14 024 läst · 61 svar
14k läst
61 svar
Koppla V2L (vehicle to load) från elbil till hus vid strömavbrott
Hej, BeidaB Beida skrev:Hej,
Det är inte svårt att dra in V2L - särskilt inte om man redan drar strömförsörjning till laddaren från elcentralen - Jag har ett vanligt CEE-intag (bilden i förra inlägget), bilens V2L-adapter samt en övergångskabel (likt ([länk]):
[bild]
Jag antar (precis som du skriver) att det troligtvis inte är annorlunda att använda V2L som reservkraftsaggregat än en 1-fas generator, dvs kompletterat med jordtag och reservkraftsomkopplare (se inlägg från bl a Bo S tidigare i träden), så bör del av anläggningen hemma kunna drivas (begränsat till 1-fas och max 3,6 kW). Frågetecknen verkar vara t ex ifall Hyundai/Kia har någon rekommendation t ex gällande jord, samt vad för skyddskretsar som finns i invertern i bilen.
Skall bli intressant att höra ifall din elektriker rekommenderar att du begränsar inkopplingen från reservkraftsomkopplaren till ett mindre antal grupper i elcentralen ej. Håll oss gärna i loopen !
Nu närmar vi oss där jag tog höjd bl.a. i inlägg #8 om mittpunktsjordning.
Om du har ett fristående elverk med enbart en apparat ansluten till eluttagen då är det inget bekymmer om generatorn är mittpunktsjordad eller jordad i ändpunkten av generatorlindningen.
Men om du har en elbil som dels kan laddas (enfasigt eller trefasigt) från elnätet med en kabel som ansluts till ett intag i elbilen, och elbilen (V2X) samtidigt har ett enfasigt jordat eluttag (t.ex. i kupén) då måste man kontrollera hur respektive jord är anslutna.
Är de båda jordstiften (i laddningskabeln och i V2X uttaget) sammankopplade i elbilen då kan man inte bara välja att ansluta någon annan pol i V2X uttaget till jord, utan då måste man använda mittpunktsjord om bilen har det utförandet. I annat fall blir det en kortslutning.
Jag har ingen elbil och jag vet inte hur biltillverkarna har kopplat sina respektive kontakter till jord. Men du måste ha kontroll på hur (var) respektive jordningar är anslutna för att undvika problem.
Tack för feedback / input Beida och Martin
@Beida: Ser ut som att man kan beställa en seriös 3G2.5mm Kabel som övergår till CEE för en hyffsad kostnad enligt länk nedan. Tror att V2L adaptern som medföljer bilen riskerar att bli varm om man lastar på den mycket under länge perioder:
https://evcables.com/sv-se/products/hyundai-kia-vehicle-to-load-v2l-discharge-cable
@Martin Lundmark: Tanken är inte att använda uttaget inne i kupén utan att man bara använder sig av uttaget/intaget i laddluckan på bilen. Jag kan kolla om det går att driva el från bägge uttag (utvändigt samt invändigt) samtidigt. Finns det något annat som jag kan mäta upp angående mittpunktsjordning?
Med vänlig hälsning, Tobbe
@Beida: Ser ut som att man kan beställa en seriös 3G2.5mm Kabel som övergår till CEE för en hyffsad kostnad enligt länk nedan. Tror att V2L adaptern som medföljer bilen riskerar att bli varm om man lastar på den mycket under länge perioder:
https://evcables.com/sv-se/products/hyundai-kia-vehicle-to-load-v2l-discharge-cable
@Martin Lundmark: Tanken är inte att använda uttaget inne i kupén utan att man bara använder sig av uttaget/intaget i laddluckan på bilen. Jag kan kolla om det går att driva el från bägge uttag (utvändigt samt invändigt) samtidigt. Finns det något annat som jag kan mäta upp angående mittpunktsjordning?
