A
M MHK2 skrev:
Du beskriver inte hela ärendet i detalj!
Såsom tid till inköp, titta på jobbet vid första kontakt.
Återkom i tråden när du fått killens förklaring. Här blir alla mot honom.
Och du, det finns inte många hantverkare som installerar prylar som kund införskaffat på typ billiga grossister/butiker. Då får du vackert göra jobbet själv.
precis det är ju garanti på jobbet då håller man inte på med billiga prylar..
Eller så tar man bra betalt för att kunna just uppehålla den garanti nivån man har.. Och då kan man ta att behöva byta grejer löpande... För att kunden betalat lite extra..

Så gör jag i min verksamhet ofta..
speciellt på grejer som inte går att finna i Sverige så jag får beställa genom eBay Amazon m, fl...
dvs större mängder... Men billigare kvalitet..
Inte säljer ahlsell grejer som du finner på nätet för 50 kr.. Men deras pris är 795 kr..
Sedan är det något som TS m, fl missar..
inventarier kostar skattepengar i firmor..
Det är inget man vill ha liggande och låsa kapital på..

• Gilla
MHK2
  • Laddar…
Maskintok skrev:
DKR?
Vi håller oss till svenska priser..
Sedan så skulle man väl inte ha låtit hantverkaren fått tagit av sina grejer då.. Utan helt enkelt köpt själv...

Sedan har han visst också förklarat att jobbet inte fick utföras som beskrivet..
Då har hela prisbilden fallerat och isåfall skulle prisbilden ha behövt justerats... Men har man sagt ok och därmed godtagit arbetet och dess kostnader så har man..

hantverkaren skulle alltså rabattera sitt jobb och alla ersättningar pga att kunden ej kunde betala mer... :thinking:
Ja visst.. genom att inte utföra jobbet alls..

Jag satt och kollade på ventiler mm igår..
Och det är lätt att bara se de första som kommer upp på Google. 99-300 kr..
Men vad är det som säger att just dessa fanns på lager hos firman?
Och vad säger att de kostade detta hos grossist?
ingenting, det är ett antagande.
Men så här är det ofta idag..
folk glor och tror.. medans den som ska göra jobbet inte alls har samma verklighet..

enda felet jag kan se här är att hantverkaren valde att utföra jobbet istället för att skicka ny offert på jobbet.. Vilket jag tror skulle ha blivit dyrare än lagt pris på fakturan...

Men det är en tråkig situation som nu uppstått som säkert firman hjälper till att lösa bara man tar kontakt innan fakturan fallerar, då finns förhandlings möjligheter..
Efteråt bara mer ont blod...
Tack, du har uppenbarligen inte läst alla mina inlägg eller valt att strunta i vissa detaljer. Jag har bild och modellnummer på ventilen och skickade förfrågan till grossist som återkom med priset jag nämnde ovan. Om man ger ett pris för ett jobb som ska ta två timmar och det jobbet sedan tar mindre än två timmar fastän arbetsuppgifterna förändrades något, så kan man väl för tusan inte ta fem timmar betalt. Jag har redan berättat att firman tydligt sagt att de INTE tar framkörningsavgift eller milkostnad, och jag var tydlig med att klargöra att inga dolda avgifter tillkommer, så då har vi timpriset och antalet timmar som inte stämmer hur du än vill försöka försvara och bortförklara 150% pålägg på arbetstimmar.
Tillkommer materialkostnad om arbetsuppgifterna ändras- ja, men att ta betalt för material som inte använts och ta flera gånger mer betalt än grossistpriserna, är inte okej

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Tack, du har uppenbarligen inte läst alla mina inlägg eller valt att strunta i vissa detaljer. Jag har bild och modellnummer på ventilen och skickade förfrågan till grossist som återkom med priset jag nämnde ovan. Om man ger ett pris för ett jobb som ska ta två timmar och det jobbet sedan tar mindre än två timmar fastän arbetsuppgifterna förändrades något, så kan man väl för tusan inte ta fem timmar betalt. Jag har redan berättat att firman tydligt sagt att de INTE tar framkörningsavgift eller milkostnad, och jag var tydlig med att klargöra att inga dolda avgifter tillkommer, så då har vi timpriset och antalet timmar som inte stämmer hur du än vill försöka försvara och bortförklara 150% pålägg på arbetstimmar.
Tillkommer materialkostnad om arbetsuppgifterna ändras- ja, men att ta betalt för material som inte använts och ta flera gånger mer betalt än grossistpriserna, är inte okej
Visa den offert du fick!

• Gilla
1
  • Laddar…
A
A annicka__22 skrev:
försvara?
Hur kan jag försvara något när det inte är varken min firma eller jag som gjort jobbet?

sedan jo då jag har läst och detta innehåller många fel, inte bara från din sida utan även från hantverkaren.
MEN prissättningen i Sverige är fri och att en grossist säger en summa är deras verklighet, sedan så ska alla kostnader på denna inköpta vara läggas på när den blir en inventarier i en verksamhet..
Trodde jag du visste, vet man inte kollar man upp.

har man inte egentligen råd så begär man offert och går efter den man har råd med.

har man inte kunskap så är offerten en säkerhet. här stämde inte vad du sagt åt hantverkaren emot för vad han som utövare får göra.. Så då skulle han ha stannat upp gått igenom detta med dig och du skulle begärt en offert på detta jobb.
samt från fler firmor.

