Maskintok skrev:
jag själv tycker det är en trevlig terapi att kvista av björkar för hand med yxa.. varje kafferast och samla på hög inför hemkörning eller kapning till kojan..

Då vinner jag ju konstant..
värme medans detta sker.., värme när jag kapar upp dem hemma och värme hemma i pannan eller plåt kaminen i kojan..

Skulle detta vara dödande... Så är det en skön död.. ;)
När jag brukar kapa ved för hand brukar jag sjunga för mig själv. Tillräckligt lågt för att grannarna inte ska höra.
”Yxan blev min vän, min ursäkt att gömma mig igen...” :giggle:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
När jag brukar kapa ved för hand brukar jag sjunga för mig själv. Tillräckligt lågt för att grannarna inte ska höra.
”Yxan blev min vän, min ursäkt att gömma mig igen...” :giggle:
Ja det är skön verksamhet detta..
Och man sover gott av den.. (y)
 
Maskintok skrev:
Ja det är skön verksamhet detta..
Och man sover gott av den.. (y)
Ja, verkligen, fick börja hugga ved med yxa som 13-åring trots storstadsbo.
Det är terapi, jag tror att jag var en bödel i mitt förra liv. Känslan av att kap något mitt itu känns verkligen bra :D.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
Ja, verkligen, fick börja hugga ved med yxa som 13-åring trots storstadsbo.
Det är terapi, jag tror att jag var en bödel i mitt förra liv. Känslan av att kap något mitt itu känns verkligen bra :D.
känslan när Yxan slår igenom en rejäl klabb och ljudet när man spräcker den innan man tar nästa hugg är ljuvlig... (y)
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Ja, verkligen, fick börja hugga ved med yxa som 13-åring trots storstadsbo.
Det är terapi, jag tror att jag var en bödel i mitt förra liv. Känslan av att kap något mitt itu känns verkligen bra :D.
Du kan nog bli en duglig vedhuggare även om du är från storstaden och började sent i livet.
Finns bara viljan går det att hugga, kapa, klyva, trava och elda i princip hela livet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ljudet när man spräcker den innan man tar nästa hugg är ljuvlig... (y)
Ljudet av hydraulpumpen som konkurrerar med musiken i lurarna är också helt OK! Den abrupta tystnade när motorskyddet löser någon enstaka gång kan dock vara lite obehagligt skrämmande. :surprised::D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ljudet av hydraulpumpen som konkurrerar med musiken i lurarna är också helt OK! Den abrupta tystnade när motorskyddet löser någon enstaka gång kan dock vara lite obehagligt skrämmande. :surprised::D
själv har jag kap/klyven på traktorn..
Så den står och dunkar på i härligt mak..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har jag inte nej.
Jag ville mer ha fram att det inte stämde..
Att vedeldning dödar.. Utan orsakar isåfall utsläpp som dödar....

Jäkla skillnad när man diskuterar..
Eller är det helt plötsligt så att 900 gubbar dör när de tänder i pannan? :thinking:;)
fattar eld?
får hjärtinfarkt?
Så ovanligt insiktslöst inlägg. Rent trams. Meningslöst att bemöta.
 
  • Gilla
  • Arg
Zsam och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Om detta stämmer kanske man ska elda ännu mer och blir snart utan grannar? :crysmile:
Ligger mer i det än du tror. Vedeldning belastar miljön globalt men drabbar främst boende i närområdet. Så har du en granne som vedeldar i en gammal omodern panna bör du nog snarast flytta.
 
  • Arg
1
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Ligger mer i det än du tror. Vedeldning belastar miljön globalt men drabbar främst boende i närområdet. Så har du en granne som vedeldar i en gammal omodern panna bör du nog snarast flytta.
anser fortfarande att det är löjligt att förbjuda vedeldning för att 900 påstås dö varje år...
hur många dör inte till följd av rökning?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Så ovanligt insiktslöst inlägg. Rent trams. Meningslöst att bemöta.
nåjo det var ju du som påstod att vedeldning dödar eller?
Inte jag.. Så jag undrar ja vem som gjorde ett inlägg som var och är trams..

Så trams Niklas du kan ju förklara dig istället för att kalla det rätta för trams..
För enligt dig så skulle de flesta av oss dö när vi tänder i spisen.. Inte av det som röken innehåller...
 
Redigerat:
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Ligger mer i det än du tror. Vedeldning belastar miljön globalt men drabbar främst boende i närområdet. Så har du en granne som vedeldar i en gammal omodern panna bör du nog snarast flytta.
hellre bevis på det tack..
För det trams du höll på med och håller på med här är inget att ta som detta..

vore vedeldning så farligt som det påstås så skulle vi alla vara döda...
 
A
skoge skoge skrev:
anser fortfarande att det är löjligt att förbjuda vedeldning för att 900 påstås dö varje år...
hur många dör inte till följd av rökning?
Det verkar vara en miljöaktivist detta..
Allt som staten inte tjänar på ska förbjudas...
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det verkar vara en miljöaktivist detta..
Allt som staten inte tjänar på ska förbjudas...
Mycket av det som staten tjänar på verkar oxå förbjudas eller försvåras, vi ska tydligen bli ett u land utan baskraft, basindustri och varmt och gott åtminstånde i hus med eldstad och förutseende husägare som förstår att se om sitt hus och fylla vedföråden i god tid.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Såklart staten vill förbjuda vedeldning, elpriser går upp och skatten för el ökar.
Mer eldning = mindre pengar till Magdalena & Co.
 
  • Gilla
ValterP och 3 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Mycket av det som staten tjänar på verkar oxå förbjudas eller försvåras, vi ska tydligen bli ett u land utan baskraft, basindustri och varmt och gott åtminstånde i hus med eldstad och förutseende husägare som förstår att se om sitt hus och fylla vedföråden i god tid.
staten ska inte tjäna på industri eller bolag..
Den ska tydligen tjäna på att skatta ihjäl sin befolkning... Och förbjuda allt den inte kan skatta ihjäl..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.