A
S sunqan skrev:
Vad gör dig så säker på att de 3000 i muntliga offerten dels var ex moms, dels bara avsåg arbete?

Och hur kan "ex moms" bli konsumentens problem? "Skärp dig" ligger nära till hands.
Vart står det exkl moms?
Jag är övertygad om att hantverkaren inte avsåg materialkostnader då dessa inte går att hålla helt i huvudet med korrekt pris..
Det ser man på avräkningen.

Jag har frågat TS om netto eller brutto..
Inget svar, ej heller på varav moms.
eller moms tillkommer...
Men inget svar..
Att du inte verkar läsa eller blandar ihop mig med annan är inte mitt oskärpta problem.
 
A
dessutom vad står det på fakturan?
invändningar emot den inom 8 dagar?
Då skulle jag inte sitta i båten.. Utan rätt ut detta direkt... efter datumet är över... då är det över och man får betala..
Annars så förlorar man ganska mycket mark vid förhandling...
 
  • Gilla
MHK2
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Hej,
Fick en faktura idag från inkopplande av gas som jag gjorde för ett par veckor sedan. Prisförslaget jag hade fått låg på runt 3000:-, vilket jag tyckte var dyrt men som var det rimligaste av de fyra vvs företagen jag ringde.
Väl på plats sa killen att det var mer komplicerat än han trodde för kopplingen skulle gå genom fast vägg så han fick installera fast rör istället, samt att han bytte ut den gamla ventilen som inte längre var godkänd.
Han anlände en måndag 10:21 och gick 12:07, bokad sedan en vecka så inga jourpriser. Fakturan ligger på strax under 6000:-, så nästan dubbelt det han sa.
I fakturan har han specificerat 5 arbetstimmar fastän han bara var där i knappt 2. ”Pappersarbetet” för påkopplingen till EON sa EON själv är snabbt, max 15 minuter, och själva företaget ligger 400 meter bort så vet inte om han kan debitera någon jätteframkörningsavgift.

Kan någon förklara hur han får 2 arbetstimmar till 5 och om och hur jag ska överklaga?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Annicka
Stå på dig!
Svenska hantverkarföretag är sviniga och försöker blåsa dig i alla led.
Garanterat har dom satt i system att släpa fötterna efter sig, ta en cigg med 15 min mellanrum och gå och botanisera i bland hyllorna hos grossisten medan dom slänger ett par ord med säljarna.

Såååååååååå många gånger när jag är hos grossister av olika slag så ser jag hantverkare som står och tjatar med säljarna, till och med sätter sig ner och fikar. Man kan säkert försöka försvara det med att "jo men de har ju rast, det vet ju inte du..." men det kan jag garantera att det hamnar ändå på kundens räkning.

Prispåslag på flera hundra procent med kickback-system från leverantörerna är också en sådan sak som gör att priserna skenar för kunden.
Och om du - gud förbjude - vill köpa in produkterna själv så kommer ingen hantverkare att vilja göra jobbet eller ge dig en oförskämd offert som motbud.

Som sagt, stå på dig!
 
  • Haha
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
R Richard Bygg skrev:
Stå på dig!
Svenska hantverkarföretag är sviniga och försöker blåsa dig i alla led.
Garanterat har dom satt i system att släpa fötterna efter sig, ta en cigg med 15 min mellanrum och gå och botanisera i bland hyllorna hos grossisten medan dom slänger ett par ord med säljarna.

Såååååååååå många gånger när jag är hos grossister av olika slag så ser jag hantverkare som står och tjatar med säljarna, till och med sätter sig ner och fikar. Man kan säkert försöka försvara det med att "jo men de har ju rast, det vet ju inte du..." men det kan jag garantera att det hamnar ändå på kundens räkning.

Prispåslag på flera hundra procent med kickback-system från leverantörerna är också en sådan sak som gör att priserna skenar för kunden.
Och om du - gud förbjude - vill köpa in produkterna själv så kommer ingen hantverkare att vilja göra jobbet eller ge dig en oförskämd offert som motbud.

Som sagt, stå på dig!
Det verkar som du vet vad du pratar om!
Du är en av dom alltså.
Och du är säker på att alla som står tjatar med säljarna är på löpande jobb??
Lägg ner att dra alla över samma kam.
 