Med vänlig hälsning, Tobbe
Hej Tobbe,T Tobias Aschbacher skrev:Tack för feedback / input Beida och Martin
@Beida: Ser ut som att man kan beställa en seriös 3G2.5mm Kabel som övergår till CEE för en hyffsad kostnad enligt länk nedan. Tror att V2L adaptern som medföljer bilen riskerar att bli varm om man lastar på den mycket under länge perioder:
[länk]
[...]
Med vänlig hälsning, Tobbe
Tack för tipset om kabeln! Den ser ju även klart mer vädersäker med sin IP44-klassning mot original-adaptern (är inte hundra, men har för mig den bara är IP21-klassad?).
Ja precis, Tycker att V2L adaptern som följer med bilen inte ser supertät ut.
Sen så frånskriver ju Ev-Cables sig från allt naturligtvis. Står till och med på deras hemsida att denna IP44 kabel inte skall vara inkopplad när det regnar. Nåväl, man får väl använda sitt sunda förnuft där antar jag. Det är ju samma typ av kontakt när man laddar bilen och det görs ju året runt, och då utomhus för min del
Sen så frånskriver ju Ev-Cables sig från allt naturligtvis. Står till och med på deras hemsida att denna IP44 kabel inte skall vara inkopplad när det regnar. Nåväl, man får väl använda sitt sunda förnuft där antar jag. Det är ju samma typ av kontakt när man laddar bilen och det görs ju året runt, och då utomhus för min del
Du kan ju börja med mätning av spänning i uttaget båda polerna mot jordblecket så kommer du fram till hur det ligger till. Visar det sig vara det som tidigare benämnts mittpunktsjordning kommer du i dåligt läge för att koppla det till något avsnitt av din normala installation via omkopplare osv.T Tobias Aschbacher skrev:Tack för feedback / input Beida och Martin
@Beida: Ser ut som att man kan beställa en seriös 3G2.5mm Kabel som övergår till CEE för en hyffsad kostnad enligt länk nedan. Tror att V2L adaptern som medföljer bilen riskerar att bli varm om man lastar på den mycket under länge perioder:
[länk]
@Martin Lundmark: Tanken är inte att använda uttaget inne i kupén utan att man bara använder sig av uttaget/intaget i laddluckan på bilen. Jag kan kolla om det går att driva el från bägge uttag (utvändigt samt invändigt) samtidigt. Finns det något annat som jag kan mäta upp angående mittpunktsjordning?
Med vänlig hälsning, Tobbe
Så börja med mätningar det är bästa sättet milsvitt från ev mumbojumbo från bilimportörerna.
God förmiddag
Var precis ute och Mätte V2L uttaget på min Kia EV6 (MY 22)
Enkel Klass 2 Uni-T Multimeter:
- 230 Volt mellan Fas och Nolla
- 138 Volt mellan Fas och Jord
- 91 Volt mellan Nolla och Jord
Slutsats på detta? Och skulle mätresultat bli annorlunda om detta skulle kopplas vidare till ett intag som är kopplat på eget jordtag?
Uttaget inne i bilen var ingen idé att mäta, för där saknas det jordbleck i kontakten.
Med vänlig hälsning, Tobbe
Var precis ute och Mätte V2L uttaget på min Kia EV6 (MY 22)
Enkel Klass 2 Uni-T Multimeter:
- 230 Volt mellan Fas och Nolla
- 138 Volt mellan Fas och Jord
- 91 Volt mellan Nolla och Jord
Slutsats på detta? Och skulle mätresultat bli annorlunda om detta skulle kopplas vidare till ett intag som är kopplat på eget jordtag?
Uttaget inne i bilen var ingen idé att mäta, för där saknas det jordbleck i kontakten.
Med vänlig hälsning, Tobbe
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Då ser det inte ut som att du kan använda det mer än till enstaka förbrukare. Du ska inte koppla det till någon extern jord. Det du mätt tyder på att det är vad Martin beskrev som mittpunktjordat. Nu är det säkert inte just så här men övervakningen i bilen mot jordfel på uttaget bygger på liknande principer och då kan du inte lägga en pol L eller N mot jordspett etc.
