Krilleman
D Derbyboy skrev:
Jag bjuder alltid på en redig utskällning i början av ett fastprisjobb. Brukar komma naturligt eftersom det är mer regel än undantag att hantisen lärt sig att passa tider.
Vad gör det för skillnad på ett fastprisjobb?

Det är ju snarare på ett löpande jobb man bör ha koll på tiderna som faktureras....

D
Lättare att mygla med tiden än utförandet, dvs det är lättare att angripa utförandet än att det gått långsamt.

Rickard.
D Derbyboy skrev:
Lättare att mygla med tiden än utförandet, dvs det är lättare att angripa utförandet än att det gått långsamt.
Hur myglar man med tiden på ett fastprisjobb?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Precis! Det var min poäng!

Du kommer ju inte anstränga dig ett piss för jobbet efter hårtorken. Resultatet ska i båda fallen, löpande eller fast vara fackmannamässigt men tiden det tar att utföra arbetet kan variera.

Får du hårtorken på ett löpande jobb så lär det ta längre tid.

D
Därför kör jag bara hårtorken på fastprisjobb.

Det ska riktigt sjunga i marängen!

• Haha
Hynynena
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja,där anser vi olika.

Gränsen för vad som är fika eller lunch skiljer sig åt skattemässigt enligt skatteverket om du frågar våran ekonomiansvarige på jobbet.

Således:
Bjuder jag kund på räkmacka så kan det likställas med lunch.
Bjuder jag kund på wienerbröd så är det ej att likställa med lunch.

Därför har företaget två separata blanketter för detta när jag redovisar mina utlägg.
Likställt med lunch eller inte.
Jag skrev inte att de beskattas med samma belopp. Precis som du skriver ska du redovisa båda två.

Rickard.
D Derbyboy skrev:
Därför kör jag bara hårtorken på fastprisjobb.

Det ska riktigt sjunga i marängen!
Och vad var anledningen till det? Att dom inte passar tider?

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Och viken elektriker bryr sig om firman har lämnat ett fast pris eller kör på löpande?? Troligen vet han inte om hur offerten ser ut.
Alldeles för många sätter likhetstecken mellan elektriker och elfirmor, dom allra flesta elektriker är ju trots allt vanliga lönearbetare.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Absolut inte. Men ni måste hålla med om att det är nog inga andra yrkesgrupper där det ens diskuteras om man ska bjuda på fika eller ej…
Det är väl för att ni inte gör annat än att fika! :crysmile:

• Gilla
Katthatt
  • Laddar…
D
Äh jag skojar bara. Jag är väl som de flesta andra ganska konflikträdd och värdesätter god stämning på arbetsplatsen. Problem löses genom konsensus i dialog.

Jag har ställt fram ett gammalt kylskåp och bjuder på innehållet. Idag tog jag fram grilllen så körde vi lite grillkorv, de va ju trots allt lördag :)

• Kylskåp fyllt med drycker och snacks som läsk, energidrycker och godis för arbetsplatsens gemensamma paus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 7 till
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Absolut inte. Men ni måste hålla med om att det är nog inga andra yrkesgrupper där det ens diskuteras om man ska bjuda på fika eller ej…
Håller helt med!
Däremot bjuder jag ofta mina kunder på företagen jag jobbar med, på gofika, påsk-, jul-, halloweengodis m.m!
Väldigt ombytta roller inom bygg och hantverkaryrken…

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
S
H Henke1299 skrev:
Men säkerligen hade du väl fått en kopp kaffe om du var i någons hem och gav rättsliga råd?

Krilleman
S Snickesnickarn skrev:
Men säkerligen hade du väl fått en kopp kaffe om du var i någons hem och gav rättsliga råd?
FY!

Nej för bövligens, inte skulle jag sätta mig i en skatterättnilg tvist då jag mottait en "muta"... :thinking:

• Haha
  • Gilla
J Vos och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja,där anser vi olika.

Gränsen för vad som är fika eller lunch skiljer sig åt skattemässigt enligt skatteverket om du frågar våran ekonomiansvarige på jobbet.

Således:
Bjuder jag kund på räkmacka så kan det likställas med lunch.
Bjuder jag kund på wienerbröd så är det ej att likställa med lunch.

Därför har företaget två separata blanketter för detta när jag redovisar mina utlägg.
Likställt med lunch eller inte.
Tror reglerna för statliga tjänstemän gick enl följande:
Kall smörgås och varm öl - ok
Varm smörgås och kall öl - inte ok

• Haha
Jan Ehn och 2 till
  • Laddar…
Jag har bjudit på kaffe ibland, ibland med nåt extra till kaka eller chokladbit, och en het sommardag bjöd jag på glass. Svårt att veta om det förväntas och vill inte heller vara ”för på”.. vill inte störa liksom.

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.