Maskintok skrev:
Vart står det exkl moms?
Jag är övertygad om att hantverkaren inte avsåg materialkostnader då dessa inte går att hålla helt i huvudet med korrekt pris..
Det ser man på avräkningen.

Jag har frågat TS om netto eller brutto..
Inget svar, ej heller på varav moms.
eller moms tillkommer...
Men inget svar..
Att du inte verkar läsa eller blandar ihop mig med annan är inte mitt oskärpta problem.
Enda sättet att få de belopp som ts presenterade initialt, är om beloppen på fakturan är ex moms (se min tidigare kommentar)
Annars har ts farit med osanningar från start.
Men vi får se om det kommer nåt svar på mitt inlägg.

Vad betyder.netto/brutto? Netto brukar vara inköpspris ex moms.
Hur vet du att materialet inte var med? TS försökte ju göra allt för att säkerställa att 3000 var inklusive allt och blev tydligen övertygad om att så var fallet...
 
A
S sunqan skrev:
Enda sättet att få de belopp som ts presenterade initialt, är om beloppen på fakturan är ex moms (se min tidigare kommentar)
Annars har ts farit med osanningar från start.
Men vi får se om det kommer nåt svar på mitt inlägg.

Vad betyder.netto/brutto? Netto brukar vara inköpspris ex moms.
Hur vet du att materialet inte var med? TS försökte ju göra allt för att säkerställa att 3000 var inklusive allt och blev tydligen övertygad om att så var fallet...
netto är oftast utskrivet på faktura som exkl moms.
Och brutto är inkl moms..
Jag har ej fått svar på dessa frågor om momsen eller hur den är redovisad på fakturan.

efter 20 år som egen kan jag säga att det mest logiska är att hantverkaren gav pris över arbetet... Inte inkl material..
Så är det även inom min bransch...
antal timmar som går år vet man oftast... medans material kostar olika och det är pålagorna som kostar..

Det är inte hantverkarens sak egentligen att säga vad grejer kostar... Det får man ta med admin.. om det inte är samma person på alla poster inom företaget.. ;)

fått en offert?
Nä det fick hon inte.
hon fick en uppskattning.. i denna så är det sällan att man sätter upp material kostnaden då är det en skriven offert..
Sedan den lilla biten med att TS sagt att hon egentligen inte hade råd... Där är jag övertygad om att hantverkaren valde att sätta ett riktigt snällt pris till TS.
Är också övertygad om att TS skulle fått betala betydligt högre summa om hon fått en offert....

Det är inget admin jobb som skall utföras när man utför ett sådant här jobb?
typ något som kommunen behöver information eller så över gasen?
Det kan också vara inbakat i arbetskostnaden... Jag bara undrar.. :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
MHK2
  • Laddar…
Maskintok skrev:
netto är oftast utskrivet på faktura som exkl moms.
Och brutto är inkl moms..
Jag har ej fått svar på dessa frågor om momsen eller hur den är redovisad på fakturan.

efter 20 år som egen kan jag säga att det mest logiska är att hantverkaren gav pris över arbetet... Inte inkl material..
Så är det även inom min bransch...
antal timmar som går år vet man oftast... medans material kostar olika och det är pålagorna som kostar..

Det är inte hantverkarens sak egentligen att säga vad grejer kostar... Det får man ta med admin.. om det inte är samma person på alla poster inom företaget.. ;)
Ts har ringt en "större vvsfirma" för att få veta vad deras kostnad för att installera en gashäll blir. Eftersom ts är en konsument är det rimligt att förutsätta att prisuppgiften inkluderar arbete och material. Prisuppgiften bör dessutom vara ink moms annars ska det kommuniceras tydligt.

Om en konsument frågar dig "är det totalkostnaden? Inga tillägg?" Vad svarar du då?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
S sunqan skrev:
Ts har ringt en "större vvsfirma" för att få veta vad deras kostnad för att installera en gashäll blir. Eftersom ts är en konsument är det rimligt att förutsätta att prisuppgiften inkluderar arbete och material. Prisuppgiften bör dessutom vara ink moms annars ska det kommuniceras tydligt.

