Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad tror du det kostar för VVS firman i tid och bränsle att åka över till Danmark och köpa det du anger som grossistpris?
ca. 35 minuter enkel resa, 45 km centrala Malmö till centrala Köpenhamn.
Det som kostar mest är broavgiften.
Sen finns det ju något som heter post, fungerar felfritt från Danmark till Skåne, går på max 2 dagar oftast.;)
 
  • Gilla
annicka__22 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ca. 35 minuter enkel resa, 45 km centrala Malmö till centrala Köpenhamn.
Det som kostar mest är broavgiften.
Sen finns det ju något som heter post, fungerar felfritt från Danmark till Skåne, går på max 2 dagar oftast.;)
knappast fraktfritt?
 
A
någon som läst att det ej står diameter på rören?
Det står även öppning av gas abonnemang.. :thinking:ingår inte det i arbetskostnaden? :thinking:

Skulle ta och reda ut sådant här med admin innan jag började att reda ut på nätet...
pris från grossister är inte samma som slutkundspriser... Det är bara att inse och köpa ut själva istället..
 
  • Gilla
MHK2
  • Laddar…
M mats.r.nilsson skrev:
Kan du inte lägga ut lite bilder så man kan få en uppfattning om hur det ser ut?
Jo, men jag har inte möjlighet utan hjälp eftersom ledningarna går bakom diskmaskinen och ugnen, så de måste kopplas ur och dras ut, samtidigt jobbar jag massa extra skift just nu. Men det är tänkt att detta ska hända
 
Maskintok skrev:
någon som läst att det ej står diameter på rören?
Det står även öppning av gas abonnemang.. :thinking:ingår inte det i arbetskostnaden? :thinking:

Skulle ta och reda ut sådant här med admin innan jag började att reda ut på nätet...
pris från grossister är inte samma som slutkundspriser... Det är bara att inse och köpa ut själva istället..
Det är mycket av min information som förbises av en del som svarar här inne. Jag föreslog att jag kunde köpa materialet själv men fick svar att det var billigare genom honom- uppenbarligen en fet lögn! Vad är det som är otydligt med att jag redan fått en prisuppgift?! Menar du att han gett mig en prisuppgift som INTE inkluderar öppning av gasabonnemang när det var just det jag ringde och beställde? Eller att han gett mig ett pris som inte inkluderar material som är nödvändigt för att koppla gasen från A till B? Då är det ju missvisande och oärligt. En lång gasslang kostar 896:- så den och kopplingar borde således varit inkluderat i prisförslaget jag fick.
För att återigen klargöra så har de tydligt sagt att de inte tar framkörningavgift eller milkostnad.
4210:- i arbetskostnad för något som tagit mindre än två timmar, inklusive fyra cigg, kli i skrevet och vad mer han nu sysslat med under den tiden jag ska betala honom för, är upprörande!
Jag måste jobba tre heldagar för att tjäna in det bruttobeloppet han vill ha av mig för två timmars arbete, som dessutom är dubbelt så mycket som han sa att det skulle kosta.
Men du har rätt, jag ska sluta skriva här nu.
 
  • Gilla
Åsa Å
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
hur tänker du själv? Om jag har godkänt ett prisjobb på 3000:- och det kostar 5700:- efter rot så är det väl inte jag som har gjort fel? Eller du menar att de inte inkluderade material då? Det vore märkligt att man inte inkluderar gasslang och annat material som man vet att man måste använda för jobbet som jag ändå beskrev som det var över telefon. Om man har timpris så blir det 1075:- plus 775:- minus rot för arbetskostnad (deras egna uppgifter). Jobbet i dess totalhet beräknades ta två timmar och kosta runt 3000:-. Jobbet tog två timmar och sedan har man laddat på tretusen för material vars inköptskostnad var max hälften på sin höjd (från försäkrad vvs grossist 10 minuter bort). Jag orkar faktiskt inte dividera detta längre, jag har fått en hel del insikt och hjälpsamma råd från andra i den här tråden. Tycker fortfarande att firman har gjort fel och tänker ta upp det med dem vid lämpligt tillfälle.
Givet din beskrivning av händelseförloppet känns fakturan fel map tiden. Priserna på materialet är också tveksamt högt.
En faktura brukar dessutom ha priset före rot, storleken på rot och pris efter rot, samt en skrivning om att om rot ej beviljas kommer kunden få betala hela beloppet.

