Ingper skrev:
Det är ju ungefär som jag skriver - teoretiskt kan någon komma långt senare och anse sig vara sakägare och överklaga eftersom de tre veckorna int löpt ut för denne. T ex tant Agda som går förbi Ditt hus med hunden varje dag, och retar sig på något (men bor i ett annat kvarter). Inte för att hon lär ha så stor framgång, men det är nog hennes medborgerliga rätt att överklaga om hon vill.

Som en annan också svarat - ett bygglov vinner egentligen därför inte med 100% säkerhet "laga kraft", men när alla rimliga & kända sakägare fått reda på det och de treveckorna gått brukar man säga att det vunnit laga kraft. Men som vi sett - det är aldrig 100,0% säkert.

Du skriver "Sakägare är i de flesta fall kända genom fastighetsregister och lagfarter! Från detta faktum skall normen sättas!!"

Nej, så enkelt är det ju ändå inte att bestämma vem som är sakägare. Inte idag i alla fall. Hur är det med tant Agda i mitt exempel ? Sakägare ? Ponera att hon retar sig på färgen som hon ser varje dag, överklagar och får rätt ?

I vårt fall meddelade och ombesörjde givetvis kommunen att den klagande grannen delgavs. Vet inte vad för blanketter för grannsamtycke Du syftar på, finns det speciella sådana ? Jag har alltid fixat grannarnas underskrifter direkt på befintliga ritningar, behövdes inga blanketter.

Förstår ärligt talat inte riktigt vart Du vill komma. Det Du verkar efterlysa är kanske bra i teorin men inte enkelt rent praktiskt. Inte så länge alla har en demokratisk rättighet att få tycka om saker och ting. Är det den rättigheten som Du tycker skall inskränkas ?

Tant Agdas överklagande kommer att avvisas av länsstyrelsen med motiveringen att hon inte är sakägare!

grodis skrev:
Jag vet ett fall där JO sagt
Strålande "grodis"! Tack. Går nu igenom 51 JO-anmälningar i ärende bygglov. Skall meddela om jag finner något som ansluter i tråden.

Anders

Anders L skrev:
Hej Bygganisse,

Jag har gjorts uppmärksam om en äldre tråd i vilken du 2006-08-03 skriver vad som för mig är läsvärt. Du skriver "... för att ett bygglov skall vinna laga kraft krävs det att alla sakägare skriftligt underrättas (med tex rekommenderat brev, så man kan bevisa att motparten tagit del av handlingarna) samt att man bifogar en redogörelse hur man överklagar."

Har du någon möjlighet att hänvisa till någon regelsamling, lagrum, publikation, praxis eller annan offentlig anvisning och källa som stöder och bekräftar vad du skriver och som kan anges som antagen regel om bygglovs i lagakraftträdande.

Jag skulle sätta stort värde på sådan hänvisning av dig och är i förhand tacksam för ditt, eller någon annans värderade, svar.

Anders

Jag är byggnissa i ny skepnad(har slarvat bort lösenordet), Jag har fått den informationen direkt från länsstyrelsens jurister. Jag vet tyvärr inte vilket rättsfall som gjort att de tolkar lagen på detta vis.

Kolla i Didóns "Plan- och bygglagen" utgiven av Norstedts juridik(denna bok är ju PBL bibeln) och i gamla RÅ(regeringsrättens årsböcker).

Anders L skrev:
Strålande "grodis"! Tack. Går nu igenom 51 JO-anmälningar i ärende bygglov. Skall meddela om jag finner något som ansluter i tråden.

Anders
Jag undrar om det inte är samma JO beslut som du nämner i ett tidigare inlägg "JO har i ett mål (dnr 905-1993) riktat kritik med anmärkning mot en byggnadsnämnd som uppdragit åt den sökande att delge grannarna beslutet. Att uppdra åt byggherren att delge grannarna lovbeslutet anses därmed inte utgöra en riktlinje för delgivning."

Jag hittar dock inte detta på JO's hemsida.

Underhand som jag läser anmälningarna skall jag se om jag någonstans kan finna dnr 905-1993. Jag har fått referensen av jurister på Villaägarnas Riksförbund.

Betr. ditt input om vår kära Agda. Nog är det väl så att Länsstyrelse som överordnad rådgivande instans KAN komma att anse Agda som sakägare och KAN bevilja omprövning av bygglov? De kan ju också komma till en annan uppfattning, eller hur?

Anders

Anders L skrev:
Underhand som jag läser anmälningarna skall jag se om jag någonstans kan finna dnr 905-1993. Jag har fått referensen av jurister på Villaägarnas Riksförbund.

