wildeside
R Rkarlsson skrev:
Vi i söder kan nog glömma att få laddstolpar på våra jobb om verksamheten behöver el.
Det är jättestora problem här nere nu.
Tomatodlarens elnota har dubblerats – till två miljoner i månaden | SVT Nyheter

Så du får dyra tomater snart.
Tur att jag inte äter tomater då!
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tur att jag inte äter tomater då!
Synd.
Poängen är väl att det är ju gigantiska problem med elförsörjning. Klippans bruk varslade 1/3 del. Och en del projekt har stannat av.

Så det blir en spännande ekvation som de sittande inte löser.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Du tänker helt fel va gäller i princip alla dina exempel. 16 huvud säkring räcker gott och väl väldigt länge. Vi ligger ALDRIG på total effekt över 4kw vid ett tillfälle ens.

Man drar 2.5m2 till att ladda elbilen och säkrar kanske med 3x16 men laddar kanske med 3x6eller 3x10 natten tid vilket räcker hästlängder.

Mycket av det du skriver är tillfälliga saker. En pump gör vatten och varar i några timmar eller mer bland annat.

Har man bekymmer så är lastbalansering kanske något man kan köpa, mycket billigare än att säkra upp till 35 amp.

Även lastbalansering mellan 2 bilar är möjligt.. ladda båda lite eller den ena först och sen den andra...

Ca 1500mil om året kör vi med min bil, laddar en gång i veckan.. på ett år laddar jag 52 ggr då.. något mindre kanske eftersom vi kör mer Tesla på fritiden och semester osv..

Om din förbrukning är enligt din beskrivning så berätta gärna vad din räkning ligger på.
Ladda en gång i veckan hmm så då borde jag komma 70 mil på 1 laddnibg i veckan bara till jobbet utan att riskera stopp.

Jag har smarta hemmet 7 olika energimätare på på huvudlärare
Vatten pump varmvatten
Element inne
Golvärme
Pool och terasspool samt just nu garagevärme.
Lastbalansering kostar också dessutom behövdes de ca 30 A samtidigt kan inte fimpa Värme så fort grannen spolar i toan då blir det kallt.


Så ser live hur många ampere det går åt med nya elementen om kallt går allt samtidigt.
30x3 A på VA vv värme element och luftluftvärmepumpar. och motorvärmare.
Så mycket nör det måste och mindre ibland men vattenpumpen är dessutom till 4 hushåll.

Så jag har nog lite för mycket koll.
Dock klarar ju säkringarna 1.8 ggr 20A men inte allt för länge.

Last balansering vad skall man offra då för något som du kan driva med andra bränslen inte prio 1 liksom.

Värme eller spisen bastu men inte ens en tanke på dra igång den.
Värme behövs konstant om inte så ligger du efter ännu mera behövs.

Normal skåne går det ju okey men inte när all el behövs som mest i Sverige.
 
F fiskbuggaren skrev:
Min fossilbil värmer jag med fossila bränslen via app, innan jag hoppar in i den. Den förra fossilbilen hade både sladd och dieselvärmare med fjärrstyrning. Det här har väldigt lite med elbil va fossilbil att göra.
R Rkarlsson skrev:
Jag pluggar i en sladd i min diesel.
Det kallas motorvämare och kupefläkt. 2 ggr om dagen, när jag ska dit och hit. :D

Sen står den även i garaget innan jag ska dit. Dessvärre inte när jag ska hem.
Det är ju perfekt. Redan upplärd på att plugga in bilen när du kommit hem :p
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag brukar ibland starta Webaston via fjärr oavsett var bilen står, men hade hellre sett den gått på tex Lignol.
Rätt dålig verkningsgrad tror jag så NOX blir det ju inte men låg förbrukning.
En positiv sak är att Verkningsgraden är hög när man vill ha ur värme ur bränslet ;)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dalaromeo skrev:
Jobbat du bara på dagen gör alla det?
Jag jobbar på dagen.
 
