• Gilla
djac
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Sorry grabben, men i enlighet med Godwins princip måste jag härmed förklara dig som förlorare i diskussionen!
(Men att det krävdes ett fyrsiffrigt antal inlägg för att uppnå detta är trots allt till din fördel ;)!)
Vad är detta för skitsnack?
diskussionen kan aldrig komma tillbaka till ursprunget.. jo då visst kan den det.
Men problemet i denna fråga är inte att vi alla åker elbil i dagens samhälle..
utan vi (största delen) åker med fossilt drivna fordon...
vilket i sig har en stor potential för utveckling..
Men ska man lyssna till extrema precis som nazister, så kommer det aldrig att bli en utveckling utan den kommer flyttas till eldrift och sedan blir det stora samhälls problem om man gör detta för hårt och för fort...
 
P pmd skrev:
Det löser sig med en lång sladd.

Trådtraktorer kanske inte är en helt dum idé? Traktorer körs oftast fram och tillbaka över en åker, så med luftledningar kan man plöja och så dygnet runt.
När det kommer till lastbil och traktor, så tror jag att långsiktigt så kommer det mer och mer bli det som kallas RME dvs ett bränsle som man odlar och sedan pressar likt matolja för att få en form av bränsle. Även om det nu snart kommer batterier som är hälften så stora och tunga som tidigare. Dessa nya batterier kan då användas i mindre sportflygplan t ex.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Nu ska man tänka att halten koldioxid är låg, den är i PPM dvs delar per miljon. Växter som är de som andas den, är otroliga. De klarar denna låga nivå. Men det är ett gränsfall. Lite mindre i luften och de dör.
Ja, koldioxid halt mäts i PPM miljondelar men det är snabbheten i förändringarna som skapar problem. Vi har inte hunnit, alternativt inte velat förbereda oss trots att kunskapen funnits länge. De höga halterna påverkar vädersystemen över hela planeten, försurar haven och skadar ekosystem.

På Hawaii ligger observatoriet Mauna Loa som mätt atmosfärens koldioxidhalt sedan 50-talet. Såhär ser det ut

https://scrippsco2.ucsd.edu/
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
När det kommer till lastbil och traktor, så tror jag att långsiktigt så kommer det mer och mer bli det som kallas RME dvs ett bränsle som man odlar och sedan pressar likt matolja för att få en form av bränsle. Även om det nu snart kommer batterier som är hälften så stora och tunga som tidigare. Dessa nya batterier kan då användas i mindre sportflygplan t ex.
Nej dessa bränslen är testade inom jord och skogsbruk.... De innehåller för mycket vatten.. ger alger i filter och spridare...
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Sorry grabben, men i enlighet med Godwins princip måste jag härmed förklara dig som förlorare i diskussionen!
(Men att det krävdes ett fyrsiffrigt antal inlägg för att uppnå detta är trots allt till din fördel ;)!)
Vad vill du egentligen ha sagt?
För som det framstår så är det bara ett påhopp om ålder och arrogans..

Skulle jag skriva nä du gubbjävel till dig, där förlorade du diskussionen.. Så skulle ingen heller begripa vad som menades..

blanda inte ihop mig med någon som inte blivit utsatt för statens döda hand..
Den slår hårt och dödar allt.. För att sedan haft fel.. Men den reder ej upp efter sig..

att jag drog en parallell mellan nazism och miljöhysteriker är enkelt.. de är fanatiska i sin övertygelse om, och om att allt som står i dess väg skall försvinna.. Vilket man hade insett om man vetat vad man skriver om..
Och läst korrekt..

förminska inte folks intelligens eller existens... Det gör att man hamnar helt fel i diskussionen från början sedan kommer man aldrig ut därifrån... Där har du din lag.. Men där är du mer fast själv.. För jag skriver inte för att roa svansen som följer... Men det kan jag uppfatta att du gör, vilket inte ger något mer än självbelåtenhet...

men i denna fråga om miljö och dess spår som vissa hävdar att människan skapat medans andra har sin övertygelse om att vi ej är skyldiga till... Så står jag helt ointresserad.. jag lever efter andra aspekter....
 
A Abies koreana skrev:
Ja, koldioxid halt mäts i PPM miljondelar men det är snabbheten i förändringarna som skapar problem. Vi har inte hunnit, alternativt inte velat förbereda oss trots att kunskapen funnits länge. De höga halterna påverkar vädersystemen över hela planeten, försurar haven och skadar ekosystem.

