Börjat riva ut taket av okantad klibbal i kök, vardagsrum och hall. Skall så småningom bli vitmålad panel i stället.
Okantade klibbalbrädor i taket i ett rum med tapetväggar och ett vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna takbjälkar av okantad klibbal i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Storsockret
Idag har jag äntligen slutfört målningen i köket. Vi valde att behålla tidigare brun/beige på luckor och skåp, men måla väggar och stommar i vitt. Tycker faktiskt det blev ett riktigt lyft även om väggarna inte riktigt ser så vita ut på bilderna inser jag nu. Har aldrig målat nåt förr, så är nöjd med det också. Vi har även bytt ut handtag och knoppar efter sambons önskemål.

Mäklarbild får återigen stå för före-bilden:

fABCJwR.jpg

Efter:

GUEqsLx.jpg

Ny spis kommer på plats inom en vecka eller två, och vi funderar även på en träpanel halvägs upp på väggen runt matplatsen. Men nu tror jag det ska få vara lugnt ett tag.
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Spraymålat lite radiatorer idag som sitter nere i gillestugan.
Blev bra skillnad. Nyss spraymålade radiatorer på träpallar utomhus på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyss spraymålade radiatorer som torkar på träpallar på en gräsmatta med sprayburk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nymålade radiatorer som torkar på träpallar utomhus i solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Fräst dörr och "karm" för Tectus 340-gångjärn.

Riktigt nöjd för att vara första gången. Justeringsmöjligheter finns.

Fräsmallen var snordyr, så jag lät tillverka en med en 3d-skrivare. Fungerade ypperligt.
 
  • Fräst träkarm med installerat Tectus 340-gångjärn i en dörröppning, visa justeringsmöjligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyfräst dörr och karm monterat i stomme, förberett för Tectus 340-gångjärn, med synlig justeringsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fräst utrymme i trä för Tectus 340-gångjärn med en 3D-utskriven mall, omgiven av verktyg och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 13 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Fräst dörr och "karm" för Tectus 340-gångjärn.

Riktigt nöjd för att vara första gången. Justeringsmöjligheter finns.

Fräsmallen var snordyr, så jag lät tillverka en med en 3d-skrivare. Fungerade ypperligt.
Mallen kostade ju bara halva gångjärnet så. 1000 kr gångjärn plus 500 kr mall. Nehe, nu kollade jag priser, 3500 för gångjärn!!! och 1500 för mall. Ok jag förstår att du skrev ut en själv!
 
FreQa FreQa skrev:
Mallen kostade ju bara halva gångjärnet så. 1000 kr gångjärn plus 500 kr mall. Nehe, nu kollade jag priser, 3500 för gångjärn!!! och 1500 för mall. Ok jag förstår att du skrev ut en själv!
Jag hittade mallen för runt tusingen tror jag, men gångjärnet gav jag runt 500 för, per styck.

Sen är det två mallar egentligen, men endast den första som är kritisk.
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Fäst upp de två första stålreglarna ikväll och dragit snöre mellan dessa så jag kan få väggen rak på ett hyfsat smidigt sätt.

Installation av stålreglar på en murad vägg med draget snöre och renoveringsverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Igår fick vi källaren besiktad, det slutar nog med att källarrenoveringen blir tidigarelagd, bara vi hittar en snickare vi litar på och som har tid.

Idag fick vi hem tre avfuktare från saneringsfirman… så nu har vi 6 st igång (y)

Nackdelen är väl att jag inte kan säga att jag gjort allt själv sedan… ;)
 
  • Gilla
gripnil
  • Laddar…
Fortsatt lite på väggen, ska försöka få upp skivorna på första väggen imorgon och börja lite lätt med reglarna på den andra också.
återkommer med ny bild när det är skivor på plats.

Obearbetat rum under renovering med exponerade metallreglar och oisolerade väggar, träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Pangat tak.
 
  • Nyinstallerat vitmålat paneltak i rum under renovering med OSB-skivor på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Armerar
Armeringsjärn arrangerade i kvadratiskt mönster för betonggjutning, med vattenpass överst för noggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
När köket blev klart fanns det lite tid till att fixa mer med nätverksdragningen, har fixat kabellister istället för uppspikade kablar, satt täcklock för genomföringar och tätat upp till vinden. Där uppe även hängt upp kablarna mer efter sidan och satt klivsäkra kabellister över genomföring samt kablar på golv. Satte även ett vertikalt hyllplan i garderoben där router och uttag sitter. Ska skaffa mig lite kortare kablar vid tillfälle också.

Taklampor och vägg med nyinstallerade kabellister i hörn och längs med taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserad nätverksutrustning med router och kablar i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är kvar att fixa nu är väl egentligen hur det ser ut vid fiberkonvertern. Får hit elektriker nästa vecka som ska sätta upp mer eluttag där så innan dess fipplar jag inget mer men sen ska jag bygga ett litet täckskåp över fiberkonverter, PoE-injector och nätverksuttag. Tänkte en lätt ram av nån vanlig list och sen högtalartyg eller liknande spänt på en träram som lock, som fästs med magneter sen. Får se om det blir som tänkt. Ska sätta upp en vägghylla till höger i bild där servern får stå högst upp och lite tvättgrejer längst ner (har tvättmaskin precis under och ingen direkt förvaring)

Organiserad nätverksdragning med kabellister, täcklock och utrustningsfästen på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har såklart alltid sällskap i mitt härjande.

Hund tittar nyfiket fram mellan en öppen dörrkarm och en brun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
S
K Keld skrev:
Armerar
[bild]
coolt med pool.
 
K Keld skrev:
Armerar
[bild]
Vad ska det bli för spännande där?
 
Misstänker starkt att någon meningsmotståndare här på byggahus ska gjutas ner :crysmile:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.