halper halper skrev:
[bild]
Idag har jag grävt ner, eller jordslagit eller vad det heter, en bunt med saker som jag inte riktigt är redo att plantera ännu. Har ingen aning om hur man ska göra men jag antar att det räcker om man gräver en grop i skogen, ställer ner krukorna och fyller upp mellan/runt. Jag har lagt lite torrt gräsklipp på smultronen (mer om dem strax!), lite täckbark över de taniga körsbärsträden (har optimistiskt grävt upp några småskott bredvid ett träd som gör goda bär, till skillnad från våra surisar som med nöd och näppe går att göra sylt på) och ska lägga lite gräsklipp över jordgubbarna nästa gång det blir gräsklippning. Jordgubbarna fick jag av en granne, och det ska bli kul att odla en sort till. Ingen aning om vad det är för något.

De där smultronen ja … jag köpte smultron (’Rödluvan’) på odla.nu och fick hem de här plantorna.
[bild]

Nu är jag ingen von Linné (eller ens en enkel Linnæus) men inte är det där smultron. Någon som vågar ge sig på en identifikation? Jag skulle gissa att det är någon typ av blåbär eller liknande. Har bara varit blad på den i år, så har inga bär som kan ge ledtrådar. Ingen aning om hur förväxlingen skett men förvirringen sträcker sig långt bak i kedjan för i krukorna satt det ett ”växtpass” som det stod Rödluvan på. Tror det är Omnia som odla.nu köper från och de säger sig ju vara experter. Någon har gått i sömnen :p

Slutligen hade jag en uppstickande stålplåt som var lite ful och skarp. Med den nyinförskaffade vinkelslipen så kapade jag den i en vinkel och ska sedan putsa till kanten lite. Med tanke på mitt taffliga hantverk behövs det verkligen. Ska ge alla kanter en lätt omgång för att runda av toppen lite så de inte är vassa.
[bild]
Det blir utmärkt att gräva ner krukorna lite grann. Det viktigaste är faktiskt att de inte blir för blöta i vinter.

Nej, smultron har du inte fått. Om vi tänker att det ändå är någon bärande buske du fått kanske det är amerikanska blåbär? Men jag är lite tveksam.
Spontant tänkte jag oxbär pga den vackra höstfärgen.
Du reklamerar väl? I regel vill de inte ha tillbaka plantorna så du får väl plantera dem och se vad som händer till våren. :D
Det är alltid lite spännande när man fått fel.
Jag skulle få vårblommande krokus i present för ett antal år sedan. Det visade sig vara höstkrokus. Det var ju en skojig överraskning. :love:
 
Jiji Jiji skrev:
Det blir utmärkt att gräva ner krukorna lite grann. Det viktigaste är faktiskt att de inte blir för blöta i vinter.

Nej, smultron har du inte fått. Om vi tänker att det ändå är någon bärande buske du fått kanske det är amerikanska blåbär? Men jag är lite tveksam.
Spontant tänkte jag oxbär pga den vackra höstfärgen.
Du reklamerar väl? I regel vill de inte ha tillbaka plantorna så du får väl plantera dem och se vad som händer till våren. :D
Det är alltid lite spännande när man fått fel.
Jag skulle få vårblommande krokus i present för ett antal år sedan. Det visade sig vara höstkrokus. Det var ju en skojig överraskning. :love:
Har inte reklamerat. Köpte dem i april och först tänkte jag att Rödluvan kanske är en riktigt exotisk sort så jag planterade dem. Kollade inte på dem så mycket över sommaren men någon gång upptäckte jag att de växt enormt och omöjligen kan vara smultron. Då kändes det lite sent att reklamera.

Oxbär har vi massor av, men alla sorter jag sett har mycket mindre och tjockare blad. Dessa är stora (5 cm) och tunna. Svårt att se på bilden, men krukorna de står i är de med gräsklipp på toppen och de är rejält stora, typ 25 cm i diameter. Plantorna är väl en halvmeter eller så nu.

Ska se om det blir några bär nästa år och om man vågar smaka. Tråkigt om det är några giftiga bär.
 
halper halper skrev:
Har inte reklamerat. Köpte dem i april och först tänkte jag att Rödluvan kanske är en riktigt exotisk sort så jag planterade dem. Kollade inte på dem så mycket över sommaren men någon gång upptäckte jag att de växt enormt och omöjligen kan vara smultron. Då kändes det lite sent att reklamera.

Oxbär har vi massor av, men alla sorter jag sett har mycket mindre och tjockare blad. Dessa är stora (5 cm) och tunna. Svårt att se på bilden, men krukorna de står i är de med gräsklipp på toppen och de är rejält stora, typ 25 cm i diameter. Plantorna är väl en halvmeter eller så nu.

