44 399 läst · 422 svar
44k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
Onsalakorven skrev:
Men varför inte har subventionerna på infrastrukturutbyggnad istället för direkt på bilen då? Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande att just laddinfrastruktur är den största utmaningen mot elbilar.
Var det inte Hyundai dom hade ett pris på drygt 8kr/kWh med avtal samt 15% rabatt på det om man betalde en abonnemangsavgift varje månad? 8 spänn är fortfarande åt helvete för mycket. Tesla har det i särklass bästa priset, bästa nätet och om jag inte minns fel, differentierar priserna beroende på när på dygnet man tankar. Kan Tesla så kan dom andra aktörerna med.
HahahaF fsn skrev:Eller hur? Det borde vara viktat vid vilken tid på dygnet man tar ut högst effekt. Det är en jävla skillnad på kl19 och kl02.
Sen är det rätt intressant att om jag vet att jag gjorde bor mig och fetade på med en tjock timma den 2 Oktober så finns det inte den minsta antydan till incitament för mig att hålla igen det minsta under resten av månaden. Ett system lika smidigt som hjärnkirurgi med järnspett.
Sen om jag förstått det rätt från allehanda energiexperter så är den stora utmaningen att hålla frekvensen på 50Hz när belstningen ökar/minskar vilket ju faktiskt innebär att det inte bara är effekttoppar som är ett problem utan även effektdalarna. Den optimala effektkurvan är helt plan och den som ska eftersträvas.
Det finns bidrag för att bygga laddinfrastruktur, men de används inte för det blir fortfarande för dyrt för bolagen att bygga modulbostädergör glesbygd dit bidragen går.F fsn skrev:Men varför inte har subventionerna på infrastrukturutbyggnad istället för direkt på bilen då? Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande att just laddinfrastruktur är den största utmaningen mot elbilar.
Var det inte Hyundai dom hade ett pris på drygt 8kr/kWh med avtal samt 15% rabatt på det om man betalde en abonnemangsavgift varje månad? 8 spänn är fortfarande åt helvete för mycket. Tesla har det i särklass bästa priset, bästa nätet och om jag inte minns fel, differentierar priserna beroende på när på dygnet man tankar. Kan Tesla så kan dom andra aktörerna med.
https://www.gp.se/ekonomi/efter-missnöjet-politiker-vill-göra-om-nya-elavgiften-1.55442396F fsn skrev:
Flera partier står bakom. Har svårt att se att detta inte går igenom via ägardirektiv. Synd om de i Partille dock som haft samma modell sedan 2018...
Det stämmer väl att man skall hålla spänning och frekvens men så jävla svårt är det inte. Men dödar vi bort mer stabil baskraft och bara har fluktuerande energikällor så blir det svårare. Men vi har fortfarande lättreglerad vattenkraft. Har det funkat att reglera bra fram tills nu så borde det inte vara direkt svårare. Solcellsväxelriktaren visar ju alltid frekvens och jag har aldrig sett nåt annat än 49,9-50,0HzT Texan skrev:Hahaha
Sen om jag förstått det rätt från allehanda energiexperter så är den stora utmaningen att hålla frekvensen på 50Hz när belstningen ökar/minskar vilket ju faktiskt innebär att det inte bara är effekttoppar som är ett problem utan även effektdalarna. Den optimala effektkurvan är helt plan och den som ska eftersträvas.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 925 inlägg
På Ionity kostar det runt 8,70:- utan abonnemang, betydligt lägre med. Här kan man ju styra själv beroende på hur ens behov ser ut. Privatförarna kommer nog ändå huvudsakligen ladda hemma till låg kostnad (elpris dominerar) och tjänstebilsförarna som kör långa sträckor ha ett riktigt bra avtal med t ex Ionity.F fsn skrev:Men varför inte har subventionerna på infrastrukturutbyggnad istället för direkt på bilen då? Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande att just laddinfrastruktur är den största utmaningen mot elbilar.
Var det inte Hyundai dom hade ett pris på drygt 8kr/kWh med avtal samt 15% rabatt på det om man betalde en abonnemangsavgift varje månad? 8 spänn är fortfarande åt helvete för mycket. Tesla har det i särklass bästa priset, bästa nätet och om jag inte minns fel, differentierar priserna beroende på när på dygnet man tankar. Kan Tesla så kan dom andra aktörerna med.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 925 inlägg
Fast titta inte bara här i Sverige. Det fullkomligt kryllar av laddstationer i t ex Tyskland. Det kommer dessutom fler.pacman42 skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 925 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 925 inlägg
Jag är inte beredd att ta gift på det, men annars tror jag som dig. Från politikerhåll kommer det ju att drivas att ICE ska bort, så därför är det inte jättetroligt att man gör något som ensidigt slår mot elbilen.Nötegårdsgubben skrev:
Men det kanske inte blir km-skatt för ICE-bilen, utan kanske ett extra skattetilägg på bränslet istället.