Vill du labba lite kan du koppla någon liten glödlampa om du har såna kvar och mellan L-PE och sen N-PE. Då får du resultat på hur bilen beter sig om något med fel kopplas in mot den. Det är bara en verifikation på det tidigare du mätte och samtidigt ser du att det fungerar som tänkt med skydd för det som kopplas in.
Just beteckningen V2L talade ju redan från början åt detta hållet där man får se det som tex ett litet enfas elverk.
Vill du labba lite kan du koppla någon liten glödlampa om du har såna kvar och mellan L-PE och sen N-PE. Då får du resultat på hur bilen beter sig om något med fel kopplas in mot den. Det är bara en verifikation på det tidigare du mätte och samtidigt ser du att det fungerar som tänkt med skydd för det som kopplas in.
Just beteckningen V2L talade ju redan från början åt detta hållet där man får se det som tex ett litet enfas elverk.
Hej GK100GK100 skrev:Då ser det inte ut som att du kan använda det mer än till enstaka förbrukare. Du ska inte koppla det till någon extern jord. Det du mätt tyder på att det är vad Martin beskrev som mittpunktjordat. Nu är det säkert inte just så här men övervakningen i bilen mot jordfel på uttaget bygger på liknande principer och då kan du inte lägga en pol L eller N mot jordspett etc.
Vill du labba lite kan du koppla någon liten glödlampa om du har såna kvar och mellan L-PE och sen N-PE. Då får du resultat på hur bilen beter sig om något med fel kopplas in mot den. Det är bara en verifikation på det tidigare du mätte och samtidigt ser du att det fungerar som tänkt med skydd för det som kopplas in.
Jag hittade en ”2022 The Kia EV6 Owner's Manual” https://www.kiatechinfo.com/ext_If/kma_owner_portal/content_pop.aspx
Från sid 10 där handlar det om ”Vehicle To Load (V2L) (if equipped)”
På sid 13 står bl.a. om V2L uttaget “Use the power plug with ground connection” men I övrigt hittar jag inte mycket om hur den jorden (eventuellt) är ansluten till bilen (till chassiet?) och till jordstiftet i laddintaget.
Det ser ut som detta är ett område där vi behöver mer information från elbilsföretagen.
Jag skulle ju kunna göra fler mätningar. Kolla om det finns kontakt mellan bilens chassi-delar och jordstiften på bilens V2L adapter till exempel, om det skulle vara nyttig info.
Jag tror biltillverkarna är väldigt hemliga just nu, men det ryktas om att Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 eventuellt har "inbyggda" V2H egenskaper. Detta skulle i så fall lösa att man kan få ut 3-faser från bilen (11kw), men det lär ju inte förändra hur jordningen är konstruerad.
Jag tror biltillverkarna är väldigt hemliga just nu, men det ryktas om att Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 eventuellt har "inbyggda" V2H egenskaper. Detta skulle i så fall lösa att man kan få ut 3-faser från bilen (11kw), men det lär ju inte förändra hur jordningen är konstruerad.
Jag tror inte att det är mittpunktsjordat. Bilar har ”högspänningen” isolerad mot chassi. Jsg utgår ifrån att jordstiftet är anslutet mot chassi.
Kopplar man ihop en pol med jord detekteras det sannolikt som ett isolationsfel.
Kopplar man ihop en pol med jord detekteras det sannolikt som ett isolationsfel.
Gjorde ett par till mätningar. Får exakt samma värde mellan Fas - Jord och Nolla - Jord som tidigare när jag kör med 1,5 kw belastning (Testat med vanlig elradiator). Alltså:
- 230 Volt mellan Fas och Nolla
- 138 Volt mellan Fas och Jord
- 91 Volt mellan Nolla och Jord
Sen så kollade jag om jordblecken från V2L-kontakten hade kontakt med bilens chassi, och det har de. Mätte mellan Jord på V2L till bromsskiva och även till stötdämparens toppfäste och fick signal.
