297 197 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Varför just en graf, funkar inte text?K Nils Andersson1 skrev:
Maskintok skrev:Kan jag inte heller tänka mig... tror inte ens 65 kr räcker...
Men vad gäller politiker... Så är det bara att kolla de så kallade folkvalda... Och när de höjde sina löner sist... Så ser man att det är lite väl tilltaget..
Det satsas alldeles för lite skattemedel på våra allmänna vägar... Och blir det något så är det nya skyltar och kamera... Inte ny asfalt eller så...
Sverige har ca 40 000 förtroendevalda, 349 av dem är riksdagspolitiker, något tusental till är heltidsarvoderade, Kommunstyrelseordföranden, Nämndordförande (i större kommuner) och oppositionsråd.
Som redan nämnt så ligger Norrtälje kommun högt i ersättningen till fritidspolitiker, det rör sig om, inräknat årsarvode och sammanträdesarvode om ca 20 000:- före skatt. De flesta politiska församlingar har endast sammanträdesarvoden, och då får man väl konstatera att bara idioter och idealister går med på att läsa handlingar i 4h och sen sitta på sammanträde i 4h men bara få betalt för det senare.
Jag föreslår att du tar en titt på din kommuns kostnad för arvoden till förtroendevalda, räknar ut hur många meter asfalterad väg det kan bekosta, tja det blir ju förstås i kommunsätet, det brukar ju endast vara där kommunen har rådighet i frågan.
Som sagt tidigare så är min erfarenhet att man alltid hamnar runt 50% för en medelklassfamilj, för att leva som vi gör, för att betala 50% i Sverige så tjänar du ju ganska bra.H Huzzbutt skrev:Sverige har ca 40 000 förtroendevalda, 349 av dem är riksdagspolitiker, något tusental till är heltidsarvoderade, Kommunstyrelseordföranden, Nämndordförande (i större kommuner) och oppositionsråd.
Som redan nämnt så ligger Norrtälje kommun högt i ersättningen till fritidspolitiker, det rör sig om, inräknat årsarvode och sammanträdesarvode om ca 20 000:- före skatt. De flesta politiska församlingar har endast sammanträdesarvoden, och då får man väl konstatera att bara idioter och idealister går med på att läsa handlingar i 4h och sen sitta på sammanträde i 4h men bara få betalt för det senare.
Jag föreslår att du tar en titt på din kommuns kostnad för arvoden till förtroendevalda, räknar ut hur många meter asfalterad väg det kan bekosta, tja det blir ju förstås i kommunsätet, det brukar ju endast vara där kommunen har rådighet i frågan.
De jag känner som lever i länder med lägre skattetryck, i ungefär samma grupp, har ungefär samma förväntan på livet (kanske påverkat av kultur/filmer osv) och tenderar att då köpa till tjänster för att kunna leva ungefär som vi och vips så hamnar man på ungefär 50% igen.
Detta gäller såklart inte om man är väldigt rik och inte heller om man är fattigast.
Jag tror att om man ska rucka på dessa procent i någon avsevärd grad, för en sådan typfamilj, så får man förändra sina förväntningar på livet ganska rejält.
Vet inte varför vi inbillar oss att USA bara är ett land med varmt klimat. De har delstater med lika kallt eller kallare än vi har. Tror inte att de system de utvecklar bara kommer att lanseras i de södra delarna när de väl kommer. Visst kanske de just nu testar mest i de regionerna men det kommer komma även i de kallare delarna när det väl kommer.A AndersS skrev:Håller med generellt om vi definierar vad "självkörande" innebär för Sverige och våra förutsättningar, det innebär att vi glömmer vad man gör i USAs varmare delstater. Självklart drar vi nytta av den teknikutvecklingen.
Redan idag med nivå-2 system och andra former av kollisionsskydd ger hjälp till körningen där bilens system reagerar snabbare vid utkommande hinder genom att förtrycka bromssystemet, sedan att bromsa, även styra undan och även förbereda skydd genom att dra åt bilbältena (det känns om ni inte provat).
Däremot så ser jag idag inga exempel och tester med bilar gjorda under vårt vinterhalvår, kan vara jag som missat dem. Så det måste till stora förändringar av infrastrukturen som interagerar med bilarna, tror inte på att enbart bilars autonoma system kommer att klara.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Bra bit över 50 om du räknar in Soc. Vilket man börD djac skrev:Som sagt tidigare så är min erfarenhet att man alltid hamnar runt 50% för en medelklassfamilj, för att leva som vi gör, för att betala 50% i Sverige så tjänar du ju ganska bra.