Men... Du har tidigare sagt att fakturan är på 6900 före rot och 5700 efter. Den faktura du fotograferat av är på 5480 och du säger att rot är på 1148 vilket blir 6628. Inga av dessa belopp är ens i närheten av varandra.
Om vi istället gissar att de belopp du fotograferat av är ex moms och lägger på 25%, då blir 5480 ex moms lika med 6850. Om de sedan lagt på 50 kronor i fakturaavgift blir det 6900. Och rot ska dras från det beloppet.

arbetskostnaden blir då 3062*1,25=3830 och rot hamnar på 1149

Det betyder dessutom att materialpriserna vi ser är ex moms, och totalen hamnar på 3022,50 istället för 2418, och avstängningsventilen går på 856,25

Om det nu är som jag tror, då är fakturan upplagd på ett sätt som gör att du har svårt att förstå vad sakerna kostar.
Normalt brukar specifikationen innehålla artikelnummer, antal, enhet, artikelns namn, a-pris, moms samt total ink moms. Det ska dessutom framgå tydligt om a-priset är ex eller ink moms.
De har dessutom inte angett artikelnummer utan använt siffrorna 1 respektive 5.

På nåt sätt känns det som att fakturan inte är skriven av en "stor vvs-firma", utan av en underentreprenör/egenföretagare.

Men vi får se vad de säger. Vet inte vilken tid du fått för att betala, men om detta är viktigt för dig är det lämpligt att kontakta firman innan sista betaldag. Annars får du förmodligen inkasso på dig.
 
  • Gilla
barbapapa_16 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
någon som läst att det ej står diameter på rören?
Det står även öppning av gas abonnemang.. :thinking:ingår inte det i arbetskostnaden? :thinking:

Skulle ta och reda ut sådant här med admin innan jag började att reda ut på nätet...
pris från grossister är inte samma som slutkundspriser... Det är bara att inse och köpa ut själva istället..
det står 15mm
 
A annicka__22 skrev:
Det står 5 på antal längst till vänster på varje rad över de olika artiklarna
Nu har jag inte läst hela tråden, men, jag läser denna faktura på så sätt att arbetskostnaden är ett fast pris, 3062 kr, utan tid. Man kallar det "gasöppnande", dvs tjänsten att skruva isär rören. På detta kommer material. Några timmar är inte specificerade.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hon fick ett pris på ca. 3000 exkl. material för det kan man inte som hantverkare veta i förväg. Så vad gnäller hon om?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Jag förstår inte, vadå hämta grejer? Bilen var parkerad utanför och firman med lager för påfyllning 400 meter bort. En seriös vvs kille har ett lager med material och måste inte köra till grossist för påfyllning efter varje jobb. Bor dessutom i malmö och grossisten ligger i krokarna. Om du nu ändå pratar om resan till grossisten för inhandling av nytt material så görs det väl i omgångar med mycket material åt gången och tiden för detta ska i så fall slås ut på antalet jobb man sedan gör, inte smälla på en eller två timmar extra på en kund!?
Totalpriset var på 6900:-, sedan blev det 5700:- efter rot-avdrag
Uppenbarligen så vet du inte vad du pratar om. Man måste alltid införskaffa mtrl till varje unikt jobb/kund. Tror du som du beskriver ”seriös vvs firma” kan ha tiotusentals artiklar i sin bil eller på sin firma?? Den bilen skulle jag vilja se
Därav finns det grossister. Sedan håller jag med dig om att det ser konstigt ut på fakturan mot det han lovade.
 
S
Tycker att tiden är svår att motivera, sen är frågan om det behövs över huvud taget. Om dom lämnat pris på 3000kr för arbetet så spelar det ingen roll om det tog 1 eller 8 timmar på plats.

