J john.h skrev:
Är det ddf484 som är bästa kompromiss mellan storlek/kraft om man kan köpa naken maskin för runt 900-1000:- ? Såg att ddf487 kommit ut, lättare men också klenare till ett något högre pris. Är ute efter en kort maskin så dhp-serien med slag går bort.
Kort, ja :)

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Hittade första inlägget för DSP600ZJ på sida 24 från 2018 (makitas batterisänksåg). Sedan inget...

Jag har en billig skeppach som låter som den vill döda mig. Den har låtit så från start. Orkar inte bry mig men det blir raka snitt.

Är sedan år tillbaka investerad i makitas 18v-system. Kollade på tester och den kom på andra plats totalt i detta test:

Någon annan som har erfarenhet kring denna?

allt som oftast fastnar sladden i skenan på min billiga sänksåg och det är rätt störigt. Hur man än försöker lägga sladden så trillar den ner och fastnar på kanten. Likadant med sticksågen. Tyvärr är min sticksåg alldeles för bra för att bytas ut, även om jag tror att en batteridriven dito skulle vara smidigare.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
T
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Hittade första inlägget för DSP600ZJ på sida 24 från 2018 (makitas batterisänksåg). Sedan inget...

Jag har en billig skeppach som låter som den vill döda mig. Den har låtit så från start. Orkar inte bry mig men det blir raka snitt.

Är sedan år tillbaka investerad i makitas 18v-system. Kollade på tester och den kom på andra plats totalt i detta test:
[media]

allt som oftast fastnar sladden i skenan på min billiga sänksåg och det är rätt störigt. Hur man än försöker lägga sladden så trillar den ner och fastnar på kanten. Likadant med sticksågen. Tyvärr är min sticksåg alldeles för bra för att bytas ut, även om jag tror att en batteridriven dito skulle vara smidigare.
Jag har precis köpt den. Använt den några gånger endast, men skit vilken skillnad mot sladd. Hade en Festool TS55. Och den här är inte sämre på något sätt.
Kommer aldrig mer köpa maskin med sladd.

• Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Jag har en och det var kärlek vid första kapet.
Den är grym

• Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Det blir väl att handla en dubbel-laddare och några batterier till kanske också.

Idag blir det dock beställning på en MLT100 (bordssåg) samt en AF601 (dyckert-picka).

Har jämfört som vanligt och MLT100 har något svagare motor (1500W) än både 2704 (1650W) och dewalts motsvarighet (2000W). Egentligen är nog Dewalten bäst, Makitas 2704 är bättre men MLT100 kan jag köpa för 4K då jag har en engångsrabatt att utnyttja, så det är svårt att slå...

MLT100 har en trevlig släde dock som de andra inte har, och när jag inte bygger så är finsnickeri det jag gör mest. Så det blir nog bra :)

Rickard.
Jag använder nästan aldrig min sänksåg utan dammsugare och då är sladden verkligen det minsta bekymret men det är klart att sladdlös är grymt om man använder den mer mobilt. Cirkelsåg med sladd har jag väldigt svårt att använda nu när man vant sig utan ;)

Ett litet varningens tecken på makitan är att plattan (?) har en tendens att hamna lite fel så skenan och klingan inte är helt parallella vilket leder till en tråkig upplevelse. Lätt att åtgärda om man vet om det men inte riktigt lika lätt att hitta om man inte gör det. Förutom det är det en toppensåg (y)

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag använder nästan aldrig min sänksåg utan dammsugare och då är sladden verkligen det minsta bekymret men det är klart att sladdlös är grymt om man använder den mer mobilt. Cirkelsåg med sladd har jag väldigt svårt att använda nu när man vant sig utan ;)

Ett litet varningens tecken på makitan är att plattan (?) har en tendens att hamna lite fel så skenan och klingan inte är helt parallella vilket leder till en tråkig upplevelse. Lätt att åtgärda om man vet om det men inte riktigt lika lätt att hitta om man inte gör det. Förutom det är det en toppensåg (y)
Är det även om man använder justerskruvarna på plattan?
Jag kan knappt använda mina justerskruvar på min skräpmaskin, men tanken är väl att de skall fungera som en ”sista låsning” mot skenan för exakt snitt?