Om en konsument frågar dig "är det totalkostnaden? Inga tillägg?" Vad svarar du då?
om en kund frågar mig vad det skulle kosta att renovera bromsledningarna bak på en bil.
Så skulle svaret bli.

felsökningsavgift 250 kr.
Sedan hör jag av mig och meddelar felet/felen.

väljer du att godta felsökningen så skickar jag dig ett kostnadsförslag inkl delar och förbrukningsmaterial inkl moms.

Men jag kan idag säga att det rör sig om ca 3 Tim arbete och allt material och förbrukning tillkommer i priset jag uppger.
inkl moms. Tim ersättningen ligger på 550 kr inkl moms.

utöver detta tillkommer en faktura avgift på 65 kr.
Och en avgift på 300 kr om jag ska hämta grejer...
vid egna delar som jag ska montera.. Så tar jag varken ansvar eller ger garanti för dessa.


Detta är vad jag brukar säga..
Allt för att jag ska slippa såna här saker som skett med TS..

Jag sålde även John Deere ett tag.. Så offerter eller kostnadsförslag är jag van vid..
både till företag och privatpersoner... ;)
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
Det är inte hantverkarens sak egentligen att säga vad grejer kostar... Det får man ta med admin..
Hur tänker du där?

En kund som för första gången ringer till en "större vvsfirma" för att få en offert på installation av en gashäll samt påkoppling av gasen, ska alltså veta att den personen som svarar bara ger en del av priset och att kunden självklart måste ringa igen och få offert på ytterligare en del av totalen, och kanske även ringa och be om om en offert på påkopplingen av gasen.

Det kan möjligen vara självklart för en person som ägnar sin arbetstid till att beställa denkabtyp av jobb, men inte för en konsument.

Det här är dessutom företaget skyldiga att känna till.

Det låter som att företaget har missat något här
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
netto är oftast utskrivet på faktura som exkl moms.
efter 20 år som egen kan jag säga att det mest logiska är att hantverkaren gav pris över arbetet... Inte inkl material..

Det är inte hantverkarens sak egentligen att säga vad grejer kostar... Det får man ta med admin.. om det inte är samma person på alla poster inom företaget.. ;)
Eftersom TS ringt några butiker för prisförslag är det kanske troligt att det inte var hantverkaren som gav priset.

I min värld, om man frågar vad det kostar, så ingår allt om inget annat sägs.
Om jag frågar vad det kostar att fixa växellådan, de säger 20000, så tror jag självfallet att växellådan ingår och jag inte skall behöva se själva växellådan specad separat för 30000 kr extra utan att jag får reda på det i förväg.

Hantverkarna är tillräckligt dyra som det är, dessutom skall vi behöva betala extra skatt för att de skall klara sig.
Inte undra på att fler och fler vill göra jobbet själva.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
S sunqan skrev:
Hur tänker du där?

En kund som för första gången ringer till en "större vvsfirma" för att få en offert på installation av en gashäll samt påkoppling av gasen, ska alltså veta att den personen som svarar bara ger en del av priset och att kunden självklart måste ringa igen och få offert på ytterligare en del av totalen, och kanske även ringa och be om om en offert på påkopplingen av gasen.

Det kan möjligen vara självklart för en person som ägnar sin arbetstid till att beställa denkabtyp av jobb, men inte för en konsument.

Det här är dessutom företaget skyldiga att känna till.

Det låter som att företaget har missat något här
Det beror ju på..
En del ringer till en av de som jobbar i fältet och beställer jobb..
Men istället för att lyssna om att ringa till kontoret så vill de ha prisuppgifter..
hantverkaren svarar tyvärr ofta att det kostar det här och det här.. Men det är inte dennes arbete alls.. om inte det är en enmansfirma eller så..

Enkelt är detta..
Om man inte har råd, så tar man en skriftlig offert.. Sedan tar man ställning till den.. Innan man beställer jobbet..

väljer man att gå på ett muntligt förslag och bilden man gett inte stämmer så finns inte mycket av den säkerhet en offert ger kvar.. Utan då blir det löpande.. Och detta kan bli dyrt... kallas ansvar och undersökning...
 
