F fribygg skrev:
Det vore trevligt att kunna starta hemma eller vid fritidshuset med fullt batteri inför resan.
Jag lockas också av att kunna åka på 2 kWh/mil.
Annorlunda vore att behöva ha en extra bil för släpvagnskörning eller norrlands resor.

I mitt fall får nog bensinbilen från 2018 duga tills batterierna blivit bättre och billigare, vem vet det kanske kommer nya tekniksprång eller elransoneringar som gör att dagens karta ritas om.
Vad är det som får dig att lockas av att "börja med ett fullt batteri" ? Säg att det ger dig en räckvidd på 20mil? 25? Hur är det lockande när du istället tar dig minst 50mil även på halv tank o det tar 2min att fylla upp den utmed vägen om du önskar?
Hur kan någon alls argumentera att el-bilen på något rimligt sätt är lockande i detta avseende?

På vilket sätt är det mer lockande att köra på en viss förbrukning av kWh/mil än Liter/mil?
Hade du formulerat det så att det var en lägre kostnad som lockade dig så hade jag förstått poängen, men vem bryr sig i vilken form man förbrukar energi?

Jag är helt med dig i resonemanget att hålla kvar i fossilbilen tills det skett ett ordentligt genombrott som gör att batteriprestandan på allvar kan konkurrera.
Jag har personligen inget alls emot att köra elektriskt, bara jag kan fortsätta använda bilen på samma sätt jag gör idag.

F fsn skrev:
Jag tycker det är rätt uppenbart att förbränningsmotorn nått vägs ände när det gäller utveckling, det har bara varit putsning och tweakningar för att uppfylla avgaskrav de senaste 15 åren.
Vad är din poäng? Är något per automatik utdaterat och dåligt bara pga att det inte kan utvecklas ytterligare? Kan man då inte istället påstå att man uppnått perfektion?

Skämtåsido så har ju även de mest avancerade turbodiesel-motorerna idag en verkningsgrad på runt 45% under optimala förhållanden. När värmebehov i kupén föreligger skulle man även kanske kunna räkna med en rätt stor del av värmeförlusterna till verkningsgraden då man får detta "gratis på köpet" och slipper framställa denna värme separat.

Jag har som jag även sagt tidigare inget emot eldriften som sådan, elmotorn med sin fina momentkurva och breda effektregister lämpar sig mycket väl som drivkälla till fordon.
Jag har många många års erfarenhet av olika arbetsmakiner typ truckar o liknande som fungerar alldeles ypperligt med eldrift, men detta då maskinen rör sig inom ett begränsat område och det oftast är upplagt så att det finns minst 2 batterier till varje maskin, ett som sitter i maskin och ett som står på laddning...

Problemen med dagens el-bilar beror helt och fullt på batteriernas prestanda, de räcker inte långt nog, de tar på tok för lång tid att ladda och de klarar inte stora effektuttag under lång tid.
Det är också ett problem i sig att batterierna har en begränsad livslängd och är "svindyra" i förhållande till bilens pris, detta kommer orsaka enorma problem på begagnatmarknaden. En 10år gammal bil med ett batteri som nått sin tekniska livslängd får ju åka raka vägen till skroten, ingen som är vid sina sinnes fulla bruk kommer betala något för dessa när de vet att det snart även behöver köpas ett nytt batteri för 50-100.000:-
 
K Kasken skrev:
Är något per automatik utdaterat och dåligt bara pga att det inte kan utvecklas ytterligare? Kan man då inte istället påstå att man uppnått perfektion?
Nej, då har man snarare uppnått pension. Då man inte längre kan utveckla en produkt kan man inte fortsätta ta betalt för den i samma utsträckning. Då investerar man i nya områden där det är möjligt att ta ut höga priser.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TH885 skrev:
Sen med den nya avgiften på elnät så kostar en fulltank snabbladdning över 700kr. För dom pengarna kommer jag dubbel så långt som en elbil klarar. Sen med en osäkerhet kring skatten så vet man inte var man landar tillslut. Jag är intresserad men ändå inte, inte än iaf.

