Enklast är väl att beställa sotning om Du inte gör det själv lär väl avslöjas om något fastnat eller byggt bo i röret.Jag har tagit ut två döda och två levande änder ur helstens pipa genom åren.De döda närmast torkade rökta de levande helt ok men sotiga och rädda.En ekorre via öppenspisen som sotade ner något hemskt och bälte saker innan jag fick ut honom.Kolka om Du har tillluft via slang så att inte den är igensatt eller att spjäll i rökrör eller på kamin hängt sig.Tomture61 skrev:
Funderar på att montera ett grovmaskigt nät längst upp på skorstenen .S sagan1 skrev:Enklast är väl att beställa sotning om Du inte gör det själv lär väl avslöjas om något fastnat eller byggt bo i röret.Jag har tagit ut två döda och två levande änder ur helstens pipa genom åren.De döda närmast torkade rökta de levande helt ok men sotiga och rädda.En ekorre via öppenspisen som sotade ner något hemskt och bälte saker innan jag fick ut honom.Kolka om Du har tillluft via slang så att inte den är igensatt eller att spjäll i rökrör eller på kamin hängt sig.
Tilluften ser jag att det ej är blockerat , vet dock ej hur det ser ut längre in .
Har enbart ett spjäll , för friskluften . Ratten på kaminen rör sig som den ska .
Vad är det för kamin och skorsten ? För varje 90gradersböj försämras draget.
Har du tillräckligt med luft i rummet ? Eller du tar extern lufttillförsel till kaminen?
Har du tillräckligt med luft i rummet ? Eller du tar extern lufttillförsel till kaminen?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 946 inlägg
Är det dåligt drag precis hela tiden alltså?
Contura 26T + Premodul skorsten 150 mm diameter med 2 st 27 gr böjar .Huggabuggaa skrev:
Har tilluft till kaminen . Bor i ett hus med undertryck (mek. ventilation)
Gick bra att elda förra året Öppnar alltid ett fönster vid start och nyinlägg i kaminen .
Tillsätter nog med luft då du tänder kaminen? Den behöver få upp värmen för att börja dra luft utifrån. Sedan så kanske du vill börja "mys-elda" tidigt(?). Är det varmt utomhus är det svårare att få bra lufrgenomströmning i kaminen....Tomture61 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 946 inlägg
Vad händer om du stänger av ventilationen i samband med att du tänder upp? Det är då det är mest känsligt för konkurrerande drag sas.
(Fast ventilationen fanns väl där förra året också ?)
(Fast ventilationen fanns väl där förra året också ?)
Jag hade provat att elda väldigt finklyvt tills man märker att det börjar ta sig, när kamin och skorsten stått stilla en längre tid tar det oftast en stund innan skorsten blivit varm.
Om du tror det ligger något i vägen kan du lyfta topplattan och vika ut sidoplattan och kolla upp
Om du tror det ligger något i vägen kan du lyfta topplattan och vika ut sidoplattan och kolla upp
Har för mig det var +7 gr igår .@ @ndreas skrev:
Som sagt , eldade hela förra eldningssäsongen .
Skorstenen vilar (är instucken) på startröret i kaminen .Huggabuggaa skrev:
Lovar dig att det finns ej ngt sätt att kolla rökröret från kaminsidan .