Vi kommer sannolikt anpassa bildtorlekarna som man får se efter hur stor bildskärm man har. Men det är sannolikt att vi inte kommer att visa originalbilden i första klicket. Bilderna som vi tar nuförtiden har börjat bli ganska stora.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, anade något sådant.
Det är ju rätt mycket trafik hela tiden, och att alltid skicka ut högsta upplösning kan nog lätt drabba prestanda rätt svårt.
Om du är intresserad av öl en lördagkväll som nu så kan du besöka den här sidan https://www.byggahus.se/k/4448636/?t=412883

Ett glas med öl och en öppnad burk av Arboga Extra Stark på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vill du vill se alla ölbilder i ett rutnät så kan du klicka på trådens namn
https://www.byggahus.se/k/?t=412883

Skärmdump av ett forum med ölbilder i ett rutnät, olika ölglas och burkar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är inte perfekt men vi har valt att släppa detta ändå för att få chansen att jobba med riktig data och få er feedback.
 
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Bilderna som vi tar nuförtiden har börjat bli ganska stora.
Mmm, jag har märkt det.
Jag är ju en som fortfarande reducerar storleken, och väljer upplösning efter hur mycket jag tror kan vara användbart. En bild på Frasse behöver ju ingen zooma in på .. ;)
Jag kanske sitter fast lite i forumets form typ 2012 eller så, då man hade man 10MB utrymme att ladda upp på (vilket jag iofs fick utökat).
Men annars är det min generella livsfilosofi, att minimera allt till den nivån där det fortfarande funkar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmm, jag har märkt det.
Jag är ju en som fortfarande reducerar storleken, och väljer upplösning efter hur mycket jag tror kan vara användbart. En bild på Frasse behöver ju ingen zooma in på .. ;)
Jag kanske sitter fast lite i forumets form typ 2012 eller så, då man hade man 10MB utrymme att ladda upp på (vilket jag iofs fick utökat).
Men annars är det min generella livsfilosofi, att minimera allt till den nivån där det fortfarande funkar.
Tanken är god men utvecklingen springer iväg så snabbt. Vem trodde vi skulle ha så bra bildskärmar som vi har idag för 10-20 år sedan när barnen var små? Tittar jag på bilderna och filmerna jag tog då så förfäras jag att jag inte tänkte mer på att det ska se bra ut även i framtidens enheter. Av den anledningen tror jag man ska försöka ladda upp originalbilder om man kan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har uppskattat att originalbilden varit länkad så jag enkelt kunnat öppna den nya originalbilden i ny flik med ett klick.
Jag tittar nästan alltid på högupplösta originalbilden och nästan aldrig den komprimerade bilden, jag hoppas att det kommer finnas ett enkelt sätt snabbt öppna originalbilden.
Alla små detaljer i en bild kan vara viktiga för att kunna ge ett bra svar, om kvaliteten på bilderna sjunker så sjunker troligtvis även kvaliteten på många svar.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Idag är ju många bilder som tas med mobilen 15-20 megapixel, men det är få bildskärmar som kommer upp i den upplösningen (och ännu färre mobiltelefoner).

Jag har faktiskt ställt ner min mobil till nånstans mellan 5 och 10 megapixel för att spara lagringsutrymme.
 
Jag har bara under de senaste timmarna misslyckats i mina försök att hjälpa till att svara på andra forumdeltagares frågor i och med avsaknaden av möjligheten att få fram en högupplöst bild.

I en tråd hade det varit bra att kunnat zooma in på en gul säkring och se om den var hel, och senast var det i princip omöjligt för mig att se vad en annan forumdeltagare har för märkning på sina glaskassetter trots vad jag tror är en bra ursprungsbild....

Snälla, om ni vill att folk ska hjälpa till, ordna så att man kan få se högupplösta bilder igen. //A
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Av den anledningen tror jag man ska försöka ladda upp originalbilder om man kan.
Det "hedrar" er att/om ni sparar alla bilder i den upplösning de "levereras" till er. Finns många forum som antingen kräver att uppladdaren själv "förstör" bilden till fjantupplösning eller så sköter de själva förstörandet innan de sparar bilden. Som det redan skrivits ett antal gånger är det ofta nödvändigt med hög upplösning för att bilden ska ge något.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Man måste alltså ta bort bilden under textinlägget vilket inte alltid är så självklart.
Fast lägger man två sekunder på att se efter om det inlägg man skapat blev som man ville kan man nog klura ut hur man ska rätta eventuella fel.

Och för de som uppenbarligen inte ens ids offra dessa sekunder hjälper det nog inte hur lättförståelig "inläggsskaparprocessen" än görs... :(
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad har hänt med bilderna? Förr kunde man klicka på en bild och se den i högupplöst originalformat. Nu är alla bilder lågupplösta? Syns ju till och med på skärmdumparna här i tråden.
 
Magnus E K
N Nerre skrev:
Idag är ju många bilder som tas med mobilen 15-20 megapixel, men det är få bildskärmar som kommer upp i den upplösningen (och ännu färre mobiltelefoner).

Jag har faktiskt ställt ner min mobil till nånstans mellan 5 och 10 megapixel för att spara lagringsutrymme.
Helt irrelevant när man kan zooma.
 
Magnus E K
Och när man klickar på en bild vill man inte ha text och ikoner över den.
 
1 123abc skrev:
Vad har hänt med bilder istället för att se en modal-box när jag klickar på en bild så skickas jag vidare till något som känns som en mobil sida trots att jag använder en laptop.
Inte nog med att det jag avskyr designen utan jag kan inte längre öppna bilder i större format (original) och för att se detaljer.
Jag vore glad om ni kunde backa denna ändringen och återställa som det varit tidigare.
@Mikael_L @123abc @Magnus E K @Maria T @Anders234 @BirgitS @harka @Alfredo @Bo.Siltberg @fredrik.johansson @Centano @granis70 @richardtenggren @alfista @trewert
@Demmpa @Jaif @ClasseClas
@Jensa86 @tveksamt @mexitegel @Nötegårdsgubben
@kashieda @jonmo @ullberg @Annelie Hultberg @cnils @Marlen Eskilsson
Nu har vi ändrat tillbaka så att man kan se högupplösta bilder när man klickar på en bild i inläggen.
 
  • Gilla
123abc och 19 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Helt irrelevant när man kan zooma.
Du menar att det är helt ok att ladda upp bilder på 10 GB styck, för att man kan zooma i dem?

Det finns ju en gräns för hur mycket man behöver zooma, och eftersom lagringsutrymme kostar så måste man kompromissa.

Visst hade det varit cool om alla bilder var såna här, men det skulle kosta rätt mycket i lagringsutrymme.
http://en.bigpixel.cn/t/5834170785f26b37002af46d
 
N Nerre skrev:
Det finns ju en gräns för hur mycket man behöver zooma, och eftersom lagringsutrymme kostar så måste man kompromissa.
Måste man och vem är man? Som forumanvändare tycker jag inte man ska behöva bry sig om detta.

Som forumägare gör man väl som man vill. Tycker man att det är lämpligt att spara gigantiska bilder är det väl jättebra för användarna och vill man minska bildstorleken med förstörande "komprimering" får man naturligtvis göra det.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.