GlennB GlennB skrev:
Jag köper själv dessa delar, det är inte det det handlar om, men det är ändå inte originaldelar som passerat biltillverkarens kvalitetskontroll och godkänannde.

Poängen är dock att man inte kan jämföra priserna på original och "piratdelar".


Det är lustigt att elmaffian ylar högt om att "julas anslut-uttag är INTE samma sak som elkos, det är skilland på kvalite!!!!!", men så fort det gäller en annan bransch så ska man jämföra olika märken rakt av ?

(Och nu ignorerar jag faktumet att man kan köpa elkos uttag för en fjärdedel av priset hos jula jämfört med elektrikerns hittepåpriser, det brukar elmaffian också "glömma" i diskussionen..)
Tyska firmorna säljer visst delar från OEM tillverkare. Det brukar gå att välja mellan några olika OEM leverantörer så får man själv ha koll på om någon av dem är de som levererar till biltillverkaren i fråga, ibland så är det ju dessutom så att trots att tex Bosch levererar en artikel till Volvo så kan den med Volvo på (tillverkad av Bosch) inte vara 100% lika. Givetvis är en artikel som både Hella, Bosch, Valeo och Magneti Marelli tillverkar vara olika bra hos de olika tillverkarna. Ibland kan bara en vara OEM till en specifik del, ibland flera av dem. Men de är alla tillverkade av seriösa bolag. Sen brukar det finnas några mer eller mindre okända. Beroende på vad man köper väljer jag leverantör efter det. Är det något jag bedömer har stor betydelse köper jag den som fabriken valt och har sitt artikelnr och namn på. Är det mindre känsligt köper jag nån annan känd tillverkare. Om det är vad skit som helst som är lätt att byta bryr jag mig inte.

Om en bromsskiva Volvo kostar 3000kr, en Bosch kostar 2500 på Mekonomen och en Bosch kostar 1500 från Tyskland. noname 500 på biltema och 299 noname från Tyskland. Ja, då får man välja. Tex en kamrem skulle jag inte köpa på biltema.

På samma sätt kan man resonera om byggmaterial. Vissa saker vill man ha dokumenterad kvalitet. Andra är det mindre viktigt. En huvudkran till inkommande vattnet skulle jag inte heller köpa på biltema.
 
U Uffe A skrev:
Och vad kan detta bero på?
Jag försvarar inte ohederliga hantverkare, men det första de flesta privatkunder tittar på är timpriset
Om en utförare har ett timpris på 700 kr (vilket ligger inom normalspannet för en elektriker) och en annan tar 400 kr
Vilken tror ni att flertalet kunder väljer?
Samt vilken av dom tror ni försöker ta in förtjänsten på mtrl :cool:
Kollade elfakturan på ett jobb som gjordes färdigt i våras.
Timpris 490.
Han satte in 5 spottar i köket med 2 st leddriver.
Han tog 68 kr per spot än vad elbutik.se tar. Och på drivern tog han nog bara en 50lapp. Hittar inte riktigt drivdonet på nätet och orkar inte kolla lådan jag fick =)
Han hade ett lager av spottar i lite olika modeller så nog beställer han hem så det ligger på hyllan.

Det han tar in förtjänsten på är väl skicklighet och många kunder. Bra kundbemötande och håller tider och vad han lovar.
Det är inte helt vanligt bland hantverkare =)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Sorry för sent svar men såg det först nu..



ÄN EN GÅNG.. det du köper på dessa tyska reservdelssiter är normalt sett INTE originaldelar.

Sen att "alternativdelsmarknaden" i sverige har höga marginaler är en annan sak, men en märkesverkstad monterar inte sådana delar ändå.

Däremot så finns det "allbilsverkstäder" som faktiskt handlar från tyskarna då det är bättre priser än hos de svesnka grossisterna om man är en liten spelare.
HALLÅ!
Menar du att det endast går att köpa originaldelar via märkes verkstan i Sverige?

Ta en surf lektion! :rofl:
 
GlennB GlennB skrev:
Sorry för sent svar men såg det först nu..



ÄN EN GÅNG.. det du köper på dessa tyska reservdelssiter är normalt sett INTE originaldelar.

Sen att "alternativdelsmarknaden" i sverige har höga marginaler är en annan sak, men en märkesverkstad monterar inte sådana delar ändå.

Däremot så finns det "allbilsverkstäder" som faktiskt handlar från tyskarna då det är bättre priser än hos de svesnka grossisterna om man är en liten spelare.
På vilket sätt är man spelare om man väljer tex att köpa hjullager i tyskland av känd sort?
När jag hade volvo så lämnade jag in den en gång på volvo för just hjullager men det höll inte så bra kvalitet så bytte till biltema som höll längre.

Det är så pass hög kvalitet på annat än original idag så man spelar inte så mycket.
 
Ni som försvarar Ahlsell, varför är rabattsystemet så viktigt för er? Se nedan exempel, ponera att firman kan köpa in brytaren från grossist för 75kr.

Materialspecifikation Exempel 1:
Brytare: Pris: 400:- Rabatt 75% Ditt pris: 100:-

Materialspecifikation Exempel 2:
Brytare: Ditt pris: 100:-

Vad är skillnaden i de två exemplen?
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Tyska firmorna säljer visst delar från OEM tillverkare.
Fast nu var det ju inte det jag påstod heller.

De stora tyska bildelssäljarna (med autodoc i spetsen) säljer normalt inte originaldelar.

Att dom säljer delar som i vissa fall är tillverkade av samma tillverkare är en annan femma.

ibland så är det ju dessutom så att trots att tex Bosch levererar en artikel till Volvo så kan den med Volvo på (tillverkad av Bosch) inte vara 100% lika.
Så kan det vara ja, exempelvis kupeluftfilter kan vara tillverkade av tex valeo, men i bilens tillverkares kartong är det HEPA+kol och valeo kanske säljer en variant med bara HEPA osv.

Nån gång läste jag om en kamrem som var tillverkad av gates (tror jag det var) för biltillverkaren, varvid någon köpte en gatesrem istället för originalremmen, "det måste ju vara samma sak" men den visade sig sakna markerinngarna för hur alla hjulen ska stå vid monteringen.

Orsaken är självklar, remtillverkaren tillverkar bara remmar i olika storlekar, sen har man en tabell som säger att "märke X med motor Y ska ha en XX mm bred rem som är XXX mm lång och ha kuggmodul ZZ" , biltillverkaren däremot vill ju ha markeringar på sin rem, och eftersom dom även vill ha sin logga tryckt på den så kostar det inte ens nåt extra att även få markeringar, alltså beställer man remmar som har både logga och markeringar.

De remmarna som säljs "lösa" saknar förstås både loggan och markeringarna.

..och alla som bytt en kamrem vet att dessa är väldigt trevliga att ha, även om motorn förstås går lika bra utan markeringar när den väl är på plats.

Givetvis är en artikel som både Hella, Bosch, Valeo och Magneti Marelli tillverkar vara olika bra hos de olika tillverkarna. Ibland kan bara en vara OEM till en specifik del, ibland flera av dem. Men de är alla tillverkade av seriösa bolag.
Det går bra att skruva upp uttag från anslut i garaget också, dom uppfyller alla standarder och fungerar fint, men det är fortfarande inte samma kvalitet som exempelvis elko, eljo eller liknande.

Poängen är än en gång att man inte ska jämföra äpplen och päron, jag försöker inte få folk att köpa originaldelar till bilen, jag skiter fullständigt i vad folk köper, jag hävdar bara att liknelsen mellan delar på märkesverkstad och vad man kan köpa "pirat"delar för på nätet är irrlevant.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
HALLÅ!
Menar du att det endast går att köpa originaldelar via märkes verkstan i Sverige?

Ta en surf lektion! :rofl:
Nu var det inte det jag skrev, det jag menar är att man kan inte jämföra originaldelar mot "piratdelar" online.

Och om man hittar webshopar med originaldelar (det finns, men inte alls lika lätt) så är det inte alls de prisskillnaderna som diskuterades här.

