Intressant tråd, och lärorik.

Jag mins när vi köpt vårt hus (2005) och det var dags att skaffa lite elverktyg.
På den tiden visste jag inte att det fanns något som hette "Blå Bosch" och jag såg mina gröna maskiner som rena lyxen. De var ju Bosch för tusan! *

Jag har flera gröna maskiner som jag köpt billigare, minns för några år sedan när Clas Ohlson på Emporia hade kampanj med typ 30 %, då köpte jag några maskiner. Några av de jag köpt är utgångna modeller vilket gjort att de haft lägre pris. Flera har jag köpt för ett specifikt ändamål, Handöverfräsen är ett sådant köp, vi hade flera bord som skulle renoveras (hos oss och föräldrar och bekanta) så den köptes för att få snygga kanter på kantstötta furubord.

Om det bli fler maskiner (behöver ny skruvdragare som exempel och vill ha en bordssåg) så kommer jag titta på andra märken.

De jag har är:
Pelarborren PBD 40
Ett onödigt inköp som ändå kommit till användning och gjort nytta, tycker maskinen är bra. Ogillar chucken och uppskattar tipset Dan M om att byta ut den löjliga ratten som nog gör det lättare att snurra med en hand.

Handöverfräs 1200
Inte helt nöjd men det är nog handhavande, känns som jag får brottas med den. Men jag använder den nog för lite helt enkelt. Den har gjort nytta med att fräsa bordskanter och några panelbrädor.

Ixo
En löjlig liten "skruvdragare" som används mycket för att montera möbler och lossa skruvar på knepiga ställen.
Gillar den även om den är en aning klen.

Cirkelsåg PKS 40
En liten arbetshäst som kapat många brädor utan bekymmer. Även kluvit.
Vill ha en med större sågdjup.

Multislip PMF 180 E
Används då och då och senast kapade jag 28 rostiga skruvar för att få loss en hängränna på ena sidan av huset. Jag använder den oftare numera än förr för jag förstår bättre vilken nytta jag har av den.

Färgspruta PFS 105
Har målat väggar och lådor och lite av varje. Fungerar bra, önskar jag använde den oftare.

Bandslip PBS 75 AE
En riktig arbetshäst, har slipat ned ytan på många bord och även gjort annat grovslipande. Har flera gånger använt den för att kapa av någon bråkdels mm på änden av ett hyllplan eller liknande som inte riktigt gått att klämma på plats efter sågning.

Oj, det blev mycket om mina gröna verktyg...

( * För flera år sedan på en middag snackade jag med en snubbe om verktyg och sommarstugan han renoverade. Jag nämnde att jag börjat köpa en del verktyg och för att visa att jag nästan var ett sådant där proffs slängde jag nonchalant ur mig att de var Bosch. "Gröna Bosch, sådan skit kommer inte över tröskeln hos mig. Bara klåpare köper sådant"... Ja, jag blev sårad och resten av kvällen var inte så kul.)

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Efter modifieringar vad jag läst mig till, och dessutom så sprutar den spån över hela grannskapet.

Det är ju inte så enkelt att en tillverkare är bäst på allt, man få plocka de produkter som är bra när man skall köpa nytt och låta bli att vara märkesbög. Tyvärr blir det svårare och svårare då fler och fler maskiner blir batteridrivna och man inte vill ha massor med olika batterisystem.
Fördelen med proffsmaskiner som denna blåa bänksåg är att man kan justera in den. Några andra modifieringar behövs inte för att den ska uträtta det den är till för. FYI, även en Steinwayflygel behöver stämmas emellanåt.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Viken del var det du inte fick tag på?
[bild]
[länk]
Hej, har själv hittat samma sida tidigare samt mailat Bosch service som svarade att Geringslinjalen har utgått.
Det som havererat är Geringslinjal art.nr 1619P03510 och Skyddshuv 1619P03523.

C
M Markarbetaren skrev:
Sladden går av precis innan handtaget, förvisso lätt att fixa genom att korta sladden men ändå.
Har du det klassiska Bosch-problemet med att konstruktören av lådan glömt bort att maskinen har sladd?
Så att man får möla ner sladden med en kraftig böj vid handtaget?

M
C cpalm skrev:
Har du det klassiska Bosch-problemet med att konstruktören av lådan glömt bort att maskinen har sladd?
Så att man får möla ner sladden med en kraftig böj vid handtaget?
Nej det har fungerat bra. Möjligt att GST85'an, sticksågen, böjer lite grann men nu är sladden så kort att den läggs i cirkel några varv under handtaget efter att sågen lagts i lådan.
Vinkelslipen, 125mm, har jag ingen låda till.
Slagborren har jag inte använt på länge.

