

MVH
 
Jag har inte sett programmet bara läst artikeln.

L lenaa skrev:
Ännu ett bevis på folk som har 0 kunskap tror att de kan bygga hus
Att anlita en totalentrepenör som tar helhetsansvar och som är mån om ett gott slutresultat är mycket värt
Med totalentrepenör hade förmoligen huset sett väldigt mycket ut som ett vanligt kataloghus till slut. "Det här går inte", "vi gör så här i stället" tills du sitter där med vindskivor, daloc dörrar, storkakel i köket och kina sten som ser ut som plast på golvet. :)

I teorin skall det förstås gå bra, men byggbranchen är verkligheten och entreprenören är mån om kosingen på kontot inte slutresultatet enligt ritning.

Kenneth Hedlund Kenneth Hedlund skrev:
Hm... Glasfibertak brukar väl inte åldras så bra, min erfarenhet är att det lätt växer mossa och alger på den, dessutom brukar väl solen gå hårt åt dessa tak? Iallafall var det så förr. Nya material kanske är bättre?
Har inte dubbelkollat men det är knappast glasfiber ala 70-talet. Det finns plaster idag med ganska bra uv beständighet. Jobbadet på ett hus i asien där fasaden var kanalplast. Det har stått sig extremt bra. Fasad tar mindre stryk än tak men ändå. Huset i grand designs verkar dessutom stå rätt öppet.

C carl fabian skrev:
Gräsligt hus ,kök ser ut som en byggbod där man valt enklast och billigast.
Verkar platsbyggt med hög precision. Förmodligen ett dyrt kök för sin storlek. Dallas bling är det dock inte så för vissa ser det kanske fattigt ut.

G GoGetLost skrev:
Jag förstår inte hur man kan göra en sån dundertabbe med att rören kommer upp på fel plats i plattan (mätte de fel eller?) och att armeringen syns, var det dåligt najat?
Händer tyvärr allt för ofta. Något har slarvat på bygget eller i projekteringen. Angående armeringen så sattes den kanske på fel höjd eller så gjöt de för tunn platta.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köket var väl lite torftigt inklämt på liten yta, synd.
Jag tycker det är rätt skönt, framför allt i ett fritidshus, att slippa se ytterligare ett fetkök och spa badrum. Kök och badrum har för vissa blivit där allt krut läggs. Blir märkliga hus med hög skrytfaktor.
 
  • Gilla
erik_qwerty och 6 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Jag förstår inte hur man kan göra en sån dundertabbe med att rören kommer upp på fel plats i plattan (mätte de fel eller?) och att armeringen syns, var det dåligt najat? :thinking:
Det är lite märkligt av paret att satsa såpass mycket pengar på en dröm och sedan inte kunna ta sig tid
att delta i kritiska moment.
Hade det varit jag så hade jag dubbelkollat både mätningen på plats och markritningen.
Att säga att "livspusslet" inte fungerar när det handlar om en gjutdag på 2 år känns naivt.
Vore intressant att följa upp Grand Design om 5 år för att kolla upp hur byggnaderna fungerar över tid.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det är TV. Klart det är dramatik.
Vill man veta sanningen bakom historien och deltagarna så ska man nog inte tro att man får det via TVn...
Låt folk bygga sin dröm och njuta av det.
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
Varför betongplatta känns ju inte så optimalt att behöva släpa ut allt de tunga extra materialet?
 
  • Gilla
erik_qwerty och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husbygget tar ofta längre tid än man har tänkt sig. Och bygger du på en ö, då kan det ta 2,5 år att bygga en 100 kvm stor sommarstuga. Det fick Jenny och Benjamin från Älvsjö erfara när de byggde en sommarstuga på sin ö i Roslagen. Vi träffar dem i säsongspremiären av svenska Grand Designs.

Du kan läsa artikeln här: De bygger hus på en ö - Grand Designs
Huset på ön.
Märkligt slut att ark fick så bråttom på slutet o inte diskuterade kostnader som han brukar göra.
Sedan är det verkligen massivträ som det står i artickeln. Det är väl lösvirke med plywood , sedan konstigt att man inte avslutat gavlar på ett riktigt sätt med vindskiva/ kantbeslag då huset är riktigt utsatt för blåsväder.ser konstigt ut. Ang betongplattan de pratar om ,vem har gjort fel? Visste de som gjorde plattan att den skulle slipas ? Sedan extremt svårt att blanda betong på plats o få det bra. Slutresultatet ser bra ut. Undrar om inte de måste sätta igen väggarna på uteplatsen ( sidor) på något vis för det kommer säkert blåsa ordentligt där. Till slut räckte verkligen budgeten som det skrivs om ?
 
  • Gilla
arpearp
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Varför betongplatta känns ju inte så optimalt att behöva släpa ut allt de tunga extra materialet?
Min gissning är att det ansågs viktigt att huset skulle ligga nära marken. Det skulle se och vara fördjävligt med förhöjd uteplats och trappa ned till mark.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Min kritik från bilderna gäller hörnet rastergavel/låga fönster. Det verkar inte riktigt löst eller genomtänkt.

Modernt hus med transparent tak, naturskönt, textfält, blå himmel, grönska, avkopplande vibe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som de vill att rastret som bildar gavelvägg skall vara en tydlig egen byggdel. Förstår ändå inte varför horisontalerna på rastret och glaspartiets överkant inte livar. Hörnet är också otydligt löst som att de gillade det urskurna "öppna" i sidofasaderna och rastergaveln som "byggdel" men fick inte riktigt ihop det. Om gavelrastret fått gå runt hörn och bilda även sidofönsterna eller om sidofönsterna utformas som hål i mur med en bit vägg mot gaveln hade hörndetaljen lösts fast man hade förlorat andra kvaliteter. hmm känns som om gavelrastret fick onödigt stor vikt i formgivningen. Arrhov Frick har ju viss modul/raster fetishism som ibland blir ett hinder.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Jag ska ta och titta på programmet. Men en sak kan jag säga redan nu, och det är att jag inte tror att ytskikt inomhus med rå plywood eller osb kommer stå sig tidsmässigt. Jag tror det kommer löpa samma öde som strukturtapeter. Det är populärt en tid sen faller det i glömska och för evigt förknippad med en viss tidsperiod.
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Men en sak kan jag säga redan nu, och det är att jag inte tror att ytskikt inomhus med rå plywood eller osb kommer stå sig tidsmässigt. Jag tror det kommer löpa samma öde som strukturtapeter. Det är populärt en tid sen faller det i glömska och för evigt förknippad med en viss tidsperiod.
Precis som redan inträffat med vitmålad gipsskiva fondvägg och marmorbänkar?

Finplywoodinteriörer är ju också redan kliché. Är ju en tidig 2000-tals grej. Anledningen att det fortfarande är populärt är nog för att det funkar bygg och prismässigt när man vill ha materialkänsla och gillar trä.

Plyfainteriörer fanns ju redan 1972 och vill man se hur det åldras kan man fråga om man får kolla in Villa Oljelund https://www.byggahus.se/forum/threads/trender-som-daterar-huset.410288/page-26#post-4140399
 
Redigerat:
undantag från strandskydd ?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.