Men jag har hela tiden förstått att du ville ha detta utfört för att kunna laga mat mm, det är nog därför som hantverkaren valde att utföra detta utan offert... Och säkert även billigare än på offert då du sagt att du egentligen inte hade råd...

Men det är inte firmans sak egentligen..
Du är den som beställer, den som ska betala.. de har inte det ansvaret att se till att du verkligen kan eller förstått allt, det är ditt ansvar... här har ni som sagt båda gjort fel och därför så är jag övertygad om att detta är lösbart bara man tar kontakt med firman.
Men att göra det genom att bestrida en faktura eller vänta ut den andra parten löser inte detta..
bättre att åka dit innan fakturan fallerar..

Jag skriver i all välmening men kan inte bara välja en sida i detta då det inte är så glasklart..

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Visa den offert du fick!
Jag fick ingen skriftlig offert, det är väl rätt tydligt annars hade det ju inte varit något snack om saken.
Men nu ska jag i alla fall uppsöka deras kontor och prata med dem, vägrar de att ändra fakturan så betalar jag för de timmar han utförde arbetet och rimlig extra tid, och erbjuder mig att ersätta hans material med samma produkter sedan skriver jag ett bestridande om restbeloppet.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A
A annicka__22 skrev:
priset?
netto?
brutto?
Fick du köpa där?

A
A annicka__22 skrev:
Jag fick ingen skriftlig offert, det är väl rätt tydligt annars hade det ju inte varit något snack om saken.
Men nu ska jag i alla fall uppsöka deras kontor och prata med dem, vägrar de att ändra fakturan så betalar jag för de timmar han utförde arbetet och rimlig extra tid, och erbjuder mig att ersätta hans material med samma produkter sedan skriver jag ett bestridande om restbeloppet.
utmärkt och jag hoppas ni löser detta.
Ha en trevlig kaffe stund med dem och ha det gott framöver.

PS jag vill inte trycka till dig, tvärtom.
Jag försöker få en bild av dig.. Och en bild av hantverkaren..
samt vad som är verkligheten när man jobbar som egen.. emot privata kunder..
något jag gjort i 20 år... Och det har lärt mig mycket även om jag inte är rörmockare...

• Gilla
  • Haha
Lazze55 och 2 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Visa den offert du fick!
Du läser uppenbart inte det som skrivits.. avtalet var muntligt.

Jag är ledsen ts.. men så här är det alltid när man ställer en enkel fråga på det här forumet. En del personer ser allt som hantverkare gör som heligt och att det inte går att ifrågasätta något.

Jag tycker du kan ifrågasätta både tiden och priset men var beredd på "du godkände förändringen"-talet.

• Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Företaget är ingen domstol. Företaget kan inte själv bestämma hur mycket du ska betala. Du har inget behov att överklaga. Problemet ligger i stället hos företaget som försöker förmå dig att betala det företaget vill.

Om du inte håller med företaget om summan så betalar du den ostridiga summan och förklarar för dem att det är så mycket de får.

Företaget kan sedan acceptera detta, övertyga eller hota dig till en större betalning, eller stämma dig på skillnaden.

Hur mycket är du då egentligen skyldig?

Frågan är då vad som mer exakt avtalats och om en tillräckligt tydlig ungefärlig prisuppgift givits dig. Finns detta nedtecknat?

Tex. gällde uppgiften om de 3000 kr en hel installation hos dig oavsett förutsättningar eller gällde den ett visst utförande som vid syn på plats inte skulle fungera?

Att de försöker lura dig med höga materialpriser är inte ovanligt. De använder en bedräglig "prislista" från deras leverantör som de har stora rabatter på. Här föreslår jag att du antingen bara betalar de 3000 kr för allt alternativt betalar de priser du hittar på internet plus kanske 15 procent i marginal om de inte skickar sina inköpsfakturor till dig. Skickar de prislistan så svara att en prislista inte duger utan de får skicka sina fakturor.

Att de försöker lura dig med felaktig arbetstid är sorgligt. Säg att hantverkaren var där i mindre än två timmar och tog flertalet raster för rökning under tiden. Be om tidrapporteringen om de hävdar något annat. Antyd att du har exakta tider men tala inte om vad dessa är så minskar deras möjlighet att ljuga.

Att de försöker ta betalt för två rör när de installerat ett är också det sorgligt. Säg att bara ett rör installerats.

Nu kan det vara mycket otrevligt att bli stämd så jag är inte oförstående om du till slut bara betalar för att slippa problemet.

Hotar de med inkasso eller kronofogden så säg att skulden är tvistig och de får ta det till domstol. Skickar de ändå till inkasso eller kronofogde så säg samma sak dit. Kronofogden kommer inte göra något om du hävdar att du inte är skyldig pengarna.

