817 395 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag utgick från att när man i veckan pratade om vaccinationspasset egentligen menade Covidbevis som E-hälsomyndighetens pass egentligen heter. Jag hoppas jag har rätt för annars anser jag vi är långt gånget på ett sluttande plan. Här har allt och alla skrikigt sig hesa över SD men sen sväljer man en av nazi-Tysklands mest utstuderade åtgärder för att söndra och härska.P pmd skrev:
Å nej jag är INTE anhängare till varesig SD eller konspirationsfolket. Jag tror bara att några helt enkelt misslyckats i sitt tänkande och inte tänkt hela tanken fullt ut kring konsekvenserna om det verkligen blir ett VACCINATIONSPASS. Jag har inte högre tankar än så om våra politiker, de är som vi andra med förmågor och brister.
Kort om förslaget
- Förslaget syftar i första hand till att minska risken för smittspridning genom att begränsa ovaccinerade personers möjligheter att delta i allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
- Endast vaccinationsbevis kommer att godtas, det vill säga vaccinationsdelen i EU:s digitala covidbevis, vilket innebär att man måste vara vaccinerad.
- Målsättningen är att de nya reglerna börjar gälla den 1 december 2021.
- Vaccinationsbevis kan krävas för tillträde till allmänna sammankomster och offentliga tillställningar - Regeringen.se
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Visst har vi brist på personal i vården i Sverige men det är ingen som förväntar sig att anhöriga är på sjukhuset hela dagarna och hjälper till med matning, toalettbesök osv.FG skrev:Sverige har ju också brist på personal i vården. Har man tur och kommer rätt så kan man få världens bästa vård i Sverige - men vården kan också utebli. Eller om man har otur så drabbas man av vårdskador till följd av den pressade vården.
Sverige har få IVA-platser jämfört med andra länder och i förhållande till vad vi betalar för vården.
Många gånger får man armbåga sig fram för att överhuvudtaget få vård.
[länk]
[länk]
T tergo skrev:Kort om förslaget
- Förslaget syftar i första hand till att minska risken för smittspridning genom att begränsa ovaccinerade personers möjligheter att delta i allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
- Endast vaccinationsbevis kommer att godtas, det vill säga vaccinationsdelen i EU:s digitala covidbevis, vilket innebär att man måste vara vaccinerad.
- Målsättningen är att de nya reglerna börjar gälla den 1 december 2021.
- Vaccinationsbevis kan krävas för tillträde till allmänna sammankomster och offentliga tillställningar - Regeringen.se
Om man ska välja mellan två dåliga ting så är ju covidbevis bättre än vaccinpass tänker jag. Om tanken är som jag förstår det, att skydda dom som är sköra, så gör man ju det genom att stänga ute dom från samhället. Det gör man ju i princip med covidbevis också. Men till mindre grad åtminstone
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, det är väldigt stor skillnad på ett vaccinationsbevis som ska uppvisas när man vill gå på konsert, fotbollsmatch eller andra mer ovanliga händelser jämfört med hur judarna hade det. Alternativet vid hög smittspridning är restriktioner för alla en gång till, vilket är dyrt för samhället.J JBa skrev:Jag utgick från att när man i veckan pratade om vaccinationspasset egentligen menade Covidbevis som E-hälsomyndighetens pass egentligen heter. Jag hoppas jag har rätt för annars anser jag vi är långt gånget på ett sluttande plan. Här har allt och alla skrikigt sig hesa över SD men sen sväljer man en av nazi-Tysklands mest utstuderade åtgärder för att söndra och härska.
Å nej jag är INTE anhängare till varesig SD eller konspirationsfolket. Jag tror bara att några helt enkelt misslyckats i sitt tänkande och inte tänkt hela tanken fullt ut kring konsekvenserna om det verkligen blir ett VACCINATIONSPASS. Jag har inte högre tankar än så om våra politiker, de är som vi andra med förmågor och brister.