Känns som el kommer vara en lyxvara snart som få har råd med, man borde köpa elbolags aktier istället för pengarna. ;)
Får jag föreslå gengas? :love:
 
Mikael_L
K Klicka skrev:
Det borde väl finnas väldigt gott om begagnade välskötta elbilar om några år när leasingkontrakten löper ut? Och man får hoppas att batteritekniken tar ett rejält tekniksprång inom 2-3 år så att de måste säljas för väldigt lågt pris. (y):D
Jag tror också så, iofs inte så det fyller hela marknadens sug, men just leasingbilar är ju en bra källa till begagnatmarknaden.
En annan intressant sak, just nu, är att många leasingbilar som nu snart lämnas tillbaka kommer ha få mil på mätaren pga coronapandemin.
 
K Kasken skrev:
Vad är det som får dig att lockas av att "börja med ett fullt batteri" ? Säg att det ger dig en räckvidd på 20mil
Det blir ju precis som med trucken eller saxliften, ett batteri som är fulladdat när man ska använda fordonet, med kapacitet avpassat för det arbete som ska utföras.

2kWh/mil är lockande ekonomiskt och jag tänker mig att ev solceller kan producera 20kWh/dygn till elbil.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det blir ju precis som med trucken eller saxliften, ett batteri som är fulladdat när man ska använda fordonet, med kapacitet avpassat för det arbete som ska utföras.

2kWh/mil är lockande ekonomiskt och jag tänker mig att ev solceller kan producera 20kWh/dygn till elbil.
Det var ju just det där med kapacitet avpassat för det arbete som skall utföras...

Jag lovar dig att jag personligen kommer ha klubbat ner en hel del folk i kön för att stå där längst fram o banka på dörren till återförsäljaren den dagen solpaneler på bilens tak levererar mer än vad bilen förbrukar "i genomsnitt".
Batteriet hjälper då bara till som en buffert vid acceleration, uppförsbackar och när solen inte lyser...

Då kan fossilbilarna kyssa sig i arslet på riktigt, o först DÅ kan det bli försvarbart att hosta upp över 500.000:- för en bil i syfte att sänka sina bilkostnader.
 
K Kasken skrev:
Det var ju just det där med kapacitet avpassat för det arbete som skall utföras...

Jag lovar dig att jag personligen kommer ha klubbat ner en hel del folk i kön för att stå där längst fram o banka på dörren till återförsäljaren den dagen solpaneler på bilens tak levererar mer än vad bilen förbrukar "i genomsnitt".
Batteriet hjälper då bara till som en buffert vid acceleration, uppförsbackar och när solen inte lyser...

Då kan fossilbilarna kyssa sig i arslet på riktigt, o först DÅ kan det bli försvarbart att hosta upp över 500.000:- för en bil i syfte att sänka sina bilkostnader.
Max halva den summan får nog räcka för mitt bilbyte nästa ggn oxå.
Inte tror jag att varken saxliften eller personbilen kommer att kunna rymma solceller nog för laddning och drift under min livstid, men jag har yta att sätta solceller på om och när jag ser lönsamhet i det.
 
K Kasken skrev:
Problemen med dagens el-bilar beror helt och fullt på batteriernas prestanda, de räcker inte långt nog, de tar på tok för lång tid att ladda och de klarar inte stora effektuttag under lång tid.
Det här är ju en klart subjektiv uppfattning. För egen del är mina behov helt fyllda nu när man når 30 motorvägsmil på ett fulladdat batteri på full laddning och kommer 20 till på ett halvtimmesstopp. Bättre än så behöver inte jag. Där tror jag därtill att jag är mer representativ än du. Och tittar vi på de senaste koreanska bilarna med 800 V-system löser man ju ovan nämnda laddning på halva tiden.

