V vectrex skrev:
Någon som vet hur ni (eller er elektriker) har löst dragavlastningen för strömförsörjningen in till värmarna? Det är ju ett rätt gigantiskt hål där kabeln skall in. En kabelförskruvning hade ju varit lämpligt men vet inte om det finns så pass stora som passar i det hålet?

Sen undrar jag även över pumpens strömförsörjning. Den skall ju kopplas direkt in i huvudvärmaren vilket betyder att den inte får en egen fas? Visserligen bara 170W men ändå?

[bild]
Gummibussning i det där hålet, sen klamring av kabel där det är möjligt.

Vanligtvis drar man ju med sig trefas ut och då har du den där extra fasen till pumpen.
 
H henlin431 skrev:
Gummibussning i det där hålet, sen klamring av kabel där det är möjligt.

Vanligtvis drar man ju med sig trefas ut och då har du den där extra fasen till pumpen.
jodå, jag har trefas fram till säkerhetsbrytaren inne i lådan för pumpar och värmare.

Men pumpmotorn kopplas ju direkt på huvudvärmarens kretskort.
 
En bussning eller förskruvning tycker man ju borde ingå :thinking: Men det gäller väl att spar in på allt för att göra så stor vinst som möjligt per såld enhet...
 
R roli skrev:
En bussning eller förskruvning tycker man ju borde ingå :thinking: Men det gäller väl att spar in på allt för att göra så stor vinst som möjligt per såld enhet...

Hmm...nu måste jag fundera en del. Trefaskabel drogs ut men sista fasen gick till eget uttag. Pumpen måste givetvis ha delats med en av värmarna precis som du är inne på. Den borde egentligen kopplats på värmare 2 eftersom den väldigt sällan används, men det är väl kortet som styr..

Den där förskruvningen/bussningen fick elektrikern leta runt efter en del. Den är rejält stor.
 
H henlin431 skrev:
Hmm...nu måste jag fundera en del. Trefaskabel drogs ut men sista fasen gick till eget uttag. Pumpen måste givetvis ha delats med en av värmarna precis som du är inne på. Den borde egentligen kopplats på värmare 2 eftersom den väldigt sällan används, men det är väl kortet som styr..

Den där förskruvningen/bussningen fick elektrikern leta runt efter en del. Den är rejält stor.
Är väl lämpligt att banda ner inkommande kablage för exempelvis belysning och pump också. Det är inte speciellt tätt på den sidan heller. Tvivelaktigt att någon form av ip-klassning finns på de där värmarna.
 
H henlin431 skrev:
Den där listan är exakt det jag kört med senaste året (annat märke men samma produkter).

Om du vill läsa på finns givetvis en hel del information i dessa forum men det finns betydligt mer information i amerikanska forum när det gäller just brom.
Tack för svar. Har du några tips på vägen gällande att använda brom? Jag antar att du är nöjd, vilket märke använder du?
 
P Pistablo skrev:
Tack för svar. Har du några tips på vägen gällande att använda brom? Jag antar att du är nöjd, vilket märke använder du?
Jag har kört lite olika men bland annat poolklubbens och Nitors. De flesta tabletter är uppbyggda på samma sätt och jag har inte märkt någon större skillnad.

Läs på om brominbank, det är mitt tips. Jag krossar tabletter för att snabbt få upp nivåerna i vattnet men jag rekommenderar dig att läsa på om varför du gör det, innan du gör det, samt vilken mängd. Därtill bör du läsa på om chockning, hur det fungerar.

Anledningen till att jag valde brom var bland annat för:

* Brom/klor verkar optimalt i olika temperatur. Brom i högre, klor i lägre (här tvistas det)
* Brom sliter eventuellt mindre på lock och annat (här tvistas det)
* Tar längre tid att höja Cyanivåerna än vid ren kloranvändning

Det finns både positivt/negativt med både klor och brom. Däremot finns det inga uppenbara studier som påvisar skillnad i skadlighet och annat. Ingen av ämnena är ju något människan mår bra av.

Som med allt annat skrivs det tonvis om ovanstående i diverse forum. Man får helt enkelt välja det man får känslan av skulle fungera bäst i sitt bad.

Mitt snabbrecept kommer här:

1. Fyller på pool.
2. Justerar till rätt pH
3. Värmer till 20 grader. Krossar 5-6 bromtabletter, häller i. Detta innebär även chockning av badet då du frigör en hel del brom/klor. Här har jag locket av i några timmar
2. Värmer upp pool till 38 grader
3. Mäter av då och då tills bromnivåerna sjunkit till närmare 5
4.Lägger i dispensern med 3 tabletter
5. Mäter av dagligen tills det är stabilt
6. Mäter pH och bromvärden varannan/ var tredje dag
7. Fyller på vid behov. Har målet kring bromvärde runt 5
8. Chockar med 25 gram klor lite då och då, vilket i princip är 1-2 ggr per månad max. Locket av några timmar

Byter vatten efter 3-5 månader.

