297 057 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Finns ju mitträcke... räcker inte det åt de som inte vill hålla i ratten?H Harald Blåtumme skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Precis, men den klarar ju uppenbarligen att hålla koll på fälten. Så funktionen att hålla sig i mitten borde vara gratis. Hade varit skönt när man kör med cruise. Jag brukar jag slå av eller dämpa den där funltionen att man måste blinka. har man bra framförhållning glider man om bilarna som ligger i högerfältet utan att behöva göra panikutkörningar.H Harald Blåtumme skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Tycker alla Volvo jag hyrt är lika kassa. Även VW är kassa. Enbart tesla med sin lane assist ++ ( som de felaktigt kallar autopilot) som fixar det verkar det som. Polaren har en Audi E-tron måste fråga hur bra den ärpanodil skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Angående "lane assist" så är det väl inget bra alls med ett system som får föraren att tro bilen är självstyrande. I själva verket kan systemet inte göra ett skvatt om det dyker upp någon situation som kräver snabba korrekta undanmanövrar av en kompetent förare och det måste man alltid vara beredd på.
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Nej därför den ska heta lane assist. Den klarar bara av att hålla körfält.H Harald Blåtumme skrev:Angående "lane assist" så är det väl inget bra alls med ett system som får föraren att tro bilen är självstyrande. I själva verket kan systemet inte göra ett skvatt om det dyker upp någon situation som kräver snabba korrekta undanmanövrar av en kompetent förare och det måste man alltid vara beredd på.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Nja skulle jag vilja säga. När man som Tesla kallar det "Total självkörningsförmåga" (https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-i-blasvader-igen-autopilot-inte-sjalvkorande) så skulle jag förvänta mig just att den fixar allt. Vad skulle annars "total" innebära?A Alexn72 skrev:
Har kört minst 1500mil med Volvos pilot assists år. Vill mena att den kör rimligt i mitten av filen själv utan styrinput, och funkar rimligt bra där vägmarkeringarna är bra och inte vägen svänger föör mycket.AndersMalmgren skrev:
….utan phantom braking…
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Kanske de uppgraderat mjukvaran nyligen då. Hade en Volvo för inte så länge sedan om det var förra julen kanskeF FC_Bygg skrev:
Den har två lägen:AndersMalmgren skrev:
- adaptiv farthållare med laneassist (pingpong flipper)
- pilot assist (kör mitt i filen)
sen finns det nån funktion som saktar ner bilen från satt hastighet i kurvor när man kör med farthållare.”kurvtagningsassistent”
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Jag skulle uttrycka det som att systemet kan vara till hjälp om föraren skulle göra något enstaka misstag när det gäller att hålla sig inom körfältet.AndersMalmgren skrev:
Rätt använt så är det ett exempel på vettiga stödsystem som kan minska olycksrisker, tillsammans med andra system typ antisladd, gamla hederliga ABS. En del nyare stödsystem har potential, tex detta med viltvarningssystem med heads-up display vilket kan vara bra i synnerhet i mörkerkörning, kanske en välutformad autobroms för att undvika klippa dessa elscootrar som kommer flygande från ingenstans kring rondeller och utan lyse eller så. System som detekterar en sömnig slö förare, osv.
Jag är som synes en stark anhängare av system där människa-maskin kan fungera i symbios, att man som förare får förstärkta sinnen med hjälp av avancerade sensorsystem och andra stödsystem och de får aldrig vara i vägen för det jag behöver göra som förare.
Det måste tex vara enkelt att koppla ur system typ "lane assist" - eller att det görs automatiskt med notifiering - som när man kör på spåriga regndränkta vägar där man behöver hålla sig utanför de värsta pölarna, ha full frihet att planera körningen noga vad gäller hastighet och position. Maskinen får sköta det enkla den är bra på och lämna det som kräver mänsklig bedömning till mig som ansvarig i slutänden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
De flesta av dessa system kräver nästan ett antal mil innan man är i symbios med systemet oavsett fabrikat.H Harald Blåtumme skrev:Jag skulle uttrycka det som att systemet kan vara till hjälp om föraren skulle göra något enstaka misstag när det gäller att hålla sig inom körfältet.
Rätt använt så är det ett exempel på vettiga stödsystem som kan minska olycksrisker, tillsammans med andra system typ antisladd, gamla hederliga ABS. En del nyare stödsystem har potential, tex detta med viltvarningssystem med heads-up display vilket kan vara bra i synnerhet i mörkerkörning, kanske en välutformad autobroms för att undvika klippa dessa elscootrar som kommer flygande från ingenstans kring rondeller och utan lyse eller så. System som detekterar en sömnig slö förare, osv.
Jag är som synes en stark anhängare av system där människa-maskin kan fungera i symbios, att man som förare får förstärkta sinnen med hjälp av avancerade sensorsystem och andra stödsystem och de får aldrig vara i vägen för det jag behöver göra som förare.
Det måste tex vara enkelt att koppla ur system typ "lane assist" - eller att det görs automatiskt med notifiering - som när man kör på spåriga regndränkta vägar där man behöver hålla sig utanför de värsta pölarna, ha full frihet att planera körningen noga vad gäller hastighet och position. Maskinen får sköta det enkla den är bra på och lämna det som kräver mänsklig bedömning till mig som ansvarig i slutänden.
Volvos system varnar tex inte när den tappar styrreferensen, vilket gör att man kan köra ut i skogen om man inte passar sig.
Den varnar däremot på tid om man inte givit manuell styrinput.