Jag funderar på vad som gäller vid inkoppling av V2L (vehicle to load) från elbil (t ex från en Hyundai Ioniq 5 med 3.6 kW 230-volts adapter) till hus, för användning vid strömavbrott?

Kan man använda ett CEE intag (som för båt och husvagn) vid laddstället för att koppla in elen? Bör man sätta t ex en personskyddsautomat, eller på annat vis avsäkra inne i huset?

Om man enbart leder in elen till ett par separata uttag att användas vid strömavbrott (helt frånkopplade från husets övriga elsystem), är det några "faror" man behöver tänka på i så fall? Finns det förresten någon standard för hur man "märker" ett uttag som är kopplat till annat elsystem (här V2L)?

Om man tänker längre, är det praktiskt görbart att kunna switcha några säkringar i huset (t ex grupp för belysning på nedervåning) mellan befintlig elcentral till V2L-systemet vid strömavbrott (menar inte automatiskt, utan att man med en fysisk brytare frånskiljer dessa grupper från elcentralen till att drivas av V2L)?

Finns det några gällande standarder man kan titta på (kanske för nöddrift med generator)?

Installation kommer ske av elektriker, men vill gärna ha lite förståelse själv angående potentiella hinder/svårigheter/möjligheter för att kunna föra en bra diskussion.

Tacksam för tips/hänvisningar till referensmaterial!
Tack!

[bild från officiell Hyundai-sida https://www.hyundai.com/worldwide/en/eco/ioniq5/space]
 
  • V2L-system med adapter inkopplad i en Hyundai Ioniq 5 för att leverera ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Beida skrev:
Jag funderar på vad som gäller vid inkoppling av V2L (vehicle to load) från elbil (t ex från en Hyundai Ioniq 5 med 3.6 kW 230-volts adapter) till hus, för användning vid strömavbrott?

Kan man använda ett CEE intag (som för båt och husvagn) vid laddstället för att koppla in elen? Bör man sätta t ex en personskyddsautomat, eller på annat vis avsäkra inne i huset?

Om man enbart leder in elen till ett par separata uttag att användas vid strömavbrott (helt frånkopplade från husets övriga elsystem), är det några "faror" man behöver tänka på i så fall? Finns det förresten någon standard för hur man "märker" ett uttag som är kopplat till annat elsystem (här V2L)?

Om man tänker längre, är det praktiskt görbart att kunna switcha några säkringar i huset (t ex grupp för belysning på nedervåning) mellan befintlig elcentral till V2L-systemet vid strömavbrott (menar inte automatiskt, utan att man med en fysisk brytare frånskiljer dessa grupper från elcentralen till att drivas av V2L)?

Finns det några gällande standarder man kan titta på (kanske för nöddrift med generator)?

Installation kommer ske av elektriker, men vill gärna ha lite förståelse själv angående potentiella hinder/svårigheter/möjligheter för att kunna föra en bra diskussion.

Tacksam för tips/hänvisningar till referensmaterial!
Tack!

[bild från officiell Hyundai-sida [länk]]

Hej Beida

Det här är nog en intressant frågeställning för många.

Jag håller på med samma fundering d.v.s. vad som behövs att klara ett strömavbrott där jag bor.

Idag har jag ingen elbil med V2L (vehicle to load), utan drivkällan blir en Honda bensingenerator (körd på Aspen-bränsle) och blybatterier. Men jag bygger för att kunna använda en V2L-bil i framtiden.

Inmatningen sker med ett 16A apparatintag, troligtvis det du avsåg (se figur)
https://www.verktygsboden.se/pub_im...it&height=1024&type=webp&timestamp=1636975773

Avsäkring/skydd är ett bekymmer eftersom kortslutningsströmmen vid ett fel är begränsad. Det kan vara så att den ” 3.6 kW 230-volts adapter” du har, så finns någon typ av kortslutningsskydd.

Min Hondagenerator har ett kortslutningsskydd, men jag har inte testat det än.

