Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att det finns ingenting någonstans som bekräftar att normalt blodtryck skyddar mot att bli allvarligt sjuk i Covid…
Men det omvända är ganska tydligt. Alltså att det är större risk att bli svårt sjuk i covid om man har högt blodtryck. Och så ska vi inte glömma att högt blodtryck inte är en sjukdom i sig utan ett symptom. (På tex metabol ohälsa.)

• Haha
Tubes
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därför att jag inte tillhör snittbefolkningen när det gäller fästingbett. Damernas intresse för min läckra lekamen resulterar i ett större antal sugande mödrar. Så rent statistiskt sätt är jag en riskgrupp. Dessutom bor jag mitt i TBE:träsket. Likaså är det vaccinet väl utprovat och har funnits länge.Tvärs emot Coronaditot, med andra ord. Så jag vaccinerar mig när det finns ett behov. Inte för att "Alla andra" gör det.

Staffans
Vaccinet börjades att framställas 2010 när svininfluensan kom, är inte det tillräckligt lång tid för dig? hur lång tid behövs?

BirgitS
S Surly skrev:
Men det omvända är ganska tydligt. Alltså att det är större risk att bli svårt sjuk i covid om man har högt blodtryck.
Men det är också så folk med högt blodtryck blir mycket lindrig sjuka ibland så det är ju inte så att högt blodtryck innebär allvarlig sjukdom jämnt.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Denna bild visades under dagens presskonferens:
Diagram som jämför antalet bekräftade COVID-19 fall med och utan genombrutna fall över månader, med fokus på augusti och september.
Man kan ju då se under augusti och september när när kring hälften av hela befolkningen var fullvaccinerad hur liten del av de bekräftade delen de stod för.
Visar ju väldigt tydligt vilken stor effekt som vaccinet har när det gäller att få ner antalet som blir smittade.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det är snarare på nationell basis det kan göras nåt "på riktigt".
Sjukvården sköts av regionerna och finansieras med landstingsskatten. Det finns visserligen de som tycker att sjukvården ska förstatligas, men det kommer inte att hända inom överskådlig tid.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Själv kan jag stolt meddela att jag testat några av dem. bla. att slicka på en telefonkiosk i Åre, mitt i vintern. Första försöket misslyckades, så jag provade igen och då satt tungan fast som berget. Lyckan står den djärve bi:D och fega pojkar får int kyssa vackra flickor!
Säg inte det. När den dumdristige pojken står där med sin tunga fastfrusen på en iskall telefonkiosk så kan det nog hända att den lite mer kloke pojken får kyssa den vackra flickan istället för en telefonkiosk. Även vackra flickor uppskattar intelligens hos pojkar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska förstås vara väl fungerande sjukhuslokaler som finns där jämnt inkl. personal. Det tog ju typ ett par veckor att iordningställa Älvsjömässan och så långt tid har man inte på sig jämnt.
Efter att beslutet hade tagits tog det ungefär en vecka, men hur lång beslutsprocessen var vet jag inte.

Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Å där kom egoismen smygande...

• Haha
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Sjukvården sköts av regionerna och finansieras med landstingsskatten.
Heter numera regionskatt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Även vackra flickor uppskattar intelligens hos pojkar.
Nej nej. Busarna får brudarna. En gammal sanning som klassens plugghästar snabbt lärde sig.

Staffans

Staffans2000
Nailman Nailman skrev:
Å där kom egoismen smygande...
Självklart tänker jag mer på mig, än på dig.
Om du inte gör detsamma kan du sätta in din lön på 9092-234.453.23
Tackar på förhand:D.

