S
Jag brukar bjuda mina kunder på något då och då. Men har aldrig bjudit korvgubben på korv, eller busschauffören på en bulle eller liknande.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Skumpe
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har ju massor med erfarenhet av båda sorterna som nämnts ovan i mitt yrke som röris.

Flera påstår att man kostar så mycket pengar så det ska inte bjudas på något alls.
Det är oftast denna kategorin av kunder som gnäller över det mest konstiga tingestar. Men givetvis främst pengarna.

Många är av uppfattningen att det är trevligt att skapa den relationen med hantverkarna. Det är ett ypperligt sätt att förtydliga och problemlösa direkt på plats med en kopp kaffe och kika på eventuella kluriga lösningar och kanske ett och annat oväntat problem som dykt upp. I min bok är denna variant mer kostnadseffektivt i slutändan. Du som kund är ju trots allt beställaren av en tjänst och det är viktigt att det blir så bra som möjligt för dom surt förvärvade slantarna hantverkarna kostar.

Och det behöver givetvis inte betyda att man alltid ska vara på plats och hänga över axeln. Det är inte svårare än att ta en komptimme någon lämplig förmiddag och visa delaktighet i det jobbet du beställt av hantverkarna. För det är ju trots allt sitt eget hus som någon annan bygger på...

Det bästa jobbet jag har varit på var en värmekonvertering i en gigantisk villa som hade takvärme i hela huset. Frun i huset var sjukpensionär och vi fick absolut inte medtaga något ätbart på detta jobbet. Det gjorde hon klart redan innan uppstart. Hon visste hur köket fungerade så att säga. "Den gamla skolan" ända ut i fingerspetsarna. Maken till bättre marktjänst har jag aldrig varit med om. Vi fick själva välja tider för frukost, lunch och eftermiddagsfika varje dag. Dessutom var det ett fastprisjobb, så dom hade ingen direkt ekonomisk anledning till att fjäska för oss.

Jag kan lova att dom fick det lilla extra och lite till för deras fastpris. Pengarna betalade dom direkt efter avslutat jobb med ideligen positiv kritik.

Alla som var delaktiga i detta projektet pratar om det fortfarande än idag... (y)
Jag bjöd på kaffe och kaka sist och var väldigt trevlig som jag alltid är. Hantverkarna var otrevliga mot min fru när jag gick och gjorde ett rekorddåligt jobb. Allt fick göras om. Utan fika, kan jag tillägga.
 
  • Arg
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
H HerrP skrev:
Varför inte? Att vara lite hygglig med sina medmänniskor brukar sällan skada. En kaffe eller burgare utslaget på hur ofta gemene man anlitar hantverkare under en livstid borde inte svida allt för mycket.
Ungefär som sjuksköterskor eller barnmorskor alltså? Eller?
 
Vi dricker inte kaffe och äger därmed ingen kaffebryggare :oops: Svårt att bjuda på kaffe då. Kakor borde man kanske fixa. Vi har bara inte haft tid att baka eftersom vi både har vanliga jobb och renoverar nån annan del av huset medan ”gubbarna” jobbar, och att ställa fram ett paket Singoalla är liksom inte samma sak :rolleyes: Vi är på nivån att vi själva äter köpefryslådor eller hämtmat till lunch och slänger nåt halvfabrikat i stekpannan till middag.

Fast vi borde kanske investera i en kaffebryggare eftersom vi kommer att ha hantverkare springandes av och till i flera år :thinking:
 
H Henke1299 skrev:
Varför? Ingen som bjuder mig på kaffe när jag löser deras juridiska problem? Samtidigt som de tar både bättre betalt än de flesta andra serviceyrken i detta land så de har nog råd med kaffe.
Hade blivit en dyr kopp kaffe för kunden, tänker jag med tanke på juristers timtaxa
(därmed inte sagt att jag inte anser att det är värt att lägga pengar på era tjänster, tvärtom! Men kanske inte en kopp kaffe…).
 
Skumpe Skumpe skrev:
Ungefär som sjuksköterskor eller barnmorskor alltså? Eller?
Framförallt då ;).

Gevalia - när du får oväntat besök.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Ungefär som sjuksköterskor eller barnmorskor alltså? Eller?
Skillnad på privat och statlig/kommunal.
Barnmorskor vill inte ha något för de skulle blivit överrösta av massa skit.
Sjuksköterskor likadant.

Gubbarna på stadshuset skulle i många fall fått en påse med skit istället :D

Om hantverkaren hade varit otrevlig här med så hade de kunnat fara åt helvete. Det är ändå lite det min makt med mina pengar att jag väljer vem jag vill ha där.

Ett exempel är en cykelbutik, första gången mycket trevlig kille. Nu för nån vecka sen bara jävligt dryg och otrevlig, kommer aldrig gå dit igen. Så han missa att sälja en cykel för 30 tusen exkl tillbehör :D (var väntetid på cyklar men jag hitta en i lager på annat ställe)
 
Skumpe
H HerrP skrev:
Framförallt då ;).