För min del tror jag snarare att de begränsande faktorerna för flertalet kommer vara:
  • Priset.
  • Flaskhalsarna pga. för få laddare (särskilt säsongsvis, som för skidresan eller Ölandssemestern).
  • Vita zoner med avsaknad av kommersiella laddare; snart bara i Norrlands inland.
  • Bristande dragkapacitet (hårt kopplad till första punkten).
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kasken skrev:
den dagen solpaneler på bilens tak levererar mer än vad bilen förbrukar "i genomsnitt".
Den dagen kommer aldrig komma.
Solen levererar som max lite drygt 1kW/kvm energi vid jordytan, vid perfekta förhållanden.
Elbilen drar ca 10kW vid vanlig landsvägsfart, typ 70-90.

Så den dagen vi utvecklad solceller med 100% verkningsgrad (vilket naturligtvis aldrig kommer hända) så behövs det 10m2 solceller på bilens tak.
Just nu, då solceller idag nått 20% så krävs det 50 m2 solceller för att försörja bilen med sin egen el, om man kör en solig dag/dagtid.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
:( Betallänk!
Är det elleverantören som tar ut avgiften eller är det eldistributören (nätägaren)?
Nätägaren.
 
  • Ledsen
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
F
K Kasken skrev:
Vad är det som får dig att lockas av att "börja med ett fullt batteri" ? Säg att det ger dig en räckvidd på 20mil? 25? Hur är det lockande när du istället tar dig minst 50mil även på halv tank o det tar 2min att fylla upp den utmed vägen om du önskar?
Hur kan någon alls argumentera att el-bilen på något rimligt sätt är lockande i detta avseende?

På vilket sätt är det mer lockande att köra på en viss förbrukning av kWh/mil än Liter/mil?
Hade du formulerat det så att det var en lägre kostnad som lockade dig så hade jag förstått poängen, men vem bryr sig i vilken form man förbrukar energi?

Jag är helt med dig i resonemanget att hålla kvar i fossilbilen tills det skett ett ordentligt genombrott som gör att batteriprestandan på allvar kan konkurrera.
Jag har personligen inget alls emot att köra elektriskt, bara jag kan fortsätta använda bilen på samma sätt jag gör idag.



Vad är din poäng? Är något per automatik utdaterat och dåligt bara pga att det inte kan utvecklas ytterligare? Kan man då inte istället påstå att man uppnått perfektion?

Skämtåsido så har ju även de mest avancerade turbodiesel-motorerna idag en verkningsgrad på runt 45% under optimala förhållanden. När värmebehov i kupén föreligger skulle man även kanske kunna räkna med en rätt stor del av värmeförlusterna till verkningsgraden då man får detta "gratis på köpet" och slipper framställa denna värme separat.

Jag har som jag även sagt tidigare inget emot eldriften som sådan, elmotorn med sin fina momentkurva och breda effektregister lämpar sig mycket väl som drivkälla till fordon.
Jag har många många års erfarenhet av olika arbetsmakiner typ truckar o liknande som fungerar alldeles ypperligt med eldrift, men detta då maskinen rör sig inom ett begränsat område och det oftast är upplagt så att det finns minst 2 batterier till varje maskin, ett som sitter i maskin och ett som står på laddning...

Problemen med dagens el-bilar beror helt och fullt på batteriernas prestanda, de räcker inte långt nog, de tar på tok för lång tid att ladda och de klarar inte stora effektuttag under lång tid.
Det är också ett problem i sig att batterierna har en begränsad livslängd och är "svindyra" i förhållande till bilens pris, detta kommer orsaka enorma problem på begagnatmarknaden. En 10år gammal bil med ett batteri som nått sin tekniska livslängd får ju åka raka vägen till skroten, ingen som är vid sina sinnes fulla bruk kommer betala något för dessa när de vet att det snart även behöver köpas ett nytt batteri för 50-100.000:-
Vad min poäng är? Det var väl mer än lovligt uppenbart eller? Vi står mitt i det som teknikhistoriskt kallas för ett tekniksprång. Segelskepp ersätts av ångbåtar, propellerplan ersätts av jet, skrivmaskiner ersätts av datorer mm.