D Dalaromeo skrev:
Räkna in att allt så gå på el inte bara bilar allt så får vi se om du får ihop det...
Det börjar bli lite tröttsamt att räkna på allt. Om du skummar igenom mina inlägg så hittar du uträkningar på alla möjliga scenario.
Jag ställer en direkt motfråga...
Kan du koka The hemma hos dig med en vattenkokare när som helst på dygnet?
Isåfall kan du ladda en elbil med. Och om bilen får stå hela dygnet och ladda så kan du sen köra 24mil på den laddningen. På en vecka har du potential att köra 100-150mil på enbart el.
 
wildeside wildeside skrev:
Ska jag inte kunna ladda min eventuella elbil när jag behöver det.
Det är fantastiskt att dom kommit på att det inte alltid blåser, på vintern skiner inte solen och det regnar inte tillräckligt, då därför har vi startat oljekraftverk, importerar från Polen/Tyskland som producerar elen med kol och importerar från england hur nu dom producerar el har jag inte fördjupat mej i för att försörja oss med el?
Kanske vore smart att lösa hållbar/miljövänlig elproduktion i Sverige innan eller iaf i samma takt som vårt ökande behov.
Inlägg 263 ger en bra beskrivning
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hittils har det inte varit några problem att ladda bilen men ett företag jag jobbade på fick inte säkra upp högre än det befintliga på grund av effektbrist.

Det är onekligen helt galet, starta kärnkraftverk igen säger jag !

Men just att ladda bilen på några få kw är hittils inga bekymmer mer än kwh priset men ska du starta företag och ladda 200 ST à 11kw så är det kanske
200st bilar som laddar med 11kw kan ladda in över 1000mil per timme....
Eller så har de laddat in en 5mils resa på 1h... Eller 200st tesla med 100kwh batteri blir helt fulla på mindre än 10 timmar...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi i söder kan nog glömma att få laddstolpar på våra jobb om verksamheten behöver el.
Det är jättestora problem här nere nu.
Tomatodlarens elnota har dubblerats – till två miljoner i månaden | SVT Nyheter

Så du får dyra tomater snart.
Tomaterna har inget med de att göra.
De handlar om att Tyskland har problem.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det börjar bli lite tröttsamt att räkna på allt. Om du skummar igenom mina inlägg så hittar du uträkningar på alla möjliga scenario.
Jag ställer en direkt motfråga...
Kan du koka The hemma hos dig med en vattenkokare när som helst på dygnet?
Isåfall kan du ladda en elbil med. Och om bilen får stå hela dygnet och ladda så kan du sen köra 24mil på den laddningen. På en vecka har du potential att köra 100-150mil på enbart el.
Teoretiskt ja och i verkligheten - 18 c hälften 13mil vilket är två dagar till jobbet och inte hinner den ladda ett dygn så ofta max 4.5 tim på vändskift.
Verkligheten är olika för oss alla.
Det har inte med elbilar att göra det är hela grejen rädda världen skit I oss i Sverige.
Bestäm att vi skallzsi och då utan att fixa grundproblemet och ta bort alternativ.
Men nej fick skippa både mikron och vattenkokaren den morgonen då det redan var överbelastat.
 
D Dalaromeo skrev:
Teoretiskt ja och i verkligheten - 18 c hälften 13mil vilket är två dagar till jobbet och inte hinner den ladda ett dygn så ofta max 4.5 tim på vändskift.
Verkligheten är olika för oss alla.
Det har inte med elbilar att göra det är hela grejen rädda världen skit I oss i Sverige.
Bestäm att vi skallzsi och då utan att fixa grundproblemet och ta bort alternativ.
Men nej fick skippa både mikron och vattenkokaren den morgonen då det redan var överbelastat.
Hur länge sover du? 4,5h...
Vattenkokaren på morgonen... Så då finns det 10min på morgonen du inte kan ladda bilen:crysmile:
På 16a säkring så måste du göra av med närmare 250kwh om dygnet :surprised: borde landa på över 10000kr i månadskostnad för elen
 
D
T Trickelina skrev:
Jag med. Jag kommer att behålla min dieselbil så länge det går. Den är 100% betald och ägd av mig;)
Det tråkiga är att om man nu ska vara en Homo Economicus så är det ytterst sällan som man ens kan räkna hem att behålla en betald bil, dagens privatleasing är så pass förmånlig... :(

Men, nu är man ju också känslomänniska så ibland får man unna sig att bortse från verkligeten!
 
A
D djac skrev:
Det tråkiga är att om man nu ska vara en Homo Economicus så är det ytterst sällan som man ens kan räkna hem att behålla en betald bil, dagens privatleasing är så pass förmånlig... :(

Men, nu är man ju också känslomänniska så ibland får man unna sig att bortse från verkligeten!
nåjo.. om det ska vara en modern spis mot en ekonomisk..

Volvo 460.. inköpspris 2000 kr nya vinter och sommar däck ingick..
lagad för ca 200 kr..
skatten betald för det året..
1550 kr..
försäkring 1900 kr hel..

Ja det är samma summa ungefär per år som för en helt ny leasing bil fast då i månaden..

Sedan leasa en elbil... nä den där gamla är bättre ur miljöhänsyn... Så valet är enkelt.. :cool:
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.