Man kan ha jordfelsbrytare i kombination med avsäkring och då tillåts längre utlösningstid. Man kan även ha underspänningsskydd.

Jag bygger ett separat elsystem och kopplar manuellt över vid reservkraftdrift. Det separata elsystemet jordas i den ringlina som går runt huset och som är förbunden bl.a. med kantbalkens armering i källaren.

Har värmepump men vid strömavbrott går jag över till vedeldning.

Jag planerar att ha separat belysning, och vägguttag för kyl/frys, Wi-Fi/Lan/optofiber, cirkulationspump, laddare mm. Men ingen automatisk omkoppling för att förenkla driften och öka driftsäkerheten.

Att använda samma elsystem innebär större "risker" och innebär mer utrustning för att klara säkerhetskrav vid omkoppling. I det jag behöver ser jag ingen anledning att inte separera systemen.

Jag har gjort en preliminär energi/effektbudget och anpassat/anpassar den elutrustning jag vill ha i drift vis strömavbrott till ett lågt elbehov.

I tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” inlägg #58 kan du se min preliminära energi/effektbudget.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/

Jag håller på med uppbyggnaden och modifierar hela tiden den preliminär energi/effektbudget utifrån nya mätningar, apparatinköp, mm.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Beida

Det här är nog en intressant frågeställning för många.

Jag håller på med samma fundering d.v.s. vad som behövs att klara ett strömavbrott där jag bor.

Idag har jag ingen elbil med V2L (vehicle to load), utan drivkällan blir en Honda bensingenerator (körd på Aspen-bränsle) och blybatterier. Men jag bygger för att kunna använda en V2L-bil i framtiden.

Inmatningen sker med ett 16A apparatintag, troligtvis det du avsåg (se figur)
[länk]

Avsäkring/skydd är ett bekymmer eftersom kortslutningsströmmen vid ett fel är begränsad. Det kan vara så att den ” 3.6 kW 230-volts adapter” du har, så finns någon typ av kortslutningsskydd.

Min Hondagenerator har ett kortslutningsskydd, men jag har inte testat det än.

Man kan ha jordfelsbrytare i kombination med avsäkring och då tillåts längre utlösningstid. Man kan även ha underspänningsskydd.

Jag bygger ett separat elsystem och kopplar manuellt över vid reservkraftdrift. Det separata elsystemet jordas i den ringlina som går runt huset och som är förbunden bl.a. med kantbalkens armering i källaren.

Har värmepump men vid strömavbrott går jag över till vedeldning.

Jag planerar att ha separat belysning, och vägguttag för kyl/frys, Wi-Fi/Lan/optofiber, cirkulationspump, laddare mm. Men ingen automatisk omkoppling för att förenkla driften och öka driftsäkerheten.

Att använda samma elsystem innebär större "risker" och innebär mer utrustning för att klara säkerhetskrav vid omkoppling. I det jag behöver ser jag ingen anledning att inte separera systemen.

Jag har gjort en preliminär energi/effektbudget och anpassat/anpassar den elutrustning jag vill ha i drift vis strömavbrott till ett lågt elbehov.

I tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” inlägg #58 kan du se min preliminära energi/effektbudget.
[länk]

Jag håller på med uppbyggnaden och modifierar hela tiden den preliminär energi/effektbudget utifrån nya mätningar, apparatinköp, mm.
Hej Martin,

Tack för långt svar!

Det stämmer att det var ett sådant apparatintag jag tänkte mig (likt det du länkade till).

Jag skall titta på tråden du länkade till, men ställer en kort följdfråga först:

Om man använder V2L som ett helt separat el-system (för enkelhetens skull), måste man alltså komplettera med ett jordspett och få en jordpunkt till V2L-systemet (likt den ringlina du nämner för din generator/batteri)?

Tack!
 
B Beida skrev:
Hej Martin,

Tack för långt svar!

Det stämmer att det var ett sådant apparatintag jag tänkte mig (likt det du länkade till).

Jag skall titta på tråden du länkade till, men ställer en kort följdfråga först:

Om man använder V2L som ett helt separat el-system (för enkelhetens skull), måste man alltså komplettera med ett jordspett och få en jordpunkt till V2L-systemet (likt den ringlina du nämner för din generator/batteri)?

Tack!
Hej Beida

Om du ansluter ett trefasigt elverk som matar hela huset (via en reservkraftsomkopplare) efter ett strömavbrott som beror på att träd har rivit ned (av) kraftledningen till ditt hus. Då behöver du ett ”lokalt” jordtag för att ersätta det jordtag som finns vid transformatorn, eftersom kraftledningen till ditt hus är ju borta.

Mitt lilla elverk har ett speciellt uttag för att ansluta jordspett/jordtag men jag vet inte hur det ser ut med ditt V2L-system.

Den jordlina jag har runt huset är, förutom till byggnadsstommen, ansluten till inkommande jord och alltså till husets ordinarie skyddsjord i elcentralen.

Ansluter du ditt ”extra” elsystem till ordpunkten i din elcentral (precis som billaddningskabeln är ansluten) då har du en stabil jordanslutning till husets jord.

Men, om du just har inkommande kraftledning nedrivet av ett träd med dess jordpunkt vid transformatorn då saknar du en förbindelse med ett jordtag d.v.s. marken utanför huset.

Det vore nog lämpligt att ställa en fråga till elsäkerhetsverket om de har synpunkter på hur jordning av ditt V2L-system skall se ut.

Jag bedömer att ett jordtag behövs. Det var en anledning till att jag ordnade ett jordtag när jag dränerade runt huset, och då var det enkelt.
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Beida

Om du ansluter ett trefasigt elverk som matar hela huset (via en reservkraftsomkopplare) efter ett strömavbrott som beror på att träd har rivit ned (av) kraftledningen till ditt hus. Då behöver du ett ”lokalt” jordtag för att ersätta det jordtag som finns vid transformatorn, eftersom kraftledningen till ditt hus är ju borta.

Mitt lilla elverk har ett speciellt uttag för att ansluta jordspett/jordtag men jag vet inte hur det ser ut med ditt V2L-system.

Den jordlina jag har runt huset är, förutom till byggnadsstommen, ansluten till inkommande jord och alltså till husets ordinarie skyddsjord i elcentralen.

Ansluter du ditt ”extra” elsystem till ordpunkten i din elcentral (precis som billaddningskabeln är ansluten) då har du en stabil jordanslutning till husets jord.

Men, om du just har inkommande kraftledning nedrivet av ett träd med dess jordpunkt vid transformatorn då saknar du en förbindelse med ett jordtag d.v.s. marken utanför huset.

Det vore nog lämpligt att ställa en fråga till elsäkerhetsverket om de har synpunkter på hur jordning av ditt V2L-system skall se ut.

Jag bedömer att ett jordtag behövs. Det var en anledning till att jag ordnade ett jordtag när jag dränerade runt huset, och då var det enkelt.
Toppen, tack - då är jag med. Då försvinner även mina frågor kring om eventuella problem om man skulle få olika jordpunkter för respektive elsystem.

Jag kollar om jag hittar mer information i dokumentationen till V2L-systemet.

Mvh,
Erik
 
Ström från bilen ska följa samma regler som vilken reservkraft som helst, dieselgenerator såväl som batteriinverter. Speciella regler för att ta ström från just elbilar är under övervägande, så det kanske kommer något specifikt tillägg med tiden.

Krav på/behov av jordtag beror på omfattningen av den utrustning man vill mata. För en eller några enskilda förbrukare så behövs inget jordtag. Men så fort huset skyddsjord och därmed nätets PEN blir sammankopplade så krävs jordtag, dvs när man ansluten reservkraften till hela huset via en reservkraftsomkopplare.

Obs att jordtaget ska anslutas till anläggningen, som i Martins fall, inte till generatorn/bilen. Den kan istället jordas från huset vid behov.

