295 466 läst · 8 036 svar
295k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
På tal om att ge bort då är det ju lite lustigt att kommunerna håller på marken kring städerna så folk tvingas flytta till grannkomunerna istället om de vill undvika lägenhetsköp för 4 miljoner.Maskintok skrev:
Det om något vore en honungsfälla nu när räntorna är låga.
I Göteborg har kommunen köpt massor av mark på Hisingen som skulle räcka till flera nya stadsdelar.
Istället bygger man på parkeringsplatser och parker för att förtäta. Och bara lägenheter trots att 70% vill bo i eget hus.
Tja, att ha en eller två bilar kostar ganska mycket per månad och det kan finansiera ett ganska stort lån, eller ökad hyra, för en något dyrare bostad, ja men så är det.K karlmb skrev:Du menar att de borde "välja att bosätta sig" på ett ställe där man inte behöver bil?
Hört talas om bostadsbristen?
Ordna fram 150000 centralt belägna bostad så ska du se att det inte blir så många kvar på landet.
Oavsett så kommer de förstås att byta till elbil när de kommer ner i pris som alla säger.
Äh, har ju en med sådant system, dock inte Tesla, och den använder även bilens navigeringssystem.S Stuff skrev:Bakåtsträvare där
Det kommer inte heller att vara några problem. Vägmarkeringar kommer inte att behövas.
Du har väl inte missat den exponentiella utvecklingen som teknik och datorer har?
Jämför bara vad som har hänt på de få åren som är mellan tiden då vi spelade snake på gamla Nokia 3210 och de smartphones vi har idag.
Lek sen med tanken att en Tesla idag är i stadiet där Nokia 3210 var och fantisera lite om var en tesla är i utveckling om några år.
Om självkörande bilar redan är 4ggr bättre än människor idag så kommer de vara 40ggr bättre imorgon. Människor har kört bil i 150 år och har nått sin peak i körförmåga för länge sedan. Den trafiksäkerhetsförbättring som skett de senaste decennierna kan ju nästan uteslutande härledas till bilarnas utveckling i form av datorer och hjälpsystem INTE människornas körförmåga.
Tycker det är lustigt att man förväntar sig att självkörande bilar ska vara felfria men i samma andetag också slänger in människor som verkligen är en dålig referens att jämföra mot. Människor ÄR dåliga förare så varför måla upp en helt annan idealbild av människan?
Kör med det så ofta det går och farthållare med koll på framförfarande används till 99%.
Många pratar om framtidens system, jag tillhör de som provar det som finns idag i teknikens framkant.
Även det missupfattat men i korthet så tror jag följande trender är oundvikliga:K karlmb skrev:Allt jag skrev var att det är bra med balans när man ska bygga om samhället.
Eftersom du glider in på hur nödvändigt det minsann är att sluta köra bil.
Tråden handlar om vad som väntar landets bilister.
Du tror det är utrotning, jag har en annan prognos men det betyder inte att jag tycker vi fortsätta fylla på koldioxid.
Fossildrivna transporter blir dyrare
Tillgänglighet i städer går ner, beroende på avgifter, parkering, utrymme, hastighet, parkering vid bostad, etc
Ökat utbud av pooltjänster (ökar redan kraftigt, kommer fortsätta)
När AV är godkänt blir även detta tillgängligt som en service, TaaS
Detta gör det väldigt enkelt att dra slutsatsen att bilkörningen blir en allt exklusivare aktivitet och att folk kommer dras till de mer ekonomiskt fördelaktiga alternativen. Om man då har låst in sig i en situation så att man inte kan utnyttja dessa så får man antingen betala dyrt eller förändra något.
Svårt att förstå att någon ser detta som kontroversiellt, följer ju bara glidbanan för den utveckling som skett under lång tid.
Nja, har kört med dagens system i ca 5 år och det skiljer marginellt vad som hänt fram tills idag, men har kanske felA Alexn72 skrev:
Våra 70-80 vägar, med kurvor och backkrön gör resan ibland lite spännande där chauffören kör mjukare. Även låg sol med starkt motljus till kameran ger vissa problem, men också en sliten nedkörd vägbana med spår där bilen tycker man ska ligga lite vid sidan av spåren, gärna på kanten av dem.