På Hawaii ligger observatoriet Mauna Loa som mätt atmosfärens koldioxidhalt sedan 50-talet. Såhär ser det ut

[länk]
Det är knappas mycket. Halten har tidigare på jorden varit 1200 ppm. Att den nu är 400 är inte mycket. När den är under 280 börjar samtliga växter att dö....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Det är knappas mycket. Halten har tidigare på jorden varit 1200 ppm. Att den nu är 400 är inte mycket. När den är under 280 börjar samtliga växter att dö....
Hur många miljoner år sen var det 1200ppm?
Det måste väl ändå bli nån påverkan, när vi höjd värdet 50% på 100 år.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad vill du egentligen ha sagt?
Skulle jag skriva nä du gubbjävel till dig, där förlorade du diskussionen.. Så skulle ingen heller begripa vad som menades..

att jag drog en parallell mellan nazism och miljöhysteriker är enkelt.. de är fanatiska i sin övertygelse om, och om att allt som står i dess väg skall försvinna.. Vilket man hade insett om man vetat vad man skriver om..
Och läst korrekt..

förminska inte folks intelligens eller existens... Det gör att man hamnar helt fel i diskussionen från början sedan kommer man aldrig ut därifrån... Där har du din lag.. Men där är du mer fast själv.. För jag skriver inte för att roa svansen som följer... Men det kan jag uppfatta att du gör, vilket inte ger något mer än självbelåtenhet...

men i denna fråga om miljö och dess spår som vissa hävdar att människan skapat medans andra har sin övertygelse om att vi ej är skyldiga till... Så står jag helt ointresserad.. jag lever efter andra aspekter....
Den visste var den tog, eftersom du citerat samma inlägg 3 gånger :D! Dock vill jag påpeka att jag varken definierar mig som gubbe eller jävel, men det kanske ligger i betraktarens öga?

Godwins lag myntades i internets barndom, och gick ut på att ju längre en diskussion på usenet (numera diskussionsforum) pågår, desto större är sannolikheten att någon drar in Hitler/nazister/Tredje Riket i diskussionen. Godwins princip går ut på att den förste som drar in Hitler osv i diskussionen - anses förlora diskussionen.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den visste var den tog, eftersom du citerat samma inlägg 3 gånger :D! Dock vill jag påpeka att jag varken definierar mig som gubbe eller jävel, men det kanske ligger i betraktarens öga?

Godwins lag myntades i internets barndom, och gick ut på att ju längre en diskussion på usenet (numera diskussionsforum) pågår, desto större är sannolikheten att någon drar in Hitler/nazister/Tredje Riket i diskussionen. Godwins princip går ut på att den förste som drar in Hitler osv i diskussionen - anses förlora diskussionen.
Nej den anses över att den som jämför Hitler eller nazismen med övrigt förlorar diskussion då diskussionen inte skulle kunna komma tillbaka till sakliga argument..
Men det stämmer inte alltid..
Ingen lag är perfekt.. Inte denna heller..

mina inlägg har inget med denna lag alls att göra då den inte kan relateras i detta.

Jag kan välja fanatiska kommunister om det känns bättre.. Men sanningen är att fascismen och miljöaktivism har en röd tråd i sig..

Jag skulle aldrig kalla någon för "grabben" då det är nedsättande..något av en härskarteknik som vissa använder för att förminska och förlöjliga sina motståndare..
gubbjävel skrev jag som svar, för att ge samma mynt tillbaka..

mycket av de tidigare generationer gett oss går oss nu förbi och vi ses som pengapungar åt staten... medans det vi betalat för inte går dit det ska...
 
K Keld skrev:
Hur många miljoner år sen var det 1200ppm?
Det måste väl ändå bli nån påverkan, när vi höjd värdet 50% på 100 år.
Jag vet inte. Men miljoner år. Inte var det öken då? Först så vet man inte hur mycket det påverkar eller hur. Det är moln av vatten som motverkar utstrålning i rymden mest, Sen så blir vår andel av co2 okänd. Vi har skogsbränder och annat som vulkaner som ger massor. Sen vet vi att mer koldioxid ger att det växer bra. För det ingår i kolcykeln. Jag tror att i takt som oljan blir dyr så kommer vår förbrukning att minska. Men även att elda med ved är en form av utsläpp.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det är knappas mycket. Halten har tidigare på jorden varit 1200 ppm. Att den nu är 400 är inte mycket. När den är under 280 börjar samtliga växter att dö....
Jo, det är mycket, ofantligt mycket. Senaste gången våra koldioxidnivåer var så höga var havsnivån 15 m högre. Glaciärer smälter och skapar stora bekymmer för de som är i behov av vattnet för sitt jordbruk. Kampen om vattnet är redan en stor konfliktfråga i världen. Polerna som styr våra vädersystem har fått minskad ismassa, vilket ökar albidoeffekten samt triggar igång s.k. tipping points. Under Arktis ismassa finns oändligt mycket organiskt material begravt sedan tiden när Arktis var så uppvärmt att isen var borta. Det bildas termokastsjöar i den arktiska isen pga varmare temperatur, dessa sjöar läcker metan som är en mer potent växthusgas än koldioxid men inte lika långlivad i atmosfären. Tipping points innebär att uppvärmningen lever sitt eget liv, oavsett vad vi människor gör.

