297 292 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
så hur ska vi få bättre verkstäder nu när el ska öka i våra bilar?
får vi hoppas på att tillverkarna börjar med egna verkstäder, eller kommer det bara öka kostnaderna?
eller får vi hoppas på att alla komponenter bara håller och inga defekter uppstår?
får vi hoppas på att tillverkarna börjar med egna verkstäder, eller kommer det bara öka kostnaderna?
eller får vi hoppas på att alla komponenter bara håller och inga defekter uppstår?
Man kan ju se rent ideologiskt på det hela och börja ta bort alla biltillverkare som:
- fuskar i tester
- har stora och ökande statliga lån och bidrag
- är ickelönsamma
- har låg innovationstakt
- ineffektiv produktion både avs. materialeffektivitet och metod.
Vem blir kvar?
VW-Gruppen: Nej, fuskar med utsläpp, säljer elfordon till sig själv för att slippa co2-böter
GM: Nej, ickeinnovativa, lever på lån, ickelönsamma
Ford: Nej, ickeinnovativa, lever på lån, ickelönsamma
Daimler: Nej, fuskar med utsläpp
BMW: Nej, ligger lååångt efter i elbilsutvecklingen
PSA: Nej, ev innovativa men konstiga (farmorankabilar)
Kina-märkena (inkl. Geely/Volvo): Nej Stat-korrupta Geely försökte köpa VCC med sina egna pengar lite som Trustor)
Tesla: NJA, ingen allvarlig har flutit upp till ytan…än…
- fuskar i tester
- har stora och ökande statliga lån och bidrag
- är ickelönsamma
- har låg innovationstakt
- ineffektiv produktion både avs. materialeffektivitet och metod.
Vem blir kvar?
VW-Gruppen: Nej, fuskar med utsläpp, säljer elfordon till sig själv för att slippa co2-böter
GM: Nej, ickeinnovativa, lever på lån, ickelönsamma
Ford: Nej, ickeinnovativa, lever på lån, ickelönsamma
Daimler: Nej, fuskar med utsläpp
BMW: Nej, ligger lååångt efter i elbilsutvecklingen
PSA: Nej, ev innovativa men konstiga (farmorankabilar)
Kina-märkena (inkl. Geely/Volvo): Nej Stat-korrupta Geely försökte köpa VCC med sina egna pengar lite som Trustor)
Tesla: NJA, ingen allvarlig har flutit upp till ytan…än…
Har inget med reaktionstid att göra det är rent etiskt.R RoAd skrev:Fast det scenariot du målar upp är rätt hypotetiskt. Jag tycker det låter ganska osannolikt att du kommer att ha tid/möjlighet att prioritera vad du ska köra på i en olycka där du inte kan undvika att köra på något alls. Bilen har med sin snudd på obefintliga reaktionstid möjlighet att tidigare påbörja både inbromsning och undanmanöver och kommer därmed statistiskt sett vinna över människan.
Dessutom kommer inte enstaka ovanliga olyckor att sätta stopp för en teknik som förhindrar flera andra. Vi kan ta exemplet med bilbälte. Det finns några få osannolika tillfällen där ett bilbälte gör mer skada än nytta, men vi har fortfarande valt att använda dem för att fördelarna överväger nackdelarna.
Så ja, i teorin kan en självkörande bil i framtiden göra "fel" och köra över ett barn. Jag tror inte det kommer stoppa införandet av dem.
Bara för att bilen har en snabbare reaktionstid så stannar inte bilen på plats.
Det jag pratar om är att biltillverkarna måste programmera bilarna vad dom ska köra på i en prioriteringslista.
Tex ska bilen köra på en äldre dam hellre än ett barn? Ska bilen köra på en älg hellre än bergsida? Ska bilen köra ner i en sjö hellre än i ett träd. Allt detta måste bilen veta, sen ska ju tekniken fungera också. Kommer säkert inte fungera alla gånger.
Det är fyra gånger större chans att du kör på någon än en självkörande bil. Du borde stanna hemma.Maskintok skrev:
https://gerberinjurylaw.com/autonomous-vehicle-statistics/
- With autopilot disengaged and without active safety features, Tesla vehicles were involved in one accident for every 978,000 miles driven in Q1 2021, which is down from every 1.42 million miles driven in Q1 2020.
- With autopilot Engaged, Tesla vehicles were involved in one accident for every 4.19 million miles driven in Q1 2021
Du med, med andra ord..S Stefansod68 skrev:Det är fyra gånger större chans att du kör på någon än en självkörande bil. Du borde stanna hemma.
[länk]
- With autopilot disengaged and without active safety features, Tesla vehicles were involved in one accident for every 978,000 miles driven in Q1 2021, which is down from every 1.42 million miles driven in Q1 2020.
- With autopilot Engaged, Tesla vehicles were involved in one accident for every 4.19 million miles driven in Q1 2021
Marike skrev:Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
För att cirkulera tillbaka till ursprungsfrågan så tänker jag på alla utländska transporter som väger långt mer än elbilar, hur hanteras det idag, framföralt motorväg kanske.
Varför inte kilometerskatt på utländska lastbilar, eller alla lastbilar. Då borde utrikes fraktbolag få mindre marginaler och konsumet betala liite mer. Det vore ju bra med någon åtgärd som vrider tillbaka konkurrensen.Forlowt skrev:
Det är kul att man nu kan sätta en prioritet...T TH885 skrev:...
Det jag pratar om är att biltillverkarna måste programmera bilarna vad dom ska köra på i en prioriteringslista.