B Beida skrev:
Kan man använda ett CEE intag (som för båt och husvagn) vid laddstället för att koppla in elen?
Ja, plus reservkraftsomkopplare och jordtag i gängse ordning ifall du vill mata hela huset som alternativ till nätet.

B Beida skrev:
Bör man sätta t ex en personskyddsautomat, eller på annat vis avsäkra inne i huset?
Överströmssskydd och jordfelsskydd måste fungera. I praktiken kan man räkna bort husets säkringar, de kommer inte att fylla någon funktion, utan man måste förlita sig på generatorns överströmsskydd, eller komplettera med skydd som strömkällan förmår att lösa vid en kortslutning. För jordfelsskydd ska dock husets JFBer fungera utan problem. Det blir då i kombination med det jordfelsskydd som brukar finnas i strömkällan.
B Beida skrev:
Om man enbart leder in elen till ett par separata uttag att användas vid strömavbrott (helt frånkopplade från husets övriga elsystem), är det några "faror" man behöver tänka på i så fall?
Skillnaden mot att grenuttag som matar diverse apparater så ha vi här en egen strömkälla, som dels kanske är oväntad. Jag vill minnas att det finns en dekal för UPS-matade uttag, sök på det. Och dels är strömkällan ofta svag så man kan inte belasta med hur mycket som helst. Om man matar t.ex en cirkulationspump eller annat som via vattenrör har kontakt med husets skyddsjord så kan jordtag behövas.
B Beida skrev:
Om man tänker längre, är det praktiskt görbart att kunna switcha några säkringar i huset (t ex grupp för belysning på nedervåning) mellan befintlig elcentral till V2L-systemet vid strömavbrott (menar inte automatiskt, utan att man med en fysisk brytare frånskiljer dessa grupper från elcentralen till att drivas av V2L)?
Det är en reservkraftsomkopplare. Några enklare switchar finns inte då det handlar om säkerhet att inte bakmata nätet, eller driva anläggningen från både nät och bil samtidigt.
B Beida skrev:
Finns det några gällande standarder man kan titta på (kanske för nöddrift med generator)?
Inte vad jag känner till (förutom del 551 i elinstallationsreglera men det ställer bara allmänna krav att det ska vara säkert etc), men det finns en handbok SEK HB 447. Den är inte heller speciellt fullödig. Sedan brukar nätägare ha egna regler för anslutning av reservkraft till deras nät.

Hur långt man ska gå här (med t.ex reservkraftsomkopplare, jordtag etc) beror också på hur enkelt man vill kunna göra inkopplingen, om ett barn ska klarar av det eller om det är ok att det är lite mek. I slutändan vill man kanske mata in elen via laddboxen och dess ledning till centralen. Det ställer höga krav på nån ny typ "reservkraftsomkopplare" (frånskiljare) som är fjärrstyrd från laddboxen, eller annat system. Vi är långt därifrån idag, så det handlar om att plugga in laddsladden i ett intag avsett för reservkraft.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ström från bilen ska följa samma regler som vilken reservkraft som helst, dieselgenerator såväl som batteriinverter. Speciella regler för att ta ström från just elbilar är under övervägande, så det kanske kommer något specifikt tillägg med tiden.

Krav på/behov av jordtag beror på omfattningen av den utrustning man vill mata. För en eller några enskilda förbrukare så behövs inget jordtag. Men så fort huset skyddsjord och därmed nätets PEN blir sammankopplade så krävs jordtag, dvs när man ansluten reservkraften till hela huset via en reservkraftsomkopplare.

Obs att jordtaget ska anslutas till anläggningen, som i Martins fall, inte till generatorn/bilen. Den kan istället jordas från huset vid behov.


Ja, plus reservkraftsomkopplare och jordtag i gängse ordning ifall du vill mata hela huset som alternativ till nätet.


