R Rampage2216 skrev:
5an står ju under kolumnen "Art.nr". Det tolkar jag inte som antal.
Den enda tidsangivelsen är 1 Tim på gasöppnande.

Helt rätt! Vet inte hur jqg missat detta?!
Alltså vet jag nu bara att kostnaden för arbetet är 4210:- innan rot och strax över 3000:- efter. Men om man använder sig av deras eget timpris 1075:- för första timmen och 775:- för följande timmar, blir det ändå 4,5 timme
 
  • Gilla
jakobsbygge och 1 till
  • Laddar…
M mats.r.nilsson skrev:
Har du inte pratat med företaget som du skrev att du skulle göra?
Nej, jag behövde hjälp att dra ut diskmaskin och ugn så att jag kunde kolla materialet bakom, och nu på helgen är där inte öppet. Måndag eller onsdag när jag inte jobbar
 
A annicka__22 skrev:
Helt rätt! Vet inte hur jqg missat detta?!
Alltså vet jag nu bara att kostnaden för arbetet är 4210:- innan rot och strax över 3000:- efter. Men om man använder sig av deras eget timpris 1075:- för första timmen och 775:- för följande timmar, blir det ändå 4,5 timme
Du har godkänt ett prisjobb! Hade du lejt honom på löpande så hade din faktura varit på 2 timmar.
 
A
C cpalm skrev:
1 timme á 3 062 kr är i vilket fall en hyfsad timpenning... :surprised:
3062/2=1531 kr.. känns som man bakat ihop något till TS.. För annars skulle detta blivit betydligt större räkning om hon fått en offert..Men det är bara en känsla...
 
A
A annicka__22 skrev:
Det står 5 på antal längst till vänster på varje rad över de olika artiklarna
ser ut som en netto stapel på den där fakturan.. :thinking:
står det inkl eller exkl moms längre ner..?
varav moms...?
moms tillkommer?
 
A annicka__22 skrev:
Tack för alla tips och råd, jag har inga planer på att strunta i att betala, jobbet utfördes ju och bra dessutom, men det är uppenbart att det finns orgentliga påslag och de vill jag inte betala för. Jag ska dra ut diskmaskinen idag så att jag kan titta bakom och göra inventering på material, ringa en vvs grossist och få priser från dem och sedan gå till företaget som utförde installationen och ifrågasätta. Går de inte med på att ge mig en skälig faktura räknar jag själv ut med hjälp av deras timpris och vvs grossistens materialpriser, hur mycket jag ska betala. Gissar på att det hamnar runt 3500:-
Du tror alltså att du själv kan räkna ut företagets kostnader och betala därefter och sedan ska alla vara nöjda??
Näää, du har från första början godkänt ett prisjobb på 3000kr och komma senare till allmänheten och dividera att att hantverkarens timpris är orimligt?
Hur tänker du?
 
Maskintok skrev:
3062/2=1531 kr.. känns som man bakat ihop något till TS.. För annars skulle detta blivit betydligt större räkning om hon fått en offert..Men det är bara en känsla...
Hon har ju fått en offert!
 
M MHK2 skrev:
Du tror alltså att du själv kan räkna ut företagets kostnader och betala därefter och sedan ska alla vara nöjda??
Näää, du har från första början godkänt ett prisjobb på 3000kr och komma senare till allmänheten och dividera att att hantverkarens timpris är orimligt?
Hur tänker du?
hur tänker du själv? Om jag har godkänt ett prisjobb på 3000:- och det kostar 5700:- efter rot så är det väl inte jag som har gjort fel? Eller du menar att de inte inkluderade material då? Det vore märkligt att man inte inkluderar gasslang och annat material som man vet att man måste använda för jobbet som jag ändå beskrev som det var över telefon. Om man har timpris så blir det 1075:- plus 775:- minus rot för arbetskostnad (deras egna uppgifter). Jobbet i dess totalhet beräknades ta två timmar och kosta runt 3000:-. Jobbet tog två timmar och sedan har man laddat på tretusen för material vars inköptskostnad var max hälften på sin höjd (från försäkrad vvs grossist 10 minuter bort). Jag orkar faktiskt inte dividera detta längre, jag har fått en hel del insikt och hjälpsamma råd från andra i den här tråden. Tycker fortfarande att firman har gjort fel och tänker ta upp det med dem vid lämpligt tillfälle.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
NU har jag inte läst hela tråden. Men kort sagt, det låter dom en överdebitering. Att det blev dyrare när hantverkaren upptäckte att förutsättningarna inte stämde med det som sntagits, det får man räkna med. Men här låter det som mer tillkommande än vad han kan motivera. Fast det återstår väl att få en motivering från hantverkaren.

