10 343 läst · 45 svar
10k läst
45 svar
Nytt badrum i källare
vill du ha så många mellanväggar och dörrar? När vi byggde badrum i källaren tänkte vi tvärt om och tog bort de väggar som fanns. Ville hellre ha luftigt då det annars lätt kan bli instängt och klaustrofobiskt i en källare med små utrymmen.T toolman77 skrev:Tänkte samla allt om mitt nya badrum i en tråd. Började här men [länk] men det kommer bli mer än planlösning.
Efter en vattenskada måste hela badrummet rivas ut. Det kommer delas av till två mindre rum.
Planlösning blir enligt bilden. Förrådet utanför minskades något för att gå plats med den nya dörren.
[bild]
Hantverkarnas plan är att mittvähgen ska byggas upp av jafo skivor. De har ännu inte förklarat hur den ska hålla efter att el spåras in...
Helgen spenderades med att bila upp rännorna där det tidigare avr 75rör inför byte till 110 rör och ta fram gjutjärnsrören i golvet för utbyte.
[bild]
Plattan är 40cm tjock!
När du ändå har golvet öppet så kan du ju flytta runt avloppen och placera grejerna där du vill
D drsakke skrev:
Håller med. Är man i bastun vill man kunna gå till dusch/vad utan att behöva gå ut i en korridor och hålla på med dörrar. Om det är en bastu nere till höger.M Morgonskiftet skrev:vill du ha så många mellanväggar och dörrar? När vi byggde badrum i källaren tänkte vi tvärt om och tog bort de väggar som fanns. Ville hellre ha luftigt då det annars lätt kan bli instängt och klaustrofobiskt i en källare med små utrymmen.
När du ändå har golvet öppet så kan du ju flytta runt avloppen och placera grejerna där du vill
Bastu? Var är det bastu?
Trodde det var tvättrum nederst til höger- men insåg att det inte var någon avlopp dit - så raderade innlägget för att skriva nytt.
Så frågan är: vad är det som är planlagt i källaren annat än två bad
Trodde det var tvättrum nederst til höger- men insåg att det inte var någon avlopp dit - så raderade innlägget för att skriva nytt.
Så frågan är: vad är det som är planlagt i källaren annat än två bad
Samma regler torde då även gälla för övriga rum då man rimligtvis borde kunna skada sig även där..? Jag tycker det låter lite märkligtBirgitS skrev:Jag har inte brytt mig om att ta reda på det eftersom jag tycker personlig säkerhet är viktigare än om det är ett krav eller ett råd. Lagkravet lär väl i så fall vara av övergripande natur som att man ska bygga på ett sätt som är säkert för alla.
Om man i badrummet har en till dörr eller fönster som kan användas för att få ut någon som har brutet ett ben så är väl riktningen på dörren mindre viktig, eller om badrummet är så stort att det går att med dörren putta bort en person som ligger på golvet direkt innanför dörren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 836 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 836 inlägg
Jag dyker in här och fyller i. Det är definitivt inget regelkrav att WC-/badrumsdörrar ska öppnas utåt. Detta påstående förekommer emellanåt här på ByggaHus.se men påståendet är falskt. Däremot så brukar WC-/badrumsdörrar i Sverige öppnas inåt av tradition, av praktiska skäl eller av "personliga säkerhetsskäl". I mitt yrke som arkitekt ritar jag i 99 fall av 100 utåtgående dörrar men det finns som sagt inget regelkrav.T toolman77 skrev:
(Taggar @Scootersvempa och @BirgitS som också diskuterade detta)
Mitt tips är att skippa krympmuffen och sätta dit en riktig ferncokoppling, av denna typen https://www.vvsochbad.se/renovering...MI0eHXuPye9AIVjNSyCh1Rhg1aEAQYAiABEgIOhfD_BwE
Krympmuffar ger ofta en kant i övergången om inte befintligt rör är så grovt att 110-röret går att sticka in i det.