Men betala det ostridiga beloppet inom den tid de bett om, de har faktiskt utfört tjänsten och även om de är ruttna i övrigt har de rätt till de pengarna. Förhoppningsvis nöjer de sig med det.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXxxxxxxxxx

Tycker du inte att fakturan stämmer ?
Ta en kopia
Spara orginalet

Skriv med svart tusch rakt över
”Fakturan bestrides till fullo”
Och skriv en förklaring varför du bestrider
Ta en kopia på denna bestrida faktura
Gå 400 meter och ifrågasätt orginalfakturan
Får du ett svar du är nöjd med, betalar du fakturan
Annars ger du fram en av kopiorna med bestridan
Den andra kopian ber du att få en signatur på
som ett ”mottagningsbevis” datum/namn

skriv tex åxå att utlovat pris var 3000kr, jag accepterar utlovat pris 3000kr + 15% = 3450kr totalt

Det pris du har blivit lovad som privatperson är dessutom Inkl moms
Risken är stor att dom svarar, det var 3000+m

Moms ska alltid vara inräknat i priset när privatperson frågar om pris
Prisinformationslagen

• Gilla
Lazze55 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att du inte gjorde det själv istället…

Jag hade nog inte orkat bråka om de småpengarna om arbetet blev bra utfört.
Det finns väldigt många för vilka 3000 kr inte är småpengar

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
A
J javlaandersson skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXxxxxxxxxx

Tycker du inte att fakturan stämmer ?
Ta en kopia
Spara orginalet

Skriv med svart tusch rakt över
”Fakturan bestrides till fullo”
Och skriv en förklaring varför du bestrider
Ta en kopia på denna bestrida faktura
Gå 400 meter och ifrågasätt orginalfakturan
Får du ett svar du är nöjd med, betalar du fakturan
Annars ger du fram en av kopiorna med bestridan
Den andra kopian ber du att få en signatur på
som ett ”mottagningsbevis” datum/namn

skriv tex åxå att utlovat pris var 3000kr, jag accepterar utlovat pris 3000kr + 15% = 3450kr totalt

Det pris du har blivit lovad som privatperson är dessutom Inkl moms
Risken är stor att dom svarar, det var 3000+m

Moms ska alltid vara inräknat i priset när privatperson frågar om pris
Prisinformationslagen
Du hade inte tänkt att stöda dig på den lagen hoppas jag?
Den reglerar bara pris på varor i skyltfönster mm och om att det skall finnas information om priser lätt tillgängligt för konsument..

Det är fri prissättning i Sverige och detta är något du och säljaren kommer överens om, när det kommer till slutpris.

sant att det är brutto pris till konsument..
Men det ska framkomma på offert eller genom muntlig information.. Som över disk..
Där manuell kassa finns..

• Haha
  • Arg
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Det finns väldigt många för vilka 3000 kr inte är småpengar

Det har du ju helt rätt i
Dessto större anledning att se till att skydda sig
Vad kostar det om det händer olycka och trädet hamnar där det inte ska landa
Har man inte råd med 3000 så har man kanske inte råd med att bygga nytt tak, sättskador, trasiga inventarier….

alltid bra med försäkringar

J javlaandersson skrev:
Det har du ju helt rätt i
Dessto större anledning att se till att skydda sig
Vad kostar det om det händer olycka och trädet hamnar där det inte ska landa
Har man inte råd med 3000 så har man kanske inte råd med att bygga nytt tak, sättskador, trasiga inventarier….

alltid bra med försäkringar
Förstår inte riktigt hur ett träd kommer in i ett resonemang om ett rörmokarjobb

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
nej, bara ventil och kort gasslang, kopparrör har jag tillgång till i stugan. Men nu har han ju tagit betalt för extra material som han inte använt, tex kopparrör, resten ska jag stämma av när vi dragit ut diskmaskinen så att jag kan kolla bakom där installationen går, men definitivt bara ett rör.
Har han gått igenom vägg så har han använt ett rör med större dimension som hylsa, därav har han tsgit betalt för 2 rör

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Jag är lågavlönad inom vården, och har använt alla besparingar till renoveringen och alla oväntade kostnader som tillkommit, jag hade inte buffert för inkoppling av gas överhuvudtaget eftersom jag skulle haft häll som sedan inte kunde istalleras pga en fas i köket, så 3000:- var redan mer pengar än jag egentligen kunde undvara, men vi behövde kunna laga mat. Nu blev fakturan dubbelt så dyr och jag kan inte ”bara” betala för att slippa bråka. Sedan är det en principsak, att jag inte gillar att bli blåst eller vill bidra till att fler i framtiden blir blåsta för att folk just bara betalar för att slippa dra det vidare.
Problemet om du ska dra det vidare till domstol är att beloppet är så litet att det räknas som småmål och du själv får stå för rättegångskostnaden. Är du lågavlönad så kan det bli riktigt dyrt för en principsak

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.