Överströmssskydd och jordfelsskydd måste fungera. I praktiken kan man räkna bort husets säkringar, de kommer inte att fylla någon funktion, utan man måste förlita sig på generatorns överströmsskydd, eller komplettera med skydd som strömkällan förmår att lösa vid en kortslutning. För jordfelsskydd ska dock husets JFBer fungera utan problem. Det blir då i kombination med det jordfelsskydd som brukar finnas i strömkällan.

Skillnaden mot att grenuttag som matar diverse apparater så ha vi här en egen strömkälla, som dels kanske är oväntad. Jag vill minnas att det finns en dekal för UPS-matade uttag, sök på det. Och dels är strömkällan ofta svag så man kan inte belasta med hur mycket som helst. Om man matar t.ex en cirkulationspump eller annat som via vattenrör har kontakt med husets skyddsjord så kan jordtag behövas.

Det är en reservkraftsomkopplare. Några enklare switchar finns inte då det handlar om säkerhet att inte bakmata nätet, eller driva anläggningen från både nät och bil samtidigt.

Inte vad jag känner till (förutom del 551 i elinstallationsreglera men det ställer bara allmänna krav att det ska vara säkert etc), men det finns en handbok SEK HB 447. Den är inte heller speciellt fullödig. Sedan brukar nätägare ha egna regler för anslutning av reservkraft till deras nät.

Hur långt man ska gå här (med t.ex reservkraftsomkopplare, jordtag etc) beror också på hur enkelt man vill kunna göra inkopplingen, om ett barn ska klarar av det eller om det är ok att det är lite mek. I slutändan vill man kanske mata in elen via laddboxen och dess ledning till centralen. Det ställer höga krav på nån ny typ "reservkraftsomkopplare" (frånskiljare) som är fjärrstyrd från laddboxen, eller annat system. Vi är långt därifrån idag, så det handlar om att plugga in laddsladden i ett intag avsett för reservkraft.
Hej,

Tack för alla förtydliganden.

Jag har tyvärr inte manualen ännu (kanske någon här i forumet har den?), men om Hyundais V2L omvandlare är en enfasinverter (som ger 230v AC, 3.6 kw), betyder detta något för jordningen (min fråga är nog egentligen om invertern kan vara mittjordad, och om det i så fall kan uppstå spänning mellan inverterns mittjord och husets/jordtagets jord vid fast installation)? Eller gör jag en tankevurpa här?

Tack för alla svar!
 
B Beida skrev:
Hej,

Tack för alla förtydliganden.

Jag har tyvärr inte manualen ännu (kanske någon här i forumet har den?), men om Hyundais V2L omvandlare är en enfasinverter (som ger 230v AC, 3.6 kw), betyder detta något för jordningen (min fråga är nog egentligen om invertern kan vara mittjordad, och om det i så fall kan uppstå spänning mellan inverterns mittjord och husets/jordtagets jord vid fast installation)? Eller gör jag en tankevurpa här?

Tack för alla svar!
Hej Beida

Det vore intressant att se vad som står om V2L-systemet i manualen

Min enfasgenerator (230V, HONDA) är mittpunktsjordad och jag ser det inte som ett bekymmer utan som en fördel. Däremot så kan en elektriker som inte mött mittpunktsjordning tidigare bli lite brydd. Man får "tänka till" när man kopplar och mäter.

Jag ser fördelen att jag, i det svaga elnätet som jag bygger upp, kan hantera störningar bättre. Störningar som kommer från energisnåla nätdelar och frekvensomriktare (varvtalsstyrning) och som kan störa känslig utrustning som kommunikation.

Har man inga störningsbekymmer behöver man naturligtvis inget göra. Men jag tar höjd för att inte ha störningsbekymmer vid ett ev. strömavbrott. Att testköra reservelnätet med alla apparater inkopplade, innan ett strömavbrott, är en bra metod.

Jag gjorde en tråd om ämnet för den tekniskt intresserade;
”Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningsbekämpning.”
https://www.byggahus.se/forum/threa...ngsmatning-foer-stoerningsbekaempning.401641/


Du frågade om mer information om reservkraft. Det är lite knapert, speciellt gällande enfas och V2L-system.

