L Lund skrev:
Några tips kring groblad? Anlade gräsmatta i juni, tagit sig fint men har enorma mängder groblad. Finns det något annat sätt än att rycka upp dem?
Eftersom du skriver i denna tråd så antar jag att du menar med något kemiskt medel?
Kan man punktbehandla med tex Roundup Gel eller liknande eller dör gräset runtomkring då också?
Denna tråd handlar om medel baserade på kemikalien MCPA....
Detta är ett medel som påverkar en viss typ av växter (tvåhjärtbladiga) så att de växer ihjäl sig.
Roundup är ett gift som dödar ALL växtlighet som får det på sig, dvs som svar på din fråga:
Det dödar gräset också!
MCPA-baserade medel däremot påverkar inte gräs alls, men har ihjäl de tvåhjärtbladiga växterna selektivt. Dvs dödar INTE gräset.
Det är ju hela poängen med medlet och denna tråd.
 
  • Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
Om man tänker sig att mekaniskt riva bort den döda klövern innan man stödsår, hur länge bör man vänta? Hösten/Vintern närmar ju sig med stormsteg, så jag vill få ut gräsfröna så fort som möjligt.
 
M Mad_Man skrev:
Om man tänker sig att mekaniskt riva bort den döda klövern innan man stödsår, hur länge bör man vänta? Hösten/Vintern närmar ju sig med stormsteg, så jag vill få ut gräsfröna så fort som möjligt.
Att bara riva bort den kommer inte göra någon skillnad, den kommer tillbaka på samma plats om du inte förändrar förutsättningarna. Men kör med mossrivare, tillför kväve, dressa och stödså.
Brukar vara en kombo mellan att man klipper för sällan och inte tillför kväve som gör att klövern kommer. Klövern binder ju kväve och ogräs är ofta ett tecken på brist/obalans.
 
1 markus1 skrev:
Att bara riva bort den kommer inte göra någon skillnad, den kommer tillbaka på samma plats om du inte förändrar förutsättningarna. Men kör med mossrivare, tillför kväve, dressa och stödså.
Brukar vara en kombo mellan att man klipper för sällan och inte tillför kväve som gör att klövern kommer. Klövern binder ju kväve och ogräs är ofta ett tecken på brist/obalans.
Givetvis skall jag gödsla, dressa och stödså. (Tror jag skrev det också). Frågan handlade om man skulle riva bort klövern, innan man dressade och i så fall hur länge man skall vänta efter behandlingen.
 
Finns det något ställe man kan beställa ifrån utan att behöva visa intyg? Amazon.se fungerar ju men det kostar ju därefter... 700 kr litern
 
Andreas_Hagman Andreas_Hagman skrev:
Finns det något ställe man kan beställa ifrån utan att behöva visa intyg? Amazon.se fungerar ju men det kostar ju därefter... 700 kr litern
Jag köpte 5 liter dicotex på ebay, 950 kr
 
J Jonas Andersson2 skrev:
Jag köpte 5 liter dicotex på ebay, 950 kr
Kanon! 5 literdunk eller 5×1liter?
Just nu hittar jag inte det priset men betydligt billigare än 700
 
Andreas_Hagman Andreas_Hagman skrev:
Kanon! 5 literdunk eller 5×1liter?
Just nu hittar jag inte det priset men betydligt billigare än 700
Dunk 5 litet
 
1 markus1 skrev:
Att bara riva bort den kommer inte göra någon skillnad, den kommer tillbaka på samma plats om du inte förändrar förutsättningarna. Men kör med mossrivare, tillför kväve, dressa och stödså.
Brukar vara en kombo mellan att man klipper för sällan och inte tillför kväve som gör att klövern kommer. Klövern binder ju kväve och ogräs är ofta ett tecken på brist/obalans.
Klöver sprider sig i huvudsak via frö, men också via rötterna. Antagligen kan det hjälpa att ta bort rötter, men det är ganska tidskrävande. Viktigast är nog att klippa ofta så att det aldrig kommer blommor.
 
Om någon hittar 5 liter billigt så skicka gärna en länk.
Jag är rädd för att någon får för sig att förbjuda Dicotex och då vill jag ha köpt på mig för 10 år framåt! :cool:
 
lilytwig lilytwig skrev:
Klöver sprider sig i huvudsak via frö, men också via rötterna. Antagligen kan det hjälpa att ta bort rötter, men det är ganska tidskrävande. Viktigast är nog att klippa ofta så att det aldrig kommer blommor.
Gödsel och klippa ofta brukar hjälpa. Men visst plockar man för hand ändå om man upptäcker något. Har inte problem med klöver så det blir ju inte så mkt tid.
 
T
Andreas_Hagman Andreas_Hagman skrev:
Om någon hittar 5 liter billigt så skicka gärna en länk.
Jag är rädd för att någon får för sig att förbjuda Dicotex och då vill jag ha köpt på mig för 10 år framåt! :cool:
Olandershop har ju flera olika alternativ, jag gillar en litersflaskor, 3 st för 75 EUR.
 
  • Gilla
Andreas_Hagman
  • Laddar…
Andreas_Hagman Andreas_Hagman skrev:
Om någon hittar 5 liter billigt så skicka gärna en länk.
Jag är rädd för att någon får för sig att förbjuda Dicotex och då vill jag ha köpt på mig för 10 år framåt! :cool:
Det är väl redan det ;)
 
  • Gilla
Anomotic och 1 till
  • Laddar…
A
Jag sprutade med Dicotex v.29 och tyckte att mattan blev tjockare och finare efteråt. Men medlet tog aldrig bort klövern (det enda ogräset jag har) och nu så här cirka 2 månader efter så ser man treklövern på mattan. Däremot har den inte blommat ut till vitklöver, men jag måste säga att jag hade större förhoppningar om MCPA. Får gå på igen nästa sommar.
 
E
Hej,

Sedan något år en aktiv läsare på byggahus.se då vi håller på att bygga nytt i skrivande stund. Skapade mitt konto enbart för detta inlägg.

Bor idag i ett relativt nybyggt hus (2018) och har försökt få till den där perfekta gräsmattan ett tag. Jag sådde den själv, och köpte robotgräsklippare direkt efter det. Från sidan ser den perfekt ut, men när man går på den så ser man att det är massa klöver i den!

Pratade lite med grannen som har (hade) samma problem, men en numera helt ogräsfri gräsmatta. Han rekommenderade Dicotex. Beställde i förra veckan, och nu har jag varit ute och sprutat med Gardenas tryckspruta (5L). Total yta blev nog cirka 200 kvm.

Några orosmoment dock (lätt att vara efterklok):
1. Läste inte så noga på hur det skulle blandas, och enligt grannen var det 1 L Dicotex per 10 L vatten. Jag använde ca 5 DL Dicotex på 5 L vatten. Bör jag vara orolig?
2. Har 2 år gamla Thujor som är cirka 180 cm höga. Sprutade rakt ner bredvid dem i rabatten. Bör jag vara orolig?
3. Det blåste på ganska friskt när jag sprutade, höll sprutan cirka 10 cm ovanför marken, men såg att det blåste iväg en massa flera meter bort. Bör jag vara orolig?

Tack för en helt fantastisk tråd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.