Gör man inte steget med att krossa tabletter får man snällt vänta några veckor innan man får stabila bromnivåer. Det tar tid att få upp brominbanken i vattnet som sen löpande aktiveras med klor (som finns i tabletterna). När du chockar poolen med klor är det i själva verket bromet som jobbar, inte kloret.

Ett tips om man inte tycker att dispensern släpper ifrån sig tillräckligt mycket brom. Knyt ett snöre och fäst dispensern så att den flyter framför poolens utlopp. Då flödar det betydligt mer vatten genom dispensern och tabletterna löses upp snabbare. Jag har inte behövt göra detta ännu men det bör vara det mest effektiva sättet.

Ett allmänt tips till alla som köper badtunna. Använd aldrig ämnen som skall verka desinficerande men som ni inte kan mäta. Det blir som att famla i blindo och över tid går man alltid över till något man kan mäta. Det är i princip omöjligt att felsöka ett bad som inte går att mäta. Ämnen som fungerar desinficerande är ibland väldigt dåliga oxiderare vilket gör att restprodukter och annat inte förbrukas på rätt sätt. Det gör att badet kan bli rätt ofräscht efter ett tag, trots att det kanske är helt safe att bada i.

En del av momenten i beskrivningen ovan tar lite tid. Processen beskriven tar några dagar. Klor är snabbare att jobba med. Rent generellt är det ingen fara att hoppa i ett bad med lite för höga nivåer. Men jag skickar aldrig i mina barn i något jag själv inte mätt/godkänt innan.

Anledningen till att jag kör bromnivå 5 och inte lägre är att badet är enklast att hålla stabilt kring 5. Allt under 5 sjunker väldigt fort till 0 vid mycket badande. Det ska aldrig ner till 0. Sker detta så chockar jag, väntar på sänkta nivåer, sen i med tabletter igen.

Allt ovanstående gäller mitt vatten som kommer från egen brunn. Kör man kommunalt vatten gissar jag att effekterna skiljer sig en del. Brunnsvatten kan vara rejält knepigt att få ordning på. Det är viktigt med rutiner och att man skriver ner sina findings över tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
P Pistablo skrev:
Synd att jag inte hittade denna tråden tidigare. Har i sommar byggt in en terasspool modell grand i vårt trädäck. Ganska mycket mer jobb än vad jag trodde från början och med instruktioner som lämnar lite att önska har det varit en lärorik resa. Största lärdomen är att man behöver mer utrymme än man tror när poolen ska vara under mark. Skam den som ger sig, det blev trångt men det gick. :)

Mitt största misstag var att koppla pumpen på fel kontakt på kretskortet p.g.a en otydlig beskrivning (den pekade på en kontakt men menade en annan) Denna beskrivning är nu uppdaterad. Det resulterade i att jag fick ett jäkla tryck i systemet då pumpen gick på hög läge. Rekommenderas för er som vill ha bubblor utan att köpa till det. Går även sjukt snabbt att tömma poolen. Problemet var att de var näst intill omöjligt att få systemet tätt.

Nu funkar allt som det ska men till nästa "problem". Jag använder filterbollar och Biocool som sågas av alla när man läser på lite. Nu har jag precis kört igång så väntar bara på symptomen. Så jag funderar på att byta till brom, mest för att det sägs vara bäst lämpat för spabad?

Min inköpslista:
Delphin Spa pH Plus 1kg.
Delphin Spa pH Minus 1,5kg.
Delphin Spa Alkalintet Upp 1kg.
Delphin Spa Shock Granulat 1kg
Delphin Spa Brom tabs 20g 1kg
Doseringsflottör
Mätinstrument/stickor

Funkar detta? Har jag missat något? Övriga förslag? Tack tacksamt emot hjälp då jag som sagt är nybörjare på spakem.
Hej! Jag använder också filterbollar och Biocool’s desinfektionsmedel. Använt det snart ett år och jag tycker att det är enkelt och fungerar bra. Men köp även Biocool’s flockningsmedel och använd det var 14'e dag eller när vattnet blir grumligt.

Desinfektionsmedlet använder jag efter bad eller 2ggr i veckan. Fyller på nytt vatten vid behov (ungarna stänker ur det) och byter vatten ca 2-3ggr per år eller när flockningsmedlet inte hjälper längre. Sen använder jag filterbollarna som ligger i nät, väldigt smidigt att byta då. Byter dem 2-3ggr per år i samband med vattenbytet. De går att tvätta i maskin på 30 grader utan tvättmedel. Lycka till!
 
