A
trähandtag trähandtag skrev:
Kom o tänka på sk tropikhjälmar (skyddshjälm) o tunna handskar som fanns när det skulle köras bil. Tror att det användes vid sk aktiv körning, någon kanske minns. Jag kommer ihåg att en farbror hade en sådan utrustning liggande på hatthyllan i sin Amason på 60-talet, kanske bit in på 70-talet.
Nappahandskar, oftast utan fingrar hade ett syfte, kunna hantera ratten bättre eftersom det inte fanns servostyrning. Tropikhjälmen var ett skydd för huvudet vid aktivare körning på 50-60-70-talet eftersom "alla" vägar var grusvägar på den tiden och det var potthål. Det var först i slutet av 60-talet det började bli vanligt med asfaltsvägar. Tio år tidigare fanns de knappt ute i landet.
Min brorsa och jag köpte en gång en SAAB Sport som vi hade ett kort tag och fick då från SAAB klubben en del läsning, därför känner jag till. Det var väldigt rolig att köra och hade en fantastisk väghållning på slingriga vägar som man riktigt kunde känna och var därför lätt att hantera. Ingen bil idag har den känslan, känslan är numera borttrollad,
Men vi upptäckte att det var en hel del att se efter och underhålla på en sån 60-talsbil och det hade vi inte riktigt tänkt oss. Vi märkte också att det inte fanns vanliga skivbromsar bak som Volvo hade , utan de var av den inkapslade typen som är helt borta nu och de var krångliga att greja med och justera,
Så den fick gå.

Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Vi märkte också att det inte fanns vanliga skivbromsar bak som Volvo hade , utan de var av den inkapslade typen som är helt borta nu och de var krångliga att greja med och justera,
Inkapslade skivbromsar? Var det inte trumbromsar? Dom är ganska vanliga även i dag.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inkapslade skivbromsar? Var det inte trumbromsar? Dom är ganska vanliga även i dag.
Jänkare kör väl än idag trumbromsar på bakhjulen de snåla jävlarna :p

Det är ganska vanligt även på Tyska och Japanska bilar.
Trumbromsar är billigare och driftsäkrare än skivor, så om man inte behöver den bättre bromskraften skivorna har så är det inget fel med trummor.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Trumbromar är borta idag, förutom för olika bruksfordon, tex för terräng där lera och annat kan ställa till. traktorer, pick-uper har dem därför har jag sett.

Men säkert finns som alltid något undantag för bilar, någon småbil från Asien kanske? Mopedbilar?

• Haha
Myckling
  • Laddar…
Nej, trumbromsar är inte borta. Många småbilar har dom än idag.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Nej, trumbromsar är inte borta. Många småbilar har dom än idag.
Några minuters sökning för jag kan inte bilar något vidare. Hittade på VI bilägare. tror det är en säker källa. 2021 är det inga nya vanliga personbilar (inte bruksbilar och el-bilar) i princip som har trumbromsar, något undantag kanske.Men i princip inga.

En annan teknologi är el-bilar. Några har trumbromsar eftersom de bromsar mest med motorn och discarna hade annars blivit snabbt chanserade. Och den sämre bromsverkan för trumbromsar kompenseras av att de samtidigt bromsar med motorn.

Magnus Filip skrev:
Trumbromar är borta idag, förutom för olika bruksfordon, tex för terräng där lera och annat kan ställa till. traktorer, pick-uper har dem därför har jag sett.

Men säkert finns som alltid något undantag för bilar, någon småbil från Asien kanske? Mopedbilar?
Böj dig ner och titta in bakom fälgarna på några småbilar, du kommer att bli förvånad...

Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Några minuters sökning för jag kan inte bilar något vidare. Hittade på VI bilägare. tror det är en säker källa. 2021 är det inga nya vanliga personbilar (inte bruksbilar och el-bilar) i princip som har trumbromsar, något undantag kanske.Men i princip inga.
De kan också finnas kvar som parkeringsbromsar på vanliga bilar. Jag orkar inte googla, men en så sen bil som Volvo V70N hade fortfarande trummor för parkeringsbroms.

Skulle inte förvåna mig om det fortfarande är kvar på billigare märken.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
De kan också finnas kvar som parkeringsbromsar på vanliga bilar. Jag orkar inte googla, men en så sen bil som Volvo V70N hade fortfarande trummor för parkeringsbroms.

Trumbromsar finns det gott om, småbilar, elbilar, släpkärror, lastbilar... Tror de kommer bli vanligare. Skivbromsar på elbilar funkar kasst, iallafall bak... rostar igen pga man mest bromsar med motorn...

Magnus Filip skrev:
Tropikhjälmen var ett skydd för huvudet vid aktivare körning på 50-60-70-talet eftersom "alla" vägar var grusvägar på den tiden och det var potthål. Det var först i slutet av 60-talet det började bli vanligt med asfaltsvägar. Tio år tidigare fanns de knappt ute i landet.
Nu måste vi styra upp det här med hjälmarna. Bilhjälm:
medium_item_546045_ef93e6b8f5.JPG
Tropikhjälm:
tropikhj%C3%A4lm-klippa-ur-stock-foto_csp6305652.jpg

• Gilla
linneac och 12 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:

de volvo 740 jag hade på 80-90 talet hade skivbromsar bak med inbyggd handbroms i skivan

Just den varianten, med skivor för färdbroms och trummor (en liten en, innuti skivan) för parkeringsbroms var väl ett 90-tals-infall som snabbt gick över...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just den varianten, med skivor för färdbroms och trummor (en liten en, innuti skivan) för parkeringsbroms var väl ett 90-tals-infall som snabbt gick över...
Volvo 140, 240 740 och 940 hade sånna.:mad: djävla junk!

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.