Tex ska bilen köra på en äldre dam hellre än ett barn? Ska bilen köra på en älg hellre än bergsida? Ska bilen köra ner i en sjö hellre än i ett träd. Allt detta måste bilen veta, sen ska ju tekniken fungera också. Kommer säkert inte fungera alla gånger.
förr kallade man det bara olycka , de som dog de dog.
Nu är det förfärligt för nu kan man sätta parametrar så olyckan blir så lindrig som möjligt..
Det som stör mig mest är att etanolen kastades ut med badvattnet. Etanol är en ren och mkt bra energibärare, inte något som skövlar regnskog (det gör däremot sojaodlingar som går till biodiesel).S Screew skrev:Man kan inte förvänta sig någon som helst kontinuitet när det gäller personbilar och skatter. Det var ju inte så länge sedan som diesel var bäst med låg skatt, nu är diesel djävulen själv som dödar jorden. Det visar på att politikerna gärna tar beslut utan att tänka igenom det ordentligt. Samma med etanol, förut var det något som skulle rädda klimatet nu finns risken att man skövlar regnskog och struntar i att odla mat. Snart är väl batteribilar där också.
Den riktigt intressanta användningen för etanol är att använda det som ett elektrobränsle, dvs att framställa det mha billig el när det finns i överskott och inte kan lagras på annat sätt, och tex ifrån koldioxidavskiljning vid kraftvärmeverk som Shell nu ska göra i Stockholm för att producera flygbränsle.
glöm inte banan odlingarK karlmb skrev:Det som stör mig mest är att etanolen kastades ut med badvattnet. Etanol är en ren och mkt bra energibärare, inte något som skövlar regnskog (det gör däremot sojaodlingar som går till biodiesel).
Den riktigt intressanta användningen för etanol är att använda det som ett elektrobränsle, dvs att framställa det mha billig el när det finns i överskott och inte kan lagras på annat sätt, och tex ifrån koldioxidavskiljning vid kraftvärmeverk som Shell nu ska göra i Stockholm för att producera flygbränsle.
idag hade E85 passerat e10 med råge... konstigt med tanke på att det är miljövänligt...
Redigerat:
Finns jäkligt bra program även för äldre bilar, en kompis har ett sånt på en laptop, som vi kopplade upp på min BMW från -06.Maskintok skrev:elfel av alla dess slag..
något som kostar kunder och verkstäder stora summor varje år...
vanligt fel.. absgivaren signalerar att den inte har kontakt med sensorn i lagret..
verkstaden lägger på felkodsläsaren..den säger en 3 eller 4 siffrig kod med en bokstav först vanligast P.
Sedan så börjar man att kolla kontakterna..
rengöra dessa.. redan nu har många verkstäder en avgift för att starta undersökningen... sen så är det timtaxa på detta.. mm.
sen om felet kvarstår så släcker de lamporna.. Som man säger.. fast man raderar felkoden och kvitterar datorns minne.
sen kör man fordonet för att se om detta har löst problemet.. kvarstår felet..
Så blir det att fortsätta leta..
Så här håller det på tills en del verkstäder bytt halva motorn på kundens bekostnad..
andra mäter med multimeter spänningen och motståndet i varje kontakt och motstånd..
vilket tar sin lilla stund...
på nyare bilar från 2018 och framåt finns uppkoppling att plugga in som sköter ett system av felsökning men det är dyra grejer..
Detta program felsöker alla kontakter och skickar ström genom kablarna för att få en reaktion på ett relä eller motstånd..
vilket gör att mekanikern kan hålla på med annat..
Men det kostar som sagt..
Jag hade ABS/ESP fel. Fick tips om att det till 99% var givaren höger bak som var trasig, det var helt enkelt vanligast att den pajade. Bytte, men utan resultat.
Polaren kopplade in datorn som i sin tur kollade igenom allt i bilen, tex kör den alla spjällmotorer i ventilationssystem, så jag fick veta att en spjällmotor på passargerarsidan inte funkade (förklaring till varför sambon alltid klagat om kallt på golvet)
Men den hittade felkoderna för ABS/ESP, men inget fel i systemet, så programmet föreslog att vi skulle köra med bilen. Efter 100 meter viste vi felet. Enligt datorn snurrade inte höger bakhjul !! Jag öppnade dörren i farten o kollade, jo, det snurrar. Den fungerande givaren fick ingen signal.
Kransen på drivaxeln var trasig.
Jo det finns bra program.Isakare skrev:Finns jäkligt bra program även för äldre bilar, en kompis har ett sånt på en laptop, som vi kopplade upp på min BMW från -06.
Jag hade ABS/ESP fel. Fick tips om att det till 99% var givaren höger bak som var trasig, det var helt enkelt vanligast att den pajade. Bytte, men utan resultat.
Polaren kopplade in datorn som i sin tur kollade igenom allt i bilen, tex kör den alla spjällmotorer i ventilationssystem, så jag fick veta att en spjällmotor på passargerarsidan inte funkade (förklaring till varför sambon alltid klagat om kallt på golvet)
Men den hittade felkoderna för ABS/ESP, men inget fel i systemet, så programmet föreslog att vi skulle köra med bilen. Efter 100 meter viste vi felet. Enligt datorn snurrade inte höger bakhjul !! Jag öppnade dörren i farten o kollade, jo, det snurrar. Den fungerande givaren fick ingen signal.
Kransen på drivaxeln var trasig.
Men det kräver att användaren vet vad den gör eller att denne har kunskap.. alternativt skaffar den..