Den utveckling som gjordes på den gamla tekniken visar på en rätt platt kurva. När språnget kommer så är den kurvan mycket brantare. Det kommer att hända en hel del den kommande 10-års perioden.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den dagen kommer aldrig komma.
Solen levererar som max lite drygt 1kW/kvm energi vid jordytan, vid perfekta förhållanden.
Elbilen drar ca 10kW vid vanlig landsvägsfart, typ 70-90.

Så den dagen vi utvecklad solceller med 100% verkningsgrad (vilket naturligtvis aldrig kommer hända) så behövs det 10m2 solceller på bilens tak.
Just nu, då solceller idag nått 20% så krävs det 50 m2 solceller för att försörja bilen med sin egen el, om man kör en solig dag/dagtid.
Ja så är det, dit kommer man aldrig. Det har precis släppts en elbil med valbart solcellstak. Det påstås ge upp till 200mils körning på ett år under optimala förhållanden. Men det kostar 20000:-...
 
F fsn skrev:
Vad min poäng är? Det var väl mer än lovligt uppenbart eller? Vi står mitt i det som teknikhistoriskt kallas för ett tekniksprång. Segelskepp ersätts av ångbåtar, propellerplan ersätts av jet, skrivmaskiner ersätts av datorer mm.

Den utveckling som gjordes på den gamla tekniken visar på en rätt platt kurva. När språnget kommer så är den kurvan mycket brantare. Det kommer att hända en hel del den kommande 10-års perioden.
Att börja med ett fullt batteri tycker jag är bra även för att man ska slippa ladda så mycket i slutet på dagen men även ha marginal för oförutsedda resor. Man kan då ha ett lågt effektuttag under natten som borgar för låga effekttoppar och elpriser. Bra mycket lägre än motsvarande fossilt bränsle.

Så start med full laddning -> mindre behov av dyr snabbladdning.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Den utveckling som gjordes på den gamla tekniken visar på en rätt platt kurva. När språnget kommer så är den kurvan mycket brantare. Det kommer att hända en hel del den kommande 10-års perioden.
Utvecklingskurvan gällande förbränningsmotorns litereffekt och avgasrening anser jag absolut inte kan benämnas "platt" om man tittar 10-15 eller 30 år bakåt.
Men jag kan hålla med om att det känns som att utvecklingen nu nått vägs ände då de farliga utsläppen nu är nere på löjligt låga nivåer att det knappt skulle ge nån mätbar skillnad att halvera resterande.

Jag delar dock inte åsikten att batteritekniken haft någon brant utvecklingskurva senaste decenniet, om elektrifieringen av fordon inte skall floppa så krävs betydligt bättre utvecklingstakt kommande period. Så vi får väl att du har rätt. Det vore en smärre katastrof om alla afrikanska barn inte hade några jobb att gå till i Kobolt-gruvorna......
 
K Kasken skrev:
Utvecklingskurvan gällande förbränningsmotorns litereffekt och avgasrening anser jag absolut inte kan benämnas "platt" om man tittar 10-15 eller 30 år bakåt.
Men jag kan hålla med om att det känns som att utvecklingen nu nått vägs ände då de farliga utsläppen nu är nere på löjligt låga nivåer att det knappt skulle ge nån mätbar skillnad att halvera resterande.

Jag delar dock inte åsikten att batteritekniken haft någon brant utvecklingskurva senaste decenniet, om elektrifieringen av fordon inte skall floppa så krävs betydligt bättre utvecklingstakt kommande period. Så vi får väl att du har rätt. Det vore en smärre katastrof om alla afrikanska barn inte hade några jobb att gå till i Kobolt-gruvorna......
Det är inte de farliga ämnena som är problematiska, det är den giftfria gasen CO2.
Det har varit en bra utveckling på batterier. Både kapacitetsmässigt och prismässigt. Utvecklingen fortsätter. Snart har vi mindre flygplan som drivs av batterier.
Kobolt, utvecklingen minskar på koboltinnehållet. Det finns tom helt koboltfria batterier som funkar väldigt bra (Tesla LFP). Men vi borde ju verkligen bryta kobolt (och andra ädelmetaller) här i Sverige nu när Northvolt ska bygga stora fabriker.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.