H Hullefar skrev:
Ja det är ju lite löjligt ibland. Visst fasen måste en rörmokare med 25 års erfarenhet kunna säga (med rimlig felmarginal) vad det kostar att byta en blandare och koppla in en diskmaskin? Visst finns det saker som kan gå fel där, typ någon konstig koppling från 70-talet eller nåt, men om det inträffar var 20e gång är det ju inte något stort problem. Ändå svarar de oftast med "njaaaee... det kan kosta 3 000 och det kan kostar 20 000, omöjligt att säga".
Jag kan säga vad det kostar att byta en blandare. Då är jag inte ens rörmokare. Bauhaus har fasta priser på byte av blandare. Så uppenbarligen klarar dom också av det.

Med en bild på din nuvarande installation i diskbänkskåpet kan jag med ännu större precision säga vad det kommer att kosta. Däremot kan jag givetvis inte garantera att dina avstängningsventiler är hela vad dom nu sitter.

Ps. Idag är det inte bara byta blandare för en rörmokare i ett diskbänkskåp. Har du ingen tät balja i eller under skåpet ska det momentet in också för att Säker Vatten ska följas. Om du som kund inte vill gå med på en avvikelse förstås med allt vad det innebär…
 
Fairlane
H Hullefar skrev:
Ändå svarar de oftast med "njaaaee... det kan kosta 3 000 och det kan kostar 20 000, omöjligt att säga".
Ungefär det svaret fick jag när jag ringde Din Bil (?) för att fråga om vad det skulle kosta att byta koppling på den 10 år gamla golfen. "Det går inte att svara på förrän vi plockat ner den gamla kopplingen, men någonstans mellan 15000 och 40000 brukar det hamna på". När man redan rivit ner den gamla är det lite för sent. Bilen var inte ens värd 40000:- med en hel koppling...
Ringde Speedy som gav ett pris på cirka 9000:-
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkar inte "med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen" som att man alltid måste vara billigast eller rekommendera andra leverantörer i de fall man är medveten om att man inte är billigast. Det menar jag är en övertolkning.
Du tolkar det alltså som att det är helt ok för näringsidkaren att vara 200-300% dyrare än byggvaruhuset utan att informera kunden om det?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som konsument gör man klokast i att vara påläst vilka affären man än ger sig in i. Annars är det lätt att man känner sig lurad efteråt.
Vem är proffset? Hantverkaren eller kunden? Vem är det som ska agera professionellt? Hantverkaren eller kunden?

Hela anledningen till att vi har en konsumentlagstiftning som ser ut som den gör är just att man som konsument inte ska behöva vara proffs.
 
N Nerre skrev:
Vem är proffset? Hantverkaren eller kunden? Vem är det som ska agera professionellt? Hantverkaren eller kunden?

Hela anledningen till att vi har en konsumentlagstiftning som ser ut som den gör är just att man som konsument inte ska behöva vara proffs.
Då får man tyvärr förbereda sig på att känna sig blåst efteråt.

Den här frågan är inte ny. Så länge detta forum har funnits så har frågor om material priser funnits.
Eftersom jag ser hur Arn och Tinget har resonerat i dessa frågor, (Du har en länk till en Artikel igen om just materialpriser och Arn), så kan jag inte göra annat än att rekommendera folk att börja avtala även om materialpriser/ Påslag och inte bara stirra sig blinda på Timpriset.

Sen gör varje människa givetvis som dom vill. Personligen lägger jag in en notis i Almanackan när det är dags att förhandla om bolånen. För min bank ringer inte upp mig. Räntan höjs bara till deras listränta som jag hoppas det är få som betalar.
 
  • Älska
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en tingsrätts dom om den saken. Då har jag ändå efterfrågat någon många gånger. När det gäller ARN fallet som det refererades till i fallet så lyckades väl inte kunden ens presentera jämförelsepris för rätt material. Då är det inte konstigt om man inte får ARN med sig. Det visar knappast hur ett fall med stora påslag hanteras.
 
Du har fått svar om detta tidigare. Nästan varenda konflikt mellan hantverkare och konsument handlar om: För många timmar, oskäliga materialpriser, servicebil etc. Bara sätta dig att läsa så kommer du finna många exempel när konsumenter får rätt och när hantverkare får rätt.
Hittills har JAG inte lyckats hitta något exempel där hantverkaren tvingas justera ner sina materialpriser.

Sen är det hela ganska logiskt. Hantverkaren har att bevisa att hans materialpriser inte är oskäligt höga. Man skulle nästan kunna ta med detta forum som bevis för hur prisbilden ser ut på material idag bland många hantverkare.
Det är försäljningspriset på installerat material Arn eller Tinget har att bedöma skäligheten på när inget är avtalat.
Om inte hantverkaren nu sålt en låda kontakter utan installation. Då blir det en annan femma.

Precis därför tjatar jag på konsumenter att se till så ett avtal även finns på materialpriser.
 
Du refererar hela tiden till ARN fall och tingsrättsdomar i plural. Men det är bara ett ARN fall som du kan referera till. Att ARN inte gick på konsumentens linje dör förvånar nog få.

Var är alla andra fall du menar att finns?
 
D Daniel 109 skrev:
Du refererar hela tiden till ARN fall och tingsrättsdomar i plural. Men det är bara ett ARN fall som du kan referera till. Att ARN inte gick på konsumentens linje dör förvånar nog få.