TS måste också inse att vad hon kan köpa materialet för är helt irrelevant efter att jobbet redan utförts.
 
Om hantverkaren behöver skaffa material, fika eller åka 14 dagar på semester efter utfört jobb är helt irrelevant för den som har beställt jobbet. Den overheaden ingår i timpriset redan från start.
Säger hantverkaren runt 3000 skall det inte skilja mycket för att han behöver ta upp ett extra hål eller vad det nu innebar. Ventilbytet är väl inte mycket att orda om om den gamla inte är godkänd, förutom priset som var lite dyrt.
Att TS förstår att det blir lite mer komplicerat innebär inte per automatik att priset (arbetskostnaden) blir högre. Det tog ju dessutom inte längre tid.
Att lagerhålla standardprylar (rör, kopplingar etc.) kostar ju inte mycket extra idag, då pengar i princip inte kostar någonting extra. Om man behöver toppa upp lagret efter varje utfört jobb behöver man nog ta sig en funderare över sin verksamhet och hur effektiv den är.
Inte konstigt att man tar in polacker et. al för att få någonting utfört idag, samtidigt som de inhemska hantverkarna har gnällt i åratal. :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
S sunqan skrev:
det står 15mm
Nej enbart 15..men visst kan det vara 15mm.
men det kan även vara 1 st 15 och ett grövre men man från firman kör samma pris..
 
A
A Arne_Planka skrev:
Om hantverkaren behöver skaffa material, fika eller åka 14 dagar på semester efter utfört jobb är helt irrelevant för den som har beställt jobbet. Den overheaden ingår i timpriset redan från start.
Säger hantverkaren runt 3000 skall det inte skilja mycket för att han behöver ta upp ett extra hål eller vad det nu innebar. Ventilbytet är väl inte mycket att orda om om den gamla inte är godkänd, förutom priset som var lite dyrt.
Att TS förstår att det blir lite mer komplicerat innebär inte per automatik att priset (arbetskostnaden) blir högre. Det tog ju dessutom inte längre tid.
Att lagerhålla standardprylar (rör, kopplingar etc.) kostar ju inte mycket extra idag, då pengar i princip inte kostar någonting extra. Om man behöver toppa upp lagret efter varje utfört jobb behöver man nog ta sig en funderare över sin verksamhet och hur effektiv den är.
Inte konstigt att man tar in polacker et. al för att få någonting utfört idag, samtidigt som de inhemska hantverkarna har gnällt i åratal. :)
vänd på detta..
hantverkaren har skrivit ihop summan som han uttalade... Sedan tillkom material.
Där sa han inget pris..
Att TS förstått detta som totalt pris även om det skulle varit 100 grejer att montera är faktiskt TS problem..

om du lämnar in din bil för att renovera en växellåda.. Så har du köpt fel grejer..
Så vill du inte lägga tiden på att få rätt grejer.. Utan låter mekanikern göra detta då ska denne göra detta kostnadsfritt och sedan så ska han ta samma betalt som annan verkstad för att byta bromsbelägg..

skärp er och inse att det är samma summa för jobbet.. Men material tillkommer och i dessa priser ligger inventarie kostnad och kostnad för att hämta dem..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vänd på detta..
hantverkaren har skrivit ihop summan som han uttalade... Sedan tillkom material.
Där sa han inget pris..
Att TS förstått detta som totalt pris även om det skulle varit 100 grejer att montera är faktiskt TS problem..

om du lämnar in din bil för att renovera en växellåda.. Så har du köpt fel grejer..
Så vill du inte lägga tiden på att få rätt grejer.. Utan låter mekanikern göra detta då ska denne göra detta kostnadsfritt och sedan så ska han ta samma betalt som annan verkstad för att byta bromsbelägg..

skärp er och inse att det är samma summa för jobbet.. Men material tillkommer och i dessa priser ligger inventarie kostnad och kostnad för att hämta dem..
Vad gör dig så säker på att de 3000 i muntliga offerten dels var ex moms, dels bara avsåg arbete?

Och hur kan "ex moms" bli konsumentens problem? "Skärp dig" ligger nära till hands.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.