1 135 681 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Fransmännen körde decimal tid redan för 200 år sedan.
https://en.wikipedia.org/wiki/French_Republican_calendar
https://en.wikipedia.org/wiki/French_Republican_calendar
Nappahandskar, oftast utan fingrar hade ett syfte, kunna hantera ratten bättre eftersom det inte fanns servostyrning. Tropikhjälmen var ett skydd för huvudet vid aktivare körning på 50-60-70-talet eftersom "alla" vägar var grusvägar på den tiden och det var potthål. Det var först i slutet av 60-talet det började bli vanligt med asfaltsvägar. Tio år tidigare fanns de knappt ute i landet.trähandtag skrev:
Min brorsa och jag köpte en gång en SAAB Sport som vi hade ett kort tag och fick då från SAAB klubben en del läsning, därför känner jag till. Det var väldigt rolig att köra och hade en fantastisk väghållning på slingriga vägar som man riktigt kunde känna och var därför lätt att hantera. Ingen bil idag har den känslan, känslan är numera borttrollad,
Men vi upptäckte att det var en hel del att se efter och underhålla på en sån 60-talsbil och det hade vi inte riktigt tänkt oss. Vi märkte också att det inte fanns vanliga skivbromsar bak som Volvo hade , utan de var av den inkapslade typen som är helt borta nu och de var krångliga att greja med och justera,
Så den fick gå.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Trumbromar är borta idag, förutom för olika bruksfordon, tex för terräng där lera och annat kan ställa till. traktorer, pick-uper har dem därför har jag sett.useless skrev:
Men säkert finns som alltid något undantag för bilar, någon småbil från Asien kanske? Mopedbilar?
Några minuters sökning för jag kan inte bilar något vidare. Hittade på VI bilägare. tror det är en säker källa. 2021 är det inga nya vanliga personbilar (inte bruksbilar och el-bilar) i princip som har trumbromsar, något undantag kanske.Men i princip inga.useless skrev:
En annan teknologi är el-bilar. Några har trumbromsar eftersom de bromsar mest med motorn och discarna hade annars blivit snabbt chanserade. Och den sämre bromsverkan för trumbromsar kompenseras av att de samtidigt bromsar med motorn.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 106 inlägg
Böj dig ner och titta in bakom fälgarna på några småbilar, du kommer att bli förvånad...Magnus Filip skrev:
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
De kan också finnas kvar som parkeringsbromsar på vanliga bilar. Jag orkar inte googla, men en så sen bil som Volvo V70N hade fortfarande trummor för parkeringsbroms.Magnus Filip skrev:
Skulle inte förvåna mig om det fortfarande är kvar på billigare märken.
Trumbromsar finns det gott om, småbilar, elbilar, släpkärror, lastbilar... Tror de kommer bli vanligare. Skivbromsar på elbilar funkar kasst, iallafall bak... rostar igen pga man mest bromsar med motorn...lars_stefan_axelsson skrev:
Nu måste vi styra upp det här med hjälmarna. Bilhjälm:Magnus Filip skrev:
Tropikhjälm:
de volvo 740 jag hade på 80-90 talet hade skivbromsar bak med inbyggd handbroms i skivanlars_stefan_axelsson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 106 inlägg
Just den varianten, med skivor för färdbroms och trummor (en liten en, innuti skivan) för parkeringsbroms var väl ett 90-tals-infall som snabbt gick över...