Krympmuffar ger ofta en kant i övergången om inte befintligt rör är så grovt att 110-röret går att sticka in i det.
Om det var så väl att det var en bastu så skulle vi säkert göra badrummet större. Nu är det tyvärr slutet på en källargång med "pannrum" precis till vänster om 8m2 skylten och ett förråd.L LoTiX skrev:Antagligen för sent men inte funderat på att utöka badrumsdelen till att även inkludera ytan utanför ner till bastun? Vi renoverade för ett år sedan och hade en stor yta snarlik er där vi först tänkte avgränsa badrumsdelen och sen ha en lounge utanför men kom på att vi kunde göra allt till badrum för att få mer spakänsla och är väldigt nöjda med det. Toaletten byggde vi som ett separat litet rum i anslutning.
Har ni en stor familj med större barn förstår jag uppdelningen annars är vi som sagt väldigt nöjda. Kostade visserligen mer iom. det blev större kaklad yta med fuktspärr, golvvärme m.m.
Nu när jag kolla på bilden så ser det ju faktiskt ut som en bastu men det är hyllor på väggarna ett högskåp och en frysbox
Enligt den muntliga planen från hantverkarna så har de tänkt sätta 50mm jackonskiva med kakel på båda sidor. Alltså inga reglar alls. VI väntar på en mer utförlig skriftlig offertJohhhan skrev:
https://www.jackon.se/produkter-bygg/vatrum/jackoboard-vatrumsskiva/
Min tanke är att krympmuffen av pvc har bättre hållbarhet än gummit i fernco kopplingen. Nån gång i framtiden kommer resterande avlopp att bytas men då blir det genom att riva golvet i rummet bredvid. Tills dess vill jag inte behöva fundera på om ferncokopplingen torkar och går sönder.G-83 skrev:
Jag har inte kapat stålröret ännu så att jag kan mäta exakt men min gissning är att det är 110-112mm grovt. Det går alltså inte att sticka in det ena röret i det andra.
Det verkar som att jag skapat en del förvirring om hur det egentligen ser ut i källaren så här kommer lite förtydligande bilder.
Gången är inte så kal som det ser ut på de tidigare bilderna, det sitter skåp på väggarna och det är 85cm kvar att gå på. Så långt tycker jag den är ok utnyttjad. Rakt fram i gången sitter innerdelen till en luft-luft värmepump som värmer källaren och håller fukten borta. Den suger in luft från övervåningen genom ett schakt så den går inte enkelt att flytta på. Det är också ett fönster som gör att väggen blir svårare att flytta utåt. Det ger inte mycket ljus men ändå lite liv i den mörka källargången
Utrymmet framför pannrummet blir lite väl stort men det är svårt att göra något vettigt åt. Vi skulle kunna sätta ett skåp där också i framtiden med det får ge sig. Det beror också på exakt var dörren till det större badrummet hamnar. Helst skulle jag vilja byta ut dörren till förrådet till en öppningsbar bokhylla men det blir isåfall ett senare projekt.
Förrådet har säsongsprylar och en frysbox och behöver absolut vara kvar. Det blev uppenbart när vi tömde det! Galet mycket saker på liten yta.
Gången in till den inre toaletten skulle kunna gå fram till ytterväggen men det blir precis så mycket plats över att det går att få in en mer förvaring för det som inte ryms i det nya mindre förrådet. För att göra det enkelt blir det konsolskenor på väggen och en vanlig innerdörr istället för att trixa in en garderob i det trånga utrymmet.
"Pannrummet". Huset hade tidigare stadsgas så det är otroligt lite plats. Det var också tidigare en vägg för halva som gjorde det svårt att komma åt värmekopplen. Nu när det är ombyggt går det att göra snyggare. Den gula klacken på golvet under elpannan ska jag se om det går att ta bort. Då blir det gott om utrymme för att få en golvbrunn
Gången. Fotad med vidvinkel så det är inte så mycket yta. Från skåpet under LL-VP till VVB är det en meter brett.