Att materialet är avsevärt dyrare än vad du själv skulle kunnat köpa det för, är tyvärr standard i VVS (och El) branschen. Den delen bör du nog släppa. Jag är dessutom tveksam till om du jämför exakt samma kran som han använde, tror att det ställs speciella krav på en gaskran. Det är inte ovanligt med påslag på 1000%.

Men arbetstiden. Du får räkna med tid för att köra till dig och tillbaka, den shablonsätts ofta, så även om det bara är 5 minuter till dig får du betala en halvtimme för varje resa. Till den faktiska restiden kommer även att titta på vilket material som skall tas med, ev. verktyg som inte alltid finns i bilen, att lasta ur bilen vid återresan, ev. fylla på material i bilen som gick åt hos dig osv. Så du borde kanske räkna med typ 3h arbete. om han var på plats i 2h.
 
  • Gilla
Husbusen och 2 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Tack, du har uppenbarligen inte läst alla mina inlägg eller valt att strunta i vissa detaljer. Jag har bild och modellnummer på ventilen och skickade förfrågan till grossist som återkom med priset jag nämnde ovan. Om man ger ett pris för ett jobb som ska ta två timmar och det jobbet sedan tar mindre än två timmar fastän arbetsuppgifterna förändrades något, så kan man väl för tusan inte ta fem timmar betalt. Jag har redan berättat att firman tydligt sagt att de INTE tar framkörningsavgift eller milkostnad, och jag var tydlig med att klargöra att inga dolda avgifter tillkommer, så då har vi timpriset och antalet timmar som inte stämmer hur du än vill försöka försvara och bortförklara 150% pålägg på arbetstimmar.
Tillkommer materialkostnad om arbetsuppgifterna ändras- ja, men att ta betalt för material som inte använts och ta flera gånger mer betalt än grossistpriserna, är inte okej
Vad tror du det kostar för VVS firman i tid och bränsle att åka över till Danmark och köpa det du anger som grossistpris?
 
  • Haha
Åsa Å och 1 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Tack, då har jag förklaringen på två rör i alla fall. Ska avstämma resten av materialet när tillfälle ges, behöver hjälp att koppla ur och dra ut diskmaskin och ugn så att jag kan se ordentligt bakom.
Nja... De har fakturerat 2 stycken 15mm kopparrör, dvs samma diameter...
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad tror du det kostar för VVS firman i tid och bränsle att åka över till Danmark och köpa det du anger som grossistpris?

Det var för att ge en indikation på priset på artikeln som de fakturerat mig 685:- för, eftersom jag bara hittade exakt samma ventil till salu online på två sidor, båda priserna jag angav var grossistpriser hos vvs firma, en i Sverige och en i Danmark! Sedan är det ju fullt möjligt att beställa saker online, det kanske du har hört talas om?
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Nja... De har fakturerat 2 stycken 15mm kopparrör, dvs samma diameter...
Tack, ja då är jag tillbaka på ruta ett med fakturering på material som inte använts..
 
A annicka__22 skrev:
Det var för att ge en indikation på priset på artikeln som de fakturerat mig 685:- för, eftersom jag bara hittade exakt samma ventil till salu online på två sidor, båda priserna jag angav var grossistpriser hos vvs firma, en i Sverige och en i Danmark! Sedan är det ju fullt möjligt att beställa saker online, det kanske du har hört talas om?
Visst kan man beställa online, men då tillkommer det en avgift för frakt på några hundra samt att någon måste passa leveransen. Vem ska betala för den extra kostnaden? Var inte din man vaktmästare?
 
Kan du inte lägga ut lite bilder så man kan få en uppfattning om hur det ser ut?
A annicka__22 skrev:
Tack, ja då är jag tillbaka på ruta ett med fakturering på material som inte använts..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.