Smältande Arktisk Kunde Snabbt Låsa Upp "Deep Carbon" Begravd I Permafrost - 2021 | Planeten jorden (wordssidekick.com)

CO2 in Earth's atmosphere nearing levels of 15m years ago | Greenhouse gas emissions | The Guardian

Du får presentera en källa på när halten varit 1200 ppm och hur vår planet såg ut då.

Att växter dör vid 280 ppm är information från Klimatupplysningen vilket inte är en seriös källa. Jag är inte intresserad av att diskutera med förvillare, det tar aldrig slut och vi hamnar i en nonsens diskussion när vi borde göra allt som står i vår makt att informera oss sakligt och korrekt för att ställa krav på politiken inför den omställning och anpassning vi står inför.

Vi sitter alla i samma glashus.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Jo, det är mycket, ofantligt mycket. Senaste gången våra koldioxidnivåer var så höga var havsnivån 15 m högre. Glaciärer smälter och skapar stora bekymmer för de som är i behov av vattnet för sitt jordbruk. Kampen om vattnet är redan en stor konfliktfråga i världen. Polerna som styr våra vädersystem har fått minskad ismassa, vilket ökar albidoeffekten samt triggar igång s.k. tipping points. Under Arktis ismassa finns oändligt mycket organiskt material begravt sedan tiden när Arktis var så uppvärmt att isen var borta. Det bildas termokastsjöar i den arktiska isen pga varmare temperatur, dessa sjöar läcker metan som är en mer potent växthusgas än koldioxid men inte lika långlivad i atmosfären. Tipping points innebär att uppvärmningen lever sitt eget liv, oavsett vad vi människor gör.

Smältande Arktisk Kunde Snabbt Låsa Upp "Deep Carbon" Begravd I Permafrost - 2021 | Planeten jorden (wordssidekick.com)

CO2 in Earth's atmosphere nearing levels of 15m years ago | Greenhouse gas emissions | The Guardian

Du får presentera en källa på när halten varit 1200 ppm och hur vår planet såg ut då.

Att växter dör vid 280 ppm är information från Klimatupplysningen vilket inte är en seriös källa. Jag är inte intresserad av att diskutera med förvillare, det tar aldrig slut och vi hamnar i en nonsens diskussion när vi borde göra allt som står i vår makt att informera oss sakligt och korrekt för att ställa krav på politiken inför den omställning och anpassning vi står inför.

Vi sitter alla i samma glashus.
Jag vet inte om jag kan anse The Guardian för seriös i sammanhanget...
kastar man ut att den ena är oseriös så är det så med alla länkar... annars så bör man också redogöra vilka som styr i varje tidning eller länk... För sanningen är långt ifrån som det verkar...
 
A Abies koreana skrev:
Jo, det är mycket, ofantligt mycket. Senaste gången våra koldioxidnivåer var så höga var havsnivån 15 m högre.
Det enda jag kan göra är att säga fakta som jag hört, inte mer. Det samma gäller dig. Sen får vi hoppas att vi kan se vad som stämmer om vi har olika fakta. Att du säger att det är ofantligt högt får stå för dig. Jag vet inte, och det verkar ingen veta, vad jag sett. Havsnivå behöver inte ha samband med koldioxid. Det finns studier från USA som visar att om du har två badrum så har dina barn bättre betyg. Bygga mer badrum
?
Glaciärer smälter och skapar stora bekymmer för de som är i behov av vattnet för sitt jordbruk. Kampen om vattnet är redan en stor konfliktfråga i världen.
Mer koldioxid , ger ett mer värme och då blir det mer vatten till nordliga grader på klotet.
 
L lbgu skrev:
Det är sant, själv undviker jag helst att köra i Stockholm om det går, om man inte är därifrån så blir det förvirrande med alla enkelriktningar + att man ska ha koll på vilken fil man ska ligga i m.m.. Men LA var busenkelt att köra i trots att jag aldrig varit där innan.
Låter lite konstigt att du ena sekunde säger att "det är jobbigt att hålla reda på vilken fil mans skall vara i" å nästa mening "LA är busenkelt att köra i" Som om dem inte har extremt mycket mer filer där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.