A Alexn72 skrev:
Totalekonomi.... räkna på vad bilen kostar över tid så blir ekonomin mer rättvis
Över en totalekonomi så på den 2018 års ioniqen visade det sig att om jag tog lån på den så är garantin på batteriet slut innan bilen är betald. Det är inget jag vill leva med. Jag hade inte velat leva med en bensinbil heller för den delen utan garanti och 200 tusen i lån.
Det smärtar mindre på min bil som kostade 75 i inköp och är betald.

Ekonomiskt i längden lönar sig inte den där bilen då jag ändå måste ha en bil till för att täcka behoven. Men det har vi tagit i en annan tråd.

Ekonomiskt över tid så är det aldrig vettigt att ta en halv mille i lån för en bil vare sig det är el diesel eller bensin. Att casha en bil under 100 tusen och slippa räntor och alla avgifter under 8 års tid är det mest vettiga ur ekonomisk synpunkt i alla lägen.

Jag la pengarna på cyklar istället :O (nåja inte allt)
 
F FC_Bygg skrev:
Vilka system är av ondo?
Tror du missade ett "inte" i min text.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du kan börja cykla, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil.
Det är ett mänskligt måste för en del av oss om vi ska dra in pengar till staten istället för att ta pengar. Så att de kan straffa oss för att vi drog in de pengarna till de.

Gud vilken cirkel vi lever i.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Självkörande bilar kommer att minska olyckorna i framtiden. Det är de med insikt i tekniken överens om. Att en självkörande bil varit inblandad i en dödsolycka förändrar inte det faktumet.

Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd.

Även om du inte inser det själv så visar dina inlägg tydligt att du har (ett av) forumets mest framstegsfientliga inställning.
må så vara, men det bevisar isåfall lite annat också då....
men mest att här finns folk som inte förstår bättre...
 
Marike
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du kan börja cykla, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil.
Det var det dummaste jag läst på länge. Vi kör för att hämta mat var 14de dag ca 10 kassar, ibland kör jag för att hämta brädor och ibland för att hälsa på barnen 10mil bort, dagen det gällde var jag och tände ett ljus och la en blomma på föräldrarnas grav 3 mil bort . Och du tycker jag kan cykla istället, beklämmande att du fick ett gilla på den.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Det är lite intressant att läsa hur många som anser att de som har några som helst synpunkter på förträffligheten hos elbilar ofta tar till uttrycket bakåtsträvare.

Givet att det finns en inneboende rädsla/aversion mot förändring hos människan som påverkar vissa i större grad än andra, men allt som är nytt är inte per automatik bättre än det äldre. En teknik blir inte automatisk föråldrad eller sämre bara för att man kommer på en ny teknik med samma syfte. Hjulet är en rätt "gammal" teknik, innebär det att alla som kör bilar med hjul är bakåtsträvare?

Ett exempel på ny teknik som om man ser till säkerhet är ett klart steg bakåt enligt mig är användandet av stora skärmar för att justera många av bilens funktioner. Det har klarlagts i flera undersökningar att det har stor negativ inverkan på bilkörningen jämfört med traditionella fysiska reglage. Detta har även resulterat i ett prejudicerande fall (fallet rörde en Teslaförare som skulle justera intervallen på sina torkare under färd och körde in i ett träd) i Tyskland där man likställer att fippla på bilens "platta" med att använda mobilen under färd. Användandet av skärmar har dock andra fördelar medges, men mest för biltillverkarna som får färre delar och moment i sin produktion.

Vid jämförelser ska man också ha i åtanke att olika tekniker har också en tendens att vara bra på olika saker. D.v.s. man måste ha syftet för tekniken klart för sig innan man kan avgöra om den skulle vara "bättre" än någon annan.
När det gäller bilar blir ofta detta svårt eftersom en bil ofta i någon mån utvecklas som en universallösning för transport. D.v.s. syfte med den är ena dagen att ta 1 person 1 mil till jobbet så bekvämt och billigt som möjligt för att nästa dag transportera 4 personer med packning och husvagn 62 mil till campingplatsen vid havet.

Därför kommer vissa anse att en Renault Zoe funkar bättre på alla sätt än samtliga förbränningsbilar medans vissa anser att sin LandRover aldrig kan ersättas av något som drivs på elektroner.

Själv har jag för tillfället både en liten elbil som används för jobbpendling, kortare ärenden eller när vi kanske bara är 1-2st som ska åka bil. Det funkar den lysande till. Men vi har också förbränningsbil som vi använder när hela familjen ska ut på långväga äventyr. Den sistnämnde bilen är jag övervägt att ersätta med elbilen men det är svårt att hitta någon för rimliga pengar som har vissa motsvarande egenskaper som förbränningsbilen. Speciellt när det gäller lastvikt. Vi är 5st i familjen och när vi alla åker i bilen så är lastvikten så låg på många elbilar att vi knappt får med oss någon packning.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
galento
R Rkarlsson skrev:
Det är ett mänskligt måste för en del av oss om vi ska dra in pengar till staten istället för att ta pengar. Så att de kan straffa oss för att vi drog in de pengarna till de.