Högskolan Väst gav 2015-06-16 ut ett dokument (ett examensarbete); ”Sammanställning av utbildningsmaterial om reservkraft med inriktning dieselaggregat” https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:850354/FULLTEXT01.pdf

I sammanfattningen står bl.a. ”Syftet med det här arbetet var att ta fram kursmaterial för att läsaren ska få en övergripande kunskap om reservkraft med inriktning på dieselkraft. Det framtagna kursmaterialet består av rekommendationer i form av sidhänvisningar ur källor som kan användas vid sammanställning av undervisningsmaterial. Kompendiematerialet kompletteras med en PowerPoint-struktur som kan användas i undervisningssyfte”

Det finns bl.a. ett 15-tal hänvisningar i en källförteckning på sid 18 i dokumentet.
 
MrJay
  • Gilla
Beida och 1 till
  • Laddar…
B Beida skrev:
min fråga är nog egentligen om invertern kan vara mittjordad, och om det i så fall kan uppstå spänning mellan inverterns mittjord och husets/jordtagets jord vid fast installation)? Eller gör jag en tankevurpa här?
Det enda den kräver är inkoppling mot en TN-S-nät, dvs antingen några enskilda förbrukare som har N och PE separerade eller din anläggning efter den punkt där TN-C övergår till TN-S. Reservkraftsomkopplaren kopplar då bort inkommande N från nätet och separerar därmed N och PE i din anläggning. Då spelar det ingen roll om inverterns skyddsjord är mittpunktsjordad eller ansluten till ena polen. Det gäller dock att få detta rätt vid inkopplingen så att du inte tappar skyddsjorden helt.
 
I ett normalt intag för reservkraft skiter man i skyddsjorden från strömkällan. Detta för att man inte kan lita på att alla slags generatorer som ansluts har en fungerande skyddsjord. Istället tar man nollan, eller ena polen, och använder som PEN och så skapar man sin skyddsjord i anläggningen. Eventuellt skyddsjordar man sedan generatorn ifrån anläggningen. Det är därför ett jordtag måste anslutas till anläggningen, nära intagspunkten. Så måste man även göra för att ansluta generatorn till en TN-C-anläggning. Specifika lösningar för specifika strömkällor behöver därför hanteras med omsorg, t.ex ett låst intag eller nåt.
 
Hej Beida

Observera att jag och Bo ibland, men inte alltid, ger lika instruktioner.
Följ gärna de råd som Bo ger, det har jag inget emot, han är mycket kunnig.

Det som skiljer våra råd är främst att jag bygger en egen anläggning där jag tar extra höjd för att anläggningen skall klara det "extra" som kan inträffa vid ett strömavbrott.
För några anses det säkert överdrivet, men jag vill samtidigt lära mig mer.

Jag köper succesivt in det som behövs och mäter hur det fungerar. Jag utvecklar hur min anläggning skall se ut samtidigt som jag lär mig hur man borde bygga.

Delmål är bl.a. att energiförbrukningen skall vara låg, extra driftsäker (uthållighet), klara störningar (EMC) mm.

Blir det en elbil (V2L) en dag så skall den kunna ingå.
Jag hoppas att få följa hur du gör/lyckas.

Lycka till:)
 
Redigerat:
Korrektion

Ursäkta, det blev lite fel. :)
Det förra inlägget skall inledas med:
Observera att jag och Bo ibland, men inte ofta, ger olika instruktioner.
 