Staffans

• Gilla
Surly
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Efter att beslutet hade tagits tog det ungefär en vecka, men hur lång beslutsprocessen var vet jag inte.
Tänk vad det känns som mycket länge sen. Det kändes verkligen så när jag sökte och hittade några Expressenartiklar om Älvsjömässan.
20 mars skriver Expressen om planerna: https://www.expressen.se/nyheter/gigantisk-masshall-ska-anvandas-for-intensivvard/
22 mars: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/krisdraget-nu-ringer-regionen-pensionarer/
Själva beslutet tas 22 mars: https://www.sll.se/verksamhet/halsa...ard-byggs-upp-i-samarbete-med-forsvarsmakten/
Så det hade i alla fall varit på gång i några dagar innan beslutet togs.
30 mars skrivs det att det är klart men att viss utrustning fortfarande inte är på plats: https://www.sll.se/nyheter-stockhol...huset-vid-stockholmsmassan-i-alvsjo-uppbyggt/

Inte Älvsjömässan men lite om att det tar tid att ställa om:
Region Stockholm arbetar på högtryck för att få fram fler intensivvårdsplatser. De 90+91 som i dag finns ska vara 50 procent fler i början av nästa vecka.

tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
Hur kan man konstatera att de i huvudsak är säkra? Det finns mängder med information och statistik som säger motsatsen. För att inte tala om de yngre åldersgrupperna. Det är inga enstaka som har avlidit och än mindre fått allvarliga biverkningar. Det är väldigt många i förhållande till de som drabbats av covid. Siffror visar även på att det är större risk att faktiskt drabbas av covid eget vaccinering. Nu ska även 3e spruta tas, så när är det enough? Finns inget som visar att ovaccinerade kräver mer vård. Att påstå något så dumt som att man ska bekosta sin egen vård vid val att avstå borde likväl de som tagit vaccin få bekosta sin egen vård. För det är väl därför man tar det, för att minska symptom vid smitta och överfulla vårdplatser? Läs på lite till. All information ändras konstant och varenda studier går emot nästa. Kolla fler källor än FHM och hur biverkningar faktiskt ligger till.

• Gilla
  • Arg
Surly och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
A Angiiez skrev:
Hur kan man konstatera att de i huvudsak är säkra? Det finns mängder med information och statistik som säger motsatsen. För att inte tala om de yngre åldersgrupperna. Det är inga enstaka som har avlidit och än mindre fått allvarliga biverkningar. Det är väldigt många i förhållande till de som drabbats av covid. Siffror visar även på att det är större risk att faktiskt drabbas av covid eget vaccinering. Nu ska även 3e spruta tas, så när är det enough? Finns inget som visar att ovaccinerade kräver mer vård.
Nu har över en miljard människor vaccinerades så det finns mycket bra statistik på att risken för att bli sjuk, bli allvarligt sjuk och avlida är betydligt mindre av covidvaccinet än av sjukdomen. Det gäller även barn från 12 år och unga vuxna.

I Sverige har över 10 000 dött av covid men bara några få av vaccinet trots att fler har vaccinerats än som blivit sjuka.

Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år, när det behövs en ny dos av TBE-vaccinet med 3-5 års mellanrum?
"Ingen idé att vaccinera sig mot TBE för det blir ju så många sprutor så det är bättre att jag får TBE."

Jo, när en majoritet av de covidsjuka vuxna som ligger på sjukhus inte är fullvaccinerade fast det är en minoritet av de vuxna som inte är fullvaccinerade samtidigt som inga eller bara några enstaka ligger där pga. vaccineringen så är det just självklart att ovaccinerade kräver mer vård.

A Angiiez skrev:
Läs på lite till. All information ändras konstant och varenda studier går emot nästa. Kolla fler källor än FHM och hur biverkningar faktiskt ligger till.
Haha, tommib är läkare och har jobbat med covidsjuka sen mars 2020 så att säga till honom att läsa på är rent löjligt. Han ser direkt hur verkligheten ser ut.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 12 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk vad det känns som mycket länge sen.
Och vad minnet kan spela en spratt.

Jag mindes det som att Älvsjö sjukhus var något som sattes upp ganska långt in i pandemin, men det hade bara gått några dagar från att vi på mitt jobb skickades hem för arbete när sjukhusbygget påbörjades. Det var ungefär en och en halv månad efter det första konstaterade fallet av covid-19 i Sverige (ingen, eller få, hade då börjat kalla sjukdomen för covid-19) än.

Jag minns att jag följde byggande av Älvsjö sjukhus med stort intresse och var mäkta imponerad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.