A
A Arne_Planka skrev:
Eftersom TS ringt några butiker för prisförslag är det kanske troligt att det inte var hantverkaren som gav priset.

I min värld, om man frågar vad det kostar, så ingår allt om inget annat sägs.
Om jag frågar vad det kostar att fixa växellådan, de säger 20000, så tror jag självfallet att växellådan ingår och jag inte skall behöva se själva växellådan specad separat för 30000 kr extra utan att jag får reda på det i förväg.

Hantverkarna är tillräckligt dyra som det är, dessutom skall vi behöva betala extra skatt för att de skall klara sig.
Inte undra på att fler och fler vill göra jobbet själva.
Vissa saker kan jag hålla med om..
Men om en kund frågar mig vad det kostar att åtgärda en växellåda så blir inte svaret en summa i telefon.. Utan det blir en offert.
Då detta gäller även ett garantiåtagande..

Men visst är det så att denna bransch har en kunskap som ger dem pengar... Och inte bara för arbetet... ;)
 
Maskintok skrev:
om en kund frågar mig vad det skulle kosta att renovera bromsledningarna bak på en bil.
Så skulle svaret bli.

felsökningsavgift 250 kr.
Varför skulle du felsöka?
Jobbet var att renovera bromsledningarna bak, dvs i detta fall byta ut dem mot nya.
Men det förvånar mig inte egentligen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
A Arne_Planka skrev:
Varför skulle du felsöka?
Jobbet var att renovera bromsledningarna bak, dvs i detta fall byta ut dem mot nya.
Men det förvånar mig inte egentligen.
Varför inte?
kund har varit till märkesverkstad och servat bilen, där säger de att båda bromsrören är dåliga och att de ska bytas ut..

kunden tar kontakt med mig och frågar efter kostnadsförslag.. jag vill naturligtvis se vad jag ska ge förslag på eller hur?
seriöst annars? nä.

om jag då ser att nä dessa behöver inte bytas alls, utan klarar sig ett tag till och andra verkstaden bara ville ha jobb så säger jag inte åt kunden att de ska bytas bara för att..
Det ska vara seriöst..

Så om jag ska förstå dig rätt så byter du oavsett om det behövs eller ej, bara för att... :thinking: jag tycker inte att det känns rätt eller seriöst om inte hantverkaren varit på plats och gett kostnadsförslaget där..
Men jag förstår att det sker...
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
om en kund frågar mig vad det skulle kosta att renovera bromsledningarna bak på en bil.
Så skulle svaret bli.

felsökningsavgift 250 kr.
Sedan hör jag av mig och meddelar felet/felen.

väljer du att godta felsökningen så skickar jag dig ett kostnadsförslag inkl delar och förbrukningsmaterial inkl moms.

Men jag kan idag säga att det rör sig om ca 3 Tim arbete och allt material och förbrukning tillkommer i priset jag uppger.
inkl moms. Tim ersättningen ligger på 550 kr inkl moms.

utöver detta tillkommer en faktura avgift på 65 kr.
Och en avgift på 300 kr om jag ska hämta grejer...
vid egna delar som jag ska montera.. Så tar jag varken ansvar eller ger garanti för dessa.


Detta är vad jag brukar säga..
Allt för att jag ska slippa såna här saker som skett med TS..

Jag sålde även John Deere ett tag.. Så offerter eller kostnadsförslag är jag van vid..
både till företag och privatpersoner... ;)
Jag tycker du har en god inställning till hur företag bör kommunicera pris till konsumenter.

Jag tycker du förefaller ha fel i var det moraliska ansvaret hamnar om företaget har haft otur och därför kommunicerat detaljerna så konsumenten missförstått.

Vidare är lagens avsikt och flertalet föreskrifter skrivna så att konsumenten har fördelen om det har blivit missförstånd i kommunikationen.

Konsumenter köper dessa tjänster sällan och kan lite om innehållet, företagen säljer tjänsterna ofta, kan mycket om innehållet, skriver avtalen mm. Därför hamnar nästan hela ansvaret på företaget att det blir rätt. Företagen får då, som du, kommunicera väl, alternativt ta den ekonomiska smällen när det blivit fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.