Var är alla andra fall du menar att finns?
Dom får du leta upp själv. Hade du skött ett visst moment snyggare hade nu haft länkar via PM. Nu blev det inte så som du vet…;)

Sen förstår jag faktiskt inte varför Arn inte skulle kunnat gå på Konsumentens linje i Bravida ärendet. Konsumenten undrade varför han skulle behöva betala drygt 100% mer för materialet när det gick via en hantverkare än ifall han själv skulle köpte materialet på Hornbach i detta fall.

Påminner väl ganska så exakt om frågeställningen som många har i denna tråd.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Nja, jag förstår inte riktigt varför. Var det för att jag inte hyllade inlägget du skickade till mig på PM för att det skulle blivit raderat om du postade det?

Jag har för mig att Bravida hävdade att det inte var samma material. ARN har dåliga möjligheter att bedöma skillnaden. Så ska man lyckas ska man nog se till att det är exakt samma prylar i listan man lämnar till ARN.

Ingen annan verkar känna till ett enda fall som gott till tingsrätten. Du menar att det finns flera men vill inte säga vilka fall det handlar om. Det verkar faktiskt snarare som att de inte finns.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, jag förstår inte riktigt varför. Var det för att jag inte hyllade inlägget du skickade till mig på PM för att det skulle blivit raderat om du postade det?

Jag har för mig att Bravida hävdade att det inte var samma material. ARN har dåliga möjligheter att bedöma skillnaden. Så ska man lyckas ska man nog se till att det är exakt samma prylar i listan man lämnar till ARN.

Ingen annan verkar känna till ett enda fall som gott till tingsrätten. Du menar att det finns flera men vill inte säga vilka fall det handlar om. Det verkar faktiskt snarare som att de inte finns.
”Nja, jag förstår inte riktigt varför. Var det för att jag inte hyllade inlägget du skickade till mig på PM för att det skulle blivit raderat om du postade det?”

Får man ett PM så sprider man inte det som står i PM:et vidare ut på ett forum. Det borde väl en gammal räv som du med snart 17 000 inlägg också förstå. Det är en hederssak. Men tydligen inte för alla…

Lustigt att du nu ”får för dig” att Bravida hävdade att det inte var samma material. Om det var så eller inte borde du väl åtminstone kunna kolla upp?

”Ingen annan verkar känna till ett enda fall som gott till tingsrätten”.
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Nja, jag förstår inte riktigt varför. Var det för att jag inte hyllade inlägget du skickade till mig på PM för att det skulle blivit raderat om du postade det?”

Får man ett PM så sprider man inte det som står i PM:et vidare ut på ett forum. Det borde väl en gammal räv som du med snart 17 000 inlägg också förstå. Det är en hederssak. Men tydligen inte för alla…

Lustigt att du nu ”får för dig” att Bravida hävdade att det inte var samma material. Om det var så eller inte borde du väl åtminstone kunna kolla upp?

”Ingen annan verkar känna till ett enda fall som gott till tingsrätten”.
:crysmile::crysmile::crysmile:
Jag har inte spridit innehållet i meddelandet.
Men du hänvisade till något som jag gissade var det här. Jag begriper inte riktigt. Finns fallen du pratar om eller inte?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte spridit innehållet i meddelandet.
Men du hänvisade till något som jag gissade var det här. Jag begriper inte riktigt. Finns fallen du pratar om eller inte?
Du skriver väl så mycket så du glömmer…
Men det sista jag kommunicerar med dig för att inte förstöra tråden ytterligare är en liten uppdatering:

Du skrev i den tråden efter att du fått ett PM från mig följande:

”Jag fick tyvärr ingen länk av Krille. Bara ett långt PM där han gnäller på att han blir varnad för att han propagerat för att enbart använda auktoriserade hantverkare. Jag gissar att rättsfallen han påstår att finns inte finns. Jag har vad jag vet följt de trådar som finns utan att någonsin sett ett sådant fall.”

Till saken hör att jag förklarade för dig att jag var lite för upprörd för att svara just då. Jag förklarade också varför.
Ca 30 min senare så läste jag ditt ovanstående inlägg.

Seriöst! Debattera gärna men inte med mig tack!
 
Hänvisa då inte till fall som inte finns. Jag kommer att fortsätta att fråga efter referenser när du hävdar att dessa fall finns. Ingen tycks känna till dem mer än du.
 
N Nerre skrev:
Du tolkar det alltså som att det är helt ok för näringsidkaren att vara 200-300% dyrare än byggvaruhuset utan att informera kunden om det?
Absolut! Prisskillnader på en faktor tre, eller långt större, förekommer överallt i samhället på identiska produkter beroende på försäljningskanal.

Coca-Colan i ett flak från ÖB, jämfört med en flaska från macken, jämfört med Arlanda, jämfört med guldkrogen.
Vinflaskan på systemet jämfört med samma flaska på restaurang, eller ett litet glas serverat ur samma flaska.
Startsnöre till gräsklipparen för 50 kronor metern hos Husqvarna ÅF jämfört med identiskt snöre på 100 meters rulle från Amazon för ca 300 kronor.

Gigantiska prisskillnader på identiska produkter finns överallt och mig veterligt är inte rättsväsendet överbelastat med att beivra dessa "brott".
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.