Har inte testat jordskyddet än enl GK100's instruktion är, men skulle bli förvånad om bilen inte slår ifrån.
Med vänlig hälsning, Tobbe
- 230 Volt mellan Fas och Nolla
- 138 Volt mellan Fas och Jord
- 91 Volt mellan Nolla och Jord
Sen så kollade jag om jordblecken från V2L-kontakten hade kontakt med bilens chassi, och det har de. Mätte mellan Jord på V2L till bromsskiva och även till stötdämparens toppfäste och fick signal.
Har inte testat jordskyddet än enl GK100's instruktion är, men skulle bli förvånad om bilen inte slår ifrån.
Med vänlig hälsning, Tobbe
Du har uppenbarligen ingen nolla eftersom det är spänning mellan den polen och jord.
Hittade en intressant tråd från SpeakEV forumet. Jeremy Harris i UK verkar beröra ämnet också:
Inlägg nr 30 - https://www.speakev.com/threads/well-i-never-expect-to-use-v2l.162640/page-2#post-3213443
Inlägg nr 30 - https://www.speakev.com/threads/well-i-never-expect-to-use-v2l.162640/page-2#post-3213443
Hej GK100,GK100 skrev:Då ser det inte ut som att du kan använda det mer än till enstaka förbrukare. Du ska inte koppla det till någon extern jord. Det du mätt tyder på att det är vad Martin beskrev som mittpunktjordat. Nu är det säkert inte just så här men övervakningen i bilen mot jordfel på uttaget bygger på liknande principer och då kan du inte lägga en pol L eller N mot jordspett etc.
Vill du labba lite kan du koppla någon liten glödlampa om du har såna kvar och mellan L-PE och sen N-PE. Då får du resultat på hur bilen beter sig om något med fel kopplas in mot den. Det är bara en verifikation på det tidigare du mätte och samtidigt ser du att det fungerar som tänkt med skydd för det som kopplas in.
Just beteckningen V2L talade ju redan från början åt detta hållet där man får se det som tex ett litet enfas elverk.
Några korta frågor bara för att se att jag förstår (möjligt att jag använder felaktiga begrepp & att vi redan avhandlat del av detta tidigare i tråden .
Som jag förstår det, så verkar det från mätningarna som att vi kan sluta oss till att V2L-systemet i någon mening mittjordat (har två fasledare vars potential är flytande relativt jord (alternativt har hög impedans, vet ej?)), där jorden är kopplad till bilens chassi (och vi vet att bilen står på gummidäck).
1)
- Om man använder enskild brukare kopplad till V2L utanför bilen, blir kretsen då vad som skulle kunna kallas ett 1-fas IT-system?
- Om det regnar, så bilens chassi i någon mån får kontakt med våt mark, ändras något då?
Kan man gissa något om vad som sker om man har kontakt med bilens chassi om kontakt uppstår mellan en ledare och jord i brukaren (t ex en kompressor), eller måste vi veta mer om V2L-systemets skyddskretsar i så fall? Frågar detta bara för att vara medveten om risker om man använder V2L nära bilen.
2)
Du skriver "Nu är det säkert inte just så här men övervakningen i bilen mot jordfel på uttaget bygger på liknande principer och då kan du inte lägga en pol L eller N mot jordspett".
Kan du utveckla varför detta ej fungerar?
- Är det för att man inte kan koppla V2L-systemets jord OCH en fas mot jordspettet (för då bör bilens skyddskrets lösa ut)?
- Eller (om man inte kopplar V2L-systemets jord mot jordtaget), är detta för att om det uppstår kontakt mellan bilens chassi och jordspettet (t ex vid regn) så skulle detta leda till att övervakningen i bilen skulle lösa ut likt en JFB? Eller skulle en person som har kontakt med jord och tar i bilens chassi utsättas för risk?
