44 753 läst · 422 svar
45k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
Läs inte vad fsn skriver, han har ingen koll alls.P Pin skrev:Jag vill slänga in en fråga i debatten om vridmoment och effekt. Jag har haft denna diskussion tidigare med en motorintresserad kollega som förespråkar bensin medan jag försvarade dieselns motorkaraktär. Detta innan elbilens intåg.
Att effekten är moment x varvtal är vi nog alla överens om. Dieselns vridmomentkurva skiljer sig från bensinarens då den har flackare kurva och mer moment vid låga varvtal. Men dessa bilar har ju även växellåda (alltså inte bara någon fast utväxling som i en elbil utan ett antal fasta växellägen som väljs manuellt eller automatiskt). Så accelerationen beror på utväxling och hur snabbt man/bilen växlar. Här har elbilen inga tidsförluster i växlingarna. Sedan blir frågan hur snabbt medelbilisten växlar och framförallt hur bra hen är på att välja rätt växel och växla vid rätt tidpunkt.
Men nu, äntligen efter lite inledande utsvävningar , kommer min fråga. Bensin och dieselbilen har ju ett tomgångsvarvtal på motorn och när jag släpper upp kopplingen är det, låt oss säga för resonemanget,1000 rpm. Motorn ger då kanske ca 30kW (vrid gånger varvtal).
På en elmotor är varvtalet noll då bilen står stilla. Inget tomgångsvarv. Utan varvtal ingen effekt (effekten är vrid ggr varvtal). Hur kan bilen komma i rullning utan effekt? Är det då vridmomentet som gör att bilen accelererar från stillastående?
Sedan borde effekten öka linjärt med varvtalet om vridmomentet är konstant.
(frågan uttryckt lite ovetenskapligt och inte i SI)
Det är vridmomentet som startar och driver bilen framåt, helt korrekt. Och i en elmotor så finns moment även då effekten är liten/noll.
Ja, sedan ökar effekten med ökat varvtal tills momentet viker ner.
Mvh
Nej, jag stannar för att äta när jag är hungrig och ibland för att pissa, passar på att tanka upp bilen vid något av dessa stopp.P Pin skrev:
Har jag långt att åka och ont om tid så blir det typ korv på macken som näring till mig, då står nog inte bilen still mer än 10min totalt på en 80mil resa.
Ingen kan idag på allvar sitta och argumentera att det i praktiken fungerar smärtfritt att åka långa sträckor utanför stan med en el-bil. I bästa fall är det görbart, men då med omfattande anpassning och planering för att anpassa resan efter bilen begränsningar.
Inget jag är villig att göra.
Du har helt rätt. Det är inte smärtfritt att åka BEV. Det är inte smärtfritt att åka ICE heller. Vi får kanske tänka om hur vi kan resa i framtiden. Om det ens finns en framtid då det inte är hållbart som vi lever nu.K Kasken skrev:Nej, jag stannar för att äta när jag är hungrig och ibland för att pissa, passar på att tanka upp bilen vid något av dessa stopp.
Har jag långt att åka och ont om tid så blir det typ korv på macken som näring till mig, då står nog inte bilen still mer än 10min totalt på en 80mil resa.
Ingen kan idag på allvar sitta och argumentera att det i praktiken fungerar smärtfritt att åka långa sträckor utanför stan med en el-bil. I bästa fall är det görbart, men då med omfattande anpassning och planering för att anpassa resan efter bilen begränsningar.
Inget jag är villig att göra.
Pissar du i en halvtimme per gång? Om man sträckkör så är det snabba stopp. En resa på 10 timmar kanske man stannar en gång mitt i.P Pin skrev:
De gånger jag kör Dalarna eller sthlm så stannar jag knappt ens för att pissa. Drygt 60 mil bara.
När jag körde sporthoj till dalarna var jag självklart tvungen att stanna för att tanka 2 ggr. Andra ggn var de bara för att försäkra mig om att komma ifrån stället jag skulle till.
Tiden som detta parti vill göra detta på är inte rimlig.T Texan skrev:
Kostnaden skulle vara så enorm och i miljösynpunkt så skulle det vara en katastrof.
Men ja tekniskt så går det, men är det ett rimligt krav NEJ
norr om Stockholm...F fsn skrev:Kanske pissar infoppatoffeln?
Men det här med elbil kräver lite mer planering. Vi är och besöker släktingar lite norr om Stockholm just nu. Anlände i Fredags natt med i princip tomt batteri. Har lånat plats i deras garage och gick ner i Lördags och sonderade, inte ett enda jävla uttag. Kollade upp kartan, hittade 4 uttag nån km bort. Fritankning med, glass och ballonger. Men har varit där 3ggr nu och det är alltid fullt. Har hittat ett ställe till i närheten men där gick det inte att få igång, visade sig vara nybyggt och inte driftsatt ännu. Så helt skitenkelt är det inte alltid och man vill ge sig av hemåt med fullt batteri. Detta med långresor är nytt för mig så jag är väl lite tappad och tafatt men det är lite svårare.
Ica Maxi i Häggvik (Sollentuna) och köpcentrumet bredvid (bla Jula) har sammantaget ett tjugotal (gissar jag) långsamladdare som alltid brukar finnas någon ledig. Dessutom laddar man gratis på Ica (med anmälan i deras app) och gratis utan app vid Jula.
Nej men nu har det ändrats till att äta korv när du är hungrig och tanka samtidigt från att ha varit nonstop. Kör jag tio timmar kostar jag på mig en paus på kanske 30 min gör toalett och mat.R Rkarlsson skrev:Pissar du i en halvtimme per gång? Om man sträckkör så är det snabba stopp. En resa på 10 timmar kanske man stannar en gång mitt i.
De gånger jag kör Dalarna eller sthlm så stannar jag knappt ens för att pissa. Drygt 60 mil bara.
När jag körde sporthoj till dalarna var jag självklart tvungen att stanna för att tanka 2 ggr. Andra ggn var de bara för att försäkra mig om att komma ifrån stället jag skulle till.
Nej Sthlm - Malmö kan jag ju klara utan att lätta på blåsan, det går ju på fem timmar. Inget behov av att tanka heller, sporthoj verkar ju vara samma räckviddsångest som elbil.
lägg till 20-25km till norrut.J JohanLun skrev: