Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000
timmelstad timmelstad skrev:
Att välja att inte agera är också en aktiv handling.
Men att bestraffa status quo, är inte detsamma som att haffa en bilist utan körkort.


Staffans Rossi
 
Vaccin-apologeterna är inga heltidsarbetande snickare, det är då säkert. Hela bunten använder samma "kvasi-vetenskapliga" metod som återfinns hos den folkföraktande organisationen VOF.
Jag tror de får nån sorts kompensation för att förvilla så många som möjligt.

R Rkarlsson skrev:
Förlåt frågan. Men den är lika off som allt annat.

Är ni arbetslösa, pensionärer eller jobbar ni hemifrån och myglar med att skriva på forum?
 
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccinerna gjorde så att flera tusen människor slapp dö under tredje vågen i Sverige. Verkligen en framgång och inte ett misslyckande.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du vet väl att vi inskränker människors rättigheter hela tiden för att vi anser att andra människors rättigheter är viktigare.

Ett exempel: Yttrandefrihet är viktigt men det är viktigare att andra slipper bli utsatta för förtal, alltså är yttrandefriheten begränsad.

Det är ju bra mycket viktigare att se till att sådana friheter inte begränsas än att bråka om att några inte kan gå på en konsert eller en fotbollsmatch.

Nu har vi i 1,5 år haft begränsningar i våra rättigheter, inga konserter, inga stora grupper på restauranger osv. Allt för att rädda liv och inte överbelasta sjukvården allt för mycket. Ska alla fortsätta att leva så därför att det finns alltför många ovaccinerade för att få smittspridningen att bli tillräckligt låg?
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du menar att du verkligen tror att "forskningsvärlden" inte är utsatt för korruption?

Staffans
Kapitalet köper vetenskap/forskare för att driva sina företag i vinstsyfte. Vilket läkemedelsföretag ?... skulle framställa en medicin som botar folk från sjukdomar, såna mediciner skapar inget kapital och leder i slutändan till företagets vara eller icke vara. En läkare som jag konfronterade då jag med att få mer medicin faktiskt blev sämre de gånger jag blev dålig, än innan då jag inte hade någon medicin. Han svarade att medicin botar ingen men det lindrar symptomen. Så är det nog med många mediciner, kanske något man får dras med hela livet och nya krämpor kommer till, nya mediciner och mer pengar till Läkemedelsföretagen. Samma medicin som vi betalar 500-600 kr här i Sverige för kan kosta bara 50-60 kr i ett annat land. Företaget tjänar pengar i båda länderna. Dom skyller på forskning och att den är dyr, javisst. Mobiler som för 2-3 år sedan kostade 2-3000 kr kan man köpa idag med bättre prestanda för under 1000 kr, mobiltillverkarna har också kostnader i deras forskning men produkten blir billigare och prestanda bättre. Företag som företag, alla drivs i vinstsyfte.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
garvin och 4 till
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men att bestraffa status quo, är inte detsamma som att haffa en bilist utan körkort.
Öh, nej det är det så klart inte Mr "stating the bleeding obvious". Vem har påstått det?

Att inte få köra bil utan körkort är inte ett straff, och att inte få gå på fotboll utan vaccinpass är inte heller ett straff.

Så är det att leva i en demokrati. Individen kan inte kräva att få göra vad den vill om det riskerar att skada andra och det finns mängder med exempel där friheterna har begränsats.

Jag gissar att du inte på allvar förespråkar anarki?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73
R RoAd skrev:
Öh, nej det är det så klart inte Mr "stating the bleeding obvious". Vem har påstått det?

Att inte få köra bil utan körkort är inte ett straff, och att inte få gå på fotboll utan vaccinpass är inte heller ett straff.

Så är det att leva i en demokrati. Individen kan inte kräva att få göra vad den vill om det riskerar att skada andra och det finns mängder med exempel där friheterna har begränsats.

Jag gissar att du inte på allvar förespråkar anarki?
Jag blir rädd för din syn på vaccinpass. Det är som att öppna Pandoras ask
 
R
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Vaccin-apologeterna är inga heltidsarbetande snickare, det är då säkert. Hela bunten använder samma "kvasi-vetenskapliga" metod som återfinns hos den folkföraktande organisationen VOF.
Jag tror de får nån sorts kompensation för att förvilla så många som möjligt.
Vilken "kvasi-vetenskapliga metod" pratar du om?
 
R
harry73 harry73 skrev:
Jag blir rädd för din syn på vaccinpass. Det är som att öppna Pandoras ask
Vilken syn har jag på vaccinpass? Jag kan inte minnas att jag redogjort för den. Jag gjorde det i.a.f. inte i inlägget du citerar.

Jag påpekade bara att @Staffans2000 liknelse (eller vad det nu var) är tokfel, och att det inte finns någon rättighet att i ett demokratiskt samhälle få göra precis vad man vill.

Så vad i detta är det du blir rädd för?`Och jag ställer samma fråga till dig: Förespråkar du anarki?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Läs valfritt inlägg producerad av trollbunten som härjar här.
Nej, jag vill veta specifikt vad DU avser med "kvasi-vetenskapliga metod".

För du slängde väl inte bara ur dig det utan att ha en aning om vad du egentligen menade?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men att bestraffa status quo, är inte detsamma som att haffa en bilist utan körkort.

[media]
Staffans Rossi
Vad är det för bestraffning för en aktiv icke-handling du tänker på?
 
P
harry73 harry73 skrev:
Jävla autokorrekt :crysmile:
;)
Jag menar att det finns en skillnad mellan ett utbildningskrav och ett vaccinkrav.
Genom att jämföra körkort med vaccinpass, säger man egentligen att det är rimligt med ett vaccinpass för att utesluta ovaccinerade från en del av samhället.
Det öppnar för långtgående konsekvenser som man ser i bl a Frankrike, Italien och USA.
Därför anser jag att det är viktigt att inte introducera ett vaccinpass, och blir det ett vaccinpass, då bara för att använda i länder där vi inte styr över reglerna
Jag är av åsikten att ett vaccinpass inte är något som staten behöver införa akut. Det finns andra medel som är att föredra för att hålla smittspridningen nere. Däremot tycker jag att det är klokt att förbereda för ett vaccinpass, vilket regeringen nyligen har sagt att den ska göra. (Den processen borde ha påbörjats för länge sen).

Ett vaccinpass finns i och för sig redan. E-hälsomyndighetens covidbevis är ett sådant. För tillfället används det bara för att få resa inom EU, såvitt jag vet, men det finns knappast något som hindrar att företagare använder det för att styra vilka som får komma in på/i deras fastigheter.

Jag är vaccinerad men vill ändå inte att ovaccinerade befinner sig i min närhet. De ökar risken för att jag, trots vaccinering, kan bli smittad. Jag tycker dock att det är de ovaccinerade som ska hålla sig borta från mig och inte tvärtom.

Vad gäller jämförelsen mellan ett utbildningskrav och ett vaccinkrav så är det självklart att det finns en skillnad, men målet med båda är detsamma: att hindra oskyldiga att skadas eller dö.
 
  • Gilla
repnad och 5 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tips. Engelskan, har till skillnad mot svenskan inga sammansatta ord.
Congratulations! You win a nice sunflower!
;)
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
P
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Vaccin-apologeterna är inga heltidsarbetande snickare, det är då säkert. Hela bunten använder samma "kvasi-vetenskapliga" metod som återfinns hos den folkföraktande organisationen VOF.
Jag tror de får nån sorts kompensation för att förvilla så många som möjligt.
Du tycks inte uppskatta VoFs arbete med folkbildning. Kan du berätta hur de borde arbeta?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
H HåkanM676 skrev:
Mobiler som för 2-3 år sedan kostade 2-3000 kr kan man köpa idag med bättre prestanda för under 1000 kr, mobiltillverkarna har också kostnader i deras forskning men produkten blir billigare och prestanda bättre.
Så är det med medicin också. Ett patent räcker i tjugo år. Sen är det fritt fram för andra bolag att tillverka samma medicin. Utan att ha behövt lägga ner massor av pengar på forskning och utveckling. Sådan medicin kallas ibland för "generika". När man köper ett receptbelagt läkemedel på apotek så måste apoteket erbjuda det billigaste alternativet till det läkemedel läkaren har skrivit recept på.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag blir rädd för din syn på vaccinpass. Det är som att öppna Pandoras ask
Det kanske skulle bli lika illa som med körkort?
Se inlägg #5083.
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Jävla autokorrekt :crysmile:
Jag menar att det finns en skillnad mellan ett utbildningskrav och ett vaccinkrav.
Genom att jämföra körkort med vaccinpass, säger man egentligen att det är rimligt med ett vaccinpass för att utesluta ovaccinerade från en del av samhället.
Det öppnar för långtgående konsekvenser som man ser i bl a Frankrike, Italien och USA.
Därför anser jag att det är viktigt att inte introducera ett vaccinpass, och blir det ett vaccinpass, då bara för att använda i länder där vi inte styr över reglerna
Hur tycker du att man skall begränsa smittspridning och belastning av sjukvården från de ovaccinerade då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.