Rickard.
Är det även om man använder justerskruvarna på plattan?
Jag kan knappt använda mina justerskruvar på min skräpmaskin, men tanken är väl att de skall fungera som en ”sista låsning” mot skenan för exakt snitt?
Det som hänt för mig är alltså att plattan rör sig i infästningarna så man kan inte justera det rätt med skruvarna. Vet inte om det beror på hård behandling eller vad men jag har två gånger på drygt 4år behövt släppa på skruvarna på undersidan och justera plattan rätt och dra åt igen.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Heij83
Villhövde en fogpistol :cool:
Hoppas den är så bra som det verkar, är jäkligt trött på hand varianten.

• En ny oöppnad Makita-låda med batteridriven fogpistol på ett bilens säte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…

[media]

jag köpte den i vintras för att ha till trallbygge i somras. grymt nöjd men kan inte jämföra med andra. kört både med och utan dammsugare. ska väl ta och skaffa en längre skena bara. lite trist när man måste flytta efter men det funkar det med.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…

[media]

Makita har en funktion som jag saknar på mina maskiner av annat märke, en liten knapp som skickar ut en tunga som gör att sågen inte tippar av skenan!

Saknar den funktionen när man ligger på knä och sågar droppkanten på panel (som efter diskussion på forat så är 14 grader standard)

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Jag var mest lite tveksam till att det skulle vara tillräckligt med skjuts i den.
Enligt testet så verkar den dock funka bra. Har Makitas cirkelsåg med ett batteri, men den är något tveksam på ett 3ah-batteri. Funkar till skivor, laminat och småpinnar, men reglar funkar inte.

Får bli att köpa till ett batteripack med lite fetare batterier så blir det nog bra. Kanske att min cirkelsåg hade mått bra av det också :thinking:

När jag började samla på makita var det 3:surprised:r som var topp, även om milwake etc hade fetare batterier.

Vad är lämpligt om man skall skaffa två nya?

Rickard.
Har Makitas cirkelsåg med ett batteri, men den är något tveksam på ett 3ah-batteri. Funkar till skivor, laminat och småpinnar, men reglar funkar inte.
Vilken cirkelsåg har du??

Fixar den inte reglar är något fel för övrigt för det gör alla. Min makitacirkel sågar utan problem maxdjup i limträ (ja det är testat) på 4ah och så stor skillnad kan det väl inte vara.

Prisvärdast är väl att köpa tillsammans med verktyg och då är väl 5ah standard idag, mer än tillräckligt också.

Vill minnas en diskussion om att det blir en rad celler till eller något på 4ah+ som ger bättre kräm än vad 3or gör men någon får gärna förklara igen vad skillnaden var

Kollade på verktygsvaruhuset och där var 6ah bara någon krona dyrare än 5ah i pris/ah

Jag har inte märkt någon skillnad på 5 och 6 ah vid körning så det är nog vilken man hittar på kampanj

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vilken cirkelsåg har du??

Fixar den inte reglar är något fel för övrigt för det gör alla. Min makitacirkel sågar utan problem maxdjup i limträ (ja det är testat) på 4ah och så stor skillnad kan det väl inte vara.

Prisvärdast är väl att köpa tillsammans med verktyg och då är väl 5ah standard idag, mer än tillräckligt också.
jag stod och klöv inklädningsbrädor i somras på längden. 22mm. Ett batteri per 3,60 typ...
Sen ”går” det väl med en 70-regel, fast inte särskilt snabbt...

• Skruvdragare i närbild med skruvbit redo för användning på arbetsbänk.
    Skapa konto
  • En Makita cirkelsåg på ett dammigt underlag, använd för att klyva inklädningsbrädor.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.