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
Christer63 Christer63 skrev:
Hej! Jag använder också filterbollar och Biocool’s desinfektionsmedel. Använt det snart ett år och jag tycker att det är enkelt och fungerar bra. Men köp även Biocool’s flockningsmedel och använd det var 14'e dag eller när vattnet blir grumligt.

Desinfektionsmedlet använder jag efter bad eller 2ggr i veckan. Fyller på nytt vatten vid behov (ungarna stänker ur det) och byter vatten ca 2-3ggr per år eller när flockningsmedlet inte hjälper längre. Sen använder jag filterbollarna som ligger i nät, väldigt smidigt att byta då. Byter dem 2-3ggr per år i samband med vattenbytet. De går att tvätta i maskin på 30 grader utan tvättmedel. Lycka till!
Jag tycker det är imponerande att du lyckats klara badet med biocool så länge. Mitt mål var att köra biocool men det blev aldrig riktigt bra. Om det funkat riktigt bra hade jag ändå slutat på grund av doseringsmängderna kontra priser per liter.

Hur mycket biocool har du använt sen du började?

Jag hann med att köpa en femlitersdunk :). Den används till vedeldade badet i stugan men räcker förhoppningsvis några år eftersom vi badar så sällan där. Det är sjövatten och jag mäter varken pH eller nåt annat där eftersom vattnet töms ut efter några dygn innan vi åker hem igen.

Filterbollar i nät har jag missat helt. Det måste jag skaffa bums
 
Redigerat:
Christer63 Christer63 skrev:
Hej! Jag använder också filterbollar och Biocool’s desinfektionsmedel. Använt det snart ett år och jag tycker att det är enkelt och fungerar bra. Men köp även Biocool’s flockningsmedel och använd det var 14'e dag eller när vattnet blir grumligt.

Desinfektionsmedlet använder jag efter bad eller 2ggr i veckan. Fyller på nytt vatten vid behov (ungarna stänker ur det) och byter vatten ca 2-3ggr per år eller när flockningsmedlet inte hjälper längre. Sen använder jag filterbollarna som ligger i nät, väldigt smidigt att byta då. Byter dem 2-3ggr per år i samband med vattenbytet. De går att tvätta i maskin på 30 grader utan tvättmedel. Lycka till!
Tack för ditt svar. Jag tänker ge biocool ett försök nu när jag ändå börjat med det men förbereder mig för andra alternativ om det går åt skogen. Har i princip bara läst negativt så skönt att höra att det funkar för dig. Nu håller vi tummarna att även jag lyckas.
 
H henlin431 skrev:
Jag har kört lite olika men bland annat poolklubbens och Nitors. De flesta tabletter är uppbyggda på samma sätt och jag har inte märkt någon större skillnad.

Läs på om brominbank, det är mitt tips. Jag krossar tabletter för att snabbt få upp nivåerna i vattnet men jag rekommenderar dig att läsa på om varför du gör det, innan du gör det, samt vilken mängd. Därtill bör du läsa på om chockning, hur det fungerar.

Anledningen till att jag valde brom var bland annat för:

* Brom/klor verkar optimalt i olika temperatur. Brom i högre, klor i lägre (här tvistas det)
* Brom sliter eventuellt mindre på lock och annat (här tvistas det)
* Tar längre tid att höja Cyanivåerna än vid ren kloranvändning

Det finns både positivt/negativt med både klor och brom. Däremot finns det inga uppenbara studier som påvisar skillnad i skadlighet och annat. Ingen av ämnena är ju något människan mår bra av.

Som med allt annat skrivs det tonvis om ovanstående i diverse forum. Man får helt enkelt välja det man får känslan av skulle fungera bäst i sitt bad.

Mitt snabbrecept kommer här:

1. Fyller på pool.
2. Justerar till rätt pH
3. Värmer till 20 grader. Krossar 5-6 bromtabletter, häller i. Detta innebär även chockning av badet då du frigör en hel del brom/klor. Här har jag locket av i några timmar
2. Värmer upp pool till 38 grader
3. Mäter av då och då tills bromnivåerna sjunkit till närmare 5
4.Lägger i dispensern med 3 tabletter
5. Mäter av dagligen tills det är stabilt
6. Mäter pH och bromvärden varannan/ var tredje dag
7. Fyller på vid behov. Har målet kring bromvärde runt 5
8. Chockar med 25 gram klor lite då och då, vilket i princip är 1-2 ggr per månad max. Locket av några timmar

Byter vatten efter 3-5 månader.