C cpalm skrev:
Gissar att den fåniga lilla ratten som sitter där från början är dimensionerad för att man inte skall kunna applicera så mycket kraft att man deformerar eller bryter sönder hela maskinen. Den är ju, som du säger, inte särskilt kraftigt byggd.

Intressant att du upplever den som överlägsen en "vanlig" billig remdriven maskin. Har bara fingrat lite på den några gånger i butiken, men konstaterat att den verkar alldeles för klen för min smak.
Jag gillar enkelheten och funktionerna - reglerbar hastighet, djupmätare, laser etc. Har borrat grövre dimensioner några gånger men om det var ngt jag skulle göra till vardags eller åtminstone ganska ofta skulle jag lagt mera pengar på maskinen. Vad jag inte vill göra är att klödda med remskivor...

M Markarbetaren skrev:
Oavsätt färg på Bosch-maskinen så kommer man inte undan det klassiska kabelbrottet vid handtaget om det är en handhållen maskin. Jag har 3st blåa Bosch, slagborr, sticksåg och vinkelslip, och fenomenet är samma på alla 3. Sladden går av precis innan handtaget, förvisso lätt att fixa genom att korta sladden men ändå.
Jag började med Bosch billigaste blå vinkelslipar i början av 90-talet. De har fungerat mycket bra.

Dock kände jag något varmt på armen när jag skar bort rostiga delar i ett hjulhus - det var sladden som hade skadats såpass mycket att det tagit eld - lågan var knappt 2 cm hög,,,,

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE För flera år sedan på en middag snackade jag med en snubbe om verktyg och sommarstugan han renoverade. Jag nämnde att jag börjat köpa en del verktyg och för att visa att jag nästan var ett sådant där proffs slängde jag nonchalant ur mig att de var Bosch. "Gröna Bosch, sådan skit kommer inte över tröskeln hos mig. Bara klåpare köper sådant"... Ja, jag blev sårad och resten av kvällen var inte så kul.)[/QUOTE]

Ahhhhhh, jobbig typ! Var han tvungen att visa hur bra han var?

Jag har lite av varje, en del gröna, en del blå. De gröna kanske inte är några proffsmaskiner men jag tror de många gånger duger gott om man är en glad amatör som jag och inte kör dem 8 timmar om dagen under ett antal år. Den enda maskin där jag inte vill tumma på kvaliteten är skruvdragaren men den går ju å andra sidan nästan jämt när man håller på med något oavsett om man är proffs eller inte.

S Skittele skrev:
Hej forumet,

För ngt år sedan köpte jag mig en bordssåg, grön Bosch PTS10. Detta efter ha sågat med uppochner vänd klingsåg ett tag samt köpt och lämnat tillbaka en billigare variant på Jula. Tänkte att Bosch, även om den är grön, borde ju hålla en rimlig GDS-nivå.. men antingen väntar jag mig för mkt eller så är de helt enkelt kass.

Jag har full förståelse för att parallelanslaget inte är enkelt att ställa in repetitivt till hög precision, eller att skjuvbordet och vinkelanslaget som löper i skenorna glappar lite.
Hade även haft förståelse för att klingan inte var helt parallell med skenorna i bordet för allt detta går ganska enkelt att kompensera för eller justera.

Men att bordet är så skevt att arbetsstycket ligger snett när det passerar klingan så att snittet omöjligt blir rätt vinkel beroende på hur stort stycket är och hur stor bit jag sågar (beroende på vart det vilar när det går förbi klingan) hade jag inte trott.

Inte heller att skenorna var olika stora så att slädar eller andra jiggar måste anpassas till ena eller andra skenan.

Det mest irriterande är att klingan i bakkant vandrar i sidled från lågt skär till högt skär, så ett parallellanslag måste ställas in efter att såghödjen ställts in för att det skall bli just parallellt.

Sågen har ingen garant kvar, och bordet har jag planfräst så det är ok, även skenorna är frästa till rätt bredd. Men att man skall behöva jaga fel på det här sättet är omåttligt irriterande.

Är det såhär dåligt eller fick jag ett dåligt ex? Vad är er erfarenhet?

Saken är att jag behöver en liten bänkpelarborr och naturligtvis finns Bosch med på listan över alternativ, men börjar bli orolig om det är såhär dåligt.

Synpunkter?
Har en likadan. Sågar mest MDF med den och det gör den bra. Skenan är glappig, jag har helt enkelt bara mätt med en linjal mellan klingans bak och framkant till mothållet. Ingen precisionsmaskin direkt, dock gav jag bara 1500 för den. Min vibrerar inte alls så det problemet har jag inte haft. Dock gick strömkabeln av internt av normalt slitage vilket är konstigt efter 2 års sporadiskt användande. Har erfarenheten att Bosch blåa skruvdragare är väldigt bra men resten i den gröna serien är tveksam kvalitet. Har en handöverfräs, grön. Hastighetspotentiometern pajade efter 1 år.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.