Magnus Filip skrev:
Det var ett exempel på vad man kan läsa för att se. Inte påtvinga någon något.

Att tillkänna sig att tillhöra ateism är också en tro, en 400 år gammal tro. Som vilken annan tro som helst.
???

Kan du bevisa någon guds existens?

Nähä, trodde väl inte det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tvåsjusexnoll - vino tinto Espanol
Tja någon som minns Vine rouge d'Algerie tror jag det hette.
4,50 kr för en flarra på 60-70-talet:
Saida_Algerie.jpg

• Wow
Maria T
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, nu är vi i Sverige!

[länk]
Är inte Sverige en del av international?

K kortis skrev:
Då lever du i det blå för jag kan tala om att här på City Gross o ICA så har många arbetat säkert i tio år på 25%
och jag har viss insyn inom ICA och en dotter som arbetar på City Gross, där anställer man överhuvudtaget ingen på mer än 25-50% och det vuxna även äldre hon har arbetat 14 år där och jag känner o känner igen ett flertal av dessa, det är faktist ett välkänt problem inom Handels.
Jag citerar Handels "
De otrygga anställningarna har ökat kraftigt inom detaljhandeln de senaste 25 åren. Andelen tidsbegränsat anställda arbetare har ökat från 12 procent 1990 till dagens 28 procent. Parallellt har andelen deltidsanställningar ökat successivt under samma period. Andelen som arbetar under 35 timmar per vecka har ökat från 53 procent till 64 procent. Inom denna grupp har även de kortaste deltiderna (1-19 timmar per vecka) ökat. Enligt SCB:s nya mått på deltider jobbade totalt 69 procent av alla arbetare inom detaljhandeln deltid 2015.
slut citat." och de här siffrorna innefattar ju alla inom handels
”Hur många timmar är heltid i butik?
Om du arbetar i butik är heltidsmåttet 38,25 timmar per vecka.”
https://handels.se/fragor-och-svar/arbetstid/hur-manga-timmar-ar-heltid-om-jag-jobbar-i-butik/

Så med andra ord, de som jobbar 35 timmar per vecka har en tjänst på 91,5%.

Många som jobbar inom hemtjänsten har en anställning på 50-75%ig tjänst. Inom hemtjänsten (dag-kväll-helg) är heltid 37 timmar per vecka.

Apropå ICA. Här kommer lite värdelöst vetande om något som många glömt bort att det funnits.

Man i arbetskläder vid Shellmack läser vid ACI-dekorerade bensinpumpar, vintagebil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan 1954 och 1966 hade Shell en tillsats i bensinen som kallades ACI.
Reklamkampanjen för tillsatsen var omfattande och dekaler sattes på pumparna.
Svartvit bild av en man i Shell-uniform som saluterar, med text om ACI bensintillsats från 1950-talet.
Skapa konto

Ignition Controll Additive hette tillsatsen på engelska och sades bland annat förhindra glödtändning.
Illustration av en Shell-bensinstation med ACI-dekaler och en röd bil med familj som tankar.
Skapa konto

I övriga länder i Europa kallades det ICA men den förkortningen fick inte användas här hemma i Sverige eftersom namnet var upptaget av Hakonbolaget och deras butiker.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
P
Det är förstås särskrivningar du menar :)
[länk]
Läsa böcker, många och mycket, har vi glömt bort.

Tja någon som minns Vine rouge d'Algerie tror jag det hette.
4,50 kr för en flarra på 60-70-talet:
[bild]
Är det den Magnus Uggla sjunger om i Jag mår illa? Tänker på textraden

"Likväl klagas det på maten, va snålt det är på faten, hur fan kan man bjuda på Alger?"

P
Magnus Filip skrev:
Alla har olika tro.
Det tror jag inte.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
K kortis skrev:
inte får övertid efter deras ordinarie 25%
Det är helt i sin ordning. Varför ska man ha övertidsersättning innan man arbetat heltid?

Mellan 25% och 100% får de mertid och för arbetstid över 100% får de övertidsersättning.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
A andersmc skrev:
Kungen är inte chef över Svenska Akademin, han är dess beskyddare. Idag ett helt formellt uppdrag.
Inte helt. När det var stor kris i Svenska Akademien för några år sen så såg kungen till att stadgarna ändrades så att en ledamot av Akademien kunde lämna den. Det var inte möjligt tidigare.
Det finns dessutom en del annat som kungen har befogenhet att göra i samband med Svenska Akademien.

R Rkarlsson skrev:
Aja nu är vi iallafall för långt gånget. Var glad att de senaste annonserna jag sett från berghendals är 100% iallafall, de skulle kicka folk innan pandemin.

Scanningen tar inte bort folk kan jag konstatera =) Det är annat isåfall.
Jag vet du killgissar

Demmpa Demmpa skrev:
”Hur många timmar är heltid i butik?
Om du arbetar i butik är heltidsmåttet 38,25 timmar per vecka.”
[länk]

Så med andra ord, de som jobbar 35 timmar per vecka har en tjänst på 91,5%.

Många som jobbar inom hemtjänsten har en anställning på 50-75%ig tjänst. Inom hemtjänsten (dag-kväll-helg) är heltid 37 timmar per vecka.
Ja hallå 100 % är just det o 25% är just det och du får inte lån och hyra lgh på en sådan anställning och du får inte övertidsersättning om du arbetar mer än din ex 25 procentiga anställning då måste du komma över de38,5 först därefter får du övertidsersättning. Ex inom IF metall så får du övertid om du arbetar mer än 25% om det är din anställningsform

L Lilak skrev:
Det är helt i sin ordning. Varför ska man ha övertidsersättning innan man arbetat heltid?

Mellan 25% och 100% får de mertid och för arbetstid över 100% får de övertidsersättning.
Ja men nu är det deras anställningsform (avtal mellan den anställde o hans arbetsgivare) så det är klart att de ska ha övertid inom If metall får man övertidsersättning o timmar efter den så har du en 90 procentig anställning och arbetar 100 så får alltså 10% övertid plus timmar eftersom det är det deras avtal säger.

P pmd skrev:
Inte helt. När det var stor kris i Svenska Akademien för några år sen så såg kungen till att stadgarna ändrades så att en ledamot av Akademien kunde lämna den. Det var inte möjligt tidigare.
Det finns dessutom en del annat som kungen har befogenhet att göra i samband med Svenska Akademien.
Kungen som inte har någon makt o inget att säga till om. Det borde nog ha fått en del till eftertanke med vad gäller kungahuset

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förmodligen inte, men arbetsledande ansvar kan man väl ändå ha för någon såväl som chef som något som team leader eller liknande solklara visitkortstitlar.

Visitkort förresten, någon som minns när de fick ett sådant senast?
När jag började min bana så hade vi förmän som gick före mot fördärvet sedan fick vi arbetsledare och de ledde oss dit, sedan fick vi klara oss själva det var då ABB började tjäna bra med pengar

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.