Sen kostar väl tex bildelar till jänkare hälften eller mindre från typ rockauto (som är en onlineshop för bildelar i USA för den som inte vet) mot vad dom gör i sverige - även originaldelar, men den jämförelsen är också irrlevant för det är snarare bildelar i allmänhet som är MYCKET billigare i USA än här, iaf för USA-bilar.
 
GlennB GlennB skrev:
Nu var det inte det jag skrev, det jag menar är att man kan inte jämföra originaldelar mot "piratdelar" online.

Och om man hittar webshopar med originaldelar (det finns, men inte alls lika lätt) så är det inte alls de prisskillnaderna som diskuterades här.

Sen kostar väl tex bildelar till jänkare hälften eller mindre från typ rockauto (som är en onlineshop för bildelar i USA för den som inte vet) mot vad dom gör i sverige - även originaldelar, men den jämförelsen är också irrlevant för det är snarare bildelar i allmänhet som är MYCKET billigare i USA än här, iaf för USA-bilar.
Du verkar bevandrad när det gäller bildelar.

Har du eller någon annan en aning om vad en märkesverkstad har för marginaler på sina delar/ vätskor dom monterar vid service? Det skiljer givetvis lite beroende vad det är för del eller vätska.
Motorolja
Oljefilter
Kupefilter
Bromsbelägg
Bromsolja
Etc, etc
 
B
Vi måste nog tillbaka till grundfrågan där det gäller exakt samma artiklar, tex ett Elko-uttag, eller kabel från Draka osv. Dvs exakt samma.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Krille-72 Krille-72 skrev:
Sossarna fick det dom ville. Fler bilar och billigare priser.
Det har väl aldrig varit billigare att åka Taxi än nu.
Ett bra sätt för illegala invandrare att hitta jobb är det också. Och hitta behöver man inte heller när det finns gps…
Vars finns det taxichaufförer som använder sin GPS? Inte i Stockholm iaf....

-"Jag ska till Sveavägen"
-"Var ligger det?
-"..."
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Jag har åkt med en Taxichaufför som använde GPS för att hitta Stagneliusvägen. Jag tror inte den normala taxichauffören kan varenda liten smågata i Stockholm utantill....
Dock hjälpte det inte i det här fallet, för där han skulle svänga vänster enligt GPS'en var det ett staket och en refug i vägen...
 
Unikt namn
Jag upplever att Taxichaufförernas lokalsinne avtar i kvadraten av hur sent det är.
Men det varierar ju endel mellan bolagen med. Åkte en natt med Taxi kirkuk istället för Taxi Kurir, det blev en dyr och lång resa.
 
B Boan skrev:
Vi måste nog tillbaka till grundfrågan där det gäller exakt samma artiklar, tex ett Elko-uttag, eller kabel från Draka osv. Dvs exakt samma.
Med installation om det ska bli rätt.
 
D dast skrev:
Ni som försvarar Ahlsell, varför är rabattsystemet så viktigt för er? Se nedan exempel, ponera att firman kan köpa in brytaren från grossist för 75kr.

Materialspecifikation Exempel 1:
Brytare: Pris: 400:- Rabatt 75% Ditt pris: 100:-

Materialspecifikation Exempel 2:
Brytare: Ditt pris: 100:-

Vad är skillnaden i de två exemplen?
Kan inte se att någon här "försvarar" Ahlsell, de flesta försöker ge en mer nyanserad bild av för- och nackdelar med det sättet att handla för hantverkare.

Problemet är ju att hantverkaren arbetar i gränslandet mellan att sälja en vara och en tjänst.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag håller med. Trådar som handlar om hantverkarnas hårdvarupriser brukar bli mer polariserade.
Dock måste jag försvara @dast lite grann. Det finns ju några som har uttryckt i den här och andra trådar att grossisternas fantasipriser behövs för att rabattsystemen ska fungera. Jag förstår dock inte varför man måste vara fem gånger dyrare på en pryl och ge alla minst 80% rabatt istället för att ha 'normala' listpriser och mindre rabatter? Men det är väl som nån skrev så att inköparen bara tittar på procenten i rabatt utan att titta på vad man verkligen får betala...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.