4 897 läst · 43 svar
5k läst
43 svar
I screwed up, hur fixa???
Jobbat med flygplansmotorer större delen av mitt arbetsliv, om du bara visste hur mycket prylar som går av/fastnar/går sönder när de tillverkas skulle du aldrig vågat se ett flygplan på bild ens.Alfredo skrev:
Jobbat med IT & banker stor del av mitt liv ... finns tex en anledning till att jag undviker autogiro som pestenDalbotös skrev:
Vissa saker vill man inte veta
Det är ju rätt lätt att föreställa sig hur mycket skit som pågår i andra branscher när man vet hur mycket som pågår i ens egen. Varför skulle andra områden vara förskonade från missöden/idioter/feltänk och dylikt?
... Fast det är lätt att säga för en bra och van svetsare. Jag tänker att om det är så dålig åtkomst att man måste ta till "kul sidan" på en 3mm insex så är det ont om plats. En mutter och en 1,6mm pinne som man böjer till?Dan_Johansson skrev:
Jag hade nog, i brist på bättre förslag först fösökt borra den med förhoppningen att få i en mikroskopisk grispitt så man kan få fast och vänsterdra den lite och lirka ut den. Men jag hade naturligtvis misslyckats med det för jag hade haft för bråttom för att först slå till en bra borranvisning med körnare. Därefter hade jag hettat upp kulan med TIG-svetsen för att se vad det ger.
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 9 071 inlägg
Jo, det är sant... Men hade vi bara fått den där bilden hade det varit mycket lättare att tänka ut något smart..F fsn skrev:... Fast det är lätt att säga för en bra och van svetsare. Jag tänker att om det är så dålig åtkomst att man måste ta till "kul sidan" på en 3mm insex så är det ont om plats. En mutter och en 1,6mm pinne som man böjer till?
Jag hade nog, i brist på bättre förslag först fösökt borra den med förhoppningen att få i en mikroskopisk grispitt så man kan få fast och vänsterdra den lite och lirka ut den. Men jag hade naturligtvis misslyckats med det för jag hade haft för bråttom för att först slå till en bra borranvisning med körnare. Därefter hade jag hettat upp kulan med TIG-svetsen för att se vad det ger.
Fast är inte det bare en språkförbistring? Behärskar man bara ett par av de vanligaste Italienska svordsomarna och på hjälplig Italienska kan säga vad du gjorde med hojens mamma i går så är iallafall min erfarenhet att tom en Ducati brukar ge sig.Alfredo skrev:
Jag skulle i första hand prova att borra ett så litet hål som möjligt. Först en gång i resten av den avbrutna insex-nyckeln för att se att den inte är för hård för din borr, sedan i kulan.
Sedan öka dimensionen något så att du får i en grispitt och se om du kan få ut både kula och skruv.
Går inte det är det ju bara att göra spår och ta ut skruven.
Även om den är väldigt special har du ju något att mäta på, så att du kan kolla gänga och stigning. Sedan är det ju bara att kolla med någon här som har metallsvarv för att göra en ny.
Känns som ett enklare projekt än att få ut allt helt.
Sedan öka dimensionen något så att du får i en grispitt och se om du kan få ut både kula och skruv.
Går inte det är det ju bara att göra spår och ta ut skruven.
Även om den är väldigt special har du ju något att mäta på, så att du kan kolla gänga och stigning. Sedan är det ju bara att kolla med någon här som har metallsvarv för att göra en ny.
Känns som ett enklare projekt än att få ut allt helt.
Bra tänkt! Jag har inget att tillföra i sakfrågan, men om det behövs svordomar på japanska kan jag vara behjälplig. Det lär ju kanske behövas då det var en Suzuki...F fsn skrev:
Produkter som diskuteras i tråden