Gud vilken cirkel vi lever i.
Ja , tragiskt att vissa inte fattar det och tror att det bara är att cykla eller åka kollektivt
till jobbet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
galento
Marike Marike skrev:
Det var det dummaste jag läst på länge. Vi kör för att hämta mat var 14de dag ca 10 kassar, ibland kör jag för att hämta brädor och ibland för att hälsa på barnen 10mil bort, dagen det gällde var jag och tände ett ljus och la en blomma på föräldrarnas grav 3 mil bort . Och du tycker jag kan cykla istället, jäkla pucko, beklämmande att du fick ett gilla på den.
Håller med , vilken idiot :mad:
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast det är ju inte så enkelt som att bara undvika att krascha. Det finns ett nästan oändligt antal situationer som kan uppstå i trafiken, bara vissa innehåller möjligheten att undvika en krasch. Några innebär att välja det minst dåliga alternativet. I andra behöver moraliska övervägande göras och i vissa fall behöver alla övervägande göras på samma gång.

Att med ovanstående i åtanke tro att en autopilot e.d. idag skulle på något sätt vara nära att bli helt självkörande när t.ex. nya bilar har problem med att läsa av hastighetsskyltar för att de sitter på "fel höjd" eller är täckta av snö ([länk], [länk]) anser jag är en aning naivt.

Detta är ju något majoriteten av människor klarar med lätthet ( även om många ändå gör ett medvetet val att ignorera skyltarna).

Med det sagt så anser jag inte att många av de säkerhetssystem som kommit på sistone är av ondo, eller att en människa skulle göra allt bättre. Jag anser bara att många missar hur komplicerat det hela är att göra ett fordon helt självkörande.

Min teori är att vi inte kan förlita oss på att bara förändra och utveckla fordonen som trafikerar våra vägar. Vi måste samtidigt även förändra och utveckla själva infrastrukturen för att inom en rimlig tid få helt självkörande fordon.
Nej enkelt är det inte. De flesta som försökt lösa problemet har gett upp.
 
G OMathson skrev:
Mja, hoppas va väl att ta i? Är väl samma gör el-batteri i då fall. Hoppas batterierna inte blir för varma/kalla, hoppas man inte fryser i kupen osv.
Skulle inte vara då svårt att bygga en bil med plats för fyra ( med kupe värme)+ bagage på lätt under ett ton med tex en tre eller två cyl 1L diesel på kanske runt 70hk. Bilen skulle kunna lätt kunna gå i ca 100km/t 1000km på 25kg ej fossilt flytande kolväte, tex HVO liknande som lignol. Blir rätt ok verkningsgrad då det är personerna ink bagage på tid som bör räknas.
Tillverkas inte pga politik och status kontra pris men speciellt dyr skulle den inte bli.
Det är förstås enklare om man hoppar över säkerhetssystemen. Min Miata är pytteliten och rymmer två personer. Ändå klockar den in norr om tonnet.
 
R
T TH885 skrev:
För jag vill inte ha det på mitt samvete att bilen väljer att köra på barnet vid sidan av vägen istället för hunden som sprang över vägen.
Det är lite oklart vad du svarade på. Givet din formulering borde det vara självbromsade bilar du har något emot och då undrar jag varför du tror att det skulle resultera i att köra på ett barn. Inbromsningen sker ju för att undvika att köra på något alls. Om det inte fungerar så står det dig fritt att köra in i vad du väljer. Vad är negativt med att något med snabbare reflexer än dig börjar bromsa innan du hinner?

Om det är självkörande bilar du har något emot så förstår jag för det första inte varför du ska ha dåligt samvete över ett val du inte gjort. För det andra förstår jag inte varför bilen skulle välja att köra över ett barn istället för en hund.

Och för det tredje så vore det väl bäst om inget alls kördes på på grund av att bilen såg bättre, reagerade tidigare, och snabbare kunde ta ett räddande beslut än dig. För det är precis det den kommer att kunna i framtiden.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
må så vara, men det bevisar isåfall lite annat också då....
men mest att här finns folk som inte förstår bättre...
Luddigt svar, minst sagt.

vad för "annat" bevisas, och vad är det jag/vi inte förstår?

Jag undrar fortfarande varför du tycker det är dåligt att en bil bromsar av sig självt om den detekterar ett hinder.
 
galento galento skrev:
Ja , tragiskt att vissa inte fattar det och tror att det bara är att cykla eller åka kollektivt
till jobbet.
Bor säkert bredvid sitt jobb och har ica i andra änden.
Eller så är han en sådan som skiter i sin familj och cyklar gärna 8 mil tur och retur i usel trafik och träffar gärna inte sina ungar.

Själv cyklar jag 10-15 mil i veckan som träning men måste likväl köra 40 mil i veckan för att dra in kulorna.
Kollektivtrafiken är obefintlig och när man veckohandlar så kanske man skulle cykla 3 mil tur och retur för att ha 4-5 kassar på cykelstyret :D
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
G
F fiskbuggaren skrev:
Det är förstås enklare om man hoppar över säkerhetssystemen. Min Miata är pytteliten och rymmer två personer. Ändå klockar den in norr om tonnet.
Ha ha(y) min nc också. Men är rätt billiga i sin konstuktion, cabbar blir gärna rätt tunga för att få styvhet.
 
R RoAd skrev:
Luddigt svar, minst sagt.

vad för "annat" bevisas, och vad är det jag/vi inte förstår?

Jag undrar fortfarande varför du tycker det är dåligt att en bil bromsar av sig självt om den detekterar ett hinder.
Fast det kan väl inte vara så svårt att föreställa sig?

Det springer upp ett rådjur på vägen och tätt bakom dig ligger en timmerbil. Kanske bättre att ta rådjuret än att få en timmerbil i baken? Eller rent av bättre att styra undan?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.