Redigerat:
Varför kan man inte låta en självkörande bil bryta mot lagen i samma situation som det är allmänt accepterat att en människa gör det? Har du sett några av de senaste videoklippen från Tesla FSD, den gör precis detta. Kör bland annat över heldraget om det är blockerat i egna körfältet och fritt i mötande, eller knör in sig i korsande vägbana om den blir stående för länge i korsningen.pacman42 skrev:Nej det gör det inte.
Man kan aldrig tillåta att en självkörande bil bryter mot lagen. En människa kan göra en bedömning och välja att bryta mot lagen, men man kan inte göra så för en självkörande bil.
Ett av mina favoritexempel är när det blir kö genom en cirkulationsplats. En självkörande bil kommer då att stå och vänta på sin tur, vilket kan ta extremt lång tid och kommer att blockera alla bilar bakom.
En sund inställning.D djac skrev:Även det missupfattat men i korthet så tror jag följande trender är oundvikliga:
Fossildrivna transporter blir dyrare
Tillgänglighet i städer går ner, beroende på avgifter, parkering, utrymme, hastighet, parkering vid bostad, etc
Ökat utbud av pooltjänster (ökar redan kraftigt, kommer fortsätta)
När AV är godkänt blir även detta tillgängligt som en service, TaaS
Detta gör det väldigt enkelt att dra slutsatsen att bilkörningen blir en allt exklusivare aktivitet och att folk kommer dras till de mer ekonomiskt fördelaktiga alternativen. Om man då har låst in sig i en situation så att man inte kan utnyttja dessa så får man antingen betala dyrt eller förändra något.
Svårt att förstå att någon ser detta som kontroversiellt, följer ju bara glidbanan för den utveckling som skett under lång tid.
Ska vi bara skjuta av folk som inte har kapital och inte bor i storstäder och dess förorter?
Din framtidsbild stämmer bara in på en väldigt begränsad del av Sverige.
/ATW
Och låta bilen gissa lite när det snöar och är is på vägen...W witten skrev:Varför kan man inte låta en självkörande bil bryta mot lagen i samma situation som det är allmänt accepterat att en människa gör det? Har du sett några av de senaste videoklippen från Tesla FSD, den gör precis detta. Kör bland annat över heldraget om det är blockerat i egna körfältet och fritt i mötande, eller knör in sig i korsande vägbana om den blir stående för länge i korsningen.
/ATW
Jag tror inte att det är teknisk omöjligt att även få med såna aspekter i framtiden. Det borde vara lösbart med parametrar som temperatur och indata från provbromsningar. Men det tillhör nog absolut några av de svårare nötterna att knäcka för att få det tillförlitligt. Men att påstå att saker i framtiden är omöjliga det ska man vara ödmjukt inställd kring.A ArneTW skrev:
Ser inte det som en inställning, om man provar tvärtom så får man ha en konstig inställning.A ArneTW skrev:
För att det inte ska bli dyrare att köra bil måste subventionerna på fossilt öka ytterliggare, det kan man ju prova driva igenom.. Städernas omvandling kan du ju prova att vända om, mer fossilt i centrum, högre halter av partiklar och längre bilköer, även det blir svårt.
Förbjud samåkning eller delade bilar, alla måste ha minst en var, tja, försöka duger.
Allt förarstöd måste rullas av och ett utvecklingsförbud på all utveckling som kan leda mot AV, ja kanske i Nordkorea men i väst blir det svårt.
Så, återigen svårt att se det kontroversiella i spaningen/gissningarna.
Ledsen, men detta låter bara som om du letar efter detaljer att förstora upp. Jag ser exempelvis närmast dagligen människor som väntar till det är mer eller mindre tomt i rondeller innan de kör in. En autonom bil hade kört in så fort det finns möjlighet. Just detta exempel vill jag påstå talar för självkörande bilar, inte mot.pacman42 skrev:Nej det gör det inte.
Man kan aldrig tillåta att en självkörande bil bryter mot lagen. En människa kan göra en bedömning och välja att bryta mot lagen, men man kan inte göra så för en självkörande bil.
Ett av mina favoritexempel är när det blir kö genom en cirkulationsplats. En självkörande bil kommer då att stå och vänta på sin tur, vilket kan ta extremt lång tid och kommer att blockera alla bilar bakom. Bilar med människor bakom ratten kommer att "knö sig in" trots att detta är mot lagen, detta gör att trafiken kommer att flyta bättre. Människan riskerar böter, men gör en kalkylerad risk rörande detta, man kan inte tillta att den självkörande bilen gör så.