Eller är det något helt annat som skulle kunna ske?
Tack på förhand!
Det rör sig här mer om konventionell isolationsövervakning precis som Daniel nämnde. Det används redan liknande i bilen där som nämnts DC ligger isolerat från chassiet och hålls koll på via sån övervakning. Enkelt sett ansluter man polerna via motstånd med relativt hög resistans till chassie eller "jord" och vid felfritt system ligger då ca: halva spänningen över vardera krets. Principen är också vanlig i olika viktiga hjälpkraftsystem tex för manöver, indikering i ställverk enstaka jordfel ska indikeras och repareras i tid för att inte störa driften så är tanken.B Beida skrev:Som jag förstår det, så verkar det från mätningarna som att vi kan sluta oss till att V2L-systemet i någon mening mittjordat (har två fasledare vars potential är flytande relativt jord (alternativt har hög impedans, vet ej?)), där jorden är kopplad till bilens chassi (och vi vet att bilen står på gummidäck).
Det kan man säga dvs ett IT-system och då ska man även ha någon form av isolationsövervakning ev att den som troligtvis här även skyddar genom frånkoppling. Inget ändras på ett negativt sätt om bilen får bättre kontakt med jord snarare tvärtom när man kopplar in saker i omgivningen utan samband med bilen som bara blir matningskälla jfr tex små elverk. I princip får man på samma sätt som med elverken ett bättre skydd om man säkrar förbindningen mot jordmassan. (Förväxla nu inte detta med att alternativmata en normal i grunden TN installation via omkopplare till en skild central. Då blir det lätt udda när man egentligen vill jorda en pol där dvs vad man skulle kalla N.)B Beida skrev:1)
- Om man använder enskild brukare kopplad till V2L utanför bilen, blir kretsen då vad som skulle kunna kallas ett 1-fas IT-system?
- Om det regnar, så bilens chassi i någon mån får kontakt med våt mark, ändras något då?
Kan man gissa något om vad som sker om man har kontakt med bilens chassi om kontakt uppstår mellan en ledare och jord i brukaren (t ex en kompressor), eller måste vi veta mer om V2L-systemets skyddskretsar i så fall? Frågar detta bara för att vara medveten om risker om man använder V2L nära bilen.
Som du skriver i din första punkt är just vad som händer och vad som är problemet där om man vill mata tex en central i normalinstallationen via RK-omkopplare. Man vill att det bygger på samma systemupplägg dvs TN som när man ligger nätmatad och att JFB i den delen kan fungera som avsett.B Beida skrev:2)
Du skriver "Nu är det säkert inte just så här men övervakningen i bilen mot jordfel på uttaget bygger på liknande principer och då kan du inte lägga en pol L eller N mot jordspett".
Kan du utveckla varför detta ej fungerar?
- Är det för att man inte kan koppla V2L-systemets jord OCH en fas mot jordspettet (för då bör bilens skyddskrets lösa ut)?
- Eller (om man inte kopplar V2L-systemets jord mot jordtaget), är detta för att om det uppstår kontakt mellan bilens chassi och jordspettet (t ex vid regn) så skulle detta leda till att övervakningen i bilen skulle lösa ut likt en JFB? Eller skulle en person som har kontakt med jord och tar i bilens chassi utsättas för risk?
Eller är det något helt annat som skulle kunna ske?
Fallet i din andra punkt är helt ok att göra dvs införa extern jord till uttagets. Det begränsas av att man då bara ska i princip mata ett fåtal förbrukare och via tex några tillfälliga sladdar och något grenuttag etc.
I princip skulle man kunna använda bilens matning och inte blanda in jordblecket utan se till att allt är helt isolerat och jorda en pol externt. Men det är bara i princip och något man aldrig ska göra för att använda allmänt i praktiken. Då är det lätt att diverse felfall både med och utan direkt personfara kommer till och något som kräver en del kompetens att avgöra.