Nybyggt träskjul med vindskivor installerade på taket och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär, då var vindskivorna på plats.

• Gilla
JayJay* och 2 till
  • Laddar…
Skruvar fäster råspont i list mot klarblå himmel.
Skapa konto

För att det ska bli stadigt drar jag en skruv genom varje råspont upp i trekantslisten.
(Jag gillar färgen på himlen i den här bilden.)

• Gilla
JayJay* och 2 till
  • Laddar…
Husstomme under konstruktion med osatta takfotsbrädor längs takreglarnas ändar.
Skapa konto

Nästa steg är att montera takfotsbrädorna. De skruvas mot ändarna på takreglarna.
Det är knepigt att skruva in i ändträ, så man får vara observant på att skruvarna verkligen tar.

• Gilla
JayJay* och 1 till
  • Laddar…
Underlagspapp installerad på stugtak med synligt insektsnät vid nockens luftöppning.
Skapa konto

Så är det dags att belägga taket. Till denna stuga har jag valt traditionell takpapp. Första steget är underlagspappen. Har man bara fått dit den så klarar sig stugan några veckor även om den får regn på sig.

Det kan vara svårt att se på bilden, men jag har även satt ett insektsnät för luftöppningen i nocken.

• Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Trästomme av byggnad under konstruktion med hålband i kryssformat för förstärkning.
Skapa konto

Jag har tagit bort de provisoriska strävorna och ersatt dem med hålband i kryss. Ett kryss på var vägg ska det bli.

• Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Stomme av byggnad inslagen i röd och vit vindväv med text, verktyg synliga framför.
Skapa konto

Stommen inslagen i vindväv. Vindväven är verkligen en gåva till byggandet. Vind- och regntät, men diffusionsgenomsläpplig (i samma stil som Gore-tex). Och inte minst, man har en tät stomme på under en timme.

• Gilla
sgl002 och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte lika odelat positiv till vindväven, oftast väljer jag Örnpapp som jag anser vara det allra enklaste, billigaste mest beprövade och minst komplicerade när det gäller att stoppa vind och fukt.
Då jag väljer vindväv ser jag till att ta den våningshöga varianten som ger färre skarvar och därmed ett tätare hus.

• Gilla
Owegra
  • Laddar…
vad har du behandlat trossbottenbrädorna med?

A andersmc skrev:
[bild]
Balkarna skjuter jag fast med spikpistolen. Både från utsidan och skråspikning från insidan.

Det hade gått att skruva, eller att använda vinkeljärn likaså.

dimension takreglar?

A andersmc skrev:
[bild]
Takstolarna är monterade. Det är ju egentligen inga takstolar, utan snarare takreglar.

Observera också diagonalsträvan som går från taknocken ner till takfoten. Den gör mycket för att staga upp stommen.

A andersmc skrev:
[bild] [bild]
Allt började med en noggrann ritning i Sketchup.
Har du möjlighet att dela med dig av Sketchup-ritningen?
Filen alltså

MikaelOh MikaelOh skrev:
Har du möjlighet att dela med dig av Sketchup-ritningen?
Filen alltså
Tyvärr så finns den inte kvar.

• Gilla
JayJay*
  • Laddar…
J Jith skrev:
vad har du behandlat trossbottenbrädorna med?
Cuprinol.

• Gilla
JayJay*
  • Laddar…
J Jith skrev:
dimension takreglar?
45x95, vill jag minnas. Inte grövre i alla fall.

• Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Underslag med insektsnät och spikreglar monterade på vindväv för luftspalt bakom panel.
Skapa konto

Här kan man se (kanske) att underslaget täcks av insektsnät. Det är också den enda bild jag har där det syns att det ligger spikreglar utanpå vindväven. Dels för att ha någonting att fästa panelen i, dels för att bilda en luftspalt bakom panelen.

• Gilla
JayJay* och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd stomme för ett uthus klädd med träpanel, byggsopor syns i förgrunden.
Skapa konto

Så var stommen panelad och klar. Ett drygt jobb sammanfattat i en bild.

• Gilla
JayJay* och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.