R Rkarlsson skrev:
Men precis. Det kommer alltså inte fungera ihop med vanliga bilar.
Jo, pp exempelvis motorväg så går det rätt bra, men det är en helt annan sak att köra på små landsvägar och i innerstaden
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, pp exempelvis motorväg så går det rätt bra, men det är en helt annan sak att köra på små landsvägar och i innerstaden
Framkomligheten där de behövs mest på en motorväg är helt igenkorkat. Du kommer alltså inte fram snabbare.
Inne i samhällen så tror jag inte ett dugg på det. Allt gällande felparkeringar, välta soptunnor, grenar, träd osv.
Om bilen är helt ensam så kommer den aldrig fram.
 
Lika tveksam som man ställer sig inför alternativa visioner, lika överseende är man med det nuvarande systemets brister och svårbegriplighet
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
@witten. Du gör felet att gravt överförenkla komplexiteten i vad som krävs för att framföra ett fordon på säkert sätt under alla förhållanden. Du, i likhet med många andra, hyser en helt obefogad övertro på att AI och ML, diverse sensorteknologier kommer att kunna vara ”flygfärdiga” i närtid vad gäller så komplexa uppgifter som att köra bilar helt autonomt under alla förhållanden.

Det jag förespråkar här, som alltid när jag involverar mig i liknande diskussioner, är att vi ska ha som designmål att utforma teknik-människasystem på ett sätt som utnyttjar båda parters starka sidor. Som sagt, jag är helt för en fortsatt utveckling av riktigt robusta förarstödssystem men det är i slutänden bilens mänskliga förare som har ansvaret för slutresultatet ”säker färd”, och som alltid måste ges makt och möjlighet att ingripa där de automatiska systemen fallerar.
Du har fel, fullt autonom är den enda rätta vägen. Titta på Google, inte en enda olycka där Google varit vållande och de har kört miljontals mil nu.

Vi får hoppas det finns speciella vägsträckor där man får köra med sin veteranbil, jag tänker typ highway One i Kalifornien och liknand

Det är ju inte så konstigt det här egentligen. Vi vapenägare får inte bära våra vapen hur vi vill. Det kommer bli likadant med bilar som inte är autonoma i framtiden. Vi kommer inte vilja ha dem på allmän väg
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har fel, fullt autonom är den enda rätta vägen. Titta på Google, inte en enda olycka där Google varit vållande och de har kört miljontals mil nu.

Vi får hoppas det finns speciella vägsträckor där man får köra med sin veteranbil, jag tänker typ highway One i Kalifornien och liknand

Det är ju inte så konstigt det här egentligen. Vi vapenägare får inte bära våra vapen hur vi vill. Det kommer bli likadant med bilar som inte är autonoma i framtiden. Vi kommer inte vilja ha dem på allmän väg
Huruvida Googles bilar orsakat olycka eller inte låter jag vara osagt. Men antalet olyckor en självkörande bil är orsak till är alla gånger en bråkdel så många som människor orsakar.
Problematiken ser jag mer i att alla utvecklar egen teknik, istället för att samarbeta kring en kärnteknologi som kan bli ännu mkt säkrare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Huruvida Googles bilar orsakat olycka eller inte låter jag vara osagt. Men antalet olyckor en självkörande bil är orsak till är alla gånger en bråkdel så många som människor orsakar.
Med tanke på att antalet självkörande bilar bara är en mycket liten bråkdel av alla bilar är inte det så konstigt.
Skulle vara kul att låta en självkörande bil köra runt lite i Gamla Stan (Stockholm), jag har en viss känsla av att olycksfrekvensen skulle bli rätt hög ;)
 
L lbgu skrev:
Med tanke på att antalet självkörande bilar bara är en mycket liten bråkdel av alla bilar är inte det så konstigt.
Skulle vara kul att låta en självkörande bil köra runt lite i Gamla Stan (Stockholm), jag har en viss känsla av att olycksfrekvensen skulle bli rätt hög ;)
Som sagt Google kör i LA, ganska busy stad.

Det jag tror är problemet är snarare svenskt klimat. Snötäckta vägbanor osv
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som sagt Google kör i LA, ganska busy stad.
Jag har själv kört bil i LA och det är en barnlek jämfört med Gamla Stan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
När något händer, vems är felet? Du eller bilen?
 
L lbgu skrev:
Jag har själv kört bil i LA och det är en barnlek jämfört med Gamla Stan.
Jag kan inte säga gamla stan är speciellt svårt. Mer trafik i centrum issåfall. Eller söder
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Huruvida Googles bilar orsakat olycka eller inte låter jag vara osagt. Men antalet olyckor en självkörande bil är orsak till är alla gånger en bråkdel så många som människor orsakar.
Problematiken ser jag mer i att alla utvecklar egen teknik, istället för att samarbeta kring en kärnteknologi som kan bli ännu mkt säkrare.
Självklart är det så, det finns ju inga självkörande/autonoma bilar i trafik.
Det vi har idag är "hjälpfunktioner" till föraren, något helt annat.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kan inte säga gamla stan är speciellt svårt. Mer trafik i centrum issåfall. Eller söder
Det är sant, själv undviker jag helst att köra i Stockholm om det går, om man inte är därifrån så blir det förvirrande med alla enkelriktningar + att man ska ha koll på vilken fil man ska ligga i m.m.. Men LA var busenkelt att köra i trots att jag aldrig varit där innan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är sant, själv undviker jag helst att köra i Stockholm om det går, om man inte är därifrån så blir det förvirrande med alla enkelriktningar + att man ska ha koll på vilken fil man ska ligga i m.m.. Men LA var busenkelt att köra i trots att jag aldrig varit där innan.
Fast en sådan grej har ju AI benkoll på. Men Jo, Stockholm är en gammal stad med organiskt framtaget vägnät. Det är inte helt logiskt alltid :)
 
A AndersS skrev:
Självklart är det så, det finns ju inga självkörande/autonoma bilar i trafik.
Det vi har idag är "hjälpfunktioner" till föraren, något helt annat.
Nja. Finns ju en hel del bilar i andra länder som kör med vad som ligger ganska nära autonomi. Se exempelvis de galningarna som bokstavligen sover bakom ratten.
Tesla förekommer ju emellanåt i olycksstatistiken pga att föraren låtit bli att kontrollera bilens beslut. Ändå tror jag att olyckstillfällena är långt mkt färre proportionellt sett. Men det är kanske är viktigt för folk att vara orsak till sitt eget elände. Oavsett risk.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Nja. Finns ju en hel del bilar i andra länder som kör med vad som ligger ganska nära autonomi. Se exempelvis de galningarna som bokstavligen sover bakom ratten.
Tesla förekommer ju emellanåt i olycksstatistiken pga att föraren låtit bli att kontrollera bilens beslut. Ändå tror jag att olyckstillfällena är långt mkt färre proportionellt sett. Men det är kanske är viktigt för folk att vara orsak till sitt eget elände. Oavsett risk.
Jag kan chansa även i vår bil att låta den vara "självkörande" och sitta och blunda motsvarande t.ex. Tesla men det blir för det ingen autonom bil. Med autonom krävs ingen förare dvs bilen kan köra mellan olika platser med eller utan någon människa i bilen.
Det finns definierat olika nivåer av "självkörande" bilar men betyder inte att den är autonom.;). Nivå 2 är de som förekommer i Sverige och har en kontroll på att föraren t.ex. håller i ratten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.