De jag känner som lever i länder med lägre skattetryck, i ungefär samma grupp, har ungefär samma förväntan på livet (kanske påverkat av kultur/filmer osv) och tenderar att då köpa till tjänster för att kunna leva ungefär som vi och vips så hamnar man på ungefär 50% igen.
Detta gäller såklart inte om man är väldigt rik och inte heller om man är fattigast.
Jag tror att om man ska rucka på dessa procent i någon avsevärd grad, för en sådan typfamilj, så får man förändra sina förväntningar på livet ganska rejält.
Nu har jag kanske dragit det till dess extrem, men så här räknar jag på det:T Tommynorskens skrev:
- arbetsgivaravgift 31,42% utöver lönen
- marginalskatt 58% (vid en kommunlaskatt på 33%)
- moms 25% (lite förenklat)
Redan här är den reella inkomsten nere på (av arbetsgivaren utbetald lön) 75% av kostnaden för arbetsgivaren.
Till detta kommer sedan punktskatter på bensin, el, boende, alkohol, tobak osv. Man brukar räkna med att man hamnar på ca 90% skattetryck när alla dessa också är inräknade, även om de är svårare att räkna med rakt av.
Det var inte primärt hur det byggdes som var problemet, utan vad som hände senare. Precis som med Ryssarna så drevs det felaktigt. Man jobbade inte och tänkte inte på rätt sätt.D djac skrev:Min kommentar var generell, jag tror inte att de gick runt och tänkte att -här ska det smälla!, när de byggde, utan de trodde nog ärligt att det här ska gå bra. Utan att varit där under bygget så gissar jag på det.
Även när man tycker de är klantiga, som i Tjernobyl, så var ju aldrig syftet att skapa en olycka, ändå händer det ibland.
Kollar du dokumentären så förstår du.
Här i landet så är det mycket bättre , även att det inte är perfekt.
Det kan man göra men det ändrar nog inte bilden så mycket eftersom man då får ersätta det mesta av skillnaden mellan länder med egna alternativ.AndersMalmgren skrev:
Jag tycker tvärtom att Sverige är väldigt billigt, mycket för pengarna, bla är vi så få i ett stort land, det blir mycket kust/väg/infrastruktur per skattebetalare. Vi toppar ju alla globala index på quality of life, bästa land att växa upp i osv, så med ungefär samma inkomstskatt, mycket svårare förutsättningar och bäst utfall så kan man inte klaga så mycket på helheten. Sen kan ju såklart de atypiska eller de med särintressen känna annorlunda men på det stora hela står vi oss väldigt bra.
Lägger man sen på skatter betalda "från början" för varor och tjänster (ax till limpa) så hamnar man lätt över 100%!pacman42 skrev:Nu har jag kanske dragit det till dess extrem, men så här räknar jag på det:
- arbetsgivaravgift 31,42% utöver lönen
- marginalskatt 58% (vid en kommunlaskatt på 33%)
- moms 25% (lite förenklat)
Redan här är den reella inkomsten nere på (av arbetsgivaren utbetald lön) 75% av kostnaden för arbetsgivaren.
Till detta kommer sedan punktskatter på bensin, el, boende, alkohol, tobak osv. Man brukar räkna med att man hamnar på ca 90% skattetryck när alla dessa också är inräknade, även om de är svårare att räkna med rakt av.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Håller inte med. Alldeles för dyrt. Vi skulle kunna ha samma nivå eller bättre för mindre pengar.D djac skrev:Det kan man göra men det ändrar nog inte bilden så mycket eftersom man då får ersätta det mesta av skillnaden mellan länder med egna alternativ.
Jag tycker tvärtom att Sverige är väldigt billigt, mycket för pengarna, bla är vi så få i ett stort land, det blir mycket kust/väg/infrastruktur per skattebetalare. Vi toppar ju alla globala index på quality of life, bästa land att växa upp i osv, så med ungefär samma inkomstskatt, mycket svårare förutsättningar och bäst utfall så kan man inte klaga så mycket på helheten. Sen kan ju såklart de atypiska eller de med särintressen känna annorlunda men på det stora hela står vi oss väldigt bra.