Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
P pegr skrev:
Enl. en studie från Israel ger en genomgången infektion 13ggr(Tretton ggr!) bättre skydd än dubbelvaccinering.
Det gäller mot ALLA varianter.

[länk]
Artikeln är ännu inte faktagranskad ("peer reviewed") så man får läsa den med det i minnet.

Vilken slutsats vill du dra av resultatet?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det mesta är klargjort i det här ämnet, är det nåt mer ni inte vill ska upprepas?
Det mesta, tack. Nya inlägg bör endast skrivvas efter en ordentlig genomläsning av tråden.
 
  • Haha
  • Gilla
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det gäller väl alla smittbärare.
Vi har inte kapacitet att regelbundet testa alla. Sannolikheten att en vaccinerad är smittbärare är lägre än att en ovaccinerade är det.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Du inser att du kommer med rekommendationer som är hårdare än något civiliserat land hade det under hela pandemin? Dessutom visar den svenska strategin att en allt för hård nedstängning inte har de positiva effekter många hoppades på.
Det gör tvärtom att folk inte längre vill följa rekommendationer med ökad smittspridning som följd.
Varför är folk så dumma?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är dumt att göra en missbedömning som kan kosta en livet eller mycket långvariga besvär.

Vaccinering bidrar visst till immunitet och minskad smittspridning. Se t.ex. inlägget jag just skrev.


Det stämmer inte enligt nyare undersökningar, även de som har varit sjuka blir sjuka igen när det har gått en tid se inlägg #8077 , dvs. genomgången sjukdom ger skydd i samma storleksordning som dubbelvaccinering.

Det finns inget vaccin som förhindrar alla vaccinerade att bli sjuka.
När det gäller influensavaccin pratar man om ungefär 50 % skydd mot sjukdom.
Misstag är dumt.
Vi har olika tolkningar av immunitet.
Då jag tydligen tillhör en av de som inte orkar läsa länkar förhåller jag mig till den klartext jag finner i tråden.
Jag förbehåller mig rätten att avvakta till dess Covid 19 är utvärderad innan jag ansluter mig till någon forskningsrapport.
 
P pmd skrev:
Vi har inte kapacitet att regelbundet testa alla. Sannolikheten att en vaccinerad är smittbärare är lägre än att en ovaccinerade är det.
Fast det märks tydligen mer hos en ovaccinerad.
 
P
M mickef skrev:
De som tar risken att drabbas av Covid har nog bedömt sannolikheten för svår sjukdom och död som mikroskopisk, vägt för och nackdelarna och kommit fram till att avstå från ett halvtaskigt vaccin.
Ja, förmodligen, men det är en felaktig riskbedömning.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, förmodligen, men det är en felaktig riskbedömning.
Så länge man tillåts att göra fel, är jag nöjd.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Vaccinet minskar, den redan minimala, risken för svår sjukdom och död för merparten av befolkningen men den bidrar inte till immunitet och smittspridning.
Menar du att vaccinet inte minskar smittspridning? Det är i så fall fel.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Genomgången sjukdom ger tydligen 13 ggr bättre skydd i v f.
Oavsett om den faktorn är korrekt eller inte så ger genomgången sjukdom bara skydd mot återinfektion, som redan påpekats. Jag ser inte riktigt poängen med att bli sjuk för att få skydd mot att bli sjuk.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är dumt att göra en missbedömning som kan kosta en livet eller mycket långvariga besvär.
Gäller det inte för allt i livet?

Jag förvånas över hur lättfärdig många rekommenderar för dom okända personer att gå och vaccinera sig.

Borde man i alla fall inte veta lite grann om personen i fråga? Och då menar jag både saker som ger en fingervisning om hur stor risken med Covid är, men också om hur stor risken med vaccinet är.
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Poängen är väl istället snarare t.ex. att vissa velat att ovaccinerade inte ska få Covidpass trots att de haft Covid och har därmed *bättre* skydd än de vaccinerade?
Eller åtminstone ungefär lika bra.

Ett covidpass skulle förmodligen baseras på E-hälsomyndighetens covidbevis. Det finns tre typer av det, och en av dem är att man tillfrisknat från covid-19. Klicka på länken för mer information.

Jag vet inte om jag har sett någon skriva i den här tråden att den typen av covidbevis inte skulle få finnas.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Menar du att vaccinet inte minskar smittspridning? Det är i så fall fel.
Det kanske den gör på individnivå men om massorna tror att de inte smittar/smittas pga vaccinationen, verkar det nog kontraproduktivt.
 
  • Wow
Jocke Best
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Oavsett om den faktorn är korrekt eller inte så ger genomgången sjukdom bara skydd mot återinfektion, som redan påpekats. Jag ser inte riktigt poängen med att bli sjuk för att få skydd mot att bli sjuk.
Och det är många som redan hade covid innan de kunde vaccinera sig och som nu tycker att det räcker med det skyddet de redan har
 
P
tusenett skrev:
Det är intressant kunskap generellt och det handlar om antikroppar precis som vaccin så det är väl därför.
Det är välkänt sen länge att kroppen bildar antikroppar mot SARS-CoV-2 när man är sjuk i covid-19 (annars skulle ju i stort sett alla, eller åtminstone väldigt många, som får sjukdomen dö). Det är inte heller något oväntat eftersom det brukar vara så med andra virusinfektioner. Vi vet redan det så vi behöver inte upplysas om det gång på gång.
Jag tycker inte man automatiskt kan dra slutsatsen att en person som delar med sig av informationen att genomgången infektion ger bättre skydd än vaccin argumenterar för att man inte ska vaccinera sig och istället försöka få Covid för att få skydd.
Varför tar de då upp saken om och om igen?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.