Förrådet. Det kom er bli hyllor över frysboxen och skidor i det smala utrymmet bredvid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gången är inte så kal som det ser ut på de tidigare bilderna, det sitter skåp på väggarna och det är 85cm kvar att gå på. Så långt tycker jag den är ok utnyttjad. Rakt fram i gången sitter innerdelen till en luft-luft värmepump som värmer källaren och håller fukten borta. Den suger in luft från övervåningen genom ett schakt så den går inte enkelt att flytta på. Det är också ett fönster som gör att väggen blir svårare att flytta utåt. Det ger inte mycket ljus men ändå lite liv i den mörka källargången
Logga in
Skapa konto
Utrymmet framför pannrummet blir lite väl stort men det är svårt att göra något vettigt åt. Vi skulle kunna sätta ett skåp där också i framtiden med det får ge sig. Det beror också på exakt var dörren till det större badrummet hamnar. Helst skulle jag vilja byta ut dörren till förrådet till en öppningsbar bokhylla men det blir isåfall ett senare projekt.
Förrådet har säsongsprylar och en frysbox och behöver absolut vara kvar. Det blev uppenbart när vi tömde det! Galet mycket saker på liten yta.
Gången in till den inre toaletten skulle kunna gå fram till ytterväggen men det blir precis så mycket plats över att det går att få in en mer förvaring för det som inte ryms i det nya mindre förrådet. För att göra det enkelt blir det konsolskenor på väggen och en vanlig innerdörr istället för att trixa in en garderob i det trånga utrymmet.
"Pannrummet". Huset hade tidigare stadsgas så det är otroligt lite plats. Det var också tidigare en vägg för halva som gjorde det svårt att komma åt värmekopplen. Nu när det är ombyggt går det att göra snyggare. Den gula klacken på golvet under elpannan ska jag se om det går att ta bort. Då blir det gott om utrymme för att få en golvbrunn
Logga in
Skapa konto
Gången. Fotad med vidvinkel så det är inte så mycket yta. Från skåpet under LL-VP till VVB är det en meter brett.
Logga in
Skapa konto
Förrådet. Det kom er bli hyllor över frysboxen och skidor i det smala utrymmet bredvid
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
splinter skrev:Jag dyker in här och fyller i. Det är definitivt inget regelkrav att WC-/badrumsdörrar ska öppnas utåt. Detta påstående förekommer emellanåt här på ByggaHus.se men påståendet är falskt. Däremot så brukar WC-/badrumsdörrar i Sverige öppnas inåt av tradition, av praktiska skäl eller av "personliga säkerhetsskäl". I mitt yrke som arkitekt ritar jag i 99 fall av 100 utåtgående dörrar men det finns som sagt inget regelkrav.
(Taggar @Scootersvempa och @BirgitS som också diskuterade detta)
Du menar utåt va?
Tror inte du behöver oroa dig över kvaliteten på ferncokopplingen. Om röret är 110mm kan du använda en vanlig dubbelmuff. Det passade både hos mig och när jag gjorde om svärfars avlopp.T toolman77 skrev:Min tanke är att krympmuffen av pvc har bättre hållbarhet än gummit i fernco kopplingen. Nån gång i framtiden kommer resterande avlopp att bytas men då blir det genom att riva golvet i rummet bredvid. Tills dess vill jag inte behöva fundera på om ferncokopplingen torkar och går sönder.
Jag har inte kapat stålröret ännu så att jag kan mäta exakt men min gissning är att det är 110-112mm grovt. Det går alltså inte att sticka in det ena röret i det andra.
Medlem
· västra götalalnd
· 48 inlägg
Hur kan man bygga så små mini badrum... ser ju jättekonstigt ut... är det för barnen ?