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Nu får du faktiskt skärpa dig med dina jämförelser!!! Din jämförelse förklenar faktiskt rasdiskriminerande åtgärder och folkmord för 80 år sedan. Skäms!J JBa skrev:Jag utgick från att när man i veckan pratade om vaccinationspasset egentligen menade Covidbevis som E-hälsomyndighetens pass egentligen heter. Jag hoppas jag har rätt för annars anser jag vi är långt gånget på ett sluttande plan. Här har allt och alla skrikigt sig hesa över SD men sen sväljer man en av nazi-Tysklands mest utstuderade åtgärder för att söndra och härska.
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Det är så dags att införa vaccinpas oavsett vad det kallas för. Och det har lika lite med söndra och härska att göra som införande körkort för dom som har tagit körkortsprov.
För vissa aktiviteter behöver man helt enkelt en legitimation, vare det sig att köra buss, opererar en hjärna, eler gå på fotboll. Allt är frivilligt och inte diskriminerande.
För vissa aktiviteter behöver man helt enkelt en legitimation, vare det sig att köra buss, opererar en hjärna, eler gå på fotboll. Allt är frivilligt och inte diskriminerande.
Japp, och kanske främst olika diagnoser och behandlingar.tusenett skrev:Jag tror man kan skilja på olika saker inom sjukvården precis som för många andra verksamheter. Man kan t.ex. kanske vara fantastiskt bra på att diagnostisera och behandla olika sjukdomar och åkommor men samtidigt urusel på service, patientbemötande, köer, information till patienten, kvaliteten på väntrum eller vad du vill.
Sjukvård i Sverige går inte att beskriva endast i orden bra eller dålig. Allt beror på vad man tittar på för faktorer…..
Om någon råkar ut för en olycka och blir svårt skadad kommer du få den vård som behövs. Är det urakut kommer du till en CT/DT inom 10-15 min, du kan ligga på operation inom 30.
Men om din buksmärta inte är akut, dina vitalparametrar är helt opåverkade och symtomen inte alarmerande kan du bli sittande på akuten 20 h. Gissa vilken bild av vården dessa olika patienter har?
Om du har blod i urinen kommer man utreda enl standardiserat vårdförlopp (SVF). Du kommer röntgas, man tar prover och man tittar in i blåsan inom 2-3 v. Om du söker VC för att du har sjukdomskänsla och känner dig trött men proverna inte visar något alarmerande får du vänta kanske 1-2 månader på din CT/DT. Hur tror ni dessa patienter ser på vården.
Om du får en hjärtinfarkt och blir framgångsrikt ballongvidgad men är i god form stannar man på sjukhus några dagar. Att individen sedan känner sig trött och tagen och vill ligga kvar någon vecka av personliga skäl går inte. Hur tror ni denna patient ser på vården?
Faktum är dock att vi har få platser på sjukhus. Där jag jobbar är det konstant brist och patienter blir kvar på akuten länge eftersom de inte kan flyttas. Detta beror på att andra inte skrivs hem. I många fall beror detta på att kommuner inte kan ta emot - man har inte plats på korttidsboende och inte hemtjänstpersonal. Det många inte vet är att kommunen har flera dagar på sig att ordna detta - under tiden ligger färdigbehandlade personer kvar och ”tar upp” platser…..
Hur tror ni att covid påverkade detta? Jo man dedikerade platser till covid-vård. Vilket innebar att msn drog ner på platser där kirurgpatienter, ortopedpatienter etc vårdades.
Det är inte en lätt situation för någon, men att kalla vården usel är fel. Att kalla den skitbra är också fel. Vissa delar är bra, andra dåliga. Vissa blir nöjda, andra inte. Men en sak är säker - det är en oändlig massa nyanser inte svart/vitt.
Om någon råkar ut för en olycka och blir svårt skadad kommer du få den vård som behövs. Är det urakut kommer du till en CT/DT inom 10-15 min, du kan ligga på operation inom 30.
Men om din buksmärta inte är akut, dina vitalparametrar är helt opåverkade och symtomen inte alarmerande kan du bli sittande på akuten 20 h. Gissa vilken bild av vården dessa olika patienter har?
Om du har blod i urinen kommer man utreda enl standardiserat vårdförlopp (SVF). Du kommer röntgas, man tar prover och man tittar in i blåsan inom 2-3 v. Om du söker VC för att du har sjukdomskänsla och känner dig trött men proverna inte visar något alarmerande får du vänta kanske 1-2 månader på din CT/DT. Hur tror ni dessa patienter ser på vården.