Gevalia - när du får oväntat besök.
Tar du med termosen till sjukhuset eller hur gör du? Berätta!
 
T
Krilleman Krilleman skrev:
Mutor får man kontant i fickan, en kopp kaffe och en kanelbulle och diskutera ett problem eller kreativa lösningar är fullt normalt utan att hålla sig med saker "under bordet".

Det är dessutom så vilt skilda branscher så det är svårt att jämföra. Men vill du prompt börja jämföra så börja gärna med lönenivån.
Att rulla in en skottkärra full med godis till en kund gör man nog inte för att diskutera en kreativ lösning. Men det var en kommentar till hur vissa IT-konsulter beter sig och är rätt OT, så vi kan lämna den sidodiskussionen.

När det gäller hantverkare så förutsätter jag att sköter sig själva och att jag inte behöver offra min arbetstid för att serva dem. Kaffe finns att köpa på många ställen, och har man en kvalitetstermos håller den värmen länge. En toalett kan de få låna, så slipper jag betala extra för att de tar dit en mobil. Dock har jag noterat att en del trots det löser såna saker på egen hand...
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Det är dessutom så vilt skilda branscher så det är svårt att jämföra. Men vill du prompt börja jämföra så börja gärna med lönenivån.
Jadu, akta dig, det kanske inte blir som du trott ... :)
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Vad gör det för skillnad på ett fastprisjobb?

Det är ju snarare på ett löpande jobb man bör ha koll på tiderna som faktureras....
Man kanske har avbokat något annat för hantverkarens skull, eller tar en ledig dag från jobbet etc ...
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Mikael_L
Skumpe Skumpe skrev:
Ungefär som sjuksköterskor eller barnmorskor alltså? Eller?
H HerrP skrev:
Framförallt då ;).
Gevalia - när du får oväntat besök.
Hmmm, tänkte plötsligt på filmen "Rosemarys baby" ... :geek: :sweat:
 
Kul att det blev så mycket diskussion runt min fråga.
Det är ju ganska tydligt att vi människor är väldigt olika. Vad som är rätt eller fel är däremot inte jag den bäste att bedöma.
För egen del tycker jag det är trevligt att på ett enkelt sätt ibland visa sin uppskattning genom en påse bullar, glass eller något annat enkelt. Upplever man att det är lite spänt och tjurigt hos hantverkaren kan det kanske t.o.m. vara det som kan få relationen att bli bättre. Dessutom är det alltid trevligt att över en kopp kaffe prata med folk som är bättre än en själv. Alltid lär man sig något nytt och fångar upp något bra samtidigt som hantverkaren kan känna sig lite uppskattad. Jag menar ju dessutom saker som kostar väldigt lite i kronor men kan ge så mycket mervärden.

Vad jag egentligen frågade om är om man ska göra något lite extra vid några speciella faser i ett bygge? Taklagsfest existerar väl fortfarande på en del håll men ska man även bjuda på t.ex. en korv när man gjuter plattan? Ska man bjuda in till någon enklare typ av fest när hantverkarna är klara?
Upplevs detta som trevligt eller tar det bara tid och uppskattas inte?
Jag vet att det finns yrkesgrupper som aldrig får något, om man börjar jämföra. Jag tillhör en sådan grupp. Kanske just därför är jag mån om att folk som jobbar åt mig ska trivas och må bra. Rent egoistiskt tror jag dessutom att en glad och uppskattad person mår bättre och gör ett bättre jobb åt mig än en som inte trivs. Kan kanske t.o.m. bli ett bättre förhandlingsläge om man varit otydlig, ändrat sig el.likn.
Några som kan hjälpa mig med detta?
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Jag erbjuder alltid på kaffe till hantverkare som kommer hem till oss. Och en riktigt glad rörmokare som fick en lössnus med:D

Minns när jag var Elektrikerlärling och de gånger man kom hem till äldre pensionärspar och grejade, hur ofta det var att man fick ta en fikapaus med gubben/gumman och äta deras hembakta fikabröd. Kanske är en liten grej men det där gesten kunde jag leva gott på resten av dagen:D
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
I dagens läger brukar husägaren inte bjuda på så mycket.
Då taket är absolut färdigt eller alternativt då hela bygget är färdigt brukar det anses väldigt snålt om inte arbetslaget får en ordentlig bullapåse eller hellre någon kaka att dela på till kaffet. Däremellan blir det som det blir. Någon gång någonting smått och ofta ingenting.

En gång var det en husägare som bjöd på ordentlig mat varje dag och då räknade jag en litet lägre timlön. Kanske inte helt lagligt men jag tyckte hon behövde få någonting för extrabesväret.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.