Samma sak när en trafikolycka är på väg att ske, en människa kan välja att bryta mot lagen och rädda livet på folk som befinner sig på vägen. Det blir väldigt svårt för en självkörande bil att fatta det beslutet, särskilt om den på det sättet riskerar livet på sin egen passagerare.
Ett annat problem med självkörande bilar, som är ungefär samma fast tvärtom, är hur vi människor agerar när vi går och cyklar i närheten av bilar. Vid min arbetsplats hade man ett tag en självkörande buss. Denna stannade ju automatiskt så snart någon gick ut framför den. Detta ledde till att gående och cyklister slutade att väja för den, dvs bussen kunde tidvis knappt ta sig fram. Människorna litade helt enkelt på att tekniken skulle agera. Hade en människa styrt bussen så skulle folk inte alls bete sig på detta sättet då de skulle riskera att bli påkörda ifall föraren inte hann se dem.
Edit: Konsekvensen av detta är att man inte kan blanda människor och självkörande fordon utan att få problem. Människor kommer att gå rätt ut i gatan om det är ett självkörande fordon som kommer.
Dessa exempel visar på att självkörande fordon fungerar i kontrollerade miljöer, men inte särskilt väl då de skall samverka med människor. Samma sak gäller förresten djur, en grannes hund har lärt sig att robotklipparen stannar och vänder när den kör in i honom. Hunden flyttar inte längre på sig när klipparen kommer. En annan granne hade en katt som trodde samma sak om bilar (man fick gå ut och flytta på den då den lagt sig på vägen). Den överlevde dock inte detta då det till slut efter några år var en bilist som inte såg den...
Resten är för märkligt för att bemöta på något seriöst sätt. Du försöker vända människans dåliga förmåga att framföra ett fordon till en positiv egenskap och tvärtom
Jag står fast vid att så fort självkörande bilar orsakar färre olyckor bör de förstås användas. Allt annat blir ju bara snurrigt.
Den bryter inte mot lagen när den gör det. Det är lagligt att skära heldraget om trafiksituationen så kräver och det kan göras utan risk.W witten skrev:Varför kan man inte låta en självkörande bil bryta mot lagen i samma situation som det är allmänt accepterat att en människa gör det? Har du sett några av de senaste videoklippen från Tesla FSD, den gör precis detta. Kör bland annat över heldraget om det är blockerat i egna körfältet och fritt i mötande, eller knör in sig i korsande vägbana om den blir stående för länge i korsningen.
Det största problemet är människor i trafiken (som förare, som gående, som cyklister). Skulle man kunna eliminera dessa så kan man också göra trafiken enkel och effektiv. Detta gör att man idag kan ha självkörande bilar på motorvägen, de behöver (i princip i alla fall) inte interagera med människor på denna (annat än de som kör i samma riktning och ur detta perspektiv är relativt ofarliga). De behöver inte oroa sig för djur pga viltstängsel. Osv osv.
För att kollektivtrafiken skall vara effektiv så placerar man den gärna planskilt eller i egna filer/spår. Detta skulle även kunna gälla självkörande fordon. Det finns en orsak till att fordonen i "Femte elementet" kör som de gör på autopilot...
Mercedes gick ju exempelvis ut och berättade häromåret att deras logik kommer alltid att prioritera att rädda passagerarna i deras bilar i oklara situationer. Detta eftersom det är dessa personer som är deras kund. Detta är ett exempel på den typ av kategoriska beslut som ett självkörande system behöver ha som vägledning. Detta skulle då kunna leda till att man aktivt väljer att köra på en person som befinner sig på vägen istället för att väja ned i diket...
Du tror vi bor London allihop...D djac skrev:Även det missupfattat men i korthet så tror jag följande trender är oundvikliga:
Fossildrivna transporter blir dyrare
Tillgänglighet i städer går ner, beroende på avgifter, parkering, utrymme, hastighet, parkering vid bostad, etc
Ökat utbud av pooltjänster (ökar redan kraftigt, kommer fortsätta)
När AV är godkänt blir även detta tillgängligt som en service, TaaS
Detta gör det väldigt enkelt att dra slutsatsen att bilkörningen blir en allt exklusivare aktivitet och att folk kommer dras till de mer ekonomiskt fördelaktiga alternativen. Om man då har låst in sig i en situation så att man inte kan utnyttja dessa så får man antingen betala dyrt eller förändra något.
Svårt att förstå att någon ser detta som kontroversiellt, följer ju bara glidbanan för den utveckling som skett under lång tid.