Om du får en hjärtinfarkt och blir framgångsrikt ballongvidgad men är i god form stannar man på sjukhus några dagar. Att individen sedan känner sig trött och tagen och vill ligga kvar någon vecka av personliga skäl går inte. Hur tror ni denna patient ser på vården?
Faktum är dock att vi har få platser på sjukhus. Där jag jobbar är det konstant brist och patienter blir kvar på akuten länge eftersom de inte kan flyttas. Detta beror på att andra inte skrivs hem. I många fall beror detta på att kommuner inte kan ta emot - man har inte plats på korttidsboende och inte hemtjänstpersonal. Det många inte vet är att kommunen har flera dagar på sig att ordna detta - under tiden ligger färdigbehandlade personer kvar och ”tar upp” platser…..
Hur tror ni att covid påverkade detta? Jo man dedikerade platser till covid-vård. Vilket innebar att msn drog ner på platser där kirurgpatienter, ortopedpatienter etc vårdades.
Det är inte en lätt situation för någon, men att kalla vården usel är fel. Att kalla den skitbra är också fel. Vissa delar är bra, andra dåliga. Vissa blir nöjda, andra inte. Men en sak är säker - det är en oändlig massa nyanser inte svart/vitt.
Redigerat:
Eller så är det precis tvärtom. För att lättlurade skall kunna sprida till andra lättlurade?P pmd skrev:
Att inte inse att google o youtube är ute på väldigt hal is, när de försöker styra vad människor skall tycka (eller kanske mer rätt: se) är naivt.
Deras agerande i denna frågan gör ju bara att alla konspirationsteoretiker får mer vatten på sin kvarn. Varför är det så polariserat?
Jag är inte intresserad av att sprida mitt egna tyckande, jag vill mest lyfta fram att det finns många därute som tycker annorlunda. Och väldigt långt ifrån alla dem är lättlurade. Det är väl till exempel ett tecken på sundhet att ifrågasätta ett bolag som har en historia av moraliskt tveksamma insatser, och som bevisligen fortfarande fuskar?
Det där håller jag med om är väldigt störigt av google. Om man gör en sökning på något som har med covid att göra så dyker det alltid upp en massa "reuters fact checkers" och liknande som första 10-15 sökresultat. Även om man inte tror på konspirationer så gör ju det i sig att folk kan börja dra öronen till sig. Det ser ju verkligen ut som att det är något dom försöker mörka när dom absolut ska visa upp alla dessa "fact checkers".
Sedan tycker jag att det verkar som att dessa nyhetsbyråers "fact checkers" väldigt kategoriskt kapar allt med fotknölarna och säger "det är fel", vilket gör att man kan undra om dom verkligen gjort sin research eller bara försöker trumma ut sitt eget budskap.
Sedan tycker jag att det verkar som att dessa nyhetsbyråers "fact checkers" väldigt kategoriskt kapar allt med fotknölarna och säger "det är fel", vilket gör att man kan undra om dom verkligen gjort sin research eller bara försöker trumma ut sitt eget budskap.
Tror inte de flesta missbrukare började med sjukvården. Samtliga jag känt som valde det skitspåret föll för grupptrycket bland äldre skitvänner.T Tommynorskens skrev:Du vet att de flesta som är knarkberoende i tex USA är det pga av att de nångång ätit värktabletter och när sedan sjukdomen/skadan de åt tabletterna för att motverka blkev botad/åtgärdad så skrev inte läkaren ut mer tabletter och då gick de över till heroin då de kunde få tag på det väldigt lätt? Tror dock inte det är riktigt samma här i Sverige då våra tabletter generellt inte är lika starka.
Dock finns det självklart fall där läkare skriver ut för mycket och starkt morfin till personer med beroendepersonlighet. Träffat på en snubbe som blev missbrukare på morfin. När han inte fick sina tabletter så blev han riktigt sjuk, illamående och svettades extremt för jävligt.
Men hade de brytt sig så hade de ju hjälpt honom och trappa ner och sluta helt. Nu är han död istället.