Ska se om det blir några bär nästa år och om man vågar smaka. Tråkigt om det är några giftiga bär.
Väldigt spännande i alla fall.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Tolv utgrävda buxbomsbuskar bredvid dahlior i krukor för vinterförvaring i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De tolv byttorna har lyfts ut den större buxbomsrondellen & nu skall rötterna putsas för vinterförvaring. Dahliorna krukas numera pga mördarsniglar. Krukorna döljs av buxbomen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
galento
Karlia Karlia skrev:
Gräsmattan på landet såg lite medtagen ut, vad kan det bero på tror ni?

Gräsklipparrobot som traskar omkring, mattan får ingen kärlek i någon form. Kust i Småland, mager och stenig jord. Ligger på en udde med skog ovanför. Trots småregn var det torrt. Utöver småhålen på bilden hittade jag ett större hål ca 20cm djupt, 10*10 cm.

[bild]
Ser ut som här och grävlingen finns på bild men trots att kommunens jägare
haft både en och två fällor här så gott som hela sommaren så har ingen gått
i . Och gräsmattan ser ut därefter.
Så här på hösten undrar man om man behöver ha så många träd när löven
ska tas tillvara eller så kanske en Billy Goat vore lösningen :)
 
Karlia
Är det en grävling så lär vi kunna samleva. Huggorm finns redan, när dottern var liten var jag orolig, inte längre. På landet sköter löven sig själva, här i stan försöker jag kratta upp en del. Liten radhusträdgård så inget större besvär.
 
Jag höststädar i trädgården och hittade en del fynd i jorden. Morötter och röd lök så att det räcker till flera höstgrytor. Mums!

Morötter och röd lök i två hinkar på en träbänk, nyskördade och leriga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Fick igår 2 höstanemoner av en kollega, i för tidig födelsedagspresent. Jag har tidigare nämnt för henne att all min blomning sker runt midsommar och sen är det inte mycket mer. Således har jag idag planterat dessa. Förstår att det bör ske på våren egentligen, men nu fick jag dem nu så det får bära eller brista. Har gott om höstlöv att försöka bädda in dem i, och förhoppningsvis slår inte vargavintern till riktigt än...
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Försökt borsta rent Dahlia-knölarna från jord som vi grävde upp i fredags och lagt dom i vinterförvaring.
Sedan körde vi igång med Bokashikompost istället för den misslyckade maskkomposten. Ska bli spännande.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Fick igår 2 höstanemoner av en kollega, i för tidig födelsedagspresent. Jag har tidigare nämnt för henne att all min blomning sker runt midsommar och sen är det inte mycket mer. Således har jag idag planterat dessa. Förstår att det bör ske på våren egentligen, men nu fick jag dem nu så det får bära eller brista. Har gott om höstlöv att försöka bädda in dem i, och förhoppningsvis slår inte vargavintern till riktigt än...
Det är inte så känsliga som folk tror. De brukar dock behöva något år på sig för att etablera sig.

(I sandig jord sprider de sig lätt, vilket kan vara bra att känna till. Då får man fler plantor att ge bort eller flytta. :love:
)
Själv älskar jag dem och kommer till våren att göra en avgränsning mellan två olika "rum" i trädgården med flera sorters höstanemoner. Eftersom de i början av säsongen är låga, med bara de vackra bladen som skvallrar om vad som kommer, blir det perfekt att ha intill en lång odlingslåda. När höstanemonerns blivit rejäla och kommit upp i höjd behöver jag inte komma åt lådan från det hållet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Räfsat löv från grus..., nåja, ogrusgången. Löven klipptes och ligger nu under fläder- och vinbärsbuskar och i mat- och utekomposter.

Nära 1 kubikmeter klippta löv hittills i år :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klippt häcken, halva kvar...

Jag gillar verkligen en hög, stram häck men jag avskyr att klippa eländet.

Nu kan vi inte göra något åt häcken i trädgården i stan, den får vara kvar, men jag har bestämt att det inte blir några klippta häckar i den andra trädgården hur snyggt det än är.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Räfsat löv från grus..., nåja, ogrusgången. Löven klipptes och ligger nu under fläder- och vinbärsbuskar och i mat- och utekomposter.

Nära 1 kubikmeter klippta löv hittills i år :)
Härligt med lövkompost. Det är ju så bra.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Räfsat löv från grus..., nåja, ogrusgången. Löven klipptes och ligger nu under fläder- och vinbärsbuskar och i mat- och utekomposter.

Nära 1 kubikmeter klippta löv hittills i år :)
Smart sätt!
1 kbm klippt eller 1 kbm oklippt?
 
Räfsade och körda till gräsmattan, kört över två gånger - en för att klippa isär dem och sen en gång för att samla dem. Tyvärr klipper inte vår maskin dem på bara ett pass.

De tar så mycket mindre plats, 6-7 skottkärror oklippt blir en kärra klippt. En kubikmeter i klippt form (y)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.