Gör man inte steget med att krossa tabletter får man snällt vänta några veckor innan man får stabila bromnivåer. Det tar tid att få upp brominbanken i vattnet som sen löpande aktiveras med klor (som finns i tabletterna). När du chockar poolen med klor är det i själva verket bromet som jobbar, inte kloret.

Ett tips om man inte tycker att dispensern släpper ifrån sig tillräckligt mycket brom. Knyt ett snöre och fäst dispensern så att den flyter framför poolens utlopp. Då flödar det betydligt mer vatten genom dispensern och tabletterna löses upp snabbare. Jag har inte behövt göra detta ännu men det bör vara det mest effektiva sättet.

Ett allmänt tips till alla som köper badtunna. Använd aldrig ämnen som skall verka desinficerande men som ni inte kan mäta. Det blir som att famla i blindo och över tid går man alltid över till något man kan mäta. Det är i princip omöjligt att felsöka ett bad som inte går att mäta. Ämnen som fungerar desinficerande är ibland väldigt dåliga oxiderare vilket gör att restprodukter och annat inte förbrukas på rätt sätt. Det gör att badet kan bli rätt ofräscht efter ett tag, trots att det kanske är helt safe att bada i.

En del av momenten i beskrivningen ovan tar lite tid. Processen beskriven tar några dagar. Klor är snabbare att jobba med. Rent generellt är det ingen fara att hoppa i ett bad med lite för höga nivåer. Men jag skickar aldrig i mina barn i något jag själv inte mätt/godkänt innan.

Anledningen till att jag kör bromnivå 5 och inte lägre är att badet är enklast att hålla stabilt kring 5. Allt under 5 sjunker väldigt fort till 0 vid mycket badande. Det ska aldrig ner till 0. Sker detta så chockar jag, väntar på sänkta nivåer, sen i med tabletter igen.

Allt ovanstående gäller mitt vatten som kommer från egen brunn. Kör man kommunalt vatten gissar jag att effekterna skiljer sig en del. Brunnsvatten kan vara rejält knepigt att få ordning på. Det är viktigt med rutiner och att man skriver ner sina findings över tid.
Tack för ett utförligt inlägg. Ska läsa på mer men som du säger så tvistas det en del om vad som funkar bäst. Får helt enkelt prova själv och just nu lutar det åt det blir brom efter biocool som jag då redan börjat använda. Om eller när det går åt skogen får jag börja om igen med nytt vatten.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Allt ovanstående gäller mitt vatten som kommer från egen brunn. Kör man kommunalt vatten gissar jag att effekterna skiljer sig en del. Brunnsvatten kan vara rejält knepigt att få ordning på. Det är viktigt med rutiner och att man skriver ner sina findings över tid.
Skönt att du fick rätt på det. Du hade ju problem initialt. Buffrar du inte vattnet, dvs höjer alkaliniteten? Eller har du svinhög alkalinitet från början?
Generellt kan sägas att med egen brunn kan vattnets alkalinitet vara precis vad som helst medan det med kommunalt vatten brukar vara i underkant av vad som krävs för poolvatten.
 
H henlin431 skrev:
Jag tycker det är imponerande att du lyckats klara badet med biocool så länge. Mitt mål var att köra biocool men det blev aldrig riktigt bra. Om det funkat riktigt bra hade jag ändå slutat på grund av doseringsmängderna kontra priser per liter.

Hur mycket biocool har du använt sen du började?

Jag hann med att köpa en femlitersdunk :). Den används till vedeldade badet i stugan men räcker förhoppningsvis några år eftersom vi badar så sällan där. Det är sjövatten och jag mäter varken pH eller nåt annat där eftersom vattnet töms ut efter några dygn innan vi åker hem igen.

Filterbollar i nät har jag missat helt. Det måste jag skaffa bums
Jag är inne nu på min 3'e 5l dunk med Biocool. Använder minst 2dl i veckan och då räcker en 5l dunk i max 25 veckor. Så ca 3 dunkar per år blir behovet (x 1369kr). Det går åt lite extra vid uppstart med nytt vatten. Doseringen är 40ml till 1000l vatten så 1dl till 2500l (Pacific).

Filterbollarna i nät köper du här, https://www.pool-fritid.se/produkt/fibalon-poolfilter/
 
Redigerat:
Jag gick över till klor och har en påbörjad dunk från biocool om någon är sugen på att fynda? (Bor i Hässleholm)
 
K Kesosmurf skrev:
Jag gick över till klor och har en påbörjad dunk från biocool om någon är sugen på att fynda? (Bor i Hässleholm)
Kul, bor också i Hässleholm och kör Biocool just nu. Det är dock för tidigt att säga om jag kommer fortsätta med det då jag precis startat upp min pool. Så jag är eventuellt intresserad om några veckor. :)
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.