Satt nyligt igång mitt nya FTX aggregat. I stort sett ljudlöst, men efter en dag klagar flickan på att det låter i hennes rum. Hon som brukar sova med en bordsfläkt klagar sällan, så jag gick och lyssna och det låter påtagligt. Tyckte det var konstigt, det där borde jag ha hört direkt jag satte igång det. Kom på att det var svalare ute nu så värmeväxlaren var mycket riktigt igång. Testade sänka temperaturen och ljudet försvann och växlar en stod nu stilla. Ska verkligen den där lilla motorn som driver runt den kunna skapa sådant oljud/vibrationer. Har nu testat mer och kan höra olika frekvenser beroende på vad jag ställer för temp på tilluften. Ska den bete sig som på filmen? Ska göra bättre ljudupptagningar imorgon när ingen är hemma och det är tyst och lugnt.

Ring Östberg direkt och meddela problemet!
Alltså grejer gjorda för bostadsmiljöer ska inte föra oväsen.

Det är lätt att få stomljud som fortplantar sig, hade tidigare det problemet innan aggregatet ställdes på gummifötter.

Mvh A

Tog kontakt med Soliduct då det var där jag köpte agget, fick en direktkontakt med Östberg istället för att dom skulle aggera mellanhand. Några snabba mail så var det konstaterat att elmotorn har ett av dom kännt fel. Dom hade tydligen redan gjort en studie då flera kunder klagat på ljud så en ersättningsmotor är framtagen. Verkade dock inte som att dom fått den än, av dokumentet daterat 27/8 att dömma.
Mycket snabbt och bra bemötande hittills så mitt förtroende är, om möjligt, ännu bättre för båda företagen.
Återkommer när nya motorn är på plats.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Hej "Segge",

Jag har precis samma problem med mitt ny installerade aggregat.
Kört fläktar upp till 80% och det hörs knappt i sovrummen. Har stammar med 160 spirorör och flexdämpare.
Det är alltså inga ljud från fläktar.
Ska vänta in ventilationstekniker som ska justera in anläggningen innan jag kontaktar Östberg.
Har du fått någon ny motor till värmeväxlaren från Östberg än?
Är nyfiken på om det blev bra.
Mvh Lars

Samma här, låter inte mer även om jag forserar aggregatet. Det är som sagt när värmeväxlaren går som det börjar låta/vibrera. Ingen ny motor än, det är väl svårt att få fram som med mycket annat just nu.

• Gilla
pelle Lundström
  • Laddar…
Intressant, jag har samma problem med mitt 160 EC. Ska ringa Östbergs imorgon.

Hur har det gått för er?
Vi har samma problem.
Aggregatet är knapp tyst om man står bredvid det uppe på vinden men i sovrummet direkt under är det högfrekventa "stomvibbrationer" som gör att det är svårt att sova när trumman roterar.

Jag har exakt samma fel på mitt Heru 100s. Har varit i kontakt med Östbergs och har fått samma information som ts.
Som jag har förstått det verkar det dock inte finnas någon tidsplan för när problemet kan åtgärdas. Det gör mig lite orolig med tanke på den komponentbrist som råder. Jag funderar på att returnera aggregatet och beställa ett annat istället.

Jag har fått konstaterat att det är fel på motorn i min rotor och jag kommer att få en ny motor. Toppen service från Östberg i mitt fall, rekommenderar alla som har problem att ta kontakt med deras support som var mycket bra.

Ett tips är att ändra rotorstorlek. Det är inte optimalt för driften men det kan ändra på ljudets frekvens, i mitt fall vart det stor skillnad när jag ändrade till den största storleken på rotorn från den minsta. Ljudet är fortfarande där men inte lika tydligt som tidigare med rätt inställning för mitt aggregat.

raubtier raubtier skrev:
Jag har fått konstaterat att det är fel på motorn i min rotor och jag kommer att få en ny motor. Toppen service från Östberg i mitt fall, rekommenderar alla som har problem att ta kontakt med deras support som var mycket bra.

Ett tips är att ändra rotorstorlek. Det är inte optimalt för driften men det kan ändra på ljudets frekvens, i mitt fall vart det stor skillnad när jag ändrade till den största storleken på rotorn från den minsta. Ljudet är fortfarande där men inte lika tydligt som tidigare med rätt inställning för mitt aggregat.
Hur vet man vilken storlek på rotorn man har?

R Runnis skrev:
Hur vet man vilken storlek på rotorn man har?
Gå in på service och kod 9900 så kan man ändra. Min var default inställd på lägsta värdet och ändrade jag så ändrades också ljudet.

Testa att ändra komforttemp till under nuvarande tilluft så rotorn stannar så märker man snabbt om det är där ljudet kommer ifrån.

Jag har samma problem med min 160 S och senast jag hade kontakt med Östberg trodde de att de nya rotormotorerna skulle vara möjliga att leverera i mitten eller slutet på december.

Efter att ha valt servicemeny 9900 kan jag välja på tre rotorstorlekar 320, 405 eller 515. Den verkliga storleken i en 160 S tror jag är 405, men genom att välja 320 blir rotormotorljudet något lägre och med en lägre frekvens än för 405. 515 låter värre.

Jag misstänker att rotorstorleksinställningen ska medföra att rotorn går ett varv på ca 3 sekunder oavsett storlek på aggregat, trots att rotormotor och styrsystem är detsamma för flera olika aggregatstorlekar. En kollega i ventbranschen tyckte ett varv på 3 sekunder var väldigt snabbt, enligt honom var det mer normalt med ett varv på 6 sekunder i villaaggregat.

Jaha ytterligare en servicekod, jag har två andra. Finns det en lista över alla koder?

Hej,

Jag har haft exakt samma bekymmer som ni har påtalat. Ljudet försvann när jag uppdaterade till den senaste drivrutinen, så Jäkla skönt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.