MrJay MrJay skrev:
Varsågod, [länk]
Sida 1-14
Tack så mycket!!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I ett normalt intag för reservkraft skiter man i skyddsjorden från strömkällan. Detta för att man inte kan lita på att alla slags generatorer som ansluts har en fungerande skyddsjord. Istället tar man nollan, eller ena polen, och använder som PEN och så skapar man sin skyddsjord i anläggningen. Eventuellt skyddsjordar man sedan generatorn ifrån anläggningen. Det är därför ett jordtag måste anslutas till anläggningen, nära intagspunkten. Så måste man även göra för att ansluta generatorn till en TN-C-anläggning. Specifika lösningar för specifika strömkällor behöver därför hanteras med omsorg, t.ex ett låst intag eller nåt.
Tack Bo och Martin för råd och tips

Jag tror jag följer med till viss del - Jag försöker sammanfatta vad jag läser ut, så är det enklare att peka ut vad jag fått om bakfoten ;):

Som jag förstår det så är det inga egentliga frågetecken att använda V2L som ett slags IT-system, t ex enligt följande:
- CEE intag vid laddplats som leder in till ett helt separat/avskilt elsystem i huset (helt frånkopplat från befintlig elcentral och jord),
det slutna systemet kan då t ex innehålla ett mindre antal inkapslade ljuskällor och möjligtvis ett uttag för enskild källa (avskild från vattenrör och jordpunkter) för användning vid strömavbrott.
Jag ser i V2L-manualen att det står "Use the power plug with ground connection.", så jag antar att jordledaren från V2L-adaptern då används i det enskilda uttaget (är denna då troligtvis via högimpedans?).

Alternativet är (enligt länkad post) att jorda V2L-systemet, enligt:
- CEE intag vid laddplats som leder in till ett helt separat/avskilt elsystem i huset, men som delar jord med befintlig elcentral. Ett jordtag bör då även anslutas till elsystemets jord, för att säkerställa att systemet fungerar även om något skulle ske med nätägarens jord.
- V2L-systemet är troligtvis mittjordat, varför vi tar ena polen och använder som PEN och så skapar man sin skyddsjord i anläggningen. Jordledaren i V2L-systemet "ignoreras".
- V2L-systemet kan sedan användas som separat elsystem brevid existerande elanläggning i huset, alternativt kopplas till enskilda enfasgrupper med hjälp av reservkraftsomkopplare, enligt konstens alla regler.

Mina tankar kring sista lösningen är ifall det finns några risker med jordtaget med avseende på V2L-källan, dvs 800V batteriet i elbilen bör vara mittjordat och inte jordat till chassit (av förklarliga skäl ;). Dock vet jag inte om det finns några risker med att ha bilen stående på "marken med jordtaget" när man kopplar ena fasen från V2L-adaptern till jordtaget (kanske oroar mig i onödan, men 800V batteri har lite respekt med sig...).

Vidare, har inte så mycket erfarenhet av jordtag förutom från armén, och där t ex mest från generatorer och vid bränslehantering (t ex vid mobila tankplatser) och där var det mer erfarenhet än teori som gällde. Jag undrar om det finns några begränsningar med avseende på att det gäller en mindre villataomt (700m2, svårt att dra slinga runt huset, dock "bra fuktig lerjord") och vad som sker med alla grannarnas jordning vid eventuellt fel hos nätägaren (dvs kommer mitt jordtag då att belastas av alla kringliggande fastigheter och finns det något man måste tänka på med avseende på detta)?

- - -

Just nu så verkar det som att det enklaste att göra är att sätta ett låsbart CEE-intag brevid laddboxen och dra ledare till huset samtidigt som laddboxen installeras. Då är det ju fritt att sedan välja om det blir ett väldigt enkelt IT-system med några kapslade ljuskällor (enligt ovan), eller ett större system med jordtag, när jag och elektrikern känner att alla frågetecken är tillräckligt besvarade med avseende på V2L-källan.

Här är en länk som iaf visar att det verkar fungerar att använda V2L-adaptern i fråga i ett "större system" (ej enbart enskild källa): https://feber.se/bil/bilen-som-kan-ge-el-till-en-stuga-och-ett-dass/430987/
Ett flertal förbrukare i olika byggnader samt luftvärmepump med utedel tycks ju hinta om att de har ett jordtag, men å andra sidan verkar alla ytor inomhus vara icke ledande, så kanske dumt att ta det 100% för givet ;)?

Igen, Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.