Betr. ditt input om vår kära Agda. Nog är det väl så att Länsstyrelse som överordnad rådgivande instans KAN komma att anse Agda som sakägare och KAN bevilja omprövning av bygglov? De kan ju också komma till en annan uppfattning, eller hur?

Anders
DÅ måste Aga vara granne eller åtminstone se huset från sin egen fastighet.
Som jag skrev tidigare så är det nästan alltid endast rågrannar som anses som sakägare.

Om nu Agda retar sig på fasadfärgen(eller ovårdad tomt/hus) så är det nog bättre att gå direkt till byggnadsnämnden och påtala detta och hoppas att de är av samma mening. För då kommer byggnadsnämnden driva detta enligt PBL 9 kapitlet.
(Men om Agda retar sig på en nybyggnad eller tillbyggnad måste hon vara sakägare för att hennes röst skall höras av länsstyrelsen)

Jag håller helt med dig i dina två första meningar. Och resten av ditt inlägg också för den delen. Tveksamheten kommer in, tror jag, om byggnadsnämnden finner PBL 9 tillämplig i meningen det är uppenbart obehövligt.

Anders

grodis skrev:
DÅ måste Aga vara granne eller åtminstone se huset från sin egen fastighet.
Jag har alltid undrat vad som gäller om man är hyresgäst. Kan man då anses vara sakägare i bygglovsärenden? Det kanske är lite långsökt, men det skulle ju ställa till en hel del praktiska bekymmer...

Dublin skrev:
Jag har alltid undrat vad som gäller om man är hyresgäst. Kan man då anses vara sakägare i bygglovsärenden?

Sakägare
Sakägare är normalt den som äger en fastighet som berörs av en åtgärd. Det finns inga helt klara gränser vem som är sakägare utan detta får ibland avgöras från fall till fall. Rågrannar, alltså de som har fastigheter direkt mot den berörda fastigheten, är alltid sakägare, men även fastighetsägare som t.ex. berörs av ökad trafik på grund av en åtgärd kan vara sakägare. Utanför detaljplan och vid planavvikelse ska, förutom kända sakägare, även kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs samt hyresgästorganisation eller samfällighet ges tillfälle att yttra sig över en åtgärd.

Mölndals stad - Byggande & planering - Ordlista S

Mikael_L
Och då är vi tillbaka på ruta 1.
Det är alltså lätt att missa någon sakägare som blir berörd av åtgärden mer indirekt.
Och denne sakägare kan alltså komma efter 9 år och överklaga!

Det känns som att något måste göras åt den här soppan... Man kan ju inte bygga hus och sen aldrig vara säker på att det inte plötsligt måste rivas, lite drastiskt sagt.

grodis skrev:
Jag är byggnissa i ny skepnad...
Hallå där bygganisse! Välkommen tillbaka till livet!

Vet du vad? Så här skriver en jurist till mig:

[citat]I kommentarer till Plan- och Bygglagen skrivna av Didon m fl sägs att "Av PBL framgår inte hur de personer, som byggnadsnämnden inte är skyldiga att underrätta skall få del av beslutet" Där finns även hänvisningar till ett fall från JO (dnr 905-1993).[/citat]

Dags att plöja djupare efter 905-1933.

Anders

Mikael_L skrev:
Det känns som att något måste göras åt den här soppan...
Du känner det i nervtrådarna och då är det med största sannolikhet rätt!!

För att följa Faidros: Det finns rågrannar och andra grannar.

Det är dom andra, som tydligen måste finnas i något fall någonstans. Även dom andra finns i olika kategorier. Vilka kategorier? Uppstår kategorierna från fall till fall?

Jag har hört, eller läst, det finns amerikaner och dom andra.

Anders.

Jag har gått och grunnat på det här med "rågrannar". Är det egentligen ett ganska märkligt sätt att begränsa vem som har rätt att yttra sig? Låt oss säga att man har en ganska stor tomt man bygga på men vet att grannen är emot. Om man då har möjlighet att stycka av den del som är närmast grannen så har man helt plötsligt "sluppit" att ta hänsyn till honom (förutsatt att man bygger på den andra delen av tomten). Sen när allt är klart kan man ju slå ihop tomterna igen ifall man skulle ha lust till det.

Bara en lite reflektion....

Finurlig reflektion, Dublin! Undrar vad någon annan, lite mer sakkunning, säger om tanken. Kanske någon som till och med har erfarenhet av ett liknande fall.

Anders

Hej,

Intressant läsning.

Har dock egna planer gällande bygga ut på tomten och då vill man vara säker på att få med allt så att det inte kan misstolkas av några grannar.
Räcker det att "grannarna" skriver ok på en ritning???

Har du hittat grannemedgivande som "täcker" in evntuella frågetecken.

//hkkv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.