1 135 467 läst · 11 023 svar
1135k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
”Hur många timmar är heltid i butik?K kortis skrev:Då lever du i det blå för jag kan tala om att här på City Gross o ICA så har många arbetat säkert i tio år på 25%
och jag har viss insyn inom ICA och en dotter som arbetar på City Gross, där anställer man överhuvudtaget ingen på mer än 25-50% och det vuxna även äldre hon har arbetat 14 år där och jag känner o känner igen ett flertal av dessa, det är faktist ett välkänt problem inom Handels.
Jag citerar Handels "
De otrygga anställningarna har ökat kraftigt inom detaljhandeln de senaste 25 åren. Andelen tidsbegränsat anställda arbetare har ökat från 12 procent 1990 till dagens 28 procent. Parallellt har andelen deltidsanställningar ökat successivt under samma period. Andelen som arbetar under 35 timmar per vecka har ökat från 53 procent till 64 procent. Inom denna grupp har även de kortaste deltiderna (1-19 timmar per vecka) ökat. Enligt SCB:s nya mått på deltider jobbade totalt 69 procent av alla arbetare inom detaljhandeln deltid 2015.
slut citat." och de här siffrorna innefattar ju alla inom handels
Om du arbetar i butik är heltidsmåttet 38,25 timmar per vecka.”
https://handels.se/fragor-och-svar/arbetstid/hur-manga-timmar-ar-heltid-om-jag-jobbar-i-butik/
Så med andra ord, de som jobbar 35 timmar per vecka har en tjänst på 91,5%.
Många som jobbar inom hemtjänsten har en anställning på 50-75%ig tjänst. Inom hemtjänsten (dag-kväll-helg) är heltid 37 timmar per vecka.
Apropå ICA. Här kommer lite värdelöst vetande om något som många glömt bort att det funnits.
Mellan 1954 och 1966 hade Shell en tillsats i bensinen som kallades ACI.
Reklamkampanjen för tillsatsen var omfattande och dekaler sattes på pumparna.
Ignition Controll Additive hette tillsatsen på engelska och sades bland annat förhindra glödtändning.
I övriga länder i Europa kallades det ICA men den förkortningen fick inte användas här hemma i Sverige eftersom namnet var upptaget av Hakonbolaget och deras butiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan 1954 och 1966 hade Shell en tillsats i bensinen som kallades ACI.
Reklamkampanjen för tillsatsen var omfattande och dekaler sattes på pumparna.
Logga in
Skapa konto
Ignition Controll Additive hette tillsatsen på engelska och sades bland annat förhindra glödtändning.
Logga in
Skapa konto
I övriga länder i Europa kallades det ICA men den förkortningen fick inte användas här hemma i Sverige eftersom namnet var upptaget av Hakonbolaget och deras butiker.
Redigerat:
Inte helt. När det var stor kris i Svenska Akademien för några år sen så såg kungen till att stadgarna ändrades så att en ledamot av Akademien kunde lämna den. Det var inte möjligt tidigare.A andersmc skrev:
Det finns dessutom en del annat som kungen har befogenhet att göra i samband med Svenska Akademien.
Ja hallå 100 % är just det o 25% är just det och du får inte lån och hyra lgh på en sådan anställning och du får inte övertidsersättning om du arbetar mer än din ex 25 procentiga anställning då måste du komma över de38,5 först därefter får du övertidsersättning. Ex inom IF metall så får du övertid om du arbetar mer än 25% om det är din anställningsformDemmpa skrev:”Hur många timmar är heltid i butik?
Om du arbetar i butik är heltidsmåttet 38,25 timmar per vecka.”
[länk]
Så med andra ord, de som jobbar 35 timmar per vecka har en tjänst på 91,5%.
Många som jobbar inom hemtjänsten har en anställning på 50-75%ig tjänst. Inom hemtjänsten (dag-kväll-helg) är heltid 37 timmar per vecka.
Ja men nu är det deras anställningsform (avtal mellan den anställde o hans arbetsgivare) så det är klart att de ska ha övertid inom If metall får man övertidsersättning o timmar efter den så har du en 90 procentig anställning och arbetar 100 så får alltså 10% övertid plus timmar eftersom det är det deras avtal säger.L Lilak skrev:
Kungen som inte har någon makt o inget att säga till om. Det borde nog ha fått en del till eftertanke med vad gäller kungahusetP pmd skrev:
När jag började min bana så hade vi förmän som gick före mot fördärvet sedan fick vi arbetsledare och de ledde oss dit, sedan fick vi klara oss själva det var då ABB började tjäna bra med pengarNötegårdsgubben skrev: